Undergrundshærens nummerplader

Billeder fra gamle dage med datidens køretøjer, nummerplader osv.

Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » fre 13.04.2012 18:28

På forsiden af Veteran Tidendes marts nummer kunne man se dette billede:
venstregående sidevogn taget 5.maj 1945_web.JPG

Fra samme filmstrimmel findes dette billede:
2012-02-18_116_web.JPG


Begge køretøjer er udstyret med en nummerplade foran med mærket "KL 8N".

Samtidig har Yngve Falk sendt mig dette billede af hans dejlige BMW 327 også fra befrielsesdagene:
BMW 327 Maj 45_web.JPG


Her er der 2 plader begge startende med KL 5.

Vi kom til at diskutere disse plader igår i Nærum og jeg satte mig for at finde ud af hvad det er med henblik på en lille notits i et kommende nummer af VT. Der kan jo være andre derhar undret sig.

Jeg mener at det er identitetsplader brugt af den såkaldte "Undergrundshær" som i krigens sidste år blev organiseret i det skjulte. "KL" er formentlig en forkortelse for "Kolonne" og kigger man på Frihedsmuseets hjemmeside finder man på denne oversigt over undergrundshærens organisering i Storkøbenhavn netop et afsnit 5 der dækker Vesterbro, Valby og Frederiksberg og sandelig et afsnit 8N, som man så ikke rigtig ved hvad dækkede.

De pågældende plader må have ligger "på lager" d. 4 maj 45 om aftenen og er så kommet i brug - sikkert for at dels kende hvilken kommandostruktur køretøjet hørte til, dels kende det fra "fjendtlige" køretøjer og dels i mangel af rigtige nummerplader. Langt de fleste køretøjer som "Undergrundshæren" beslaglagde og brugte var jo klodset op og afmeldt på grund af krigen.

Jeghar skrevet til et ferieramt frihedsmuseum og spurgt om ovenstående fortolkning kan være rigtig og vil selvfølgelig gerne høre den samlede nummerpladeekspertises mening her på stedet.

Michael
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » fre 13.04.2012 18:38

Yngves BMW skulle iøvrigt være kommet hertil med en af de højtstående tyske officerer - Rencke-Fink mener jeg jeg har hørt ham sige - så det er jo noget af et kup de 3 raske svende på billedet har gjort.

Jeg tog disse billeder af samme bil i påsken:
HPIM0380_web.jpg

HPIM0382_web.jpg

og chauførens udsigt:
HPIM0384_web.jpg


Bilen fik denne originale 2-bogstavs nummerplade da Yngve indregistrerede den engang omkring 1975 og der er ingen planer om at skifte den til noget andet.

Værsgo - der må savles!

Michael
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » fre 13.04.2012 19:24

Det er mægtig interessant med undergrundhærens nummerplader. Det er et afsnit af dansk nummerpladehistorie der hidtil har været dårligt belyst.

Jeg kender godt Yngves BMW, som må have et af de højeste endnu eksisterende originale emaljenumre. En overgang var jeg bange for at denne BMW E4918 var hans, som havde mistet EE-nummerpladerne, men senere blev jeg klar over små detaljer til forskel.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf TT » fre 13.04.2012 22:05

dykker5502 skrev:Jeg mener at det er identitetsplader brugt af den såkaldte "Undergrundshær" som i krigens sidste år blev organiseret i det skjulte. "KL" er formentlig en forkortelse for "Kolonne" og kigger man på Frihedsmuseets hjemmeside finder man på denne oversigt over undergrundshærens organisering i Storkøbenhavn netop et afsnit 5 der dækker Vesterbro, Valby og Frederiksberg og sandelig et afsnit 8N, som man så ikke rigtig ved hvad dækkede.


