Nyvang 29. april 2012

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf JMK » man 30.04.2012 00:11

Hej nummerpladevenner !

Det ser ud til at have været en prima dag i Nyvang med en del sorte plader.
Jeg har nydt at se billederne og tager det for givet at een af jer indtaster dem som observationer.
Jeg har lige indtastet 2 originale emaljeplader idag, set i trafikken, faktisk blev jeg lidt overrasket for bilerne var ens.

1974 Opel Kadett C i original (karry)gul maling, kørt stille og roligt af ældre folk.

Jeg kørte rutebus fra Varde mod Grindsted og så først sådan en Kadett med DM 52.073 på en p-plads ved en kirke.
Den ejes og køres af en ældre dame og jeg har indtastet den første gang i 2009. Jeg ved hun har haft den fra ny.
Da jeg nåede Grindsted så jeg den igen... troede jeg... det viste sig at den havde nummer DN 47.534 og blev kørt af en ældre mand og jeg blev ret så vågen og noterede nummeret ved et lyskryds. :shock:
Jeg var så tæt på begge at det originale D med ører tv. nemt kunne ses.
Jeg startede selv i Kadett og hyggede mig over det sidste 534... det var faktisk den halvårlige vægtafgift for sådan en model i mange år. Nu er det jo også pristalsreguleret opad.

Sådan kan der jo dukke ting op i ens hukommelse på en fredelig søndag.

Hygge og hilsen fra Vestjylland.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 12:11

Her er et par eksempler på hjemmelavede løsninger som i større eller mindre grad falder ved siden af:

Først kommer en sidevognsnummerplade som skal forestille at være fra perioden 1930-1950. Fremstilleren af den uægte sidevognsnummerplade har tydeligvis ikke vidst at sidevogne uden for København ikke havde amtsbogstav, men politikredsnummer over stregen.

C300_falsk.jpg


Her er der en fornummerplade til motorcykel som også skal forestille at være fra perioden 1930-1950. Skriften, som formentlig er en almindelig standardskrift fra hjemmecomputeren, afslører at hjemmegjort ikke altid er velgjort. Det bør indrømmes at det ikke er helt let at finde det korrekte udseende af fornummerpladernes skrift.

D2451_falsk.jpg


Her er endnu en fornummerplade til motorcykel. Den sidder på en Nimbus fra 1926. Også her er der brugt en forhåndenværende skrift, som er en kursivskrift - og til bogstavet ser der ud til at være brugt en minuskel... Med større held kunne man have anvendt bogstaverne fra bagnummerpladen som udgangspunkt og evt. have lavet en krumning på indskriften som det var almindeligt før 1930. Man kunne også have overvejet at bruge en lidt mindre plade, idet fornummerpladerne til motorcykel ikke havde fast størrelse før 1930.

C26_falsk.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 12:37

Næste billede er et eksempel på en "fejlmonteret" nummerplade.

Nummeret tilhører en Volkswagen fra 1957, men nummerpladen er ved en fejl blevet monteret på en langt nyere model (ca. 1970?).

C157_fejl.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 14:07

Denne Volkswagen fra 1955 har endnu originale etbogstavs emaljeplader fra før 1958. Nummerpladerne stammer fra Næstved.

H641.jpg


H641_det.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf JBN » man 30.04.2012 14:47

TT skrev:Næste billede er et eksempel på en "fejlmonteret" nummerplade.

Nummeret tilhører en Volkswagen fra 1957, men nummerpladen er ved en fejl blevet monteret på en langt nyere model (ca. 1970?).

C157_fejl.jpg


Den pågældende bil er ifølge tilgængelige data på internettet af årgang 1957, så den må være undergået en meget kraftig ombygning af karosseriet på et tidspunkt. Alternativt er det selve bilens indentitet som har undergået et retrospektivt "facelift", hvorved den på papiret er blevet ca. 15 år nyere :lol:
JBN
Medlem
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 26.11.2008 14:12

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 15:31

CSJ skrev:Sidste sommer så jeg denne Mercedes på gaden i Roskilde. Dengang var jeg i tvivl, men nu da jeg så den på nært hold kunne jeg tydeligt se at det var historiske plader.


