Fortsat:
Nu kom folk så op af sofaerne og tak for kommentarer og korrektioner
JMK skrev:Ford Taunus P3 (1960-1964) YA31341 :
Der hentydes til Varde bil. Varde havde ZA mens YA var Fredericia.
Tak - jeg har kigget forkert!
JMK skrev:Jeg kan ikke præcisere lokaliteten, men synes det ligner området omkring Harte mellem Lejrskov Kirkevej og Kolding.
Jeg har prøvet at køre strækningen i Streetview og jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget. Nu ved vi ikke endnu i hvilken retning billedet er taget, men jeg vælger at bringe flere af billederne og kommentere nogle af dine observationer.
JMK skrev:Længere nede står der et lokalitets-skilt i venstre side, det kunne være fint om det kunne læses.
Det kan man desværre ikke. Nu er det også bagsiden vi vil kunne læse, men de har jo tit en afstandsangivelse. Jeg har kigget alle billederne igennem - her er det bedste billede af skiltet forstørret:
196x0000-00030A_detalje.jpg
Det er meget svært at tyde hvad der står, men er det ikke Kolding og så i anden linie en afstand vi ikke kan tyde?
Tilstedeværelsen af et by-skilt antyder jo også at fotografen står i udkanten af noget bymæssig bebyggelse af en art (
Bemærk: I 1967 var by-zone skiltene ikke indført, med den generelle hastighedsgrænse på 50 km/t. De kom meget senere efter energikriserne). Der er ikke ret mange (ingen faktisk) fra Lejrskov Kirkevej og til Kolding. Vi ved iøvrigt fra Århusturen at fotografen undertiden tog nogle svinkeærinder, så måske er vi på andre veje? Der er dog godt trafikeret. Det
kunne jo også være på A10 nord for Kolding hvor han kigger tilbage i den retning han kom fra?
Mht bygningerne på billedet er der en gård el.lign til højre for vejen og lidt længere ude kan man altså på nogle af illederne ane noget der ligner en stor gavl af en lade på venstre side af vejen. Begge bygningskomplekser kan selvfølgelig være væk nu.
Lad stedfæstelsen hvile lidt og lad os se på nogle af bilerne og nummerpladerne.
Første billede i den lille serie er dette:
196x0000-00027A_web.jpg
Bag æggeskallen (som den styrthjelm bl.a, blev kaldt) ser vi en Opel Rekord fra Toftlund i Sønderjylland. De næste biler er intresantere, men det næste billede viser dem bedre - dog vil jeg lige her bemærke den Vauxhall Chresta man ser her, men skjules på det næste:
196x0000-00028A_web.jpg
Vi ser nu at under æggeskallen er en - Æggeskal - som jo også var et øgenavn dengang til Politiets Motorcykelpatruljer. Denne kommer fra København med KA nummerplade.
Den gamle Opel kan vi nu se nummeret på - NA 30.761 - fra Haderslev og sydpå. Bag den 2 Mascotter - den ene med MX 25.957 og den anden kan vi ikke se nummeret på.
perhag skrev:Nogle af bilerne på billederne beskyldes for at køre hulter til bulter, men som jeg ser det holder de alle til højre, bortset fra hvis de er i gang med en overhaling.
Det er især dette billede jeg havde i tankerne - og så kommer der oven i købet en politipatrulje kørende imod, men her skal huske på at billederne tages med tele. Det trykker perspektivet sammen så det ser værre ud end det er.
perhag skrev:Når veteranbiler i Danmark i dag er mest engelske og amerikanske, tror jeg forklaringen er danskernes sprogkundskaber. Hvis danskere var bedst til at kommunikere på tysk eller fransk ville det være veteranbiler fra disse lande, som dominerede. Russiske og japanske veteranbiler findes stort set ikke i Danmark, fordi næsten ingen har sprogkundskaber til at læse værkstedsbøger og importere reservedele fra Rusland og Japan.
Det er bestemt en interessant teori du kommer med her, Per.
En bestand af veteranbiler pvirkes jo af flere faktorer. Først og fremmest skal der etableres et grundlag for en senere bestand, og der tror jeg ikke sprogkundskaber spiller ind. I '50erne og 60'erne var der relativt få der kunne fremmedsprog. Man rejste slet ikke som vi gør idag. Der tror jeg på Morten Alstrups ide om hvilken valuta vi kunne skaffe til landet f.eks. via vores landbrugs export til Storbritanien. Det var først midt i 60'erne at der blev importeret biler i større stil fra Japan, så selv om de har bygget masser af biler i Japan før 1960, så er de ikke kommet til Danmark i ret stort tal om overhovedet. Det næste er hvor længe bilerne overlever. Her ryger en masse biler fra, og selv om der har været mange Loydder og kabinescootere, så er de gået til på grund af dårlig kvalitet. Det næste er stemningen for at bevare bilerne. De små biler har repræsenteret de fattige 50'ere i forhold til 60'ernes optimisme. Meget senere kommer der et bidrag af biler der importeres hertil fra udlandet, og der kommer noget af det du er inde på. Der har aldrig kørt så mange Corvetter og Mustanger i Danmark fra nye af som der er i landet nu. Tilsvarende er nogen af de store og meget dyre biler røget til udlandet - bl. a. til Tyskland for biler før 1939 (alle deres egne blev smadret i krigen) og også til USA. Og så er der det med smag og mode hvor dine punkter også siller ind. VW Type 1 bliver kult, ligesom midaldrende mænd på min alder eller ældre vil realisere drengedrømmen om en rød sportsvogn - en MG B.
Fortsættes...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.