Side 1 af 2

Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 28.03.2018 10:25
af CSJ
AA serien ukendt (det er i det hele taget meget begrænset hvad jeg kendskab til dieselserier på Frederiksberg).
AH 77.xxx-serien, højeste kendte nr. AH 77.596.
AR jeg har noteret at man havde numre i serien 79.5xx, men oplysningerne her er nok noget usikre.
AV 77.xxx-serien, serien blev opbrugt og fortsat med AV 82.xxx, højeste kendte nr. AV 82.799.
AY 77.xxx-serien, højeste kendte nr. AY 77.880.
AZ indenfor 75.xxx-serien, jeg har noteret at personbiler havde de laveste numre, laveste kendte gule lastbilnr. AZ 75.111, højeste AZ 75.412.

BA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. BA 78.224.
BE 77.xxx-serien, højeste kendte nr. BE 77.802.
BL en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. BL 78.507.
BP 78.xxx-serien, højeste kendte nr. BP 78.297.
BS 77.xxx-serien, højeste kendte nr. BS 77.787, jeg har noteret at serien blev opbrugt og fortsat ved BS 80.xxx, men her kendes ingen eksakte numre (BS 80.0xx var lastbiler sorte plader, BS 80.5xx var busser gule plader).
BV 77.xxx-serien, højeste kendte nr. BV 77.302.

CA 77.xxx-serien, højeste kendte nr. CA 77.507, jeg har noteret at serien blev opbrugt og fortsat ved CA 79.xxx, men her kendes ingen eksakte numre (CA 79.0xx var busser gule plader).
CE 77.xxx-serien, højeste kendte nr. CE 77.347.
CM 77.xxx-serien, højeste kendte nr. CM 77.674.
CR serien ukendt, men alting tyder på at Samsø havde samme dieselserier som Kalundborg.

DA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. DB 77.035.
DE 77.xxx-serien, højeste kendte nr. DE 77.626.
DL 78.xxx-serien, højeste kendte nr. DL 78.385.
DP gule plader til lastbiler og busser har tilsyneladende haft nogle sammenhængende blokke, en blok laveste kendte nr. DP 75.000, højeste DP 75.074, en anden blok laveste kendte nr. DP 75.420, højeste DP 75.535, jeg har noteret at lastbiler gule plader også har haft numre indenfor serien DP 78.xxx.
DS ligesom i Ringkøbing har gule plader til lastbiler og busser tilsyneladende haft flere sammenhængende blokke, en blok laveste kendte nr. DS 75.011, højeste DS 75.092, en anden blok laveste kendte nr. DS 75.610, højeste DS 75.970, desuden kendes et gult lastbil nr. DS 80.166.

EA 75.xxx-serien, højeste kendte nr. EA 75.827.
ED jeg har noteret serien 76.xxx, men senere er der opstået tvivl om det var en gul busserie, der kendes ingen eksakte lastbilnumre.
EK 77.xxx-serien, højeste kendte nr. EK 77.029 (kendes fra video om Ravnholm Emaljeværk, så man er givetvis nået betydelig højere).
EN indenfor 75.xxx-serien, jeg har noteret at personbiler også havde i 75.xxx-serien, laveste kendte gule lastbilnr. EN 75.014, højeste EN 75.224.
ES 77.xxx-serien, højeste kendte nr. ES 77.421.
EX indenfor 75.xxx-serien, jeg har noteret at personbiler også havde i 75.xxx-serien, laveste kendte gule lastbilnr. EX 75.266, højeste EX 75.680.

fortsættes

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 28.03.2018 10:58
af CSJ
HA 77.xxx-serien, højeste kendte nr. HA 77.684.
HH 77.xxx-serien, højeste kendte nr. HH 77.502 (jeg er ret sikker på at det er rimelig tæt på det højeste nr.)
HM 75.xxx-serien, højeste kendte nr. HM 75.133.
HR 75.xxx-serien, højeste kendte nr. HR 75.671.
HU 77.xxx-serien, højeste kendte nr. HU 77.198.

JA 78.xxx-serien, højeste kendte nr. JA 78.435.

KA 81.xxx-serien, højeste kendte nr. KH 81.420.

