Motorhistorisk dag i Lyndby

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 19.09.2009 17:12

I dag holdt motorboghandler Hans Henrik Havsted, som jeg har købt meget motorhistorisk litteratur hos i Nyvang, Fredericia, Herning og andre steder, Motorhistorisk dag i sin hjemby Lyndby ved Roskilde Fjord i anledning af sin 60 års fødselsdag. Hele den lille landsby var nærmest fyldt med klassiske køretøjer.
Særlig interessant var dette vogntog, Land Rover med anhængerpumpe fra Hyllinge-Lyndby, senere Bramsnæs brandvæsen, begge med emaljeplader, Land Roveren med det originale Roskildenummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 19.09.2009 17:25

Denne Harley Davidsons nummerplade er lidt svær at blive klog på, den har bolthul forneden ligesom en original mc-plade, og man kan tydeligt mærke skriften med fingrene. Men til gengæld ser handsken lidt mærkelig ud med korte fingre, og A'et står og 'hopper' noget højere op end tallene. Til gengæld er sidevognens nummerplade tydeligt falsk, både pga. af nummeret opbygning og typografien.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 19.09.2009 17:37

Denne De Soto har jeg set en enkelt gang tidligere, til traktortræf i Slagelse 2005. Nummeret er højere end nogen kendt serie i Præstø amt. Ejerens navn og tlf.nummer på døren kunne måske give et fingerpeg, hvis nummeret refererer til den nuværende ejers bopæl. Hvis det er Orup syd for Faxe ville det være Roholte sogn som udgjorde en enklave til Præstø kreds. Men tlf.nummeret tyder snerere på Ringsted-området.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 19.09.2009 17:54

Det er sjældent at se en dansk Amazon med eet-bogstav nummer. Der nåede af blive indregistreret enkelte, men langt de fleste Amazoner i Danmark blev først indregistreret efter 1.4.1958. Her er en historisk nummerplade med Roskilde-nummer, og traditionen tro tyder de tre sidste cifre på at den blev indregistreret første gang i løbet af de tre første måneder af 1958.

En Mercedes-Benz med erstatningsplader. Der er påfaldende mange erstatningsplader med AS i design 1976 (jeg kender: AS 38 015, AS 38 205, AS 45 655 og AS 55 650).

Og denne Enfield er ifølge planchen købt i Madras, så nummerpladen må vel være indisk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf TT » lør 19.09.2009 20:22

TN på den indiske plade står for delstaten Tamil Nadu. 07 står for distriktet Chennai South (Thiruvanmiyur). Chennai hed tidligere Madras. Y er et seriebogstav og resten er et serienummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf TT » lør 19.09.2009 21:14

Harleyens nummerplade er meget mærkelig med det høje A og den sære vante. Nummeret tilhører en Harley Davidson fra 26.7.1917. Havde det været en historisk korrekt nummerplade, havde man forventet hvid nummerplade i type 1. 6-tallet er langstrakt i dimensionerne. Nummeret er fra Nordre Birk.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Bjarne R. » tors 08.10.2009 20:52

CSJ skrev:Denne Harley Davidsons nummerplade er lidt svær at blive klog på, den har bolthul forneden ligesom en original mc-plade, og man kan tydeligt mærke skriften med fingrene. Men til gengæld ser handsken lidt mærkelig ud med korte fingre, og A'et står og 'hopper' noget højere op end tallene. Til gengæld er sidevognens nummerplade tydeligt falsk, både pga. af nummeret opbygning og typografien.


-Ja du har ret i at Harley´ens nummerplade ser lidt mystisk ud med det højt placerede A , men ellers synes jeg at den på de andre punkter ser rigtig nok ud. At fingrene ser lidt korte ud har jeg set før , idet der på udformningen af handsken findes rigtig mange varianter også med hensyn til udformningen af øjet og de to små prikker på handskens skaft.

