Side 1 af 2

Diverse fra Græsted

Indlæg: man 01.06.2009 21:02
af TT
Sidevognsnummerplader fra Politikreds nr. 7 Hillerød Købstad, Frederiksborg Birk og Kronborg Vestre Birk 1950-1958 og sidevognsnummerplade fra Helsinge registreringsområde 1958-1966.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: man 01.06.2009 21:05
af TT
Traktornummerplader (ikke-benzindrevne) fra Helsinge 1958-1966 og Kalundborg 1958-1967

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: man 01.06.2009 21:12
af TT
Nummerplader fra Civilforsvaret og Beredskabsstyrelsen fra forskellige perioder.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: man 01.06.2009 21:21
af TT
Historisk korrekt bagnummerplade og gammel fornummerplade til motorcykel. Nummeret hører til i Ringkøbing. Begge sad på samme motorcykel.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tirs 02.06.2009 15:37
af dykker5502
Motorcyklen fra Ringkøbing er historien givet den, at en tidligere ejer med vemod har indleveret den originale bagplade og beholdt forpladen "som tabt".

Denne forplade er så fulgt med cyklen og nuværende ejer har så kunnet dokumentere det oprindelige nummer og fået det igen som historisk nummer.

(Den grimme version er, at han har købt fornummerpladen og så fået det nummer under påstand om at det var cyklens førtste nummer. Den bløde mellemvare er den, hvor farmands første cykel var sådan en og at han har gemt forpladen. Nu har sønnikke så fundet en mage til og fået farmands gamle nummer på cyklen :-)

Der er mange muligheder - og så længe der ikke er ballade og tingene ellers hænger sammen (nummeret passer nogenlunde med tidspunktet), så er de iorden for mig.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 03.06.2009 06:22
af dykker5502
Når nu I alle var i Græsted og alle kender min bil (i hvert fald dens nummer), hvorfor hilste I så ikke på? Jeg udstillede begge dage og kørte endda rundt på pladsen? ;)

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 03.06.2009 07:26
af TT
Jeg opholdt mig næsten kun på græsplænen med de gamle biler og motorcykler, og der mener jeg ikke at have set din bil. Da jeg var på vej ud, genkendte jeg bil/nummer og fik hurtigt taget et billede af bilen i fart:

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 03.06.2009 13:13
af CSJ
Jeg så godt din Ford T holde parkeret flere forskellige steder rundt på pladsen, men ingen af gangene så ejeren ud til at være i nærheden.

Men jeg bemærkede på planchen at købmand Madsens senere Ford T i 1957 havde optrådt med prøveplader, tilsyneladende et ret højt og rundt Falster-nummer L 26·000, det sidste ciffer er dog noget usikkert, da det er næsten dækket af startsvinget. Jeg er ligeledes i tvivl om hvorvidt det var faste eller løse prøveplader, jeg er dog mest tilbøjelig til at tro det var løse prøveplader med rødt bogstav.
Men i hvertfald er det runde nummer L 26·000 senere blevet genbrugt som historisk nummer på denne MG, obs. til sommertræf på Gaunø 2008.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 03.06.2009 14:21
af CSJ
Samme nummer,
rød Nimbus m. sidevogn (stumpemarked i Taastrup foråret 2003),
grøn solo Nimbus (pinsetræf i Græsted 2009).

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 04.06.2009 18:46
af TT
Umiddelbart ser det ud til at vedhæftede er en original nummerplade fra 1950'erne. Bemærk at toppene er flade på nogle af tallene, at tegnene er lidt uregelmæssige og at det hvide lag har en uensartet struktur og ser "tykt" ud. De tre cifre på nederste linje står med forholdsvis store mellemrum. På biltorvet.dk findes den under E022096.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 04.06.2009 19:23
af dykker5502
TT skrev:Jeg opholdt mig næsten kun på græsplænen med de gamle biler og motorcykler, og der mener jeg ikke at have set din bil. Da jeg var på vej ud, genkendte jeg bil/nummer og fik hurtigt taget et billede af bilen i fart:

OK - og deroppe kørte jeg næsten ikke. Jeg var tilmeldt som 2 dages udstiller og i lyset af at jeg havde en veteranbil holdt jeg mest til nede på hovedpladsen. Ligesom sidste år kørte jeg lidt rundt på pladsen, så man kunne se at bilen faktisk kunne køre :-) Jeg synes plænen med biler er en rodebutik og jeg har skrevet til arrangørerne at det bliver vi simpelthen nødt til at lave anderledes næste år.
Det er også korrekt at jeg ikke var ved bilen hele tiden. Dels skulle man jo have lidt mad og drikke og dels var jeg også rundt at kigge og snakke. :-)
Ku' bare have været hyggeligt at få ansigter på de gode folk man skriver med her :-) Some other time.