LA 76.xxx-serien, højeste kendte nr. LA 76.726.
LE 78.xxx-serien, højeste kendte nr. LE 78.170.
LK 78.xxx-serien, højeste kendte nr. LK 78.014.
LN 75.xxx-serien, højeste kendte nr. LN 75.030.
LR 77.xxx-serien, højeste kendte nr. LR 77.241.
LU 76.xxx-serien, højeste kendte nr. LU 76.891.

MA 77.xxx-serien (kan ikke have fortsat ind i 78.xxx-serien for 78.0xx var lastbiler sorte plader), højeste kendte nr. MH 77.106.
MH 77.xxx-serien, der kendes ingen eksakte nr. lokalt fra Odense herred.
MM 76.xxx-serien, højeste kendte nr. MM 76.246.
MP 76.xxx-serien, højeste kendte nr. MP 76.318.
MT 78.xxx-serien, højeste kendte nr. MT 78.443.
MX 76.xxx-serien, højeste kendte nr. MX 76.238.

NA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. NA 78.489.
ND 77.xxx-serien, højeste kendte nr. ND 77.523.
NH 77.xxx-serien, højeste kendte nr. NH 77.958 (kan evt. have fortsat ind i 78.xxx-serien).
NL en 2000 numres serie 76.000-77.999, højeste kendte nr. NL 77.922.
NP 76.xxx-serien, højeste kendte nr. NP 76.893.
NT 77.xxx-serien, højeste kendte nr. NT 77.556.

fortsættes

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 28.03.2018 11:30
af CSJ
OA 76.xxx-serien, højeste kendte nr. OA 76.184.
OH 75.xxx-serien, serien blev opbrugt og ny serie fra OH 78.000, højeste kendte nr. OH 78.002.
ON en 200-numres serie 75.200-75.399, serien blev opbrugt og ny serie fra ON 78.000, der kendes ingen eksakte gule lastbilnumre fra Langeland.
OR en 200 numres serie 75.200-75.399, højeste kendte nr. OR 75.200
OT en 600 numres serie 76.000-76.599, højeste kendte nr. OT 76.452 (OT 76.6xx var busser gule plader).

PA 77.xxx-serien, højeste kendte nr. PA 77.399.
PD 77.xxx-serien, højeste kendte nr. PD 77.247.
PH 77.xxx-serien, højeste kendte nr. PH 77.447.
PK 77.xxx-serien, højeste kendte nr. PK 77.172.
PN en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. PN 78.043.
PS 77.xxx-serien, højeste kendte nr. PS 77.782.
PV serien ukendt, men alting tyder på at alle kredse i Hjørring amt havde samme dieselserier.

RA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte eksakte nr. RA 78.594, men jeg har noteret at man nåede til RB 77.xxx.
RJ en 2000-numres serie 77.000-78.999, højeste kendte eksakte nr. RJ 77.942, men jeg har noteret at man nåede til RJ 78.xxx.
RR 77.xxx-serien, højeste kendte nr. RR 77.234.

SA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte eksakte nr. SA 77.504, men jeg har noteret at man nåede til SA 78.xxx.
SE 76.xxx-serien, der kendes ingen eksakte nr.
SK 77.xxx-serien, højeste kendte nr. SK 77.422.

TA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. TA 78.025.
TE en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. TE 78.124.

fortsættes

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 28.03.2018 11:56
af CSJ
UA 77.xxx-serien, højeste kendte nr. UA 77.543.
UC 77.xxx-serien, højeste kendte nr. UC 77.755.
UH en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. UH 78.235.
UP 77.xxx-serien, højeste kendte nr. UP 77.738.

VA 77.xxx-serien, højeste kendte nr. VA 77.451.
VE 77.xxx-serien, højeste kendte nr. VE 77.351.
VL en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. VL 78.525.
VR 77.xxx-serien, højeste kendte nr. VR 77.725.
VV 77.xxx-serien, højeste kendte nr. VV 77.421.

XA en 2000 numres serie 75.000-76.999, højeste kendte eksakte nr. XB 75.295, men jeg har noteret at man nåede til XB 76.xxx.
XH 77.xxx-serien, højeste kendte nr. XH 77.165.
XL 77.xxx-serien, højeste kendte nr. XL 77.563.
XR 76.xxx-serien, højeste kendte nr. XR 76.168.
XU 76.xxx-serien, højeste kendte nr. XU 76.068.

