historiske nummerplader til cadillac 1958

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

historiske nummerplader til cadillac 1958

Indlægaf 1958cadillac » tors 02.01.2014 00:01

Hej
jeg undrer mig over historiske nummerplader nummer serie
jeg skal haver historiske nummerplader til min cadillac 1958 som er fra før 1 april 1958
jeg har set 7 til 8 cadillac årgang 1958 med historiske nummerplader med 1 bogstav og 3 tal exsembel. U858
som passer perfekt i kofangeren på en 58er så det er jo fint !

men på skat hjemmeside står der at man skal have 1 bogstav og 5 tal. når bilen er fra 01-07-1950 til 31-03-1958 !
jeg har da også set flere biler fra 56 og 57 køre med de 5 tal og 1 bogstav som skat forskriver
men samtid set mange cadillac fra 58 men 1 bogstav og 3 tal ! køre rundt

men hvad er rigtigt ?
kan jeg få den plade med 1 bogstav og 3 tal


Mvh Henrik
1958cadillac
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23.12.2013 17:07

Re: historiske nummerplader til cadillac 1958

Indlægaf dykker5502 » tors 02.01.2014 14:16

Det har altid været et ønske for US bilejerne at have disse "Anders And" numre med et bogstav og 3 cifre fordi nummerpladen til dette i type 5 netop passer med US pladerne - det er bare i de fleste tilfælde ikke historisk korrekt.

Man genbrugte nummerplader og det var muligt for folk dengang at flytte et nummer over fra en gammel bil til en ny, så teoretisk set er det bestemt muligt at der i sin tid har været biler af amerikansk oprindelse, der har kørt med 3 cifrede numre - det er bare ikke særligt sandsynligt eller har været særligt almindeligt. Et 3 cifret nummer kan den gang have været oipfattet som gammeldags, og var man ved muffen i 1950'erne og havde råd og mulighed for at anskaffe en US bil ("dollargrin"), såville man hellere være med på det nyeste og have en 5 eller 6 cifret nummerplade. Man måtte såfinde en løsning med monteringen og det gjorde man dengang og det burde man også kunne nu.

For US bilerne kommer der så det ekstra moment ind over, at langt de fleste ikke har nogen (lang) dansk historie, da den langt overvejende del er importeret i nyere tid. Så hvad er historisk korrekt på en bil der aldrig har været indregistreret i Danmark før?

MhS's opfattelse er, at det vil være et nummer, som en sådan bil, importeret og indregistreret som ny ville have fået dengang - og det er højst sandsynligt et 5 eller 6 cifret nummer.

Nu er det (desværre) sådan, at du kan gå udenom MhS og bestille en historisk ukorrekt plade direkte hos SKAT. Du kan i formularen anføre et ønsket nummer og er det ikke spærret vil du højst sansynligt få det. Det er sådan langt de fleste US biler har fået deres 3 cifrede numre - det som onde tunger kalder "Ønskeplader light".

Jeg skal ikke kunne sige om SKAT har ændret praksis. Nu giver du ikke noget link til hvor du har læst at bilerne i 1950'erne havde 5 og 6 cifrede numre (det sidste kun i K og A) og selv om det står på deres hjemmeside, er det ikke sikkert at de rent faktisk følger det. Det er ikke i ordningens ånd at der nu kan vælges "frit" og det er ikke historisk korrekt.

PS: Jeg ved godt at termen "korrekt" blev fjernet i Registreringsbekendtgørelsen da 2 bogstavs numrene kom frem, men derfor kan man jo godt tilstræbe en forvaltning efter det korrekte.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: historiske nummerplader til cadillac 1958

Indlægaf 1958cadillac » tors 02.01.2014 23:14

Hej Dykker
Tak for svaret !
det undre mig bare af skat udlever nummerplader til biler fra årgang 2003 til 2019 (1 bogstav og 3 tal)
til biler fra 1958 har de ikke styr på det ? eller kan man vælge det man har lyst til ?
de omtalte biler fra min side er alle kommet til danmark inden for de sidste 20 år
så hvad skat lige laver når de udlever historiske nummerplader ved jeg ikke !
jeg kan godt se at det ikke passer med nummerplader på min bil fra 1958 med 1 bogstav og 3 tal rent historisk
men de passer jo lige i rammen i den størelse men det er jo ikke særligt historisk kan jeg god se !
Mvh Henrik
1958cadillac
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23.12.2013 17:07

Re: historiske nummerplader til cadillac 1958

Indlægaf dykker5502 » fre 03.01.2014 12:37

1958cadillac skrev:det undre mig bare af skat udlever nummerplader til biler fra årgang 2003 til 2019 (1 bogstav og 3 tal)
til biler fra 1958 har de ikke styr på det ? eller kan man vælge det man har lyst til ?

Nu tror jeg du mener 1903 til 1919 :-)
Du læste ikke hvad jeg skrev. Forvaltning af nummerpladerne op til indførsel af centralregisteret i 1966-68 var helt anderledes end det er idag. Man genbrugte nummerplader og numre i hvert fald op til indførslen af 2 boigstavs nummerpladerne 1 april 1958 og du kunne føre dit nummer over fra gammel bil til ny bil helt frem til 1966-68. Der er udleveret både 2, 3 og 4 cifrede nummerplader helt op til 1950'erne selvom det nok har været sjældent i de år. Så som jeg skrev kunne en bil indregistreret i 1950'erne sagtens på et lavt nummer, men i praksis har det nok været numre der er overført fra gammel til ny bil. For eksempel har den Jowett Jupiter fra 1952 med B 55 bevisligt haft dette nummer som første indregistreringsnummer.

1958cadillac skrev:så hvad skat lige laver når de udlever historiske nummerplader ved jeg ikke !

Du kan ikke forvente at den almindelige medarbejder hos SKAT besidder stor og dyb viden om historiske nummerplader. Hvis du vil have et historisk korrekt nummer på din formodentligt historisk korrekt restaurerede Caddillac, så skal du gå via Mhs.
1958cadillac skrev:jeg kan godt se at det ikke passer med nummerplader på min bil fra 1958 med 1 bogstav og 3 tal rent historisk
men de passer jo lige i rammen i den størelse men det er jo ikke særligt historisk kan jeg god se !

Og så er der jo det ret oplagte mulige problem, hvis der kommer for eksempel en fint og korrekt restaureret Ford A hvor ejeren kan dokumentere at den i sin tid har haft det 3 cifrede nummer som din Cadillac nu uberettiget og historisk ukorrekt kører rundt med. Det vil bestemt ikke fremme forståelsen iblandt de forskellige interesseområder inden for gammel bil verdenen.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: historiske nummerplader til cadillac 1958

Indlægaf 1958cadillac » fre 03.01.2014 16:46

Tak for svaret !
1958cadillac
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23.12.2013 17:07


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron