Tilfældigvis fandt jeg i går en absurd mængde dokumentation (sikkert 1000 sider!) om DMR på SKATs hjemmeside, og kan derfor sige at der er tale om en tilpasning til funktionaliteten i DMR. Selv om DMR ikke er taget i brug, har man fornuftigvis benyttet lejligheden til at indføre proceduren vedrørende historisk korrekte nummerplader i samme ombæring som ordningen udvides betragteligt.
I bedste fald er der tale om en kodificering af den hitidige praksis (som Michael beskriver) med at dokumenterede første numre kan tildeles, kombineret med en strømlining af administrationsprocessen både for SKAT og MhS i form af at ønsket om dette nummer skal meddeles straks ved bestilling.
I værste fald åbner det en ladeport i retning af norske tilstande hvor man selv kan vælge bogstav og nummer til historiske nummerplader uanset om dette nummer er rimeligt i forhold til geografi og årgang. I Norge har mange veteranbiler fødselsdage, initialer, modelbetegnelser og umuligt høje numre på de historiske nummerplader. Det er sikkert fint for ejeren, men det tjener ikke formålet med nummerpladerne som er bevaring af teknik- og kulturhistorie — og ikke personlig forfængelighed.
Stk. 2 siger
En historisk nummerplade er en nummerplade af en type og med et registreringsnummer, der svarer til køretøjets art og tidspunktet for køretøjets første registrering, jf. § 60.
og jeg håber det skal tages alvorligt, og der stadig skal ske reel sagsbehandling i MhS-regi. Jeg tror man må påregne en flerdobling af ansøgninger, og jeg ved ikke om MhS har kapacitet til dette.
Det bemærkes i øvrigt at det ikke længere hedder historisk korrekte nummerplader, men historiske nummerplader.