YA en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. YA 78.217.
YH en 2000 numres serie 76.000-77.999, højeste kendte nr. YH 77.192.
YP en 3000 numres serie 76.000-78.999, højeste kendte nr. YP 78.093.

ZA 75.xxx-serien, højeste kendte nr. ZA 75.756.
ZD 75.xxx-serien, højeste kendte nr. ZD 75.624.
ZH en 2000 numres serie 77.000-78.999, højeste kendte nr. ZH 78.794.
ZN serien begyndte formentlig ved 75.500 (laveste numre var personbiler), højeste kendte nr. ZN 75.925.
ZR serien begyndte formentlig ved 75.500 (laveste numre var personbiler), højeste kendte nr. ZR 76.271.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: fre 30.03.2018 10:19
af TT
Jeg fandt et par højere numre på http://www.gamlelastbiler.dk:

ES 77.477 Volvo fra Henry Hansen & Søn, Høm
Tilføjet: ES 77.628 Volvo fra H. Hansen, Hjelmsømagle (under Børge Larsen, Farendløse)
Tilføjet: PH 77.452 Scania-Vabis fra Hans H. Jørgensen (under Diverse 48)
Tilføjet: CE 77.561 Mercedes fra Gunnar Rasmussen, Vig
Tilføjet: ZA 75.902 Mercedes fra N. Chr. Vogt, Kærup
HA 77.789 Scania-Vabis fra Næstved Møbel- & Godstransport

Endvidere fandt jeg en liste som jeg tidligere har lavet, desværre fra ukendt kilde, med følgende numre:

YH 77.273 fra Rockwool
UH 78.258 Scania-Vabis fra Ove Nielsen, Aalborg
DE 77.644 Mercedes fra Knud Bertelsen, Resen
NA 78.498 Scania-Vabis fra A. Haulrich, Haderslev
DP 75.948 Mercedes fra Knud Søndergaard - altså endnu en mulig lille lastvognsserie fra Ringkøbing

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: lør 31.03.2018 14:04
af TT
CSJ skrev:PV serien ukendt, men alting tyder på at alle kredse i Hjørring amt havde samme dieselserier.

Her er et billede med lastvogn PV 77.036 (til højre) fra Saltum Bryggeri: https://arkiv.dk/vis/4193848 Lastbilen til venstre har fået PS 77.081.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 11.04.2018 22:58
af TT

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tirs 28.08.2018 11:12
af CSJ
Et højere nummer fra Holstebro. Jeg læser nummeret som DE 77.844.

At Morrisen har et meget tidligt centralregistreret nummer er nok meget naturligt, da Holstebro var en af de tidlige centraliserede jyske kredse.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 31.10.2018 13:17
af CSJ
I flg. kredse kendes en særlig underserie til lastbiler gule plader med synspligt:

HH 79.5xx, højeste kendte nr. HH 79.500
KA 77.5xx, højeste kendte nr. KA 77.524

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tors 01.11.2018 08:08
af JMK
Hej Carsten !

Du skriver "lastbiler gule plader med synspligt".
Jeg tænker lige.... lastbiler er for mig over 3500 kg og så spørger jeg i al min uvidenhed, har de ikke altid skullet til periodisk syn fra ny ?

Med vestjysk hilsen fra JMK

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tors 01.11.2018 09:21
af CSJ
JMK skrev:Hej Carsten !

Du skriver "lastbiler gule plader med synspligt".
Jeg tænker lige.... lastbiler er for mig over 3500 kg og så spørger jeg i al min uvidenhed, har de ikke altid skullet til periodisk syn fra ny ?

Med vestjysk hilsen fra JMK

Så vidt jeg ved var det noget der blev indført på et tidspunkt. Først for lastbiler over 3500 kg, et par år senere også for små varevogne. Jeg mener at FDM's blad Motor har omtalt det engang i begyndelsen af 60'erne.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: man 05.11.2018 18:06
af CSJ
CSJ skrev:ED jeg har noteret serien 76.xxx, men senere er der opstået tvivl om det var en gul busserie, der kendes ingen eksakte lastbilnumre.

Fandt dette billede af en Land Rover fra Falck i Ruds Vedby. Samtidig har jeg gennem bushistoriske kredse kendskab til en Volvo bus ED 76.005 tilhørende Harald Jensen i Skellebjerg. Dette underbygger teorien om at lastbiler og busser havde fælles gulpladeserie i Høng.

