Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Diskussioner om højeste numre på lokale emaljeplader med to bogstaver (1958-1968)

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf KT » søn 29.11.2009 22:15

Det ser ud til, at der kun blev solgt nye biler med nye nummerplader om foråret og sommeren?
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Jesper Bering » søn 29.11.2009 23:48

TT skrev:Der er også nogle mindre ventede mønstre, som brugerne måske kan finde.

Kære Thomas,

Den 13/9-9 korresponderede du og jeg i gæstebogen på nrpl.dk om nummer KH 31.053 (min første vogn). Den er indregistreret som ny den 22/2-65. Du mente at den ikke kunne have fået nr. KH 31.053 i februar 1965, men at nummeret måtte være genudleveret, fordi det 'hører til' i 1962.

Nu ser jeg imidlertid i dit diagram at der er adskillige blå prikker for KH i begyndelsen af 1965. Det ser faktisk ud som om der går en linie fra KB i oktober 1964 til KH i marts 1965. Hvad betyder disse prikker så - hvis ikke de betyder førstegangsregistreringer med KH i begyndelsen af 1965?

Hører min vogn til i et af de 'mindre ventede mønstre' som du omtaler?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf PS » man 30.11.2009 18:07

Hej Jesper,

Det ser da godt nok mystisk ud. Her er to teorier om hvad der kan være sket. Der kan have været rod på motorkontoret, således at nogle KB- og KH-nummerplader er blevet væk. Så kan de være dukket op ved en oprydning og derefter taget i brug. Nok ikke særlig sandsynligt. Den anden teori er, at der i vinteren 1964/65 har været en overenskomstsituation med tilhørende arbejdsnedlæggelser på nummerpladefabrikken. Motorkontoret stod også for indsamling og destruktion af tiloversblevne plader fra afmeldte køretøjer. De kan derfor i en nødsituation have besluttet at genanvende afleverede plader, hvis ellers de var i brugbar stand.

Mvh Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf dykker5502 » man 30.11.2009 23:10

KT skrev:Det ser ud til, at der kun blev solgt nye biler med nye nummerplader om foråret og sommeren?
"Kun" er et stort ord, men det er givet at privatbiler dengang var mere for "pleasure" end "business" og det var nok ikke i november måned man lige var nede og købe den nye bil til søndagsturen ud i grøftekanten. Pendling var stort set ukendt og de der boede langt væk fra arbejdspladsen i København boede i de nye rækkehuse i Virum hvor man kunne tage S-toget.
Så er der meget mere gang i en strålende solskinslørdag at hele familien med Farmand i spidsen går ned til bilhandleren og ser på de fine nye modeller, og så køber en.
Sådan husker jeg faktisk selv at vi købte familiens første bil - en Ford Taunus 17 m i 1959 - selv om jeg blot var 4 år.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » ons 02.12.2009 08:57

Hvor meget der er sæsonvariation, og hvor meget der skyldes systematisk genbrug af numre, er svært at sige. I vinterhalvåret 1964/65 er der dog et tydeligt mønster af genbrugte numre med i hvert fald bogstaverne KB, KE og KH, som er udleveret i nummerrækkefølge. Den tænkte linje igennem punkterne er stejlere end de "normale" udleveringshastigheder, hvilket skyldes at der naturligvis kun er genudleveret numre som er afmeldt. Genbrug i nogle af de andre vintersæsoner er en ikke usandsynlig mulighed, men det har ikke afsat sig noget tydeligt spor i de bevarede numre i diagrammet. Der findes utvilsomt en del uopdagede numre, som måske kan medvirke til en opklaring. De seneste dage har jeg eksempelvis fundet endnu tre numre, hvoraf ét slutter sig til den halvdel af KL-numrene der blev udleveret i 1964, og et andet til de KH-numre der blev udleveret i 1965. Det sidste er et højt nummer fra marts 1966. Jesper: KH 31.053 vil passe fint til 22.2.1965. KH 31.384 er fra dagen efter. KH 24.050 er fra 10.2.1965. Nummeret er derfor med al sansynlighed et genbrugt nummer og ikke et nummer overført fra den første ejers tidligere bil.

