Fredericia efterår 2013

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 15:51

Der var to historiske numre i anden bogstavkombination fra en af de jyske kredse, begge numre for høje til at være historisk korrekt, og begge udenfor den reserverede serie.

Opel Diplomat på Historisk Opel Klub's stand, flot motorrum og flot sølvgrå lakering.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 15:54

...og en Ford hot road med teknisk registreringsdato 31.12.1960 (gearhåndtaget er en håndgranat!). Og det forekommer mig et spatieringen ikke er faldet helt rigtigt ud (for stor afstand mellem bogstaver og tal).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 16:07

Vauxhall Victor, ikke ligefrem nyrestaureret, tilsyneladende nylig trukket frem fra et skjul hvor den i lang tid har været udsat for faldende blade og meget andet, og en fugl har bygget rede i åbningen til kølergitteret. Med med originale Ringkøbing-nummerplader :D .
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 16:14

Chevrolet Bel Air, omtalt i Jyllandsposten i 80'erne, og tidligere diskuteret i dette forum, hvor vi kom frem til den konklusion at det stadig var de originale nummerplader, var også i Fredericia.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 17:19

Et par historiske 2-bogstav numre mere.
Ford Zephyr (Hobro) ude på parkeringspladsen, og to på DKW's stand (Vejle og Thisted).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » man 21.10.2013 12:43

På hjemvejen over Fyn kom jeg til at køre bag en campingvogn med en meget tidlig Naur Klint.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf CSJ » ons 23.10.2013 16:13

Robert Nellemanns Ford V8 »Nellie« fra 1937 var også i Fredericia, og nu har jeg læst historien om bilen. Den blev som ny solgt til Marius Ryberg i Randers og indregistreret med V3535. Under krigen var den opklodset, og efter krigen blev den indregistreret som V2991, men kort efter blev den smadret i en alvorlig ulykke mellem Randers og Viborg, hvor både ejeren Marius Ryberg og føreren - som skal have været spirituspåvirket - blev dræbt. Vraget blev slæbt tilbage til forhandleren i Randers, og forhandlerens søn Robert Nellemann besluttede at genopbygge bilen og bruge den til racerløb. Han byggede nyt karosseri til den, og fik den indregistreret med sit favoritnummer V333, som han nåede at have på adskillige biler. Ford-forhandleren lå i Randers-forstaden Strømmen, derfor et Rougsø-nummer og ikke et Randers-nummer.
Robert Nellemann brugte den frem til ca. 1950, både til racerløb og alm. daglig kørsel, hvorefter V333 op gennem 50'erne overgik til flere andre biler. Omkring 1960 tabtes sporet af den, og mange år senere forsøgte Robert Nellemann at efterspore sin gamle bil, men det lykkedes ikke for ham inden sin død i 1999.
Men nu er bilens historie blevet kortlagt. I løbet af 60'erne og 70'erne er den blevet observeret på flere forskellige huggerpladser rundt omkring i Jylland. 1974 blev den købt af en svensker, og siden har den været i flere forskellige svenskeres eje. Den nuværende svenske ejer købte den i 2000, og han har gennemrestaureret den, så den nu står ligeså flot som i Robert Nellemanns tid. Når den har hans nummer V333 kan det vel næppe være udstedt som historisk nummer da den er hjemmehørende i Sverige. Og på motorregister.skat.dk står en Austin-Healey under denne nummer, og den er oven i købet afmeldt - endda "almindeligt". Så jeg kan næsten ikke se andre muligheder end at det er Robert Nellemanns egne nummerplader, erstatningsplader fra 50'erne, der er bevaret og nu pryder klenodiet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf TT » ons 23.10.2013 19:55

I Veteran Tidende Januar 2007 ses V 333 i dette design på en nyere Ford som Robert Nellemann kørte rally med i slutningen af 1950'erne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf dykker5502 » tors 24.10.2013 20:45

CSJ skrev: Den nuværende svenske ejer købte den i 2000, og han har gennemrestaureret den, så den nu står ligeså flot som i Robert Nellemanns tid.

Det kan godt være jeg er en gammel sur mand, men den gode svensker gik til en svensk karosseribygger, der istedet for at restaurere det oprindelige karosseri, lavede et helt nyt. Det oprindelige karosseri var bestemt restaurerbart. Det er lidt ærgerligt.
Hans Pedersen, der har fundet meget af historien om den bil, holdt for nylig foredrag i DVK i Nærumom netop Nelleman. Der så vi netop V333 på andre biler senere og også V332 som han også havde.
Jeg ved faktisk ikke hvor de plader kommere fra, men det gør Hans garanteret.Jeg har nemlig også undret mig.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Fredericia efterår 2013

Indlægaf Bjarne R. » fre 25.10.2013 22:01

Jeg var også i Fredericia og så omtalte Ford og kunne konstatere at pladerne var af nyere dato ,- altså ikke ægte, da de ikke havde indlagt afstandsbøsning og metalringe i monteringshullerne som der var på de oprindelige plader fra 1950-1958.
Jeg har også set en grøn Austin Healey 3000 med samme nummer og i samme design udstillet på Strøjer Samlingen ( Vedstaarup Teglværk) for et par år siden. Også disse plader var efterligninger/historiske.
Man kan læse mere om emnet i et referat fra MhS årsmøde , afholdt den 15 nov. 2008 i Fangel .

I september nummeret af bladet Veteranposten er der på forsiden en Ford V8 fra 1937 med en historisk nummerplade
der hedder V 333. Men den samme nummerplade sidder på en Austin-Healey der står ude på parkeringspladsen. Kan vi
få en forklaring på, hvordan det hænger sammen?
MT: Der kan ikke stilles krav til originalitet vedrørende de historisk korrekte nummerplader. Det, vi diskuterer, er om
det skulle være korrekt. Bestyrelsen i MhS er af den opfattelse, at det er årgangen på ombygningen, der er afgørende.
De originale hotrods er naturligvis historiske og er derfor velkomne.
HT: Jeg kan godt forklare det med V 333 for det er min Austin-Healey. Den Ford V8, der omtales, blev bygget om hos
en Ford-forhandler i Randers i sin tid. Bilen tilhører nu en svensker, og den nummerplade er en forfalskning. Min far
arbejdede i sin tid hos Nellemann i Randers, og det er derfor jeg har V 333 på min bil.
I øvrigt snakker vi ikke om historisk korrekte biler, men om historisk korrekte nummerplader.

Bjarne R.
Bjarne R.
Medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 13.10.2008 18:47


Tilbage til Træf- og museumsbillleder