Side 1 af 1
Gule plader eller prøveplader
:
lør 04.11.2017 12:29
af CSJ
Når man ser gamle sort-hvide billeder med køretøjer med nummerplader type 5 med lys bundfarve og mørk skrift, kan der nogle gange opstå tvivl om hvorvidt bundfarven er hvid eller gul, dvs. om der er tale om prøveplader eller gule plader. Nogle gange ses det tydeligt at det er prøveplader, hvis de fx. er spændt fast med remme, eller det er et køretøj som ikke ville kunne indregistreres på gule plader, eller det er en situation som tydeligvis en er prøvekørsel.
På dette billede kunne der være tvivl, men jeg tror det er en prøveplade. Jeg har kendskab til 20 originale numre indenfor serien M 20·800-20·999, og samtlige er prøveplader, hvilket indikerer at er er tale om en sammenhængende prøveserie fra Odense. Derimod er serien M 17·800-18·999 overvejende er gulpladeserie for type 5's vedkommende.
Et andet forhold der tyder på at det er en prøveplade, er at hvis det var et tankvognstog indregistreret på gule plader, og sættevognen havde en gul plade med trækkerens nummer, så skulle den også have en cirkelrund plade med sit eget nummer, og den kan jeg ikke få øje på.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 10.11.2017 07:48
af JMK
Hej CSJ
Vogntoget ser nyt og fint ud og din redegørelse med prøveplader lyder meget rigtig.
Man kan så sige at firmaet har gjort noget ud af montagen af prøvepladen, det havde været noget lettere med remme hvis den alligevel skulle have nogle andre (lokale) nummerplader når den når frem til køber.
Hygge og vestjysk hilsen
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 10.11.2017 08:48
af TT
JMK skrev:Man kan så sige at firmaet har gjort noget ud af montagen af prøvepladen, det havde været noget lettere med remme hvis den alligevel skulle have nogle andre (lokale) nummerplader når den når frem til køber.
Prøvepladerne havde de samme små huller som normale plader dengang. Det var helt almindeligt at skrue prøveplader fast. De kunne også bindes fast som vist her.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 10.11.2017 13:37
af CSJ
TT skrev:Prøvepladerne havde de samme små huller som normale plader dengang. Det var helt almindeligt at skrue prøveplader fast. De kunne også bindes fast som vist her.
Prøveplader type 6 (2-bogstav emalje) havde også nøjagtig samme skinner på bagsiden som alm. nummerplader. Det må have været noget mere besværligt ustandseligt at skrue prøveplader af og på med de store firkantede bolthoveder på bagsiden af pladen. Først med Naur Klints design i 1976 skilte prøveplader sig ud med smalle aflange huller til at stikke remme igennem.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
tors 23.11.2017 17:54
af CSJ
Her er også et billede hvor jeg er kommet i tvivl om hvorvidt det er en prøveplade. En Ford T? "dyrlægebil" fundet på facebook. Først noterede jeg den som en type 2, den type som alle sønderjyske biler fik ved omregistreringen efter genforeningen i 1920. Men nu hælder jeg mere til den teori at det er en prøveplade type 3, de håndmalede fra 20'erne som for normale nummerpladers vedkommende var sorte. Der er flere grunde til dette:
1. Skrifttypen ligner mere type 3.
2. Der kan anes noget under bogstavet som kunne være tallene med små typer.
3. Det er et af de allerhøjeste numre i Sønderborgs første serie, og næste serie har først bekendtgørelse i 1923, to år efter at man var gået bort fra type 2.
4. Jeg har kendskab til prøvenumrene Æ 476 og Æ 480, hvilket kunne type på at vi er i en prøveserie.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
tors 23.11.2017 18:04
af CSJ
Her er jeg til gengæld ret sikker på at det er en type 2, da bogstavet tydeligvis har en anden farve end tallene.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 24.11.2017 00:05
af TT
Æ 496 er helt sikkert en prøveplade fra perioden 1921-1930.
Skriften på V 222 er usædvanlig før 1921 og heller ikke helt regelkonform, men det må have lykkedes at få den stemplet. Det ser ud til at der er stemplet hen over tallene 222, og der er heller ikke tegn på små cifre under bogstavet, hvor stemplet ville være placere efter 1921. Derfor må det være en plade fra perioden 1919-1921.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
tirs 25.09.2018 11:17
af CSJ
Her er jeg også kommet i tvivl om hvorvidt det er en gul plade eller en prøveplade. Jeg hælder mest til prøveplade af forskellige grunde.
1. Det ser ud som nummerpladen hænger i remme.
2. Ifølge teksten er det er stigevogn tilhørende Københavns Belysningsvæsen, så hvis den var indregistreret burde den ikke have et Frederiksbergnummer.
