Wedelslund 05.06.13

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Wedelslund 05.06.13

Indlægaf JMK » ons 26.06.2013 20:27

Hej alle sammen !

Vi forvildede os op til Wedelslund Gods og kigge... du milde der var noget at kigge på. Nogle mente 1100 køretøjer, det var stort og der var mange flotte køretøjer og nummerplader for os nørder...

Her var en Chevrolet fra 1930 med 2 forskellige plader. Emnet blev vist også gennemgået sidste år. Den har original type 4 bagpå og erstatningsnummerplade type 5 foran.
Sidste år var der bred enighed om at det var sjældent...

1930 Chevrolet National AB A11086 1 - Kopi.JPG

Tydeligvis original bagpå....
1930 Chevrolet National AB A11086 5 - Kopi.JPG


Denne Opel har måske fået sit originale nummer igen... men skrift og spatiering er da helt ved siden af....
1957 Opel Rekord P1 C2028 (ex.FC38417) 6 - Kopi.JPG


Fortsættes....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf JMK » ons 26.06.2013 20:38

Fortsat...

Denne fine Morris har da vist en vel udført piratplade....?
1959 Morris Minor PC26636 2 - Kopi.JPG


Jeg har før skrevet en tråd om XL plader (Hammel), synes ikke der var ret mange på observationslisten. Hermed et foto af en historisk...
1960 Mercedes Benz 190B XL26500 2 - Kopi.JPG


Her var en gang sjusk der sprang lige i øjnene : En årg. 1965 kan jo ikke have en type 5 1-bogstavsplade. Havde spateringen og nummerpladens længde så været ok, men det her var "øje-bæ"
1965 VW Karmann Ghia A59900 2 - Kopi.JPG


Fortsættes...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf JMK » ons 26.06.2013 20:46

Fortsat :

Den omtalte "øje-bæ" plade lidt tættere på :
1965 VW Karmann Ghia A59900 6 - Kopi.JPG


Herunder en tilsyneladende anonym Volvo, men jeg tror den har tilhørt en kørelærer fra ny. Jeg kiggede ikke ind i bilen og ved så ikke om der er spor af fortiden som skolevogn.
Men nummerpladen ser original ud... og serien er forbeholdt skolevogne i system 1958.
1966 Volvo 121 EN49013 1 - Kopi.JPG


De små japanere havde ry for at ruste hurtigere end de kunne køre... her må så være langsom Mazda ? 40 år gammel, pænt udseende og originale emaljeplader
1973 Mazda 1300 Van CU90893 4 - Kopi.JPG


Fortsættes...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf JMK » ons 26.06.2013 20:55

Fortsat...

Denne trailer blev fotograferet for nummerets skyld, så kunne jeg huske det til jeg kom hjem. ed gennemgang fandt jeg ud af at den var afmeldt i 1994. Hvorfor holder den så der ?
1975 Brenderup BY3502 (afmeldt 1994) 1 - Kopi.JPG


Denne originale bil med originale plader er sjælden.
Mange af de få der købte en Leyland Sherpa fandt jo ud af hvorfor så mange andre købte noget andet, men her er nogle ejere der har holdt ved.... og bevaret pladerne...
1979 Leyland Sherpa 250 ER95680 1 - Kopi.JPG


Det var alt i foto derfra, men jeg tog mange flere fotos, der var nummerpladerne bare så almindelige at jeg ikke finder grund til at gengive flere her...
Jeg mener at have fået observationer nok til 15 A4 sider (skriftstørrelse 14 forstås ). Det kan blive næste projekt at få dem tastet ind...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf TT » ons 26.06.2013 21:02

JMK skrev:Emnet blev vist også gennemgået sidste år. Den har original type 4 bagpå og erstatningsnummerplade type 5 foran.


Det er en erstatningsplade type 6, eller bør man bare sige fra efter 1.4.1958 (da jeg helst kun anvender typebetegnelserne 1-6 om de moderne historiske plader): Tynd skrift, punktum forneden, ingen huller foroven (da der er monteringsskinner bagpå).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf TT » ons 26.06.2013 21:04

JMK skrev:Denne fine Morris har da vist en vel udført piratplade....?


