Observationer ved Madpakketur Nordsjælland

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Observationer ved Madpakketur Nordsjælland

Indlægaf dykker5502 » søn 12.07.2009 21:17

Hej,
jeg har idag haft en dejlig tur med Taxi'en i det Nordsjællandske sammen med knap et halvt hundrede andre klassiske og veterankøretøjer. Og så var der jo også lige nogle nummerplade observationer: ;)

Først og fremmest en ægte uforfalsket type 6:
ES23476.JPG

Det er ejer nr. 2 der har bilen nu og de bor også nede i området omkring Ringsted - så de var da kørt lidt for at være med :-)
Jeg har narturligvis registreret observationen her på siden.
Vi sluttede oppe på Grønholt fluyveplads, og der gik jeg rundt for at lave en dybt uvidenskableig statistik på teorien om at mange historiske plader udeles med sidste 2 cifre = årgang på bilen.
Jeg har i en anden tråd omtalt Dorte Stadils Mercedes fra 1950 med nummeret A 19.050 som hun bekræftede var valgt af administratoren ud fra årgang. Men der var 7 biler med historiske plader. Derudover var der en 2-3 stykker inde i hangaren som også havde historiske plader og af disse 9-10 var det efter min bedste overbevisning kun Mercedesen der havde "årgangsnummer":
A19050.JPG

Ellers var der disse:
Nydelig urestaureret Lancia
B662.JPG

... Fortsættes
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Observationer ved Madpakketur Nordsjælland

Indlægaf dykker5502 » søn 12.07.2009 21:22

... fortsat
"Dyrlægens" Citroen Berline 11 (bemærk den lille kvadratiske korsplade med V'et i midten = Veterinær)
C642.JPG

Den her fine MG fra København:
K711.JPG

En MG mere fra København oh bag ved en prægtig La Salle fra Københavns Amt:
K4512_A373.JPG

Fortsættes....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Observationer ved Madpakketur Nordsjælland

Indlægaf dykker5502 » søn 12.07.2009 21:33

... fortsat:
Inde i hangaren fandt jeg så de tre her:
En VW med lille bagrude og en Jowett Javelin (jeg glemte at se efter hvad det egentlig var for en fætter :? )
B975_B499.JPG

og en VW boble mere:
B2904.JPG


Ja - og udenfor var der jo så også min Ford T - men den har jeg sjovt nok ikke fotograferet idag :shock: og Mogens Ottesens Jowett Jupiter har jeg heller ikke fotograferet - den kommer jo en gang imellem og holder i min indkørsel - men begge disse bilers nummerhistorie kende vi jo.

Uden at jeg nu kender de helt præcise ejerforhold og dermed deres faktiske bopæl, så syntes jeg faktisk at alle disse historiske nummerplader er iorden - inclusive Dortes. Der var et helt regelret genbrug af gamle numre og jeg er ret sikker på, at hvis ejeren selv gik på motorkontoret og spurgte om de havde nogle gode lave numre, så ville de venlige lokale damer på motorkontoret da se efter hvad der lå helt til venstre på hylden. Hvis du derimod ville have et højt nummer så din bil så rigtig ny ud, ja så kunne du sikkert også snakke dig til det. Og så var der mange der flyttede "deres" nummer over på den nye bil. Hvor mange idag har ikke problemer med at huske nummeret opå deres bil?
Desværre har Politiet og senere Skat smidt alle de gamle journaler ud, så vi har ikke mulighed for at lave en rigtig videnskabelig undersøgelse om hvordan numrene fordelte sig i foreksempel K,A og B i 1939 eller 1950 f.eks. men der HAR kørt flere lave numre rundt end vi går og forestiller os. Det er jeg sikker på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Observationer ved Madpakketur Nordsjælland

Indlægaf TT » søn 12.07.2009 22:49

Tak for de mange billeder af de flotte køretøjer. B662 har jeg set ved Golden Days sidste år på Frederiksberg og B2904 var på Kastellet i år.

Numrene stammer fra følgende politikredse:
A 19·050 - Nordre Birk
B 499 - Hillerød (opr. Helsingenummer)
B 662 - Frederikssund (Frederikssund registreringsområde)
B 975 - Hillerød (opr. købstadsnummer)
B 2904 - Helsingør (opr. Fredensborgnummer)
C 642 - Kalundborg (opr. Samsø-nummer)

Jeg forestiller mig at der fra 1920'erne til 1950'erne som regel har kørt 800-950 køretøjer med 3 cifre og derunder med hvert bogstav - på nær i krigsårene naturligvis. På Lolland-Falster var 874 af de første 999 numre i brug pr. 1934. Resten har været afmeldt og genbestilt hos leverandøren til senere genudlevering. Jeg er aldrig nået længere i min indtastning end L 5999, så jeg har endnu ikke en total fordeling af numrene, men rundt regnet 10 pct. af numrene har vel været på 3 cifre eller derunder. Et stykke inde i 1950'erne har andelen af 3-cifrede været meget lavere - ikke fordi der var færre 3-cifrede numre, men fordi der var flere 4- og 5-cifrede. I København har andelen af 3-cifrede været endnu lavere (under 5 pct. i 1934 og langt lavere i 50'erne), igen ikke på grund af færre 3-cifrede, men fordi der var rigtig mange køretøjer i alt. Tilsvarende har andelen af 3-cifrede været høj i fx Sønderjylland, Thy og på Bornholm på grund af det begrænsede antal køretøjer med hvert kendingsbogstav.

Af de første 5999 L-numre var i øvrigt ca. 4.800 i brug i 1934. Den forholdsvis høje andel numre i brug (80 pct.) er et klart tegn på at numrene blev holdt i på gaden - dels ved overføringer, dels ved genbrug. Var numrene udgået efter brug, ville formentlig under halvdelen af de 5999 første numre været i brug. Man skulle jo skifte nummer ved flytning mellem politikredse. L var et forholdsvis gennemsnitligt amt hvad angår antal køretøjer (dog med mange registreringsområder), så man kan godt med forsigtighed antage at nummerfordelingen på Lolland-Falster var forholdsvis gennemsnitlig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Træf- og museumsbillleder