Diverse i Græsted

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » man 24.05.2010 20:01

Tre for mig hidtil ukendte biler med lokale 2-bogstav numre
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » man 24.05.2010 20:04

efter flere års pause et gensyn med Tuborgs Triangel på papegøjeplader
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » man 24.05.2010 20:11

Siden jeg så denne overskårne Vauxhall opbygget på et trailerchassis for første gang i Hillerød for en måneds tid siden har den optrådt ved alle de træf jeg har været til. Men nu havde den pludselig fået en gul nummerplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf dykker5502 » man 24.05.2010 22:22

Tuborg Trianglen var i Helsinge om lørdagen til Alt-mulig-træf. Det er den lokale Wibroe depotindehaver, som intereserer sig for gamle biler og som har en fin Taunus Transit ølvogn selv. Han havde udvirket at få lov at låne Trianglen i Pinsen.
Den lød forfærdeligt og han fortalte mig at Carlsberg var ret ligeglade med den - bl. a. står den udenfor.
Han vil se om han kan få lov at køre lidt mere med den fremover.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf TT » man 24.05.2010 22:32

Plymouthen er sidst set i 1995, men den er altså stadig kørende.

Det er godt at se at Tuborgs ølbil stadig er på papegøjeplader. Skovlysts ditto er desværre røget på historisk korrekte nummerplader.

Volvo Amazonen med det runde Sæby-nummer fandt jeg på biltorvet, så det var sjovt at se den i virkeligheden. Man kan i øvrigt se at P'et og A'et ikke overlapper - i modsætning til den falske ambulanceplade PA 49.951 (som jeg egentlig troede jeg havde taget et billede af på et tidspunkt, men jeg kan ikke finde det).

Renaulten fra 1961 med VR 22.638 er slet ikke set før på observationssiden.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Jesper Bering » man 24.05.2010 22:39

Kære Carsten,

Det var da mærkværdigt med den nummerplade på Vauxhallen - er der nogen der kender forklaringen?

Det kan selvfølgelig være at manden har lånt en plade fra en anden påhængsvogn ved første præsentation - såvidt jeg ved er dillen med at lave biler om til påhængsvogne betydelig nyere end de sorte nummerplader.

Lagde du mærke til om der skulle være et almindeligt påhængsvognschassis indenunder?

Og har du evt. et totalbillede af vogntoget hvor man bedre kan bedømme designet? Jeg er mest spændt på forenden af påhængsvognen.

(Min interesse kommer af at jeg selv har et vanvidsprojekt med at bygge en lignende påhængsvogn, men det er langt mere ambitiøst - jeg vil nemlig bruge hele bilen, inklusive hjul, aksler, bremser og styretøj. Der bliver selvfølgelig to væsentlige problemer: at gøre vogntoget stabilt med Ackermann-styring på påhængsvognen, og at få bremsekraften overført fra bilen til påhængsvognen på en godkendelig måde. Men jeg har dog seriøst gennemarbejdede løsningsforslag til begge dele.)

Jeg kan godt lide at påhængsvognen har påhængskrog bagpå. Det har jeg også til en af mine bilpåhængsvogne - det er dog fordi den også er godkendt som traktorpåhængsvogn.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf TT » man 24.05.2010 22:46

PP 63 05 er registreret til en Thomson Glen påhængsvogn fra 1979 senest synet 24.3.2010.

CB 1785 er registreret til en Combi-Camp fra 1972 senest synet 25.8.1988. Begge er på biltorvet nu, så CB-nummerpladen kan ikke høre til den samme påhængsvogn som PP-nummerpladen. Var påhængsvognen blevet omregistreret fra CB-nummerpladen til PP-nummerpladen, ville CB-nummeret ikke længere være på biltorvet.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Jesper Bering » man 24.05.2010 22:59

Kære Thomas,

Nå ja - det kunne jeg jo selv have set efter. Den sorte plade har nok været midlertidig udlånt til Vauxhall-påhængsvognen inden den 24/3-10. Tak for hjælpen!

Carsten, var det inden denne dato at du fotograferede Vauxhallen med sort plade?

En Thomson Glen-påhængsvogn, jaså. Det lugter lidt af at manden er sprunget over gærdet, hvor der stod et lavt, eksisterende påhængsvognschassis. Lidt synd, faktisk. Det må da være langt mere udfordrende at bruge vognens egen bagaksel. Men påløbsbremsen er jo ikke så ligetil at etablere selv, og så få godkendt bagefter.........

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf TT » man 24.05.2010 23:48

En udsædvanlig fornummerpladeplacering (Citroën SM).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Kardanaxel » tirs 25.05.2010 00:04

Thomson Glen er et campingvognschassis, og efter prodsen (det er det mange vil kalde tilkoblingsanordningen, men jeg var også i Græsted og jeg har en veneration for den grønne vognmandsforretning og der siger man prods - noget helt andet fremvisningen af Leopard kampvognen gav minder til Yogoslvien først i 90'erne) at dømme med B og B undervogn som var meget anvendt på engelske campingvogne i 60 og 70 erene, det er en slags indstillelig undervogn henaf pendul aksler.

SM Citoen mener jeg ikke har usædvanlig nr plade montering mener den var sådan, her i hvert fald set det før på samme type bil.

