(Dedikeret til Jesper Bering)
I det nyeste nummer af VT lukker Morten Alstrup igen op for posen af gamle fotoes af trafikken på de danske hovedveje, denne gang fra en tur fra København til Århus dvs. ad hovedvej A1 og A10. Igen har jeg fået tilgang til kopier af scanningerne, så vi igen kan tage en tour de force i nostalgien og se hvormeget vejenes omgivelser har ændret sig - denne gang siden 1973 (der så i parantes bemærket var det år jeg fik mit styrebrev).
Vi lægger ud i Rødovre - på hovedvej A1 krydset imellem Roskildevej - Korsdalsvej (dengang lå førerbunkeren for Statens Bilinspektion i nummer 111) og Brøndbyøstervej.
Billedet her er set fra midterhellen ind mod Frederiksberg og København og krydset ligger bag fotografen:
Desværre er billedet ikke helt skarpt, så man kan ikke rigtig se de enkelte nummerplader - men HOV - der ovre til højer kører der da en gammel bil:
Idag ser der sådan her ud:
Det er en voldsom zoom af streetview billedet så derfor bliver det så uklart, men det er næsten samme snit som det oprindelige.
(Streetview folkene har iøvrigt tydeligvis været inde på Sheeltanken og "snolde" eller tanke for der er totalt kage i rækkefølgen af streetview billederne omkring det kryds!).
Villaen i forgrunden til venstre er idag væk. Her er enten en møbelforretning eller en vold hvor bl.a. IBM's ene driftscenter i storkøbenhavn ligger bagved. Længere oppe imod krydset ligger så Danske Spil. På den modsatte side er der de samme højhuse - som nu - nogle af dem er så dødsdømt og skal væltes omkuld senere.
Fortsættes......