Side 1 af 1
Familiens biler
:
tirs 30.06.2009 21:36
af perhag
Det blev nævnt at man kunne bruge dette forum til at digitalisere historisk information, som ellers går i glemmebogen. Jeg vil da gerne lægge for med min families biler:
Min farfar ingeniør E.S. Hagemann, Puggaardsgade, Kbh havde bil i sin ungdom inden 1. verdenskrig, sagde min far. Desværre har jeg ikke umiddelbart nogen oplysninger om fabrikat og nummerplade. I mellemkrigstiden og efter 2. verdenskrig havde han ikke bil.
Min morfar handelsgartner Jørgen Nissen-Petersen, Linde Alle, Vanløse havde i hvert fald en Fiat, da han i mellemkrigsårene drev sit gartneri, måske var det flere Fiat. Under 2. verdenskrig boede han på Prøvelyst, Karlebo og havde næppe bil. I 1953 boede han på Strandvejen i Vedbæk og købte en fabriksny Chevrolet Bel Air med nummeret A 33898. Senere flyttede han til Topheden, Stagsted Skov, Flauenskjold, hvor han til sidst kørte i en Ford Corsair, med bogstavskombinationen AB så vidt jeg husker.
Min far Ebbe Hagemann, Horserødvej, Kbh købte i april 1969 den tidligere nævnte Chevrolet Bel Air for 500 kr., ikke direkte fra min morfar men fra min onkel Christian Købke Beyer, som havde ejet den i mellemtiden. Det var dog min fætter Jørgen Beyer som kørte i den sidst i tresserne. Bilens nummerplade var ved min fars køb KE 39402 og bilen havde kørt 104.400 km. Den beholdt sin nummerplade ved købet og var vist også fortsat registreret i Christian Beyers navn. I december 1970 havde bilen kørt 117.327 km og blev ophugget.
16 februar 1971 købte min far en fabriksny Volvo 142 med nr.pladen BX 50752 og kørte i den til 20 juni 1985, da den havde kørt 120.874 km og blev solgt gennem Den Blå Avis for 2.000 kr til Henrik Nielsen, Hillerød. Han brugte nogle måneder på pladearbejde, hvorefter bilen må have fået nye plader, som jeg ikke har set.
2 juli 1985 købte min far en fabriksny Toyota Corolla med nummeret LT 37685, som jeg senere overtog. Jeg solgte den i november 2004 til MR-Biler, Slotsgade, Tranekær for 2.000 kr. Den blev repereret og solgt til en mand i Peløkke, som vist har den endnu på de samme plader.
26 april 2001 købte jeg en fabriksny Hyundai Accent ned pladen UK 42970. (Samtidig blev T. Debois, Kbh. registreret som bruger af Corollaen).
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 10:32
af CSJ
Jeg vil også gerne bidrage med billeder af min families biler gennem mange år. Min farfar Holger Jørgensen, der var ansat ved DSB og flyttede en del rundt og gjorde tjeneste ved mange forskellige stationer, købte sin første bil, en Ford T i 1922. Da boede familien i Værslev ved Kalundborg, og den fik nummeret C3775. 1926 flyttede familien til Brande, og den blev omregistreret til Y8052.
1933 flyttede familien til Kibæk, og samme år købte de ny bil, en Ford B, som vi også har haft i min tid. Den fik nummeret Ø6004. 1938 flyttede familien til Holme Olstrup, og bilen blev omregistreret til H187. Under krigen var den opklodset, og efter krigen fik den nyt nummer, H1658.
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 10:43
af CSJ
I 1952 gik min farfar på pension, og de flyttede sammen med os til St. Heddinge. Her blev Forden omregistreret til H7388. I 1962 blev den skiftet ud, og vi købte en Volvo PV544, som fik HH 21.871 (indr. 26.3.1962).
Senere havde min far flg. biler:
Fiat 128, 1972, BD 74.175 (1974-77).
Ford Fiesta, 1977, EZ 55 385 (1977-86).
Skoda 105, 1986, MJ 58 540 (1986-97).
Skoda 120, 1987, SR 41 192 (1997-2000).
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 11:02
af CSJ
For et par år siden erfarede jeg ved en tilfældig hed at Forden fra 1933 eksisterer endnu i Frederikshavn. Da vi solgte den i 1962 blev den omregistreret til HH 21.942. Senere har den været indregistreret i Frederikssund BS 30.751. Og den nuværende ejer i Frederikshavn var interesseret i det oprindelige nummer, så jeg satte min i forbindelse med familien i Frederikshavn og skaffede dem det oprindelige nummer, som den nu har fået igen.
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 13:56
af Jesper Bering
Kære Carsten,
Det var en rar og interessant historie! Tak for den.
Hvis ikke det er for indiskret, må jeg så spørge af ren nysgerrighed: Hvordan fandt vognens nuværende ejer frem til dig? (du skal ikke svare på det hvis du ikke har lyst).
hilsen Jesper
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 14:07
af CSJ
Bilens nuværende ejer efterlyste oplysninger om bilen i Herning Folkeblad i håb om at nogen på de kanter endnu kunne huske bilen. En ungdomsbekendt af min far læste notitsen, lagde to og to sammen, og regnede ud at det måtte være vores gamle bil.
Jeg har i øvrigt haft stor glæde af at lære min fars ungdomsbekendt personligt at kende, jeg havde hørt meget om ham, men aldrig før set ham, og da jeg altid er til stumpemarked i Herning, både forår og efterår, er han flere gange kommet hen og har været sammen med mig på stumpemarkedet.
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 15:59
af Kardanaxel
Dejlig historie og rigtigt sjovt at Ford B'en stadig lever, tænk på hvor mange af os som går og drømmer om biler der var en gang og deres skæbne.