Sammenligner man direkte mellem disse to plader med UH 2x.xx8, begge til stede i Nyvang, er det lettere at se forskellene. Stregerne på U og H er for tynde, 2 for smalt, og 8 har fået en sær facon. Der er for stor afstand mellem de to bogstaver. Denne historiske plade er endda af de mere vellykkede.

UH25178n.jpg

UH29468n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 19:49

Her er endnu en sammenligning med original og historisk plade med samme bogstavkombination. Her kan man se hvor dårligt arbejdet hos SKAT/producenten har været. Både C og J er faldet ret dårligt ud. C'et er for lukket og har en ujævn bue. J'et har en forkert afslutning, og overgangen fra buen til den lodrette streg er mislykket. Den øverste tværstreg er blevet for lang. Flere af fejlene findes også i type 5-designet, men ikke i de tegninger hos SKAT der bygger MhS' indsamlingsarbejde. Det må (som tidligere fremført) betyde at SKAT eller producenten har dannet type 6-bogstaverne ud fra (de historiske pladers fejlbehæftede) type 5-design i stedet for de af MhS indsamlede bogstaver. At man har dannet tegnene ved at sætte type 5 på hårdhændet slankekur, underbygges af at kurverne bliver mere ujævne og mindre sammenhængende.

CJ21875_F.jpg

CJ23899.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf dykker5502 » man 30.04.2012 19:59

CSJ skrev:Det var denne Ford A jeg snakkede med Kardanaxel om med firkantet tusindadskiller. I det design anvendte men bindestreg som tusindadskiller, denne her ser meget bred ud, men når man sammenligner med en original er det nok som det skal være.
Type 3 var den sidste serie hvor pladerne blev fremstillet lokalt og var malede jernplader. Der er TYDELIGE forskelle i detaljerne i typografien som viser de er håndlavet ud fra Justitsministeriets vejledning.

Her er for eksempel en bivejsplade fra Maribo Amt:
P4200005_web.JPG


mens her er en plade fra Frederiksborg Amt:
B3276.JPG

Selv om den er søgt "shinet op" kan man godt ane at det ikke er samme maler der har lavet begge plader.

Jeg har set nogen der afviger endnu mere, men dem har jeg ikke billeder af.

Derfor må vi nok acceptere lidt frihedsgrader på type 1-3.

Mht. de nye 2 bogstavsplader (type 6) der syntes jeg måske nok vi er ved at være ovre i flueknepperiet (undskyld Carsten). Da det blev annonceret at de ville komme var der gisninger om man nu ville kunne kende forskel på de historiske og de originale. De små unøjagtigheder der er fremført her for flere af pladerne, gør netop at pladerne på afstand ser OK ud og tæt på kan man hurtig afgøre at det ikke er en original plade.

Michael
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 20:06

Austin 1800 (stort set = Morris 1800/Monaco) og Austin Maxi, som blev forvekslet under hovedvejsdiskussionerne. Bortset fra dørpartierne som af omkostningsmæssige årsager blev forlangt genbrugt da Maxien skulle designes, er det to forskellige biler. Maxien er størrelsesmæssigt en tand under 1800'eren. 1800'eren har her en nyere nummerplade, mens Maxien har en original emaljeplade.

XY31652.jpg

CY32262.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 20:15

dykker5502 skrev:
CSJ skrev:Mht. de nye 2 bogstavsplader (type 6) der syntes jeg måske nok vi er ved at være ovre i flueknepperiet (undskyld Carsten).


For det første tjener sammenligninger til at brugerne kan kende forskel.

