Side 1 af 1

Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: lør 06.06.2009 17:31
af CSJ
Så vidt jeg husker har Thomas engang efterlyst billeder af biler med aflang 5-cifret bagnr.plade fra perioden 1921-28.
Her er en. Det er fra Hvedstrup-Herringløses lokalhistoriske hjemmeside, det forestiller vognmand Jens Sørensen i Herringløse med sin Ford T. Billedet er fra 1923.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: man 08.06.2009 18:28
af Kardanaxel
Må sige at jeg har min tvil om vi her ser en dansk type 3 nr plade, måske er den udenlansk, bemærk rammen omkring pladen og så er bogstav svært at se.

H

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: man 08.06.2009 19:12
af TT
Jeg tror nu den er god nok. Det er den korrekte skrift, og der er bindestreg som tusindadskiller. Bogstavet A kan også ses hvis man ser godt efter. Den øverste halvdel er i kraftig skygge - derfor ses det ikke så tydeligt. Jeg kan heller ikke se hvilket lands nummerplade det ellers skulle være - uden nationalitetsmærke hvad der nok ikke var så gangbart den gang hvor man kunne kontrollere hver enkelt der passerede grænsen. Nummerserien passer også med Hvedstrup.

Der var i øvrigt en femcifret bagnummerplade K 11-302 til bil fra 1921-1928 på Teknisk Museums udstilling Forderne Tider. Den ses her blandt de andre nummerplader på udstillingen så man ud fra den relative størrelse kan forvisse sig om at det er en bagnummerplade. K 15-722 er i øvrigt en bagnummerplade fra 1928-1930 i det kvadratiske design der også ses på de historisk korrekte nummerplader. M 247, som også er en bagnummerplade, afslører ikke umiddelbart om den er fra før eller efter 1928.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tirs 09.06.2009 00:30
af dykker5502
Kardanaxel skrev:Må sige at jeg har min tvil om vi her ser en dansk type 3 nr plade, måske er den udenlansk, bemærk rammen omkring pladen og så er bogstav svært at se.

H
Nu gjorde jeg mig den ulejlighed forleden at finde teksten på omtalte hjemmeside:http://www.hh-lokalhistorie.dk/EFG_artikler/art_nyt1984_8_jumbe.htm.
I lyset af, at nummerpladerne dengang nok blev leveret af Politiet, så var det ikke en central producent der lavede dem, men lokale, hvorfor dere kan være små forskelle fra egn til egn.
Så mon ikke den er dansk? Og så er det vel en Ford T Centerdoor?

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tirs 09.06.2009 07:33
af TT
Tegnene på nummerpladerne af type 3 skulle have et bestemt udseende, men der var alligevel en del variation. De var håndmalede på af eller på bestilling af det lokale politi.

Det der umiddelbart ligner en lys kant på nummerpladen, tror jeg er noget andet. Den kant der ses over nummerpladen er formentlig det nummerpladen er monteret på. Det nederste er enten slid (nummerpladen er trods den højst er 2 år gammel allerede forbi sin bedste alder), snavs eller nummerpladens umalede underkant.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: ons 10.06.2009 09:28
af Kardanaxel
På de historiske type 3 plader er der et lille hul, er der nogen der kender betydningen af dette?

Jeg har hørt fgl. at det er et hul som er brugt til ophængning af pladen da den blev malet, hullet er vel næppe nødvendigt i ny produktionen da type 1 og 2 da vist ikke har det.

En anden forklaring er at der har siddet en slags plombe ala dem der sidder på en el, gas eller vandmåler, hår også set en enkelt der har sat en sådan på pladen.

Noget helt andet er at det lader til at hullerne i nyproduktionen ikke altid er placeret ens, på de fleste (formentlig lev af Stig Ravn) sidder det under bogstavet, men ved nærmere kiggen i Græsted er det langt fra i alle tilfælde.

H

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: ons 10.06.2009 18:16
af TT
Reglerne i 1921 var at nummerpladerne skulle forsynes med en plombe hvis de ikke var skruede, nittede eller naglede fast til køretøjet. Man må gå ud fra at de fleste nummerplader var "nagelfaste", men der var altså krav om plombering hvis det af en eller anden grund ikke var tilfældet. Det er selvfølgelig svært at konstatere i dag hvor almindelig plombering har været. De fleste billeder er alt for uskarpe til at man ville kunne se en evt. plombering.

Reglen om plombering gjaldt i øvrigt også før 1921 og udgik med virkning fra 1. januar 1928 (hvor man også indfører den kvadratiske bagnummerplade til biler med 5-cifrede numre, som udgår igen allerede et par år senere ved emaljepladernes indførelse).

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tors 11.06.2009 09:51
af Kardanaxel
Thomas

Ved du noget om der så var specificeret at der skulle være hul i pladen til plomben og hvor det skulle sidde?

