Observationer i Fraugde

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:20

Var i går til stumpemarked på Europæisk Automobilmuseum i Fraugde ved Odense. Selve stumpemarkedet var hurtigt overskuet, men der var et og andet interessant at se på hvad klassiske biler angår. Jeg har jævnligt besøgt dette museum, som bl. a. har dronning Margrethes første Volvo Amazon, som museets ejer Steen Liebroth Danielsen fandt på en huggerplads, og derefter købte og restaurerede. Og for os som kan huske 50'ernes og 60'ernes hverdagsbiler vækker museets biler mange minder.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:23

Et par biler med originale Odense-numre, Volvo PV544 og Opel Rekord P2.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:26

Opel Ascona med centralregistrerede emaljeplader og Mercedes-Benz med historiske nummerplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:29

En Combi-camp med nummerpladen fotograferet i en lidt usædvanlig vinkel.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:36

Steen Liebroth Danielsen er en af ildsjælene omkring udvidelsen af ordningen med historiske nummerplader til at gælde helt frem til 1976. Tidligere har de danske myndigheder forsøgt at oppiske den fordom at der kun var begrænset interesse for 2-bogstav emaljeplader. Dette har Steen modbevist ved at afholde sort-plade-træf hvert år siden 1996 (tredie søndag i august), og det kan hvert år samle langt over 100 køretøjer på emaljeplader (sorte, gule, papegøje og grønne).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:52

Jeg har også en særlig oplevelse i forbindelse med det museum. I 1975 så jeg på færgen Fynshav-Bøjden en gul Vauxhall Velox med en campingvogn, Svendborg-registrering OH 26.789. Mange år senere kom jeg til at tænke på om den Vauxhall skulle være identisk med den der står på Europæisk Automobilmuseum. Allerede i 1975 var Vauxhall Velox meget sjælden i trafikken, og i de farver og med anhængertræk var forvekslingsmulighederne begrænset. Jeg spurgte engang Steen Liebroth Danielsen om det kunne være den, og han bekræftede at den havde haft det nummer, og at han havde hentet den i Svendborg til sit museum.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » man 14.06.2010 16:59

Nu da jeg alligevel var på Fyn kørte jeg lidt rundt og dyrkede lidt jernbanearkæologi på Kertemindebanen, og gjorde yderligere et par observationer i det østfynske.
Trailer på Kerteminde havn.
Og Opel Rekord A på Viborg-registrering parkeret langs den gamle hovedvej A1.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf TT » man 14.06.2010 23:19

CSJ skrev:Opel Ascona med centralregistrerede emaljeplader og Mercedes-Benz med historiske nummerplader.


Nummerpladen på Mercedesen ser meget velproportioneret ud i modsætning til andre type 5 med 4 cifre der er for brede, har for stort mellemrum mellem bogstav og tal og for små mellemrum mellem tallene indbyrdes.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf TT » man 14.06.2010 23:32

CSJ skrev:Steen Liebroth Danielsen er en af ildsjælene omkring udvidelsen af ordningen med historiske nummerplader til at gælde helt frem til 1976. Tidligere har de danske myndigheder forsøgt at oppiske den fordom at der kun var begrænset interesse for 2-bogstav emaljeplader. Dette har Steen modbevist ved at afholde sort-plade-træf hvert år siden 1996 (tredie søndag i august), og det kan hvert år samle langt over 100 køretøjer på emaljeplader (sorte, gule, papegøje og grønne).


Han kender åbenbart ikke forskel på det danske bogstav æ og den franske ligatur œ. Mærkerne fra 2007-2009 har i hvert fald det forkerte tegn.

I øvrigt tror jeg interessen for emaljeplader med to bogstaver vil vise sig at være enorm og antalsmæssigt hurtigt vil overskygge den nuværende etbogstavsordning. Der er igennem mange år oparbejdet en kæmpe efterspørgselspukkel, så når de forhåbentlig bliver indført, kan man forvente en meget lang ventetid indtil denne pukkel er afviklet. Dette bliver forstærket af at mange vil komme i starten for at sikre sig sit oprindelige nummer inden det bliver "genbrugt" på en moderne bil.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf Kardanaxel » tirs 15.06.2010 11:00

Jeg kan ikke finde fotoet, men jeg tror at Mercedes'en er omtalt tidligere som en der er handlet i foråret med type 5 plade (erstatning) og type 4 plade bag, det er en errindring men jeg er jo lidt gråskæget.

Type 6 plader som historiske om de kommer eller ej er lidt tricky, for faktisk fik MhS for et par år siden noget til orientering/kommentering hvor man tilsigtede at indføre dem efter 1/4-2011 som er 35 års dagen for indførslen af de hvide type 7 plader.