For det andet er der det lidt større billede. Metoden de nye bogstaver er lavet på, er helt utroligt dårligt typografisk/digitaliseringsarbejde. Var det lavet af en arkitekt- eller designstudent var vedkommende dumpet. Desuden har man uden grund smidt MhS' møjsommelige indsamlingsarbejde lige i skraldespanden. Veteranejerne betaler ret dyrt for disse plader. Når nu rent faktisk MhS gjorde så meget for at indsamle de rigtige bogstaver, og SKAT faktisk ligger inde med dem, og endda viser dem frem på deres hjemmeside, er det absurd at de producerede plader er så dårlige. Det havde været lige så let at lave dem rigtigt som at lave dem forkert. Der har jo, som man kan læse i VT, også været nogen der klager over at de er for langt fra originalen. Så det er lidt mere end flueknepperi.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 21:22

Her ses slægtskabet mellem den sidste DKW (F102) og og den første Audi (type F103, bedre kendt som bl.a. Audi 60) tydeligt. Forskellen er primært et facelift og motoren, som i DKW'en er en 3-cylindret 2-takter og i Audien en 4-cylindret 4-takter.

DKW'en har en almindelig reflekterende plade, mens Audien har sin oprindelige emaljeplade AX 56.423.

DKW_Audi.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 21:33

To store englændere med den historiske bagnummerplade bag glas:

Bentley H 10·254 og Wolseley K 15·081.

H10254.jpg

K15081.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » man 30.04.2012 22:07

To excentriske franske "venner":

Den øverste er en Ami 6 fra 1962 som i efterhånden en del år har kørt rundt med et sæt reflekterende Naur Klint-plader. Den har i lighed med Ford Anglia og Consul 315 en bagrude skråner den "forkerte" vej.
Den nederste er en Ami 8 fra 1974 som lige har fået et sæt nye historiske plader. Denne er en break (stationcar).

Amien var en slags forvokset 2 CV. Den havde en større motor med 3 franske skattehestekræfter i stedet for de 2 i 2 CV'en. Senere fik 2 CV'en vist også den større motor.

NX44395.jpg

DN53408.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf CSJ » tirs 01.05.2012 18:06

Et par biler mere med historiske lokale 2-bogstav numre.
Volvo PV544, Nykøbing Falster, LA 22.743 (ex-MR 59 249).
DKW, Køge, AY 25.749.
Austin Mini, Hørsholm, BE 32.065 (ex-ST 58 891).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf CSJ » tirs 01.05.2012 18:12

Mercedes, Sorø, EX 21.091 (ex-VJ 33 424).
Volkswagen, Sorø, EX 20.905 (ex-DN 60 014).
Volkswagen, Ringsted, ES 23.439 (ex-DH 64 741).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf CSJ » tirs 01.05.2012 18:18

Denne Chevrolet Corvette har historisk korrekt kvadratisk nummerplade, i modsætning til et par andre eksempler vi har set. Bilen er fra 1965, så den kan teoretisk godt have haft det nummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf TT » tirs 01.05.2012 20:03

CSJ skrev:Denne Chevrolet Corvette har historisk korrekt kvadratisk nummerplade, i modsætning til et par andre eksempler vi har set. Bilen er fra 1965, så den kan teoretisk godt have haft det nummer.


En pæn stor del af de observerede originale kvadratiske AB-numre sidder på køretøjer ældre end 1966. Det kunne tyde på at en del har skiftet til kvadratisk nummerplade da de kom frem. I det lys er det helt fint at udlevere kvadratiske AB-numre til biler fra før 1966. Det er under alle omstændigheder meget bedre end at give lokale numre i 60-serien på kvadratiske plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyvang 29. april 2012

Indlægaf CSJ » ons 02.05.2012 17:56

Tre biler med originale Nykøbing Sj-numre som jævnligt har optrådt i Nyvang i de senere år.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Foregående

Tilbage til Træf- og museumsbillleder