Pontiac med Nr. H1550

Billeder fra gamle dage med datidens køretøjer, nummerplader osv.

Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf Palle Jensen » tirs 23.06.2015 22:45

Tak for medlemskab her i forummet, og en fantastisk hjemmeside.

Jeg er i besiddelse af nogle gl fotos af diverse biler med tilhørende nr plader.
Bla denne skønne Pontiac med nr H1550 som jeg via nrpl.dk har fundet frem til tilhørte Sydøstsjællands Elektricitets A/S, Haslev.

Billede
Billede
Billede
Palle Jensen
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 17.06.2015 17:20

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf JMK » ons 24.06.2015 08:20

Herligt med sådanne billeder.
Hvis du har flere så upload dem endelig :-)

Hygge og hilsen fra Vestjylland
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf dykker5502 » ons 24.06.2015 22:58

Palle Jensen skrev:Bla denne skønne Pontiac med nr H1550 som jeg via nrpl.dk har fundet frem til tilhørte Sydøstsjællands Elektricitets A/S, Haslev.
Fine billeder. Det er altid sjovere med privatbilleder da man jo ikke har set dem før og der ofte er noget historie med.

Du kan ikke konkludere, at fordi Sydøstsjællands Elektricitetsselskab A/S ejede en personbil med H1550 i 1922 (i 1919 var man ikke nået så langt i Bregentved-Gisselfeld Birk) gjorde de det nok også i slutningen af 1930'erne - 16 år efter.
Registreringsnumre og endda nummerplader blev genbrugt. Ikke blot ved at man kunne flytte nummeret over på sin nye bil, men tilflyttere, der skulle have deres bil registreret det nye sted fik fortrinsvis gamle numre og nummerplader. Så H1550 ved vi intet sikkert om og da nogle af billederne viser ferieture er der ret meget der taler for at det nok ikke er en firmabil/tjenestevogn.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf perhag » tors 25.06.2015 00:06

dykker5502 skrev:Du kan ikke konkludere, at fordi Sydøstsjællands Elektricitetsselskab A/S ejede en personbil med H1550 i 1922 (i 1919 var man ikke nået så langt i Bregentved-Gisselfeld Birk) gjorde de det nok også i slutningen af 1930'erne - 16 år efter.
Registreringsnumre og endda nummerplader blev genbrugt. Ikke blot ved at man kunne flytte nummeret over på sin nye bil, men tilflyttere, der skulle have deres bil registreret det nye sted fik fortrinsvis gamle numre og nummerplader. Så H1550 ved vi intet sikkert om og da nogle af billederne viser ferieture er der ret meget der taler for at det nok ikke er en firmabil/tjenestevogn.


Enig i at billederne ikke tyder på det er en firmabil fra et elektricitetsselskab. Selv om Pontiacen måske er fra sidst i 1930erne, så har den næppe haft nummerplader under krigen, hvor der ikke var mulighed for at tanke benzin. Fotografierne gætter jeg på er fra en efterkrigsbilferie måske i Alperne ud fra den lille hvide bil på skråplanet og bygningerne.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf Palle Jensen » tors 25.06.2015 00:54

Tak for jeres info,.

Billederne er fra en ferietur som 3 par havde til Norge i 1948,.
Som stammer fra et loppemarked køb på Lolland, da jeg havde posted dem på facebook blev jeg informeret om de oplysninger der stod her på nrpl.dk samt anbefalet at besøge siden, i facebook gruppen kom det på tale at disse ferie billeder måske var en studietur ;)

Da der ligeledes ved det ene billede stod teksten (Her er hvil før Farnes. På dette sted var der arbejde på elektricitetsanlæg.)
tænkte jeg at de info her på nrpl.dk sagtens kunne være sandsynlige :roll:

Dette gl postkort skulle være fra 1950. vognen uden for bygningen minder lidt om pontiac'en, igen tænkte jeg det kunne være sandsynligt.
Billede

Men i har ret feriebillederne her, er jo en del år senere en 1919/22
og hvis nummerplader blev genbrugt mm. er der nok tale om senere ejere af disse plader.
Palle Jensen
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 17.06.2015 17:20

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf TT » tors 25.06.2015 07:22

Nummeret tilhørte også selskabet i 1924, men der er 24 år mellem dette tidspunkt og ferieturen.

Et elektricitetsselskab havde sandsynligvis mulighed for at få køretilladelse under krigen, så man kan ikke udelukke at registreringen har kunnet bevares til efter krigen.

Hvis personerne, i så fald sandsynligvis manden på billederne, havde noget med eletricitetsværket at gøre, kan det sikkert verificeres. Elektricitetsselskabet er i dag del af SEAS-NVE. Der er endda et elmuseum i SEAS bygninger i Haslev.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Pontiac med Nr. H1550

Indlægaf CSJ » tors 25.06.2015 10:23

Tak for de dejlige billeder. Landskabet på det øverste billede er umiskendelig norsk. Min far og mor var også på ferie i Norge i 1948. De rejste rundt med tog og rutebil, bl. a. Bergensbanen. Et af de steder de boede var hotel Eidsbugaren.
Det hotel lå dengang meget isoleret. Hotellet ligger ved Bygdinsøen nogle få km fra Tyinsøen, og der gik dengang en lille vej mellem de to søer men uden forbindelse med det øvrige norske vejnet. Den måde man ankom til hotellet var, at man sejlede med båd over Tyinsøen. Så havde hotellet en bil der kørte frem og tilbage mellem de to søer og hentede hotellets gæster ved båden. Den bil havde ikke nummerplader, da den ikke kørte på det almindelige norske vejnet. En norsk bil i den tilsvarende situation i dag ville formentlig have haft sorte plader med gul skrift.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historiske billeder

cron