Men i det senere cirkulære var tilsagnet fjernet, MhS protesterede og fik det svar at det ville komme i et senere cirkulære når "jubilæet" nærmer sig, og det må vi så håbe at der kan strøttes lid til, men vi må formode at MhS træder i karakter og husker myndighederne på deres tilsagn.

Har hørt en lille fugl (en ansat på et motorkontor) synge om at de få type 6 plader der kommer ind ved afmelding samles centralt for dokumentation af den originale udformning, så noget sker der må håbe at vi via Dykkers samarbejde med Erik Mieth kan medvirke til et bedre resultat end der kom ud af de første 5 typer og hvem ved måske kan vi få justeret især type 5 med 4 bogstaver som er den værste af dem alle i mine øjne.

H
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf LarsBudtz.dk » tirs 15.06.2010 13:02

TT skrev:
CSJ skrev:Steen Liebroth Danielsen er en af ildsjælene omkring udvidelsen af ordningen med historiske nummerplader til at gælde helt frem til 1976. Tidligere har de danske myndigheder forsøgt at oppiske den fordom at der kun var begrænset interesse for 2-bogstav emaljeplader. Dette har Steen modbevist ved at afholde sort-plade-træf hvert år siden 1996 (tredie søndag i august), og det kan hvert år samle langt over 100 køretøjer på emaljeplader (sorte, gule, papegøje og grønne).


Han kender åbenbart ikke forskel på det danske bogstav æ og den franske ligatur œ. Mærkerne fra 2007-2009 har i hvert fald det forkerte tegn.

I øvrigt tror jeg interessen for emaljeplader med to bogstaver vil vise sig at være enorm og antalsmæssigt hurtigt vil overskygge den nuværende etbogstavsordning. Der er igennem mange år oparbejdet en kæmpe efterspørgselspukkel, så når de forhåbentlig bliver indført, kan man forvente en meget lang ventetid indtil denne pukkel er afviklet. Dette bliver forstærket af at mange vil komme i starten for at sikre sig sit oprindelige nummer inden det bliver "genbrugt" på en moderne bil.


Hehe! Ja, det sprang også mig i øjnene at der står "Sortpladetrøf"! ;)
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » tirs 15.06.2010 13:54

Kardanaxel skrev:Jeg kan ikke finde fotoet, men jeg tror at Mercedes'en er omtalt tidligere som en der er handlet i foråret med type 5 plade (erstatning) og type 4 plade bag, det er en errindring men jeg er jo lidt gråskæget.

H

Det er ikke den Mercedes med een erstatningsplade som blev handlet i foråret - den havde et Århus-nummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf JMK » tirs 15.06.2010 22:46

Mercedes Benz 180 reg. nr. M2837 !

Jeg har med interesse studeret jeres billeder fra Europæisk Bilmuseum i Fraugde, et museum jeg selv besøgte sidste sommer og hyggede mig vældigt med det.
Angående fotoet af M2837 skriver TT nogle fine bemærkninger om proportioner og det har fået min hukommelse i svingninger omkring den bil, jeg kan ikke hitte ud af om der er noget med den bil jeg kan huske fra førhen eller måske et helt andet eksemplar der rumsterer i tankerne :

Kan nogen af jer måske hjælpe mig på ret kurs ?
Jeg mener at have læst noget om præcis den Mercedes M2837, måske i Jyllands-Postens motorsider for LÆNGE siden (måske 10 år ? ), at bilen var nyregistreret med det nummer og kørt af samme ejer til langt op i 1990´erne, hvorefter en slægtning overtog både bil og nummer og søgte om lov til at beholde disse originale plader og var så heldig også at FÅ lov ?
Dengang var det ellers ikke muligt med eet-bogstavs-plader og de historisk korrekte nummerplader var endnu ikke indført.
Hvis ovennævnte er rigtigt husket, så er M2837 jo originale i stedet for historisk korrekte. Jeg har bemærket at i så fald er ejeren meget heldig med standen, men måske den ene nummerplade er en senere erstatningsplade ?
Jeg lurer på om een af jer kender den nuværende ejer af M2837 som kunne be- eller afkræfte mine tanker eller måske een af jer kan huske at have læst noget lignende ?

Jeg er HELT sikker på, at ovennævnte forløb er korrekt beskrevet, også med en M-plade og 4 tal, men husker jeg forkert sådan at historien passer på en VW Boble i stedet ?

Jeg synes selv jeg har en prima hukommelse indenfor nummerplader, men her er altså noget der ikke længere "sidder fast", og det irriterer mig .

Der var et også et fint billede af en Vauxhall Velox fra det museum, mon nogen kender årgangen på netop den bil ?

