Side 1 af 1

Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: tors 27.09.2018 22:37
af Kronprinsesse
Jeg har en lille lukket varevogn med eftermonteret bagsæde fra 1959.

Hvad vil være en typisk historisk korrekt papegøjeplade til en vogn fra Stensved
i Sydsjælland fra denne tid?

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: fre 28.09.2018 06:47
af TT
HR 50.xxx. Det er dog endnu ikke muligt at få historiske papegøjeplader.

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: fre 28.09.2018 19:51
af Kronprinsesse
Takker.
Dvs. at serien starter ved HR50.xxx og ved man hvor højt nummer man nåede til i 1959?

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: lør 29.09.2018 09:27
af CSJ
Jeg kender ingen papegøjenumre fra Vordingborg som jeg kan sætte årstal på. Men hvis nogen kan sætte sandsynligt registreringsår på denne bil, kunne det måske give et lille pingerpeg. Men alt skal tages med stort forbehold, da biler både kunne omregistreres, og numre overføres til andre biler, så nummeret kunne være både ældre og nyere end bilen.

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: lør 29.09.2018 13:19
af JMK
HR 50 337

Bilen er en Ford Taunus 12 G13 Combi og som jeg husker det fra veteranudstillinger og fotos af Globus-modellen og efterfølgeren, passer baglygterne fint med efterfølgeren som produceredes fra 1959-1962 og havde typebetegnelsen G13 AL. Jeg gætter på at bilen på billedet er årgang 1960.

Med vestjysk hilsen, JMK

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: man 01.10.2018 21:32
af Kronprinsesse
Takker mange gange for "proffe" svar. Så er det bare vente på at der kan bestilles plader....

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: man 01.10.2018 22:21
af TT
Hvis vi antager at HR 51.614, som er det højeste kendte nummer, er tæt på det højeste faktiske nummer, og dertil antager at nummerforbruget har været nogenlunde jævnt over de 9½ år HR var aktivt, så får man et forbrug på ca. 170 numre årligt.

Forbruget har dog næppe været jævnt. Til fordel for et højere forbrug i starten taler: Numrene har kunnet overføres fra et køretøj til det næste, og de skulle i princippet genbruges, når de var afmeldt igen. Der var tvangsomregistrering til papegøjeplader til varevogne med halv omsætningsafgift i begyndelsen af perioden. Til fordel for et højere forbrug i slutningen af perioden taler: Antallet af køretøjer var stigende igennem perioden, og papegøjepladeordningen undergik enkelte lempelser.

Det betyder at HR 50.337 kan passe meget godt med 1960. Hvis det holder, kunne man forvente at 1959 overvejende har ligget inden for intervallet HR 50.1xx-50.2xx.

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: fre 01.05.2020 13:56
af Kronprinsesse
Nu kan jeg forhåbentlig langt om længe få bestilt papegøjepladerne. Er der nogen der kender de reserverede numre til historiske papegøjeplader?

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: fre 01.05.2020 20:09
af PS
På Skats hjemmeside er der et stort excel ark, som strækker sig over 5 sider med alle de reserverede numre.
https://www.skat.dk/getfile.aspx?id=141 ... ing+-+0420
Bogstavkombination HR har intervallet fra HR 50.900 til HR 50.999 reserveret til historisk papegøje bil.

Mvh Peter S

Re: Valg af nummer til papegøjeplader

Indlæg: fre 20.11.2020 12:50
af dykker5502
Prinsesse,

tildeling af numre til de nye typer er i de bedste hænder :-) idet Motorstyrelsen har indgået en aftale med Motorhistorisk Samråd om at varetage tildelingen af numre og pladetype til MhS.
Men du er da velkommen til at gøre noget af arbejdet selv :-)