Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Runde nummerplader til påhængsvogne, sidevogne og traktorer

Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf andershl » fre 02.01.2009 16:44

Da mine forældre købte campingvogn i 1965 skulle den synes sammen med bilen. Den førte også bilens registreringsnummer, påmalet direkte på karrossen under nummerpladelyset. Jeg husker stadig den lokale malermester kom forbi og afkopierede nummeret med noget carbon, hvorefter det blev håndmalet på:

[/img]
ps21030.jpg


Den lille, runde plade med vognens eget nummer sad disket ude til venstre:

camping.jpg


Findes der mon stadig påhængskøretøjer, der har bibeholdt den kombination?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
andershl
Medlem
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 01.01.2009 18:11

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf TT » fre 02.01.2009 19:21

Indtil 1.1.2008 skulle anhængere med cirkulær nummerplade fortsat være forsynet med det trækkende køretøjs nummer bagpå.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf Jesper Bering » fre 02.01.2009 21:45

Kære Anders,

Da jeg købte min Aupa påhængsvogn med rund nummerplade KA 4128, ringede jeg for en sikkerheds skyld til motorkontoret, og fik efter nogen søgen fat i en kompetent dame (Pernille), der forsikrede mig om at alle lovligt udleverede nummerplader stadig var gyldige og ville følge køretøjet ved omregistrering. Da jeg forklarede at min plade havde så små bogstaver at den ikke kunne læses på afstand, sagde hun blot at det var Politiets problem og ikke mit. Jeg fik uden besvær af nogen art registreret vognen til synsfri sammenkobling.

Jeg har senere fundet den regel som Thomas henviser til, at man selv skal male påhængsvognens nummer i fuld størrelse et egnet sted på vognen, sådan at nummerpladen kun fungerer som bevis for at man må køre rundt med det pågældende nummer. Jeg fandt reglen i 'Vejledning for Justitsministeriets Bilinspektører', som senere er blevet afløst af andre regelsamlinger, senest 'Regler om Syn af Køretøjer'. De senere regelsamlinger indeholder imidlertid ikke denne regel om at man selv skal male nummeret på - jeg har ihvertfald ikke kunnet finde den.

Jeg har aldrig mødt en myndighedsperson der havde noget som helst kendskab til en regel om at man skulle male nummeret på selv.

Bemærk: det er ikke forvognens nummer jeg mener. Reglen om at påhængsvognen skulle føre samme nummer som forvognen, er en anden, ældre regel, fra længe før man fik synsfri sammenkobling. Da den gjaldt, var påhængsvognspladerne også runde. Thomas ved sikkert hvornår reglen var i kraft.

Kære Thomas,

Mange tak for oplysningen. Hvor stod den regel der blev ophævet 1/1-8? Gjaldt den også for synsfri sammenkobling? Hvad gælder der så af regler idag, og hvor står de? Vil det sige at det idag er lovligt at køre rundt med en plade der ikke kan læses på afstand fordi tal & bogstaver er for små, uden at der er malet noget ved siden af?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf TT » fre 02.01.2009 22:12

Jeg ser til min overraskelse at de cirkulære anhængerplader er blevet helt glemt i den gældende bekendtgørelse.

I registreringsbekendtgørelsen af 11.11.2005 stod endnu

§ 87. Godkendte traktorer og sidevogne, der er forsynet med nummerplader af den tidligere anvendte cirkulære type, kan fortsat anvende disse.
Stk. 2. Påhængsvogne mv. med nummerplader af den tidligere anvendte cirkulære type, kan fortsat anvende disse, men de skal i så fald bag på ved påmaling eller på en aftagelig plade forsynes med en tydelig angivelse af det trækkende køretøjs registreringsnummer. Nummerplader med det trækkende køretøjs registreringsnummer må ikke udleveres til anbringelse på påhængs- eller sættevogne .
Stk. 3. Køretøjer med nummerplader med enkelt bogstav kan fortsat anvende disse.
Stk. 4. I de tilfælde, der er nævnt i stk. 1-3, leveres erstatningsnummerplader ikke.

I registreringsbekendtgørelsen af 20.12.2007 med ikrafttræden 1.1.2008 står

§ 101. Godkendte traktorer og sidevogne, der er forsynet med nummerplader af den tidligere anvendte cirkulære type, kan fortsat anvende disse.
Stk. 2. Køretøjer med nummerplader med enkelt bogstav kan fortsat anvende disse.
Stk. 3. I de tilfælde, der er nævnt i stk. 1 og 2, leveres erstatningsnummerplader ikke, jf. § 73 og § 74.

Der er ingen regler om ugyldiggørelse eller tvangsombytning af cirkulære anhængernummerplader, så nummerpladetypen er havnet i et lovgivningsmæssigt tomrum.

Ironisk nok er sidevognsnummerplader ifølge bekendtgørelsen fortsat gyldige, selv om sidevognene er slettet af Centralregisteret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf Jesper Bering » fre 02.01.2009 22:19

Kære Thomas,

Tak for svar. Det ser sandelig besynderligt ud. Man kan ikke engang tro at 2005-bekendtgørelsens bestemmelse er i kraft endnu, når de to paragraffer ligner hinanden så meget som de gør. Mystisk - men det er nok ikke det sidste tomrum vi ser i landets love.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf TT » fre 02.01.2009 22:48

Bestemmelsen som i 2005-bekendtgørelsens § 87, stk. 2, har været der siden 1.4.1966 hvor den lød:

§ 61. Påhængsvogne m. v., der er forsynet med nummerplader af den hidtil anvendte cirkulære type, kan fortsat anvende disse, men skal i så fald bagpå bære en nummerplade med samme nummer som det trækkende køretøj eller en dertil svarende tilstrækkelig synlig og tydelig påmaling. Nummerplader med det trækkende køretøjs registreringsnummer til anbringelse på påhængs- og sættevogn må ikke længere udleveres. Forekommer der begæring om udlevering af en sådan nummerplade, må andrageren henvises til enten at ombytte den cirkulære nummerplade med en nummerplade af samme type som for motorvogne eller at påmale det trækkende køretøjs nummer.