C'et er i hvert fald bedre udført end på de officielle historiske nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » tors 27.06.2013 09:08

JMK skrev:Her var en gang sjusk der sprang lige i øjnene : En årg. 1965 kan jo ikke have en type 5 1-bogstavsplade. Havde spateringen og nummerpladens længde så været ok, men det her var "øje-bæ"

A 59.900 er noget af et mysterium.
1. Bilen er for ny til at kunne have et eet-bogstav nummer.
2. Det er tilsyneladende en erstatningsplade design 1958, men skriften viser at det er en historisk nummerplade.
Der har været flere eksempler på at biler fra 70'erne har fået et lokalt historisk nummer, så der må være gået noget lignende galt her.

Nummeret er i øvrigt indenfor en serie som blev anvendt til NESA's busser, hvoraf flere var skyggenumre til trolleybusser.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf Flemming » tors 27.06.2013 11:24

På DMR kan man se under afgifter at A 59.900 har kørt med et andet nummer nemlig AF 61.215
Et mysterium jeg faldt over var at der ingen refunderede afgifter var når AF nummert er blevet afmeldt.
Så det er et historisk plade den har fået, men mærkeligt med et bogstav til den årgang.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf TT » tors 27.06.2013 22:55

CSJ skrev:A 59.900 er noget af et mysterium.
1. Bilen er for ny til at kunne have et eet-bogstav nummer.
2. Det er tilsyneladende en erstatningsplade design 1958, men skriften viser at det er en historisk nummerplade.
Der har været flere eksempler på at biler fra 70'erne har fået et lokalt historisk nummer, så der må være gået noget lignende galt her.

Nummeret er i øvrigt indenfor en serie som blev anvendt til NESA's busser, hvoraf flere var skyggenumre til trolleybusser.


Ja, den er helt gal. En type 6 med et nummer fra før 1.4.1958. Det kunne dengang - som man ser på A 11.086 - godt lade sig gøre, men kun hvis bilen var fra før 1.4.1958, for etbogstavs nummerplader kunne ikke overføres. Erstatningsplader fra efter 1.4.1958 med ét bogstav fandtes i øvrigt i flere udførelser:

1. Med skriften centreret på pladen, således at mellemrummet mellem bogstav og løbenummer ikke var større end på almindelige nummerplader med 2 bogstaver og 5 cifre. Dette svarer til at nummerplader med 2 bogstaver og 4 cifre også stod centreret med normalt mellemrum mellem bogstaver og tal. Dermed bliver der større afstand fra tekst til nummerpladens sider.
2. Med bogstavet centreret på de to bogstavers plads (som på A 11.086; jeg kender kun dette eksempel). Dermed står cifrene på deres normale plads, men der bliver et større mellemrum end normalt til venstre for bogstavet og mellem bogstav og løbenummer.
3. Med bogstavet på højre bogstavs plads (jeg husker et enkelt eksempel fra Veteran Tidende; CSJ har sikkert noteret det). Dermed står cifrene på deres normale plads, og mellemrummet mellem bogstav og cifre er som på datidens tobogstavs plader, men der er et stort mellemrum til venstre for bogstavet.

Opstillingen som fra A 59.900 med bogstavet på venstre bogstavs plads kender jeg ikke fra virkeligheden, men kan selvfølgelig have eksisteret - og som sagt kun på en bil fra efter 1.4.1958. Overgangen 1.4.1958 var skarp. Overførsel af gamle plader var ikke mulig. Ikke engang de gamle lagre måtte benyttes (i lighed med i 1921, men i modsætning til i 1930, 1950 og 1976).