Henrik

PS ærgeligt det glippede med at møde både Thomas og Carsten i Græsted, Michael fortalte mig at I var der begge 2 men det er jo svært når vi ikke har ansigter på.
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf TT » tirs 25.05.2010 00:06

Den sorte Folkevogn med de originale og indrammede etbogstavsplader M 2817 var der også.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Leth » tirs 25.05.2010 12:34

Den vauxhall trailer optræder tilsyneladende på flere plader? Her sakset fra andet forum...

Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » tirs 25.05.2010 15:59

Her er forenden af Vauxhallen. jeg så den for første gang nogensinde i Hillerød 10.4.2010, og siden har jeg set den flere gange. I Klampenborg 9.5.2010 havde den endnu den sorte emaljeplade. Jeg så den på afstand holde parkeret i Græsted, men studerede den ikke så nøje dér, da jeg havde set den før, og jeg gik jo ud fra at den havde sin sorte emaljeplade. Først da den var på vej ud så jeg pludselig at den nu havde fået en helt ny gul plade, og nåede lige at snuppe et billede i forbifarten.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Jesper Bering » tirs 25.05.2010 19:36

Tak til Jakob, Carsten og Henrik for oplysninger om og billeder af Vauxhall-påhængsvognen. Det var særlig interessant at se den forfra.

Det virker nu ret kreativt at den har kørt rundt med så mange forskellige nummerplader.

(Efter at vi har set flere af Carstens billeder og Jakobs må vi nok konstatere at selvom der er tale om et flot og gennemført projekt, har konstruktøren desværre ikke fået karossen langt nok ned. Det ser ikke kønt ud at påhængsvognen er så meget højere end bilen.)

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Kardanaxel » ons 26.05.2010 10:00

Jeg er helt enig med Jesper i at trods ihærdigheden med vauxhall påhængsvognen så er det ikke så kikset at der rager langt op over den trækkende bil.

Jeg har kort kigget ind i traileren og som jeg husker det så er den udført som "stue" med stereo, derfor har man valgt at placere kassen oven på campingvognens chassis.

Det at bruge en eksisterende undervogn er en praktisk og nem løsning og sikkert klart nemmere at få godkendt end at lave en undervogn selv eller bruge donorbilens aksel og bremser, men på den anden side at konvertere et sæt bagerste tromlebremser til mekanisk aktivering kræver da kun at man aktiverer via håndbremsen og kobler det på trailernes prods.

Men det kan jo være at det giver problemer med en hjemmelavet konstruktion frem for et hus på en eksisterende påhængsvogn.

Selv ville jeg nok have brugt at sænke karrossen ned over chassisrammen så den kom ned i korrekt højde, men det havde givet et anderledes indre, formentlig havde man måtte skære hele bunden indtil bagagerummet ud af donor bilen og afstive karrossen.

Men en hver sin lyst, men ærgeligt at kreativiteten med nummerpladerne er bedre end byggestilen.

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » fre 28.05.2010 17:03

Denne Scania deltog i lastbilernes afdeling i Græsted. Jeg havde et enkelt notat om dette nummer i forvejen, nemlig fra lastbiltræf i Hälsingborg 2002. Det er formentlig den samme bil, selvom den er blevet malet om.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » fre 28.05.2010 17:13

Man kunne også nyde synet af Aage Sørensens gamle Opel Blitz fra Gilleleje. Jeg har af bushistorikere fået oplyst at det sandsynligvis er ex BP8004, som i 1984 blev omregistreret til LD 39 ???, og derefter kørte yderligere nogle år som privatbil for Aage Sørensen. Efter at have henstået som vrag er den nu blevet restaureret at hollænderen Frits Spierings - derfor de hollandske historiske nummerplader - og han brugte 3000 arbejdstimer på den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf Jesper Bering » fre 28.05.2010 17:29

Kære Carsten,

Var det den bus der i gamle dage stod "Gilleleje Selskabsbus" på siden af?

Den har jeg mødt parkeret på Østerbro nær Svanemøllen da jeg boede derinde omkring 1969, og også til syn hos Statens Bilinspektion i Hillerød, formentlig sidst i 1970erne. Det så meget morsomt ud da den kørte ned i og op af bremseprøvestanden, med stive bagfjedre og tilsyneladende ingen støddæmpere. Jeg husker den i noget mere afdæmpede farver. Det er da dejligt at den er blevet bevaret, selvom det jo havde været bedre at den var blevet hjemme.

Jeg tror nok at jeg kan huske at den havde et kort nummer, men jeg kan ikke huske hvilket.

Hvad er BP8004 for en slags nummer?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf CSJ » fre 28.05.2010 17:43

Der står stadigvæk Gilleleje Selskabsbus på siden, selvom den nu slår sine folder i Holland (bemærk også frontskiltet tlf. Gilleleje 220). BP8004 er serien til benzindrevne busser på sorte plader i Helsinge kreds.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Diverse i Græsted

Indlægaf JMK » fre 28.05.2010 19:24

Opel Blitz Bus

Tak til jer alle for data omkring den bus og særlig tak til fotografen for den gode vinkel.
Er der mon een af jer der kender årgangen på den, vil det glæde mig om det bliver skrevet her. :)

Hygge og hilsen fra Vestjylland
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Næste

Tilbage til Træf- og museumsbillleder