Græsted Veterantræf 2013

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Re: Græsted Veterantræf 2013

Indlægaf TT » tirs 21.05.2013 20:13

CSJ skrev:Denne Morris Minor med det fine Aalborgnummer UH 24.111 er observeret flere gange før. Af papirerne kan ses at den blev indregistreret juleaften (!) 1963 til arbejdsmand Anthon Thomassen i Aalborg, og han gav en brugt Morris Minor fra 1955 i bytte. Man må kunne udlede at han enten havde købt den første Morris brugt, eller evt. være tilflyttet Aalborg kreds efter 1958, for UH 24.111 er ældre end fra 1963, så det må have været et nummer overført fra den gamle Morris. Hvis han havde haft den i Aalborg siden 1955 havde den haft et eet-bogstav nummer, og så måtte den nye Morris have fået et nyt nummer.


Der foreligger også den mulighed at nummeret er et genbrugt nummer. Noget kunne tyde på at man allerede i 1962 eller 1963 har været et godt stykke oppe i UH 30'erne, hvorefter ethvert klart mønster i numrene forsvinder indtil 1966. Det kunne tyde på at man i mellemtiden i vidt omfang har genbrugt gamle numre. Der er dog ikke noget sikkert tegn, i modsætning til i København og Odense hvor der ikke kan være tvivl om at der har været runder med nummergenbrug.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græsted Veterantræf 2013

Indlægaf dykker5502 » ons 22.05.2013 00:14

TT skrev:Denne Pontiac 1934 var mærket som "Korsbæk Taxi". Måske husker nogen i hvilket afsnit den i givet fald har optrådt.

Det er mig der har forfattet teksterne til "Rallypladerne".

Pontiacen her har optrådt i flere Taxi roller faktisk. Vi har billeder taget ved optagelserne af Jens Hemdrup, i Køge hvor den vist figurerer som Taxa der kører gæster til kirken ved Ellen Skjerns konfirmation. Derfor valget "Korsbæk Taxi". Den er også med i afsnit 16 - Lauras store dag - hvor det er den Københavns Taxa som hun befordres af fra Holmens kirke og til Hovedbanegården.

Vi kørte iøvrigt rigtig mange ture de 3 dage med både vogn 1 og vogn 2 :-)

TT skrev:Her er bankdirektør Hans Christian Varnæs' Pontiac fra 1929 med historiske plader K 28 type 3. I Matador har den vist et 4-cifret E-nummer med vante.

Bilen var ejet af Gunnar Falk, som i øvrigt stadig ejer Oberst Hackels Fiat, da serien blev optaget, men Børge Kaakøbte den senere og fik den indregistreret - med nummeret K (for efternavnet) og 28 for fødselsåret. Han har også haft en bil indregistreret med K 1928 og min taxa havde jo K 928 før jeg omregistrerede den med sit historisk korrekte L 476.

TT skrev:Direktør Mads Skjerns Morris Ten-Six 1935 er parkeret ved siden af forretningen. Den har historiske nummerplader E 4968. Det nummer har den vist fået fordi den havde det pågældende nummer i Matador.

Det er korrekt! Da den nu forrige ejer skulle have den indregistreret med historiske plader valgte han at gå linen ud og få det nummer bilen havde i Matador. Bilen blev faktisk solgt i går og der er pressemøde i morgen hvor det skal afsløres hvad bl.a.denne bil skal bruges til. Jeg skal køre bilen og påtænker da at tage lidt billeder, så vi også liiige kan få den vinkel med på vores Matadorprojekt :-)

TT skrev:Denne Chevrolet 1926 var mærket statist. Om det betyder den har været statist i Matador eller bare var statist i Græsted, ved jeg ikke. Det historiske nummer passer i hvert fald fint til Korsbæk.

Det betyder at den var statist i Matador. Den figurerer i flere scener i første sæson (afsnit 1 - 6) både hvor den holder på gaden og hvor den kører. Og med nøjagtigt den farve, som er en 2CV farve (har selv valgt den i sin tid). Den var i øvrigt også med i en scene ved Kastrup station i Spøgelsestoget.

