Vespa-tid

Billeder fra gamle dage med datidens køretøjer, nummerplader osv.

Vespa-tid

Indlægaf CSJ » søn 01.12.2013 19:16

Jeg har købt bogen Vespa-tid, og der er mange billeder af scooteren der var med til at sætte Europa på hjul efter 2. Verdenskrig og af datidens trafik. Der er dette billede fra et Vespa træf i Køge 1953. Det må være taget i krydset Brogade/Blegdammen/Sdr. Allé/Strandvejen. Dengang gik hovedvej 2 sydpå mod Vordingborg og Storstrømsbroen ad vejen mod venstre i billedet, og udfaldsvejen mod Stevns og Fakse var vejen i forgrunden til højre.
Jeg var ret godt kendt i Køge i min barndom og ungdom, med i al den tid jeg har kunnet huske har den gamle udfaldsvej mod St. Heddinge været spærret ved jernbanen, og trafikken til St. Heddinge blev ført op over Søndre Viadukt. Så omfartsvejen i Køge og Søndre Viadukt er formentlig anlagt midt i 50'erne.
Nu har jeg været gennem Køge, og sådan ser stedet ud i dag. Man kan genkende broen over Køge Å i baggrunden til højre, huset med de to kviste til venstre, og husene på den anden side af åen, to huse med halvvalmet tag, et lille lige ned til åen, et lidt større bagved og et hus med en høj gavl bagerst.
Nu er der rundkørsel på stedet, men i min tid var det et almindeligt kryds.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Vespa-tid

Indlægaf CSJ » tirs 03.12.2013 21:24

Der er også en artikel om Vagn Tyrsted Rasmussen fra Kerteminde. Palle Huld og Elith Foss og Jørgen Bitsch er ikke de eneste danske globetrottere der har foretaget lange ekspeditioner på to hjul. Vagn Tyrsted Rasmussen arbejdede 1958 i Californien, og her købte han en brugt gul Vespa, kørte gennem Mexico og Mellemamerika til Panama, fik scooteren med skib til Rotterdam, og kørte hjem til Kerteminde. Jeg ved ikke hvilken nummerplade turen foregik på, men hjemme i Kerteminde fik han scooteren indregistreret MM 10 124.
Et par år senere fik har atter udlængsel, så turen gik på Vespaen ned gennem Europa og Mellemøsten, med skib fra Singapore til et længere ophold i Australien, tilbage via Singapore og Hongkong og efter et længere ophold i Japan med skib til Los Angeles. Så var scooteren tilbage i Californien, hvor den i sin tid var købt. Nu købte han en Ford Ranch Wagon, læssede scooteren op på ladet, og kørte tværs gennem USA. i New York solgte han bilen og fik scooteren med skib til Belgien.
På de dårlige veje i Afghanistan havde han tabt nummerpladen, hvorefter han malede en uofficiel erstatningsplade på bagskærmen. Hver gang han fik problemer i den anledning bildte han dem ind at sådan gjorde man i Danmark, skønt det ikke har været officiel praksis siden 1919. Da han ankom til den danske grænse fik han igen problemer, men efter nogen diskussion frem og tilbage fik han lov til at køre hjem til Kerteminde, når han nu alligevel havde kørt jorden rundt med en hjemmemalet erstatningsplade.
Nu indgår scooteren sammen med andre effekter fra hans eventyrlige liv i et lille museum på hans ejendom ned til Kerteminde Fjord.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Vespa-tid

Indlægaf CSJ » tors 03.07.2014 15:58

CSJ skrev:Nu har jeg været gennem Køge, og sådan ser stedet ud i dag. Man kan genkende broen over Køge Å i baggrunden til højre, huset med de to kviste til venstre, og husene på den anden side af åen, to huse med halvvalmet tag, et lille lige ned til åen, et lidt større bagved og et hus med en høj gavl bagerst.

Jeg har været i Kjøge Miniby som viser Køge anno 1865 i skala 1:10. De samme huse lå der også dengang i 1860'erne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historiske billeder

cron