Personsidevognens plade er lidt af et mysterium idet den ikke er rigtig da den har et bogstav i stedet for et tal oven over stregen.
Det der gør den interessant, er at den tilsyneladende er udført i emalje , idet det tydeligt ses at at emaljen er krakeleret og sprunget af i flager som er så karakteristisk når en emaljeplade får en skade.

Bjarne R.
Bjarne R.
Medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 13.10.2008 18:47

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Jesper Bering » lør 10.10.2009 01:26

Jeg synes at det mest påfaldende ved Harley-Davidson-pladen er at 3-tallet har en tydeligt forøget stregtykkelse i forhold til 7-tallerne. Jeg synes ikke jeg har set så disharmoniske stregtykkelse på vanteplader - men jeg er ikke ekspert.

Det forekommer mig også at 6-tallet ser ud som om det er blevet trykket i højden - mellemrummet under den øverste bue er noget kleint i forhold til rummet inden i den nederste, lukkede cirkel.

Hvad siger eksperterne - har man set lignende eksempler på sjusk på originale vanteplader?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Jesper Bering » lør 10.10.2009 01:33

CSJ skrev:Denne De Soto har jeg set en enkelt gang tidligere, til traktortræf i Slagelse 2005. Nummeret er højere end nogen kendt serie i Præstø amt. Ejerens navn og tlf.nummer på døren kunne måske give et fingerpeg, hvis nummeret refererer til den nuværende ejers bopæl. Hvis det er Orup syd for Faxe ville det være Roholte sogn som udgjorde en enklave til Præstø kreds. Men tlf.nummeret tyder snerere på Ringsted-området.


Kære Carsten,

Jeg kender Børge udmærket. Der er tale om Orup pr. Herlufmagle, omtrent midt mellem Herlufmagle og Vetterslev på Ringsted-Næstved Landevej. Man kan jo også slå telefonnummeret op på computeren.....

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf TT » lør 10.10.2009 09:39

Jeg tror ikke MhS har lister der rækker ud over de nummertildelinger vi kender (ret mig hvis jeg tager fejl).

Nummeret er derfor enten

a. et originalt nummer hvilket medfører at vi ikke kan bruge ejerens nuværende bopæl til at gætte på hvor nummeret hørte hjemme, men vi får dog information om at et så højt H-nummer har eksisteret i en af politikredsene
b. et nummer højere end de officielle tildelinger, som tildelt ud fra MhS' skøn over at et så højt nummer har eksisteret i H på tidspunktet for køretøjets første registrering, i hvilket tilfælde hverken nummeret eller ejerens bopæl giver os nogen konkret information om de historiske forhold
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf dykker5502 » søn 11.10.2009 11:12

Den oversigt, jeg fik fra Politihistorisk Forening, og som du fik, Thomas, har MhS fået ved samme lejlighed. Jeg ved ikke hvad de har haft af materiale før det, men må antages at have haft noget at gå efter som de har fået fra CMR.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 11.09.2010 17:50

Dette års motorhistoriske dag i Lyndby bød især på to spændende observationer. En De Soto lastbil som jeg har set et par gange før, sidste notat er fra 1999. Jeg er ret overbevist om at nummerpladerne er originale (spatieringen).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 11.09.2010 17:59

...og en Ford pick-up med noget så sjældent som gule Frederiksberg plader i periodisk-syn-serien. Så der må have nået at blive indregistreret et par numre på Frederiksberg i den serie i det 3/4 år fra kategorien blev udskilt som selvstændig serie 15.3.1959 til Frederiksberg blev lagt ind under København 1.1.1960. jeg har ikke kendskab til andre bevarede numre i den serie, og nummerpladerne ser ud til at være utrolig velbevaret.
Jeg har imidlertid ikke kunnet finde nummeret på biltorvet, og ved nærmere eftersyn ser 8-tallet lidt underlig 'kantet' ud i den indvendige bue.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » lør 11.09.2010 18:23

Den tidligere omtalte Vauxhall trailer var også i Lyndby, denne gang med den gule nummerplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Jesper Bering » lør 11.09.2010 22:15

CSJ skrev:Jeg har imidlertid ikke kunnet finde nummeret på biltorvet, og ved nærmere eftersyn ser 8-tallet lidt underlig 'kantet' ud i den indvendige bue.