Formentlig er det forkert når de historiske leveres med hullerne placeret tilfældigt, altså hvis det kun er der af tekniske (maler) grunde så er det sjusk at det ikke altid har samme placering i den endelige udformning og det kan man så bede MhS om at påtale.

H

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tors 11.06.2009 21:32
af TT
Hullet er ikke specificeret i den daværende bekendtgørelse, men det kan være fastlagt i et internt cirkulære.

Jeg har prøvet at se på de billeder jeg tog på Teknisk Museum i forbindelse med udstillingen Forderne Tider:

K11302: Hul eller kraftigt stenslag mellem K og de små tal
M247 (for): Umuligt at se
M247 (bag): Mange gennemboringer forskellige steder
K2336: Umuligt at se
K15722: Umuligt at se nogle huller (bortset fra monteringshullerne), men den må jo også være fra 1928 eller senere.
Krone 2 (hvid): Kun monteringshuller
Krone 8 (sort): Hul eller stenslag over kronen
K260 (type 2): Hul eller stenslag til venstre for bogstavet
K3421 (type 1): Stort hul i midten (til startsving?) og to symmetriske - formentlig monteringshuller, men tilsyneladende ingen plombehul
K1380 (prøveplade): Kun monteringshuller - det ville jo heller ikke give mening at plombere en prøveplade
K64 (type 1): Hul eller stenslag mellem bogstav og cifre. Andre huller er symmetriske og må være monteringshuller. Halvcirkelformet udskæring til startsving eller lignende for oven.

Generelt er det nogle gange svært at se om det er stenslag eller borehuller på billederne, og da stenslag dengang var meget almindelige, er det måske tvivlsomt hvad man kan bruge betragtningerne til. Måske kommer nummerpladerne op igen på museet.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tors 11.06.2009 22:13
af dykker5502
Henrik, mine L476 er leveret af den nye leverandør - de er type 3 og er malet aluminium. Nu har jeg forlagt den forreste inden jeg fik den monteret, men jeg mener at der er "malerhul" i dem begge to. Og jeg opfatter det som malerhuller. Jeg har aldrig hvorden set eller hørt om de der plomber, men Thomas har jo alle cirkulærerne, så han står til troende. Det må jo være noget med at man sætter et stykke ståltråd igennem huller og så igennem noget lignende på bilen og så plomberer så pladen ikke kan flyttes til andre biler (?). Det er vel ikke det røde ploitistempel som kaldes en plombe? Nej næppe.

Børge Kaa har et par af de gamle type 3 plader fra Konsul Glads Isotta Frachini. Dem får jeg set på på lørdag senest. Så skal jeg vende tilbage.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tors 11.06.2009 23:25
af TT
Nej, jeg har kun bekendtgørelserne, ikke cirkulærerne. Hvis der skulle være hul til plombering, ville det formentlig være beskrevet i et cirkulære, altså en art tjenstlig instruks der er rundsendt til politistationerne.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: fre 12.06.2009 16:16
af CSJ
Her er nærbilleder af K2336 og forpladen på Nashen. Jeg var til maskinfest på Teknisk Museum grundlovsdag, der var ikke noget specielt nummerpladehistorisk interessant at se på i anledning af dette arrangement, men nummerpladerne fra Forderne Tider var nu udstillet i den store hal. De er tilsyneladende kommet permanent op, ligesom i den gamle afdeling på Ole Rømersvej.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: lør 13.06.2009 07:24
af dykker5502
Ja, og? Der er tydeligvis et lille hul i den forplade M247, men ikke helt ude i kanten som på de nye, men inde midt på pladen ved 7-tallet. Kunne godt være til de omtalte plomber.
Den anden plade kan jeg ikke se nogen huller i....

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: lør 13.06.2009 08:49
af TT
Der er også et hul ved M'et, omtrent symmetrisk anbragt i forhold til hullet ved 7-tallet, så jeg gætter på det er monteringshuller. Ingen af de originale plader fra Teknisk Museum så ud til at have huller helt ude ved kanten - bortset fra huller der var symmetrisk anbragt og derfor må formodes anvendt ved montering af nummerpladen.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: tirs 10.12.2013 19:50
af CSJ
I det nye nummer af VT er der på side 21 også et billede af en aflang 5-cifret bagnummerplade i design 1921, K 12-065. Billedet er fra 1923.

På samme side ses i øvrigt nabonummeret til The Motor Shop's fine gamle Opel (med bivejskryds).

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: lør 02.03.2019 09:48
af CSJ
Her er en aflang 5-cifret plade mere fra perioden 1921-28.

Re: Aflang 5-cifret bagnr.plade design 1921

Indlæg: lør 25.07.2020 08:11
af CSJ
Endnu en aflang 5-cifret bagplade type 3.