National Køredag - sjældne syn

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

National Køredag - sjældne syn

Indlægaf JMK » tirs 08.06.2010 22:44

Hej allesammen !

Jeg fotograferede helt vildt i lørdags i Ans hvor jeg fik nedenstående MC foto, som jeg vedhæfter.
Det var først herhjemme jeg blev OBS på det røde T og 1 tal.

Hvad mon det er for en plade, evt. type, anvendelse ? Har det en særlig historie ?

T18.643 røde tegn 45%.jpg


Jeg har også indtastet en original plade Z8309, jeg kan jo ikke VIDE om den er original, men med det patinerede udseende både til bil og plade har jeg valgt at tro på det. Glemte desværre at tage et nærbillede.

1957 Ford Taunus 12M Globus Z8309 1 55%.jpg


Løb da også lige på en papegøjebil...

1931 Ford A Pick-Up AX83507 45% 1.jpg


Hygge og hilsen fra Vestjylland.

P.S. Tak til jer alle som sender gode fotos ind...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf TT » tirs 08.06.2010 23:07

T 18 643: Ingen officielle nummerplader har set sådan ud. Et nærbillede ville have været godt. Læg mærke til at den tilsyneladende hjemmelavede fornummerplade kun har T 8643.

Z 8309: Det er en original nummerplade. Ærgerligt at du ikke tog et nærbillede og et billede bagfra (så man kunne se om bagnummerpladen var original). Originaliteten ses på patineringen, på spatieringen (forholdsvis store mellemrum mellem cifrene og forholdsvis lille mellemrum mellem bogstav og første ciffer), og på dimensionen (32 cm mod 34,5 på de historisk korrekte).

AX 83.507: Jeg fik skrevet et sted at Bryggeriet Skovlysts gamle Ford, som 2008 stadig havde papegøjeplader AX 87.965, blev set i forbindelse med Ølfestivalen for nylig i København med historisk korrekt nummerplade type 3 med bogstavet T. Desværre er den sjældne papegøjeplade (som også var den med det højeste kendte tilbageværende centralregster-papegøjenummer) formentlig gået tabt og erstattet med en "moderne" nummerplade.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf Leth » ons 09.06.2010 00:33

TT skrev:AX 83.507: Jeg fik skrevet et sted at Bryggeriet Skovlysts gamle Ford, som 2008 stadig havde papegøjeplader AX 87.965, blev set i forbindelse med Ølfestivalen for nylig i København med historisk korrekt nummerplade type 3 med bogstavet T. Desværre er den sjældne papegøjeplade (som også var den med det højeste kendte tilbageværende centralregster-papegøjenummer) formentlig gået tabt og erstattet med en "moderne" nummerplade.


Det kan jeg desværre bekræfte :cry:
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf Rekord d » fre 11.06.2010 14:09

Her er lidt fra Køredagen på Sjælland hvor vi sluttede i Sorø - Har et par stykker jeg ligger op, om de er kendte/sjældne eller ej skal jeg lade være usagt. Jeg synes blot jeg vil dele dem med jer.

Først lokal-numre:

Ford Cortina Mk. II på LE 23.487 (en Lollik?)
nrplade 2.JPG


Fiat 1100 på Københavner plader KC 29.613
nrplade 3.JPG


Toyota Corolla SA 36.482 (Thisted?)
nrplade 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf Rekord d » fre 11.06.2010 14:45

Og så et par plader fra perioden med centralregistrering:

Audi 60 AX 56.423
nrplade 1.JPG


Renault 15 CN 31.407
nrplade 6.jpg


Og en Granada 2300 Automatic (som nok er kendt herinde) på hvide EP 32 117
nrplade 7.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf TT » fre 11.06.2010 19:31

Der er ikke så mange LE-numre (Sakskøbing) tilbage, men det står dog trods alt bedre til med LE end med LN (Maribo).

SA 36.482 er spøjs derved at den ikke findes på biltorvet.dk, og derfor må antages ikke at være registreret under det pågældende nummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf CSJ » lør 12.06.2010 06:57

Jeg har set den Toyota udstillet på Vestsjællands Bilmuseum ved Tissø i 2006.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf dykker5502 » lør 12.06.2010 09:08

Til næste år vil han kunne få SA 36.482, der sikkert er bilen originale oprindelige første nummer, som historisk plade. Så kan han jo overveje om han vil køre med de originale plader eller de historiske. Jeg tror nok jeg ved hvad han vælger :-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf JMK » lør 12.06.2010 23:30

Angående Toyota SA 36.182

Jeg har også set den på ovennævnte museum og har faktisk fotograferet den fra samme vinkel. Jeg prøvede så at tjekke nummeret på biltorvet.dk, men kunne ikke.
Så indtastede jeg den alligevel og sendte foto og mail til TT som gav mig en fin forklaring dengang.
Den har han faktisk gengivet ovenfor.
Dengang synes jeg ikke det lignede pirat-plader, men undersøgte det ikke nøje.
Hvordan kan ejeren have de tilsyneladende originale plader på den, hvis ikke den findes på de gængse sider man ellers kan tjekke sådan noget ud ?
Jeg ved intet om hvorvidt ejeren har kørt bilen til udstilling på prøvemærker og så monteret de sorte plader på stedet eller han virkelig kører på de plader som bilen (tilsyneladende) ikke er registreret på længere.

Tror der er noget lusk enten ved pladerne eller ved pc´en.
Jeg er forundret.

Hygge og hilsen fra Vestjylland.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf dykker5502 » søn 13.06.2010 06:34

Man afmelder bilen og melder samtidigt begge nummerplader som tabt. Man underskriver en tro og love erklæring, så det er sådan set en alvorlig sag hvis de så sidder hjemme på værkstedsvæggen, men det er ret udbredt. Så udbredt så de erfarne medarbejdere ved motorkontorerne er udmærket godt klar over hvad der foregår.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: National Køredag - sjældne syn

Indlægaf Kardanaxel » man 14.06.2010 00:09

Jeg er ret sikker på at det kan være et problem at man afmelder bilen med 2 forsvundne plader, for rent teknisk så cirkulerer pladerne og kan anvendes til lyssky ting.

Jeg husker at Svend Draaby en gang fortalte om en der ønskede historiske nummerplader og kunne dokumentere sit køretøjs første registrering, men at der på netop det nummer var en efterlysning af bortkomne plader, og at det gav problemer med at udstede nummeret - men jeg tror nu det lykkedes.

Må tilstå at jeg også kender mindst 1 bil der kører rundt på et sæt originale hanskeplader men hvor der også findes et sæt historiske i hans besiddelse, og jeg har også set et par biler med 1 original og en ny historisk plade og selvom jeg godt ved at der er udstedt et par erstatningsplader så gætter jeg på at der er udstedt færre end der rent faktisk kører rundt.

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby


Tilbage til Træf- og museumsbillleder

cron