Hygge og hilsen fra Vestjylland :)
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf Jesper Bering » tirs 15.06.2010 23:22

Kære Carsten,

Tak for fine nærbilleder af M 2837. I mine øjne ser begge plader meget originale ud - jeg hæfter mig navnlig ved de velformede udløb på 2- og 3-tallernes buer. Jeg har ikke orket at lede efter historiske plader med 2- og 3-taller, men sammenlignet med Thomases nye galleri på nrpl.dk er jeg ikke i megen tvivl om at begge M 2837-plader må være ægte. Den ene kan gerne være en datidig erstatningsplade, for tallene danser forskelligt på de to plader - og plejer de ikke at danse ens på plader der er fremstillet parvis?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf TT » ons 16.06.2010 00:15

De nyeste historisk korrekte nummerplader har nogle dårligt digitaliserede tal, bl.a. har 8- og 5- tallet varierende stregbredder og 0'et et kantet omrids. 8-tallet er her helt perfekt, så det er ikke en af de nyeste historisk korrekte plader.

Hvis man måler lidt på billedet, viser det sig at pladen umuligt kan være de 34,5 cm bred som en historisk korrekt type 5-plade er, men nærmere omkring 32 cm som en original type 5 plade var. Bolthullernes afstand er konsistent med 18 cm forudsat at pladen er 32 cm bred. Dette stemmer også med de originale mål. Hvis pladen alligevel skulle være 34,5 cm bred, skulle bolthullerne være over 19 cm fra hinanden. Om dette tilfældigvis stemmer med de historisk korrekte, har jeg ikke undersøgt.

Begge nummerplader er i meget god stand, hvilket kunne tale imod originalitet. Fornummerpladen har dog nogle emaljeskader og bagnummerpladen har lidt rust ved bolthullet.

Bagnummerpladen har en ejendommelig spatiering som godt kunne forekomme på gamle plader, men måske også på de allernyeste. Producenten har placeret 8-tallet for langt fra 2-tallet hvormed de tre sidste tal må stå med en stigende grad af sammenpresning.

Det meste, bortset fra den ret gode stand, tyder på at der ikke er tale om moderne historisk korrekte nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf TT » ons 16.06.2010 00:18

Veloxen har mistet sit sideskilt med påskriften "PÅHÆNG" som tydeligt ses på billedet fra færgen. Sådan et burde den næsten have (og det er ret let at få fat i).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf Leth » ons 16.06.2010 08:29

TT skrev:Veloxen har mistet sit sideskilt med påskriften "PÅHÆNG" som tydeligt ses på billedet fra færgen. Sådan et burde den næsten have (og det er ret let at få fat i).


Uden for emne kender nogen baggrunden for de skilte? Hvornår og hvorfor kom de og hvornår forsvandt de igen)

(Jeg har skam også et :) )

Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf Flemming » ons 16.06.2010 09:50

Jeg ved ikke hvornår skiltet blev indført i færdselsloven. Den betød at fodgængre og cyklister kunne se at der kom et køretøj med en påhæng der var breder end det trækknde køretøj, og hvis man blev overhalet af sådan et, at man så kunne se at det var et langt køretøj man blev overhalet af. Men reglerne blev endret i april 2002 med at et påhængskøretøj til bil ikke må have en bredde, der overstiger den trækkende bils med mere end 35 cm i hver side.

Samtidig forsvinder kravet om påhængsskilt.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » ons 16.06.2010 14:14

Jeg vurderede Mercedesens nummerplader som nye historiske ud fra den tilsyneladende plane overflade og de sorte hætter over bolthovederne. Jeg læste også Jyllandspostens motorhistoriske sider med stor interesse i 80'erne og et stykke op i 90'erne, men jeg har ingen erindring om den bil før.
Vauxhallen er fra 1954, og den blev registreret med OH 26.789 i 1963.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Observationer i Fraugde

Indlægaf CSJ » ons 16.06.2010 15:03

JMK skrev:Mercedes Benz 180 reg. nr. M2837 !

Dengang var det ellers ikke muligt med eet-bogstavs-plader og de historisk korrekte nummerplader var endnu ikke indført.
Hvis ovennævnte er rigtigt husket, så er M2837 jo originale i stedet for historisk korrekte. Jeg har bemærket at i så fald er ejeren meget heldig med standen, men måske den ene nummerplade er en senere erstatningsplade ?

Jeg er HELT sikker på, at ovennævnte forløb er korrekt beskrevet, også med en M-plade og 4 tal, men husker jeg forkert sådan at historien passer på en VW Boble i stedet ?

Hygge og hilsen fra Vestjylland :)


Hvis det drejer som en Folkevognsboble i stedet for en Mercedes, så kunne det evt. være denne.
Hvis Mercedesen har fået en senere erstatningsplade må den i alle tilfælde være fra før 1958, for ellers ville den have have standardlængden i design 1958.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Næste

Tilbage til Træf- og museumsbillleder

cron