Nummeret er faktisk bilens oprindelige første nummer. Den havde et andet "filmnummer" i Matador.

TT skrev:En bil der i hvert fald ikke kan kaldes statist i Matador, snarere blandt automobilernes hovedrolleindehavere, er grisehandler Larsens Chrysler 1930. Den er tilsyneladende ikke indregistreret.


Den har aldrig været indregistreret hverken dengang eller nu. Faktisk er det et vrag ;-), men det ER den originale grisehandlerbil! ALLE bilerne er de der blev brugt dengang - ingen look-alikes!!
Historien er denne: Børge Kaa var flyttet fra Rågeleje og til Lolland på grund af et samarbejde med baronen på Ålholm. Han har altid været på Nordisk Films liste over personer der kunne skaffe gamle biler og rekvisitter til Film (og TV), men efter han var flyttet sydpå kneb det med logistikken. Han varderfor kommet lidt i bad standing hos Nordisk Film, der i stedet gik til Børges kollega, Gunnar Falk fra Hillerød.
Børge var noget skuffet herover og kontaktede Balling direkte. Balling meddelte så Børge, at hvis han kunne skaffe en ordentlig grisehandlerbil, så var han inde. Og det skulle ikke være en Ford A eller T for en grisehandler var diskret velhavende.
Børge vidste at der var en Chrysler pick-up på Ålholms magasiner. Han lånte den og fik den kørt til Valby - Balling var ovenud begejstret. Derefter købte Børge den af Baronen og den blev bragt til at køreså den kunne bruges. I nogle af scenerne kan man faktisk høre hvordan forkæden rasler.
Idag kan den ikke køre:
Chrysler_motor.jpg

Der er flere reparerede frostsprængninger, strømfordeler mm.mangler etc etc.
Børge Kaa opdagede hurtigt at netop denne bil var meget populærog efterspurgt til arrangementer, og da han samtidig havde en Chevrolet Six 1930 pick-up der var indregisreret og kunne køre, blev den udrustet med påskrifter på døren og blve brugt i vidt omfang. Derfor mener mange i dag at grisehandlerbilen var en Chevrolet! Det er den jeg kalder den "ægte fake" for den var da i det mendste også ejet af Børge Kaa ;-)
Den ser sådan her ud idag:
Chevrolet_Grisebil.jpg

Begge biler har i dag samme ejer.

TT skrev:Så er der endelig Korsbæk Taxis første bil, som nok ikke behøver nærmere præsentation. Den havde forladt Korsbæk centrum og var helt ude ved bygrænsen.

Thomas, det tog mig lidt tid at gennemskue hvor det billede var taget, men det er jo ved udstiller port nord. Jeg stod oppe ved krydset og sorterede biler - du ku' have fået et stempel ved porten og kommet ud og hilst :-)

CSJ skrev:Commeren med de 'tillempede' papegøjeplader med det originale nummer var også i Græsted. Men nu var den gule 'papegøjefarve' begyndt at skalle af, så pladerne var ved at få deres sorte bundfarve igen.


Jeg tog imod ham ude ved port syd da han kom og jeg påtalte også at han skulle se at få repareret den gule farve :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Græsted Veterantræf 2013

Indlægaf CSJ » ons 22.05.2013 12:35

dykker5502 skrev: Børge Kaakøbte den senere og fik den indregistreret - med nummeret K (for efternavnet) og 28 for fødselsåret. Han har også haft en bil indregistreret med K 1928 og min taxa havde jo K 928 før jeg omregistrerede den med sit historisk korrekte L 476.

Børge Kaa må være en af de få danskere som kan have sit navn i et eet-bogstav nummer.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græsted Veterantræf 2013

Indlægaf dykker5502 » fre 24.05.2013 07:21

CSJ skrev:Børge Kaa må være en af de få danskere som kan have sit navn i et eet-bogstav nummer.
Han havde en Chevrolet bus (fra Rønne) som har nummeret K 1950. Hans daværende unge hustru var født i 1950 :-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Foregående

Tilbage til Træf- og museumsbillleder