Nå ja jeg nåede da at gemme både min første bil (Austin 1300 GT 1972) og den anden (Ford A Tudor de luxe 1931) men så er det også slut.
Noget helt andet så bemærker jeg den ikke ubetydelige forskel mellem den originale plade og den historiske plade, min påstand er er type 4 plader med 4 tal som type 5 er for lange, hvad mener vores allesammens TT
mvh
Henrik
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 17:07
af Rekord d
Hej,
Sjov læsning som jeg også gerne vil forsøge at bidrage lidt med.
Min far købte i 1974 sin første bil, en Opel Rekord A 1700 1965, da han boede i Skagen og fiskede.
Bilen fik nummeret DH 27.846 og den kørte han i til slut 70´erne.
Rekord A 2.jpg
Rekord A 1.jpg
I 1977-78 begyndte han at studere i Sønderborg og tog selvfølgelig Rekord´en med sig derned, der fandt han en Opel Kapitän/Admiral a som han
købte af enken af Dannfoss. Den fik efterfølgende nummeret HY 24584 og siden efter en istandsættelse KV 54291. Efterfølgende solgte han A-Rekord´en til en i Sønderborg eller omegn (mener jeg
). Her et billede med det føste nummer, skal se om jeg kan finde et med det andet.
admiral.jpg
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 17:12
af Rekord d
Siden flyttede han til Korsør, hvor han arbejdede på DSB færgerne i Korsør, Rødby, og Gedser. Da min mor fandt Admiral´en for stor, solgte min far den og købte en Opel Rekord D 2000S Millionaire 1977 med nr. MN 25627. Vedlægger et billede, men pladerne på denne bil er ikke helt gamle nok til at kunne være med her.
Vores gl. Rekord D.jpg
Siden har vi haft følgende biler:
1984 Opel Rekord E2 2.0S RH 38515 & TY 48201
1984 Opel Senator A2 3.0E CD RH 53964
1997 Opel Omega B MV6 TL 28890 (min fars nuværende)
Fortsættelse kommer med min morfars & bedstefars biler.
Re: Familiens biler
:
tirs 18.08.2009 18:30
af TT
Kardanaxel skrev:Noget helt andet så bemærker jeg den ikke ubetydelige forskel mellem den originale plade og den historiske plade, min påstand er er type 4 plader med 4 tal som type 5 er for lange, hvad mener vores allesammens TT
Nej, på type 4-plader med 4 cifre er længden rigtig (34½ cm), men tallene står for tæt, så der kommer et mellemrum mellem bogstavet og første ciffer. Tallene skulle stå med lidt større afstand, så afstanden mellem bogstav og første ciffer var (cirka) den samme som mellem de enkelte cifre.
De nyeste type 4-plader ser i øvrigt herrens ud.
Re: Familiens biler
:
fre 30.07.2010 18:54
af CSJ
I den tidligere omtalte serie i Dagbladet »Mig og min bil« omtales i dag denne Ford A, som altid har været i samme families eje, og nu tilhører tredie generation. Der er grund til at formode at de originale nummerplader er gået tabt, og at de nuværende nummerplader er et sæt historiske. Det er formentlig det oprindelige nummer, da man må have haft let ved at dokumentere dette. Familien har hjemme i Sengeløse, og det passer med Søndre birk-serien. Ifølge teksten er bilen indregistreret første gang 1.4.1930, så den kan ikke have haft dette design oprindelig, da det først blev taget i brug 1.10.1930.
Re: Familiens biler
:
fre 30.07.2010 22:16
af perhag
perhag skrev:Min morfar handelsgartner Jørgen Nissen-Petersen, Linde Alle, Vanløse havde i hvert fald en Fiat, da han i mellemkrigsårene drev sit gartneri, måske var det flere Fiat.
Nu da automobilejernes numre i 1919 er lagt på
http://nrpl.dk/owners-1919.php ses at min morfar i 1919 havde køretøjer med pladerne K 3425 og K 4174.
Oplysninger om køretøjernes mærke o.a. fremgår desværre ikke fra listen. Måske ved nogen hvornår disse numre er udleveret 1. gang og om det er personbil eller lastbil?
Re: Familiens biler
:
lør 31.07.2010 07:51
af TT
Numrene er nok udleveret første gang i 1910'erne, sandsynligvis i den sidste halvdel af årtiet
Antal automobiler og motorcykler i København ifølge Statistisk Årbog fra perioden:
1910: 563 + 585 = 1.148
1912: 726 + 719 = 1.445
1914: 1.223 + 1.000 = 2.223
1915: 1.410 + 1.257 = 2.667
1916: 1.824 + 1.470 = 3.294
1917: 1.782 + 1.742 = 3.524
1920: 5.025 + 2.415 = 7.440
K 3425 må være udleveret senest 1917, da der på det tidspunkt er mere end 3500 køretøjer. Da man allerede i et vist omfang anvendte nummerserier, og der må have været et større eller mindre antal afmeldte numre der ikke var taget i brug igen, kan nummeret være taget i brug første gang et eller to år før.
K 4175 er taget i brug senest mellem 1917 og 1919.
Re: Familiens biler
:
lør 16.02.2013 10:53
af CSJ
Under gennemgang af mit billedmateriale er jeg faldet over dette billede, hvor vi fra St. Heddinge mødes med familien fra Nykøbing Sj. på Kirkepladsen i Hvalsø. Det giver et godt tidsbillede anno 1967 med vores Volvo PV544, HH 21.871 og familiens Renault Dauphine fra Nykøbing, CE 20.169.
Billedet er taget i påsken 1967, og folk fra Hvalsø er på vej til kirke. Af Hvalsøborgernes biler ses bl. a. en Vauxhall Velox og en Ford Anglia med eet-bogstav nummer design 1930.