Det virker som om produktionen af "historiske" nummerplader er kommet fuldstændig ud af kontrol. C 2028 er jo også fuldstændig horribel med tal der står alt for tæt og alt for store mellemrum i siderne. Der opstår flere og flere hidtil usete fejl.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » fre 28.06.2013 16:39

TT skrev:3. Med bogstavet på højre bogstavs plads (jeg husker et enkelt eksempel fra Veteran Tidende; CSJ har sikkert noteret det). Dermed står cifrene på deres normale plads, og mellemrummet mellem bogstav og cifre er som på datidens tobogstavs plader, men der er et stort mellemrum til venstre for bogstavet.

Mon ikke du tænker på The Motor Shop's Ford A pick-up. Det samme er i øvrigt tilfældet med FDM's prøveplade K 38·448.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » fre 28.06.2013 16:55

TT skrev:Opstillingen som fra A 59.900 med bogstavet på venstre bogstavs plads kender jeg ikke fra virkeligheden, men kan selvfølgelig have eksisteret - og som sagt kun på en bil fra efter 1.4.1958.

Du mener vel biler fra før 1.4.1958.
Her er et eksempel på nummeret centreret på pladen og al den overskydende plads fordelt ligeligt på begge sider af nummeret. Det ser meget opsigtsvækkende ud, fordi nummeret er så kort.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » fre 23.01.2015 18:01

TT skrev:Erstatningsplader fra efter 1.4.1958 med ét bogstav fandtes i øvrigt i flere udførelser:

1. Med skriften centreret på pladen, således at mellemrummet mellem bogstav og løbenummer ikke var større end på almindelige nummerplader med 2 bogstaver og 5 cifre. Dette svarer til at nummerplader med 2 bogstaver og 4 cifre også stod centreret med normalt mellemrum mellem bogstaver og tal. Dermed bliver der større afstand fra tekst til nummerpladens sider.
2. Med bogstavet centreret på de to bogstavers plads (som på A 11.086; jeg kender kun dette eksempel). Dermed står cifrene på deres normale plads, men der bliver et større mellemrum end normalt til venstre for bogstavet og mellem bogstav og løbenummer.
3. Med bogstavet på højre bogstavs plads (jeg husker et enkelt eksempel fra Veteran Tidende; CSJ har sikkert noteret det). Dermed står cifrene på deres normale plads, og mellemrummet mellem bogstav og cifre er som på datidens tobogstavs plader, men der er et stort mellemrum til venstre for bogstavet.
[/quote]
Her er en erstatningsplade, hvor bogstavet ser ud til at være centreret på de to bogstavers plads, som på A 11.086.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » tirs 27.01.2015 21:49

TT skrev:Opstillingen som fra A 59.900 med bogstavet på venstre bogstavs plads kender jeg ikke fra virkeligheden, men kan selvfølgelig have eksisteret.

Nummerpladen er ikke knivskarp, så det er lidt svært at bedømme, men jeg vil vurdere det til at være en erstatningsplade med tusindadskilleren ved foden af tallene. Og det kunne se ud som om spatieringen er som på A 59.900 med bogstavet på første bogstavs plads. Eller måske er alle 5 cifre centreret på tallenes plads.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Wedelslund 05.06.13

Indlægaf CSJ » fre 19.08.2016 19:01

CSJ skrev:
TT skrev:3. Med bogstavet på højre bogstavs plads (jeg husker et enkelt eksempel fra Veteran Tidende; CSJ har sikkert noteret det). Dermed står cifrene på deres normale plads, og mellemrummet mellem bogstav og cifre er som på datidens tobogstavs plader, men der er et stort mellemrum til venstre for bogstavet.

Mon ikke du tænker på The Motor Shop's Ford A pick-up. Det samme er i øvrigt tilfældet med FDM's prøveplade K 38·448.

I VT er der en artikel om af The Motor Shop lukker. Man må sandelig håbe at køretøjerne kan holdes kørende. På et af billederne ser man Ford A'en bagfra, og det kunne se ud som om den har to erstatningsplader, begge med samme bemærkelsesværdige spatiering. Med mindre man på et tidspunkt har byttet rundt på nummerpladerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Træf- og museumsbillleder

cron