Den enorme bredde skyldes at skærmene er udbygget for at matche med anhængerens bredde.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 06.02.2019 14:03
af CSJ
Et par gule diesel lastbilnumre lidt højere end de hidtil kendte.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tirs 19.02.2019 12:13
af CSJ
CSJ skrev:I flg. kredse kendes en særlig underserie til lastbiler gule plader med synspligt:

HH 79.5xx, højeste kendte nr. HH 79.500
KA 77.5xx, højeste kendte nr. KA 77.524

Dette er formentlig også et nummer i denne særlige underserie. Langt de fleste dieseldrevne redningskøretøjer havde nummer i den alm. gule dieselserie, men der kendes en række numre i den særlige underserie fra København, et enkelt nummer fra min hjemby St. Heddinge, og nu formentlig også et fra Randers.
Det er næppe den alm. gule lastbilserie i Randers der nåede over 2900 numre. Der kendes 22 numre i intervallet VL 770xx-785xx, men ingen derover. Det lave endetal 04 sandsynliggør også at der er tale om en særlig underserie.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 20.02.2019 11:46
af CSJ
CSJ skrev:
JMK skrev:Hej Carsten !

Du skriver "lastbiler gule plader med synspligt".
Jeg tænker lige.... lastbiler er for mig over 3500 kg og så spørger jeg i al min uvidenhed, har de ikke altid skullet til periodisk syn fra ny ?

Med vestjysk hilsen fra JMK

Så vidt jeg ved var det noget der blev indført på et tidspunkt. Først for lastbiler over 3500 kg, et par år senere også for små varevogne. Jeg mener at FDM's blad Motor har omtalt det engang i begyndelsen af 60'erne.

Jeg har fundet dette, ifølge hvilket der blev indført periodisk syn for lastbiler over 3000 kg fra 1.4.1964, og fra 1.10.1965 også for mindre varevogne på gule plader. Indtil 1964 kan det således have været relevant at have den særlige underserie for redningskøretøjer o.lign. med synspligt, men efter 1964 kan denne underserie ikke have haft nogen betydning.
https://www.foxylex.dk/media/betaenknin ... toejer.pdf

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: fre 25.10.2019 15:57
af CSJ
CSJ skrev:HR 75.xxx-serien, højeste kendte nr. HR 75.671.

HR serien begyndte ved 75.200, højeste kendte nr. HR 75.671.

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tirs 31.12.2019 09:59
af CSJ
Jeg havde noteret Hurups gule lastbilserie som SE 76xxx, men havde ingen eksakte numre. Nu er der dukket dette billede op. Jeg er mest tilbøjelig til at læse nummeret som SE 77.159. I så fald skal Hurups dieselserier justeres. Hvordan læser I nummeret?

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tirs 31.12.2019 10:48
af TT
SE 77.159 uden tvivl

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: tirs 31.12.2019 11:13
af CSJ
CSJ skrev:SE 76.xxx-serien, der kendes ingen eksakte nr.

SE 77.xxx-serien, højeste kendte nr. SE 77.159

Re: Gule diesel lastbilserier

Indlæg: ons 05.02.2020 09:18
af CSJ
Fandt dette billede. Jeg læser kranvognens nummer som LA 79.957 (evt. LA 79.952). At Nykøbing Falsters egentlige gule lastbilserie var LA 76.xxx er hævet over enhver tvivl. Jeg har 9 sikre observationer i den serie med LA 76.038 som det laveste og LA 76.726 som det højeste. Så er der to muligheder. Enten fik man opbrugt den serie og måtte tage en ny serie i brug. Eller også havde man - i lighed med flere andre kredse - en særlig underserie til lastbiler gule plader med synspligt.

Med hensyn til den første mulighed, så kan jeg ikke sætte årstal på nogen af numrene, og dermed et fingerpeg om hvor tæt man havde været på at bruge serien op. Men Nykøbing Falster var så stor en kreds at det ikke er helt urealistisk at forestille sig at der kan have været mere end 1000 lastbiler på gule plader.

Med hensyn til den anden mulighed, så har det været et meget højt nummer i en serie med synspligt, hvis serien begyndte ved LA 79.900. I den serie kender jeg op til 25 numre fra København, og højst nogle ganske få numre fra andre kredse. Måske kan serien have begyndt ved LA 79.950.