3. Tætved liggende numre var prøveplader: A 24·026 og A 24·206 (hvorimod de mellemliggende numre A 24·013 og A 24·034 var alm. sorte vanteplader). Men man kan på et senere tidspunkt have justeret serierne.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
ons 26.09.2018 09:14
af TT
Det er en prøveplade. Ud over at den er monteret med remme, er farven også for lys til at den kan være gul.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 05.04.2019 17:07
af CSJ
Jeg har fået en forespørgsel fra en af mine bushistorikervenner om hvorvidt dette er en prøveplade eller en gul plade. Jeg kunne med sikkerhed svare at det er en prøveplade, idet hele serien X 1300-1399 var en underserie til prøveplader i Århus. Desuden hælder jeg mest til den opfattelse at det er en løs prøveplade med rødt X.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 05.04.2019 23:01
af JMK
X1304
Den bus har med stor sandsynlighed været på vej til Strandgaards Rutebiler i Brabrand og fronten er den moderniserede 1937 model.
Den eneste overlevende Büssing NAG er IKKE en oprindelig Strandgaard, men en tip top restaureret i Strandgaard udseende og den findes hos Ejvind Simonsen i Skæring.
Det er en 1930 model, men moderniseret med ny front så den er mage til ovenstående i karrosseriet.
Med vestjysk hilsen fra JMK
Re: Gule plader eller prøveplader
:
lør 06.04.2019 20:36
af CSJ
JMK skrev:X1304
Den bus har med stor sandsynlighed været på vej til Strandgaards Rutebiler i Brabrand og fronten er den moderniserede 1937 model.
Det er rigtigt at det er en af Strandgaards rutebiler. Og det er yderligere et argument for at det ikke kan være en gul plade, for hvis den havde været fast indregistreret ville den have haft nummer i en serie fra Brabrand (Hasle herred).
Re: Gule plader eller prøveplader
:
tirs 23.04.2019 09:06
af CSJ
Jeg er i tvivl om hvorvidt det er den samme bus fra Samsø på disse to billeder. Og i givet fald, om den på et tidspunkt har været på gule plader, eller om det er en prøveplade. Er der nogen der har et bud?
Re: Gule plader eller prøveplader
:
tirs 23.04.2019 11:04
af PS
CSJ skrev:Jeg er i tvivl om hvorvidt det er den samme bus fra Samsø på disse to billeder.
Mit bud er at det er den samme bus. Der er dog den forskel, at bussen på nyeste foto har retningsviser blinklygter.
Mvh Peter S
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 27.12.2019 21:53
af CSJ
I det nye nummer af Bushistorisk Selskabs blad er der en artikel om Løjt Busser med vognliste over alle busser gennem årene med alle relevante oplysninger, herunder registreringsnummer.
En af busserne, en Triangel fra 1935 er anført med nummeret N3006. Jeg stillede mig tvivlede overfor dette nummer, da det ifølge mine oplysninger er indenfor en prøveserie fra Aabenraa. Nogen kan eventuelt have set et billede af bussen med prøveplader, og så fejlagtigt have noteret prøvenummeret som bussens registreringsnummer.
Jeg henvendte mig til en af mine bushistorikervenner. Og han havde netop overfor artiklens forfatter påpeget vedrørende et foto af bussen at en vanteplade med lys bundfarve på en bus i 30'erne ikke kunne være bussens egentlige nummerplade. Men han vandt ikke gehør for sit argument.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
lør 28.12.2019 15:55
af CSJ
Jeg har også fået en forespørgsel fra min bushistorikerven, hvorvidt dette er prøve eller gule plader. Jeg hælder mest til prøveplader. Z 7448, 7454, 7473, 7494 og 7499 er prøveplader, hvorimod der tidligere i Z7xxx-serien er en række gule plader med Z 7011 som det laveste og Z 7402 som det højeste. Har I nogen kommentarer?
Re: Gule plader eller prøveplader
:
lør 28.12.2019 18:58
af TT
Det er svært at sige. Lastbilen bagved har Z 73xx. Hvis pladerne var hvide, ville serierne være blandet, eller nogle af de øvrige observationer fejlagtige mht farve - hvilket er muligt. Ingen af bilerne ser nye ud, hvilket gør gule plader mest sandsynligt.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
fre 31.01.2020 18:17
af CSJ
Her er jeg også kommet i tvivl om hvorvidt det er gule plader eller prøveplader. Jeg hælder mest til prøveplader. Jeg mener at kunne ane at bogstavet har en anden farve end tallene. Og da lastbilerne er undervejs fra leverandøren til køberen kan man jo sagtens forestille sig at de kører på prøveplader.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
lør 01.02.2020 13:01
af TT
Det var dengang den normale måde at overføre et køretøj fra leverandør til køber.
Re: Gule plader eller prøveplader
:
man 17.02.2020 20:02
af perhag
CSJ skrev:Her er jeg også kommet i tvivl om hvorvidt det er gule plader eller prøveplader. Jeg hælder mest til prøveplader. Jeg mener at kunne ane at bogstavet har en anden farve end tallene.
Ikke sikkert følgende farvelægningsfunktion giver de rigtige farver, men måske er det skarpere end det menneskelige øje til at gætte farverne:
https://komputer.dk/programmer/billedbe ... ed-et-klik