Kære Carsten,

Pladerne er desværre falske, ligesom Zone-Museets øvrige nummerplader i Lyndby i dag. Hvis du havde mærket på pladen, ville du have observeret at tallene er skåret ud af sort plastikfolie og limet på pladen.

Jeg har billeder af ihvertfald 4 sæt falske plader fra Lyndby, men jeg kan ikke oplade billeder fra denne computer. Jeg kommer igen en af dagene hjemmefra.

Næste gang må vi have noget kontakt på forhånd, så vi kan hilse personligt på hinanden på gerningsstedet!

CSJ skrev:Dette års motorhistoriske dag i Lyndby bød især på to spændende observationer. En De Soto lastbil som jeg har set et par gange før, sidste notat er fra 1999. Jeg er ret overbevist om at nummerpladerne er originale (spatieringen).

Har dette nummer ikke siddet på en grå de Soto motorsprøjte fra det kommunale Civilforsvar med Aster-udstyr? Jeg er ret sikker på at jeg kan genkende både nummeret og nummerpladerne. Jeg er sikker på at pladerne er originale, bl.a. har de de autentiske urenheder i emaillen og de autentiske uregelmæssigheder i tegnenes kontur.

Den grå vogn ejedes af ham med cykelstyret, jeg tror han hedder John, og havde været til salg et par år sidst jeg så den på Gavnø. Jeg forestiller mig at en ny ejer har bygget vognen om med almindeligt lad. Hvis man bøjer sig ned bag vognen, kan man se et stort hul tilvenstre i den bageste tværvange, netop der hvor kraftudtagsakslen til den bagmonterede brandpumpe må have siddet. Jeg kan jo ikke være helt sikker, men jeg tror selv meget på min forklaring.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Leth » lør 11.09.2010 22:48

Jesper Bering skrev:Den grå vogn ejedes af ham med cykelstyret, jeg tror han hedder John, og havde været til salg et par år sidst jeg så den på Gavnø. Jeg forestiller mig at en ny ejer har bygget vognen om med almindeligt lad. Hvis man bøjer sig ned bag vognen, kan man se et stort hul tilvenstre i den bageste tværvange, netop der hvor kraftudtagsakslen til den bagmonterede brandpumpe må have siddet. Jeg kan jo ikke være helt sikker, men jeg tror selv meget på min forklaring.

hilsen Jesper


Det har du ret i - fundet andet sted på nettet...

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=31847
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf CSJ » søn 12.09.2010 17:16

Ja, her er et billede af den grå De Soto fra sidst jeg så den til et træf i 1999. Den nye ejer i Englerup er muligvis autoforhandleren som altid har spændende klassiske biler i sit udstillingsvindue.

CF-museet i Hedehusene har et par nummerplader i samme serie i sin samling.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf Jesper Bering » søn 12.09.2010 21:22

Hej igen,

Her er et billede af forreste nummerplade og to billeder af vognen i sin nye skikkelse.

Man kan bestemt diskutere det rimelige i sådan en ombygning. På den ene side er et unikt redningskøretøj gået tabt, men på den anden side var redningskøretøjet utvivlsomt af stærkt begrænset anvendelighed, hvad den daværende ejer da også påpegede på Gavnø i sin tid.

Men hvis den nye ejer kun bruger vognen til at køre til træf med tomme mælkejunger på ladet, har jeg nu svært ved at se det historisk rimelige i projektet. Bortset fra det, er der tale om meget fint restaureringsarbejde.

hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Motorhistorisk dag i Lyndby

Indlægaf TT » man 13.09.2010 20:24

Redningskøretøj eller lastbil - jeg er nok mest tilfreds med at de gamle nummerplader er bevaret :-)

Bilens særlige oprindelse kan måske også forklare hvorfor den ikke har gule plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Træf- og museumsbillleder