Strejketeorien kan ikke holde til en nærmere efterprøvelse da der i så fald ville have været samme problem overalt i landet. I Odense findes der ganske vist tegn på noget lignende, men det er først året efter. I Roskilde, som har en meget "fin" kurve, har slet ikke spor efter nogen afbrydelse og genudlevering afnumre. Under en strejke ville man også være nødt til at genudlevere nummerpladerne efterhånden som de kom ind, og ikke i nummerorden som det er sket i dette tilfælde. Mønsteret ville være en tæt "tåge" af prikker i stedet for en linje.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf dykker5502 » ons 02.12.2009 22:14

"genudlevering"? Jeg ved at 2-bogstav pladerne 1958 - 1966 kunne flyttes til ny bil med samme ejer. Min fars første bils nummer var KA39.988. Da den blev udskiftet med en nyere Taunus (P5) blev nummeret flyttet over. Næste gang han skiftede bil var Helsinge blevet "centraliseret" og der udgik numrene ved afmelding.
Mener du, at man stadig genbrugte numre ved 2 bogstavspladerne? Altså hvis nu min fars anden bil var blevet skrottet og han valgte at få nyt nummer på den nye, så kunne KA39.988 i pricippet blive brugt på en helt 5te bil? Altså jeg er med på at sådan var det fra 1903 - 1958, men efter 1958?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Jesper Bering » ons 02.12.2009 23:20

Kære Thomas,

Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg forstår dig ret.

Jeg forstår dig nærmest sådan her: Nummerpladerne KH 31.053 har kørt fra 1962 og et stykke tid frem på en anden mands vogn. Da han afmeldte vognen og afleverede pladerne, er de blevet lagt til side fordi der ikke var skår eller ridser i dem. Efterfølgende er de så blevet lagt i nummerorden og er blevet genbrugt i foråret 1965, ved at blive udleveret for 2den gang.

Er det virkelig det du mener? Det lyder altså underligt i mine øren. Man må idetmindste forlange at pladerne er blevet vasket og pudset inden genudlevering - og jeg kan altså ikke lige se for mig Politiets embedsdamer stå ude i thekøkkenet og vaske brugte nummerplader....

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » ons 02.12.2009 23:36

Egentlig troede jeg heller ikke der var genbrugt numre efter 1958, idet bestemmelserne om genbrug af numre ikke længere fandtes i 1958-bekendtgørelsen.

Men det ser umiddelbart ud til at man har genbrugt helt afmeldte numre i afgrænsede perioder. Ellers kan jeg ikke forklare mønsteret i 1964/65. Det har formentlig ikke været brugt alle steder, måske endda kun nogle få steder. Muligheden er naturligvis helt forsvundet med centraliseringen.

Jeg formoder at de oprindeligenummerplader med KH 31.053 fra 1962 er blevet skrottet efter afmeldingen, og de udleverede nummerplader har været fabriksnye. Men det er naturligvis ikke noget jeg ved med sikkerhed.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Jesper Bering » fre 04.12.2009 16:52

Kære Thomas,

Tak for oplysningerne.

Det vil sige, du går ud fra at disse numre (KH 31.053 m.fl.) har været udleveret to gange, i mangel af en bedre forklaring på hvorfor så mange af dem er udleveret i 1964-65?

Du har altså ikke dokumentation for at disse numre der er udleveret i 1964-65, faktisk også har været udleveret i 1962?

Jeg mener, genbrug af numre er da en udmærket forklaring, men det er grangiveligvis kun een mulig forklaring blandt flere. Og det jeg spørger til, er så om din dokumentation er tilstrækkelig til at fastslå at der faktisk er tale om genudlevering, og ikke en-eller-anden bureaukratisk finurlighed som vi bare ikke er kommet i tanker om endnu?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » fre 04.12.2009 17:57

Jeg kan ikke være 100 pct. sikker. Genudgivelse er den forklaring der i mine øjne bedst passer med diagrammet, men jeg er modtagelig over for andre forklaringer hvis der kan argumenteres for dem.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf CSJ » tirs 08.12.2009 11:59

TT skrev:Det er lykkedes at finde nye høje numre i Frederikssund (BS), Store Heddinge (HH), Viby (XU), Nørresundby (UP), Herning (DA-DB), Aabenraa (NH) og Gråsten (NP). Der er tale om nye højeste bekræftede numre eller numre der har bevirket at prognosen for højeste numre er blevet ændret.