Historien med den MG er interessant! Det er ret sikkert L 26000 der er på det prøveskilt og det er et FAST prøveskilt. Benny - den unge man på billedet - var ansat hos en forhandler/et værksted i sommeren 1956 eller 1957 og billedet skulle som jeg husker han fortalte det være taget da bilen kom hjem godkendt til syn.
Nu vil jeg prøve at finde ud af hvorfor den MG mener at han skal køre rundt med et gammelt prøvenummer :-) Det KAN vel have været genbrugt senere som alm. nummer? Eller tidspunktet taget i betragtning (1956/7) TIDLIGERE have været brugt som alm. nummer?
Hvis jeg finder ud af noget får I historien her.
Mht Nimbus'en er der 3 muligheder: Pladen er flyttet over på en anden Nimbus der var køreklar men ikke indregistreret - eller - motorcyklen har skiftet farve - i forbindelse med ejerskifte/restaurering.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 04.06.2009 22:21
af TT
Græsplænen er måske nok uhensigtsmæssigt opbygget. Nogle steder klumpes dusinvis af motorcykler sammen på meget lidt plads, andre steder er der store halvtomme arealer (da jeg var der). Stumpemarkedet indgår i en lidt rodet blanding med diverse restaurationstelte. Udbudet af køretøjer var udmærket, og det var det jeg var interesseret i. Hovedpladsen synes jeg til gengæld er et gedemarked. Der er for mange store dampmaskiner (som er svære at forholde sig til) og for få rigtige veteranbiler. Det blev kun til en kort passage af pladsen ind og ud, men den var givtig i forhold til nummerpladefotografering. Som helhed synes jeg at det er rejsen værd. Jeg vil holde øje med L 476 og dens ejermand en anden gang.

L 26·000 er tildelt fra slutningen af 1954, så det er nok kun blevet brugt én gang. Måske har ejeren et billede af MG'en med prøvepladen og har kunnet argumentere sig til dette nummer. Det er i hvert fald ikke enete gang et ikke-varigt registreringsnummer er blevet brugt på en historisk korrekt nummerplade. Et eksempel er grænsenummeret K 110·243 som sidder på en Chevrolet.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 04.06.2009 22:30
af TT
Her er et lille fototrick som skal illustrere hvordan man med enkle midler kunne lave de 4-cifrede historiske numre langt mere realistiske. Det ene billede er A 9812 som historisk korrekt nummerplade. På det andet billede er der flyttet lidt rundt på tegnene, så nummerpladen fremstår nogenlunde som den må have set ud engang.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: fre 05.06.2009 08:31
af CSJ
Et par eksempler på historiske numre i serier der er defineret til andet (midlertidigt) brug.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: søn 07.06.2009 22:36
af dykker5502
Carsten,

hvad mener du med at de numre var til midlertidig brug? Jeg kan godt erindre noget om at nogle af de 6 cifrede numre i K serien (og A?) var til et eller andet specielt formål (kan ikke lige finde det nu), men Børge Kaa havde en Ford T touring, som blev indregistreret omkring 1955/56 med A 111.441:

Ford_T0001.jpg

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: man 08.06.2009 00:16
af TT
K 38110 var et nummer i serien for faste prøvepladeskilte
De to K 110xxx-numre var i grænsepladeserien (i nogle uofficielle lister kryptisk kaldet "numre til dansk-amerikanere", men det var formentlig bare grænsenummerplader)

A 110xxx var der ikke noget særligt ved.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 10.06.2009 09:47
af Kardanaxel
TT skrev:Her er et lille fototrick som skal illustrere hvordan man med enkle midler kunne lave de 4-cifrede historiske numre langt mere realistiske. Det ene billede er A 9812 som historisk korrekt nummerplade. På det andet billede er der flyttet lidt rundt på tegnene, så nummerpladen fremstår nogenlunde som den må have set ud engang.


Ja det ser unægtelig pænere ud.

Jeg har vist været inde på det før, finder at et af de problemer der er især ved de 4 cifrede plader er at den størrelse der bruges i produktione er for lang ifht. de originale omkring 2½ cm hvorfor afstand ml bogstav og tal bliver for stor.

Må se at finde original fotos af Austinen frem og vise ifht de nye gl.

H

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: ons 10.06.2009 17:57
af TT
I et tidligere indlæg efterlyste jeg nogle mål på de historisk korrekte nummerplader type 4 og 5 (med forskelligt cifferantal), og jeg vil da gerne gentage opfordringen. Måske er der nogle af brugerne der har et køretøj med en sådan nummerplade de kan måle op.

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 11.06.2009 09:55
af Kardanaxel
Jeg tager tommestokken med næste gang jeg skal i garagen og kan jeg se mit snit til det måler jeg lidt på plader når jeg er i Løgumkloster til Englændertræf.

Henrik

Re: Diverse fra Græsted

Indlæg: tors 11.06.2009 19:20
af Bjarne R.
TT skrev:I et tidligere indlæg efterlyste jeg nogle mål på de historisk korrekte nummerplader type 4 og 5 (med forskelligt cifferantal), og jeg vil da gerne gentage opfordringen. Måske er der nogle af brugerne der har et køretøj med en sådan nummerplade de kan måle op.


Jeg har netop opmålt nogle af mine oprindelige originale nummerplader som Thomas Thorsen ønsker svar på .

Type 4 ( 1930-1950 ) fra bil.
3 cifre : L. 25,5 cm. afstand mellem monteringshuller : 13cm.
4 cifre : L. 34,5 cm. afstand mellem monteringshuller : 18 cm.
Fra motorcykel , bag . Højde : 23cm. Bredde : 20cm. ( 5 cifre )

Type 5 ( 1950-1958 ) fra bil.
4 cifre : L. 32,0 cm. afstand mellem monteringshuller : 18 cm.
5 cifre : L. 40,5 cm. afstand mellem monteringshuller : 18 cm.
6 cifre : L. 40,5 cm. afstand mellem monteringshuller : 18 cm.
Mål på plade med 3 cifre følger senere.

Bjarne R.