Marked i Frederiksborg Hallen

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf Kardanaxel » lør 10.04.2010 19:00

Jeg har som en del andre været på marked i Frederiksborg Hallen i Hillerød her til formiddag, desværre en tynd kop te hvis man regnede med at skulle på stumpemarked.

Men det gode vejr havde lokket en del "finbiler" ud og de stod så på en speciel plads, hvilket var fint organiseret.

Opserverede flere forholdsvis nye regnr. og blandt disse ingen som havde valgt EU typen, til trods for at den nye skrift ikke er meget bedre end den man kan købe sig til på "svensk postordre"

Men til gengæld så jeg en Ford A på en sort DM plade hvor jeg ikke kan få typografien til at passe på 5 og 1 tal. Jeg er meget sikker på at selve pladen er en original type 6 plade med skinner osv, men med lidt mere appelsinhud i emaljen.

IMG_0173.JPG


Noger forklaring? Hælder måske selv til at der er tale om at der har været flere leverandører (Glud og Marstrand og Ravnholm Emalje) og at forskellene måske ligger der i.

Tog til sammenligning foto af en AM plade med hvad jeg syntes ligner de "rigtige" 5 og 1 taller

IMG_0174.JPG


Nogen gode ider

Mvh Henrik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » lør 10.04.2010 19:27

Jeg var også i Hillerød i dag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » lør 10.04.2010 19:39

Der var også en Vauxhall og en Renault, begge ombygget til anhænger. Numrene står på biltorvet (med foranstillet nul) som hhv. Comci-camp og Erka.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf TT » søn 11.04.2010 11:20

Jeg har svært ved at se forskellene på de "rigtige" og "forkerte" 5- og 1-taller. Hvilken detalje er forkert?

Jeg kan kun se at nederste bue på det første 3-tal på DM-pladen har en mærkelig afslutning.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf AndersF » søn 11.04.2010 12:15

Jeg tror pladen er ægte nok, men der må være tale om en produktionsfejl. Det første 3-tal har, som Thomas skriver, en mærkelig afslutning på den nederste bue. Desuden står de sidste tre cifre nogle mm for lavt. Den vandrette afslutning på 5-tallets bue skal flugte med 1-tallets fod, som den gør på den kvadratiske plade på den røde bil ovenfor.

I 1976-designet har jeg ligeledes ofte observeret plader hvor tal og bogstaver 'hopper og danser'. I 2008-designet har jeg kun observeret fejl på en række ZT-plader, hvor T'et står for højt i forhold til Z'et.

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf TT » søn 11.04.2010 12:27

CSJ skrev:Der var også en Vauxhall og en Renault, begge ombygget til anhænger. Numrene står på biltorvet (med foranstillet nul) som hhv. Comci-camp og Erka.


Man kunne forestille sig at understellet var fra de pågældende påhængsvogne og bildelene er sat ovenpå.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf Kardanaxel » søn 11.04.2010 13:30

Jeg så begge "påhængsvogne" hæftede mig ikke ved pladerne.

Ingen tvivl om at det er delvise bilkarrosser der er sat på eksisterende påhængsvogns chassier.

Der var også en Volvo 245 anhænger, den var jelt tydeligt bygget på en alm. Brenderup anhænger, metoden er givet vis den nemmeste hvis man vil lave sådanne trailere frem for at bygge noget selv, hvilket er set men det kræver fingersnilde og fortand på at lave beregninger mm og så sikkert gode talegaver når det skal godkendes.

På skilt ved Vauxhall'en stod der at det var et Glen campingvogschassis den var bygget på og umiskendeligt med den tidstypiske engelske B&B undervogn der sådan enkelt beskrevet er med pendulaxel og i øvrigt meget bedre end mange moderne aksler.

Jeg syntes ikke at Renaultens undervogn lignede combicamp, hjulene kørte ikke med fast aksel men i 2 svingarme.

Min indvending på Fordens plade er i sær 5 tallet og ja de så ud som om de var kastet på, lige som emaljen tydeligt viser appelsinhud, så vi har nok at gøre med nogle sjuskede produktioner.

Jeg har selv en CB plade hvor der mangler en del af et 8 tal.

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf TT » søn 11.04.2010 14:14

Vi har før set eksempler på at tallene på emaljeplader hopper lidt. På de runde plader var det helt normalt, mens det på de rektangulære ser ud til at være sjældnere, men dog ikke helt ualmindeligt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » søn 11.04.2010 15:30

TT skrev:Man kunne forestille sig at understellet var fra de pågældende påhængsvogne og bildelene er sat ovenpå.


Det lyder som en plausibel mulighed. Renaulten skulle i givet fald være bygget ovenpå undervognen fra Erkaen, ikke Combi-campen. I øvrigt mangler Renaulten de trekantede reklekser.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf Jesper Bering » tors 22.04.2010 22:58

Hej Bønnis,

Det der for mig ser mistænkeligt ud ved Fordvognens nummerplade er den ualmindelig kraftige appelsinhud (jeg har aldrig set noget lignende - har I?) samt at 1-tallets fod er for lang. Og så er det da højest mistænkeligt at de 2 3-taller er så forskellige! De ser ganske vist ud til at være lige forskellige på for- og bagpladen, men alligevel.

Jeg kunne godt forestille mig at der findes flere versioner af 1-tallet på forskellige serier af sorte nummerplader, men jeg har vanskeligt ved at tro på at de etablerede emailleværker skulle lave emaille med så kraftig appelsinhud.

Men enfin - jeg har ført set spøgelser ved højlys dag på sorte nummerplader.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » fre 23.04.2010 16:28

Det er min erfaring at 'appelsinhud' ikke er helt ualmindeligt på sorte emaljeplader. Det er formentlig et optisk fænomen der ses bedst under bestemte lysforhold.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » søn 25.04.2010 19:11

Ford A'en med 'appelsinhud' var også i Nyvang. Og det leder hen til at fænomenet også i nogen grad kan iaggtages på historiske emaljeplader, der er formentlig tale om en form for skyggevirkning. Jeg har ikke observeret fænomenet på gamle originale emaljeplader hvor man kan mærke skriften med fingrene, og heller ikke på nyere emaljeplader med en meget skrammet og ridset overflade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Marked i Frederiksborg Hallen

Indlægaf CSJ » søn 25.04.2010 19:34

Og så er FA-nummerplader nu også begyndt at dukke op på klassiske biler. Taunusen er nok også lige lovlig ny til at kunne få historiske nummerplader efter de nuværende regler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Træf- og museumsbillleder