Jeg har fundet det højeste St. Heddinge-numre jeg har stående i min database. HH 26.041 er er interessant observation. De oplysninger der står på biltorvet kunne umiddelbart tyde på at det er et højt St. Heddinge-nummer der har kørt årti efter årti, men desværre faldt som offer for det periodiske syn i slutningen af 90'erne. Volvo Amazon AN 25.210 står med de samme oplysninger på biltorvet, og den er i den situation (ikke angivelse af mærke, og ikke godkendelse ved periodisk syn - Amazonen blev synet i 1975 fordi den fik monteret træk).

Jeg har flg. St. Heddinge-numre over 26.000 i min database:
HH 26.000 Ford Taunus 12m (årgang 1950'erne)
HH 26.002 Ford Taunus 17mP5 (årgang sandsynligvis 1967)
HH 26.009 Volvo PV544
HH 26.057 Morris Marina
HH 26.074 Ford Taunus 17mP5 (årgang sandsynlisvis 1967)
HH 26.082 Opel Rekord P1 (årgang ca. 1960)
HH 26.100 Volvo Amazon
HH 26.108 Ford Taunus 12m (årgang 1950'erne)
HH 26.121 Ford Cortina Mk2 (årgang sandsynligvis 1967)
HH 26.132 Moskitch (årgang 1967)
HH 26.159 MG 1300
HH 26.169 Ford Anglia
HH 26.201 Volkswagen
HH 26.211 NSU Prinz 4
HH 26.213 Ford Taunus 17mP3 (årgang begyndelsen af 60'erne)
HH 26.217 Volvo PV544
alle numrene er observeret på de stevnske veje i årene omkr. 1970.

Jeg har altid anset HH 26.217 som et af de allerhøjeste numre der nåede at blive udstedt i St. Heddinge. Af disse numre som jeg har kendskab til er der et spring i mellem numrene på: 2-7-48-17-8-18-8-13-11-27-10-32-10-2-4.
Hvis man nåede helt til HH 26.263 er der igen et spring på 46 numre som jeg ikke har kendskab til.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » lør 12.12.2009 12:36

I det nye Veteran Tidende er der et billede af VA 28.714 - det hidtil højeste kendte Grenaa-nummer.

Det er meget muligt at det højeste udleverede nummer i Store Heddinge (HH) er lidt lavere end min beregning (HH 26.263). Beregningen bygger på den nyligt på biltorvet fundne HH 26.041 fra 21.7.1967 og HH 24.673 fra 10.5.1966. Hvis der har været udleveret færre numre pr. kalenderdag efter 21.7.1967 end imellem de to datoer, vil beregningen blive for høj.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf perhag » fre 11.06.2010 21:01

I årene omkring 1980 noterede jeg alle sete plader fra system 1958, hvilket gav en ret stor samling. For København og omegn ligger observationerne nogenlunde tæt, mens de er meget spredte for Jylland. De højeste med KN har jeg anført tidligere i tråden, og her er de andre højeste fra hovedstadsområdet i den almindelige serie:

AA 25723; 25406; 25291; 25241; 25167; 25114
AH 34574; 34351; 34291; 33544; 33459; 33452
AR 30193; 29618; 29216; 28606; 28483; 27930
AT 28109; 27826; 27711; 27428; 27424; 27321
AY 30942; 30899; 30739; 30516; 29581; 29255
AZ 25702; 25480; 25442; 25331; 25004; 24921
BA 38901; 38694; 38512: 38496; 38493; 38433
BE 34260; 34212; 34195; 34152; 34067; 34009
BL 35609; 35265; 35251; 35130; 34442; 33796
BP 25253; 24575; 24550; 24516; 24118; 23938
BS 30686; 30675; 30341; 30294; 30252; 30182
BV 25141; 24469; 24243; 23791; 23432; 22575
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Flemming » søn 20.06.2010 13:57

Til Thomas.
Hej jeg kan dokumentere nu at Skive var nået til TA 35 960 d 26/07-1967
Så den kan du tilføje på siden Højeste dokumentede numre 1958-1968.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » søn 20.06.2010 18:13

Som der står på siden "Dokumenterede numre er nummerplader som er dokumenteret ved billede overfor nrpl.dk eller kan genfindes ved opslag på elektronisk opslagstjeneste." Jeg retter derfor når jeg har modtaget dokumentation.