Bestemmelsen som i stk. 1 må have været der siden 1.4.1976 hvor cirkulære traktornummerplader blev erstattet af kvadratiske, og registreringen af sidevogne ophørte.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnummer?

Indlægaf Jesper Bering » søn 04.01.2009 17:51

Kære Thomas,

Tak for orienteringen. Det er navnlig spændende at vide den slags ting, når man selv har et køretøj af slagsen.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » fre 28.03.2014 10:55

Er der nogen som har fundet ud af om anhængere og campingvogne stadig skal have skrevet den trækkende køretøjs nummer ved siden af den cirkulære nummerplade, eller er den regel helt afskaffet?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf TT » fre 28.03.2014 17:12

Der er ikke noget nyt. Skat aner formentlig ikke at der eksisterer runde anhængerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » fre 28.03.2014 22:58

De findes stadig, jeg har set på én, og dens tilhørende registreringsattest.
Jeg kunne godt tænke mig at købe den, og få den synet og omregistreret.
Men der er et problem med den, den kommer fra et dødsbo og på registreringsattesten står der tolddokument ved omregistrering.
Hvad gør Jeg nu klogest i ? Efter som manden som står som ejer er gået bort, og tolddokumentet sikkert er bortkommet for mange år siden.
Jeg har spurgt i to synshaller og de kunne kun sige at jeg skulle kontakte SKAT.
Men hvor behjælpsom mon de er hos SKAT når de ser at ejeren er død, og den skulle måske have været afmeldt eller omregistreret.

Det er mærkeligt at der står tolddokument når der ikke har været krævet afgift på den nogen sinde.
Er der nogen af jer herinde som har stået i samme problem som jeg?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf TT » fre 28.03.2014 23:18

Dit problem bliver ikke den runde plade i sig selv, da skat er uvidende om at de eksisterer og derfor vil tro den er rektangulær.

Køretøjer skal ikke nødvendigvis afmeldes ved dødsfald. Dødsboet kan sælge køretøjet, eller det kan udtages til arvingerne. I så fald meldes ejerskifte.

Hvad sker der hvis tolddokumentet mangler? Skal der betales moms igen?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » fre 28.03.2014 23:50

Hej Thomas.
Tak for det hurtige svar. Du skriver moms? Moms af hvilken beløb, prisen på anhængeren da den var ny eller hvad mener du?
Jeg syns det er mærkeligt at de ikke bare kan omregistrere den uden tolddokument, for der har jo aldrig været krævet afgift af den. Den ene synsmand sagde at det ikke var noget man brugte mere ved den slags køretøjer, men at jeg skulle kontakte SKAT for at få dem il at ophæve den klausul i systemet.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf TT » lør 29.03.2014 03:39

Jeg skrev bare moms fordi jeg ikke kan forestille mig hvad problemet kunne være ved at der ikke var et tolddokument.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » lør 29.03.2014 11:13

Når ja det kan jeg godt se når jeg læser bedre efter. :)
Det er heller ikke den runde plade jeg er nervøs for som sådan, det er nærmere papirgangen hos SKAT, det kan jo være et stift system.
Og hvordan er det med dødsboer, kan der godt omregistreres hvis boet ikke er gjort op?
Jeg kontakter SKAT på mandag så må jeg se hvad de siger.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf TT » lør 29.03.2014 12:46

Dødsboet kan sagtens sælge ud af aktiverne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » tirs 01.04.2014 11:48

Så kom jeg igennem til SKAT, og de slettede tolddokumet-klausulen uden problemer med det samme, så nu er det bare om at få den gamle trailer synet. :)
Så er det bare lige det om jeg skal male bilens nummer ved siden af den runde nummerplade, eller lade være? Og se om jeg en gang bliver standset af politiet.
Hvad syns i jeg skal vælge?
Jeg kunne og også vælge at montere bilens 3.nummerplade på trileren, men det vækker opsigt :)
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf dykker5502 » tirs 01.04.2014 12:14

Jeg ville bare køre med traileren med den runde plade. Og jeg ville heller ikke spørge synsmanden.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf Flemming » tirs 02.06.2015 21:03

Jeg har fået min trailer med rund nummerplade, synet godkendt og omregistreret.
Synsmanden syntes den var sjov med den nummerplade.
Jeg har valgt at lade pladen blive midt på og ikke male andre numre ved siden af, så må jeg jo se om jeg bliver stoppet af politiet.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf CSJ » lør 26.08.2017 17:37

Jeg har fået en henvendelse fra en samler som i sin samling har denne plade med forskellig farve og forskelligt nummer på for- og bagside, og han spurgte hvad meningen kunne være.
Det er jo tydeligvis en hjemmelavet plade. Jeg ved at Ribes gule lastbilserie startede senest ved ZN 75.5xx, og jeg har kendskab til en skolevogn ZN 75.006. Muligvis var ZN 75.4xx privatbiler. Jeg svarede ham at det muligvis har været en ejer der har haft en anhænger der skulle kunne køre bagefter både en lastbil og en personbil, og så har haft denne plade med et nummer på hver side, så den kunne vendes om og altid vise det aktuelle nummer. Er der nogen der har andre bud?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Findes der stadig påhængsvogne med påmalet forvognsnumme

Indlægaf dykker5502 » tirs 25.09.2018 10:09

Det lyder som en plausibel forklaring.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Runde nummerplader

cron