KL betyder Københanvsledelsen, og tallet er ganske rigtigt afsnittene, der som regel er bydele. Afsnit 8 er så vidt jeg kan finde ud af til grupper uden for distriktsinddelingen. 8H Holger Danske, 8M Bopa. De andre tre er N, V og Ø hvilket lyder mere som verdenshjørner end andre modstandsgrupper.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3919
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » lør 14.04.2012 12:43

Så må denne være fra en af Officersgruppen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » søn 22.04.2012 22:03

TT skrev:KL betyder Københanvsledelsen,
Jeg har været i kontakt med Frihedsmuseet, og det er korrekt.

Jeg skal ind og mødes med dem på museet 11. maj hvor jeg håber at få nogle billeder af de plader de har der.

Danish Design Museum skrev:Så må denne være fra en af Officersgruppen.


Jeg skal spørge min kontakt på Frihedsmuseet. Billedet er tydeligvis fra København da det er Børsen der er bag ved bilen.

Det hele skal ende med en artikel i Veteran Tidende.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:15

Her kommer som en start på en stribe billeder af modstandsbevægelsens "nummerplader" lige et par billeder mere af BMWen.
Det lader til at den har tilhørt Günther Pancke.
Wikipedia skriver bla om ham: From October 1943 until the end of the war he was appointed as the SS- und Polizeiführer "Dänemark" and was promoted to Obergruppenführer und General der Polizei on 20 April 1944, and General der Waffen-SS on 21 March 1945.
After 8 years of imprisonment in Denmark, Pancke was released 1953 and died on 17 August 1973 in Hamburg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:22

Ellers viser en lille gennemgang af over 5000 billeder på hjemmesiderne fra det Kongelige Bibliotek og Frihedsmuseet at nummerplader ikke har været brugt ret meget i modstandsbevægelsen. Det typiske som også vil fremgå af striben af billeder er at der var malet enten et frihedskæmperarmbind eller en rød/hvid stribe på bilen, eller også var der malet på bilen hvem den tilhørte. En stor del af bilerne er udstyret med et trekantet mærke i forruden, som nok er en form for identitespapir/nummerplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:24

flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:27

flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:29

flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:31

Flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:35

Flere billeder. På 1209163 ses også en nummerplade på den bagerste Nimbus.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:40

Flere billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:48

Flere billeder. dh002918, med malet armbind på forskærmen er det Poul Reichhard til højre, så er spørgsmålet om han var modstandsmand eller det er fra en af de film han deltog i om modstandsbevægelsen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 25.04.2012 14:54

Det sidste i rækken er også med nummerplade. Her er malet på bagsmækken hvad jeg læser som KL S - 5 21.

Spændende hvad besøget på Frihedsmuseet giver- Mon der er overlevende plader?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » ons 25.04.2012 17:12

Danish Design Museum skrev: he was appointed as the SS- und Polizeiführer "Dänemark" and was promoted to Obergruppenführer und General der Polizei on 20 April 1944.

Han blev forfremmet på Hitlers fødselsdag.
Danish Design Museum skrev:Flere billeder. dh002918, med malet armbind på forskærmen er det Poul Reichhard til højre, så er spørgsmålet om han var modstandsmand eller det er fra en af de film han deltog i om modstandsbevægelsen.

Er det ikke Lau Lauritzen der står ved siden af Poul Reichhardt?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » fre 27.04.2012 19:23

Når vi er ved nummerpladerne lige efter befrielsen, så er her endnu et ubeskrevet blad: Brigadens nummerplader.

Er der for øvrigt nogle som har gode billeder af forsvarets nummerplader med løst monterede mærker? eller måske plader til salg/ låns?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » fre 27.04.2012 21:19

Jeg har denne plade i min samling. Den har det danske rigsvåben, men har i øvrigt i svensk design. Jeg har aldrig været klar over hvor den var fra. Kan den være fra den Danske Brigade i Sverige?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 09.05.2012 11:41

Jeg har støvet nogle flere billeder op af modstandsbevægelsens nummerplader. Disse plader har alle overlevet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Næste

Tilbage til Historiske billeder