Indlægget er flyttet til det eksisterende emne. Man skal ikke oprette et nyt emne når der findes et i forvejen. Det tager en forfærdelig masse tid at rydde op efter den slags.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Flemming » søn 20.06.2010 19:42

Du må undskylde at min hjælp blev til besvær. Jeg havde ikke set at der var oprettet et emne i forvejen.
Nummert har jeg fundet på en gammel registreringsattest, så jeg formoder at Skive var nået til TA 35 960 d 26/07-1967
efter som den volvo som står på attesten er registreret første gang d 26. juli 1967. Den kan ikke findes på biltorvet fordi den er afmeldt i 1998
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » søn 20.06.2010 19:57

TA 32.922 har 1. registrering 28.7.1967, og dette nummer er sandsynligvis udleveret på dette tidspunkt. TA 34.177 sidder på en bil fra 15.3.1968, og det nummer er formentlig også udleveret på det tidspunkt. TA 35.960 må derfor være udleveret på et senere tidspunkt i 1968 (genregistrering efter afmeldning eller flytning), formentlig meget sent i 1968.

Afmeldte biler står normalt fortsat på biltorvet, dog ikke hvis de bliver registreret under et andet nummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf Flemming » søn 20.06.2010 22:57

Ja det er der noget der tyder på, det har jeg først set på papirene nu.
Bilen er registreret første gang d 26/7-1967, jeg har altid troet at den kun havde haft en ejer før mig, men jeg kan se at toldstedet er 98 og skive havde 80 så den må være kommet til byen sent i 1968
Den er afmeldt 4.august 1998 og er ikke blevet genregistreret.
og jeg har en anden som er afmeldt i 1997 og er heller ikke blevet genregistreret, og den kan jeg heller ikke finde på biltorvet, så de må slette dem på et tidspunkt.
Men jeg er glad for det ikke er mig der har afmeldt dem, jeg har ikke haft dem så længe, men træls det er sket, men der røg mange da periodesyn blev indført.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » tors 24.06.2010 07:39

perhag skrev:I årene omkring 1980 noterede jeg alle sete plader fra system 1958, hvilket gav en ret stor samling. For København og omegn ligger observationerne nogenlunde tæt, mens de er meget spredte for Jylland. De højeste med KN har jeg anført tidligere i tråden, og her er de andre højeste fra hovedstadsområdet i den almindelige serie:

AA 25723; 25406; 25291; 25241; 25167; 25114
AH 34574; 34351; 34291; 33544; 33459; 33452
AR 30193; 29618; 29216; 28606; 28483; 27930
AT 28109; 27826; 27711; 27428; 27424; 27321
AY 30942; 30899; 30739; 30516; 29581; 29255
AZ 25702; 25480; 25442; 25331; 25004; 24921
BA 38901; 38694; 38512: 38496; 38493; 38433
BE 34260; 34212; 34195; 34152; 34067; 34009
BL 35609; 35265; 35251; 35130; 34442; 33796
BP 25253; 24575; 24550; 24516; 24118; 23938
BS 30686; 30675; 30341; 30294; 30252; 30182
BV 25141; 24469; 24243; 23791; 23432; 22575


Interessant liste. Da observationerne ligger forholdsvis tæt, giver det et godt fingerpeg om hvor langt de enkelte serier nåede.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Beregnede og bekræftede højeste numre i system 1958

Indlægaf TT » tors 19.08.2010 22:15

Listen på hjemmesiden er opdateret med en række nye højeste numre:

BE-Hørsholm, CA-Holbæk, MT-Assens, YA-Fredericia, VA-Grenaa, VL-VM-Randers, VV-Hobro, UP-Nørresundby, PD-Dronninglund, SE-Hurup, SK-Nykøbing M., TA-Skive, TE-Viborg, ZR-Holsted
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Højeste numre 1958-1968

cron