Fredericia foråret 2012

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf CSJ » lør 24.03.2012 19:47

Denne Opel Rekord har været observeret flere gange i de senere år, men det forekommer mig at der er meget kort afstand mellem U og H på den forreste nummerplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf CSJ » lør 24.03.2012 19:50

Denne Køge-Fiat har også været observeret jævnligt, og den var til syn med dette nummer i 2006.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf dykker5502 » lør 24.03.2012 22:56

Når man ved Carsten kommer, så behøver man ikke selv at tage billeder.

Jeg så "Kardanaxel" på DVKs stand, men ellers løb jeg ikke på denne sides "faste stok".
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf PS » man 26.03.2012 15:16

Hvad er det for en anordning, der er bag på Fiat'en med AA 59.983 ?
Jeg synes mest det ligner en ramme til montering omkring en kvadratisk nummerplade, men med en lille kuffertholder placeret umiddelbart over nummerpladebelysningen. Det ser også ud som om bilen faktisk har en kvadratisk nummerplade på det rigtige sted, dvs. med belysningen umiddelbart over. Men hvorfor er den kvadratiske nummerplade tapet over? Bilen er ifølge biltorvet registreret første gang den 30. juni 1966, altså på et tidspunkt hvor de kvadratiske nummerplader til biler netop var blevet introduceret i København og Hillerød, men ikke i resten af landet.
Mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf CSJ » man 26.03.2012 15:38

Det kunne se ud som Fiatens nummerplader lige netop er hentet og den bagerste ikke er nået at blive monteret rigtigt endnu, men er monteret intermistisk med strips på den lille bagagebærer. Den kvadratiske plade lige under nummerpladelygten må være monteringspladen fra fabrikken beregnet til at montere nummerpladen udenpå (dengang havde alle italienske biler kvadratisk plade bagpå). Hvorfor der er sat tape henover ved jeg ikke. Det ville have passet ind i stilen med en kvadratisk bagplade med AB og et nummer i serien 60.000-77.999.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf Danish Design Museum » man 26.03.2012 17:43

Jeg er overbevist om at det er en gammel italiensk nummerplade der er tapet over. Importeret fra Italien og lige indregistreret.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 11:49

Hej nummerpladevenner !

Jeg var jo også i Fredericia og så en del gamle nummerplader.
Nogle af mine billeder er det samme som CSJ men jeg kan så tilføje nogle andre.
CSJ har oploadet ZM 34.675 Ford 20M som piratplade, jeg fandt een mere :

1962 MGA TB52406 1 45%.jpg


På p-pladsen fandt jeg denne patinerede nummerplade på en endnu mere og endnu ældre patineret Volvo PV544

1965 Volvo PV544 DV20829 1 45%.jpg


Et andet sted fandt jeg denne fine Kadett

1965 Opel Kadett A RJ31032 1 45%.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 12:04

Fortsat :

Vi er jo nogle stykker der mener at kunne gennemskue historisk ukorrekte plader.

CSJ har jo beskrevet de 2 små Fiat´er AA 59.983 ( papegøje med synspligt ) og ND 60.962 ( benzindrevet varevogn )
Som P.S. kan nævnes at kvadratisk bagplade til biler ikke kunne fåes i 1958 system.

Jeg vil ikke kloge i nummeret O3883, men mener at pladetypen er forkert ?
Bilen er ifølge biltorvet reg. 1 gang. 31.12.1950 og sidst synet 16.04.2007.
Den er vist for ung til type 4 vante-plader, men skulle have type 5 plader ( stort bogstav )

1950 MG TD O3883 45 % 1.jpg


Måske ejeren hygger sig med disse DE Holstebro plader, men hans bil er for ny til dem :

1969 Rover 3500 DE27456 35 % 1.jpg


Så denne gamle sjældne Vauxhall med formentlig rigtigt udførte historiske plader :

1953 Vauxhall Vyvern V8014 45 % 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 12:10

Hvad med bredden på det hvide ?

I forhold til V8014 synes jeg at nedenstående er for brede i typografien. Mon det er en anden leverandør ?
Har jeg overhovedet ret i mine tanker ?

1954 VW T1 Z20475 1 45%.jpg


1955 VW T1 B23395 2 45%.JPG


1957 MGA Æ12084 45 %1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 12:34

Hej igen !

Jeg fik jo en vældig snak med CSJ som fotograferede ZD 32.253, han kunne nemt se det forkerte ved både D og nummer.
Dette har han ikke beskrevet her, men nu prøver jeg at mixe hans viden og mine tanker :

ZD - Grindsted fungerede kun som registreringsområde i tiden 01.04.1962 - 30.09.1968.
Højest observerede nummer er ZD 26.824

Bilen er en MGA reg. 1. gang 31.12.1960 og sidst synet 21.04.2010 ifølge biltorvet.

Jeg har ikke snakket med ejeren, men hvis han ellers ved noget om dette emne kan han retfærdiggøre ZD ved at forklare at han er 3. ejer og har købt den af en mand som boede i Grindsted 1963 - 1973 da han købte den brugt lige efter sommerferien 1968. Det vil mange tro på og det er svært at modargumentere hvis ikke man kender den sandfærdige og præcise historie ?

For os nummerplade-nørder er det åbenlyst :
ZD 32.253 kan ikke være bilens første nummer, da ZD først blev opfundet i 1962 og tallene er ca. 5.000 højere end hidtil højest observerede.
Det er der mange andre der ikke kan gå op i, nogle finder det måske interessant med ZD 32 xx fordi de husker et familiemedlem der havde ZD 22 xxx engang i 1960´erne og det her ligner da lidt.

Jeg er ked af at myndighederne ikke er mere strikse med at lave historisk korrekte nummerplader så de virkelig ER historisk korrekte. Disse myndigheder kunne en gang om ugen sende en mail med "søgte numre" til fx. CSJ eller dykker
( undskyld hvis der er flere ) så skulle de nok få returmail med beskeden " Helt ok " eller "Nixen bixen" efterfulgt af alternative forslag.

Men os almindelige folks ord vejer jo ikke så tungt i det spil.

Hygge og hilsen fra Vestjylland
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 12:49

Nu skal vi ikke se så sort på disse nummerplader, der var faktisk også nogle hvide som var gamle nok til denne side :

Herunder 3 biler der KAN køre med originale hvide plader fra første registrering :

1982 Skoda 105L JS28048 35 % 1.jpg


1985 BMW 320I LM33315 35 % 1.jpg


1986 Opel Kadett 16S MD55206 35 % 1.jpg


I een af hallerne stod en 1937 Ford V8 Delivery i sort med hvid nummerplade MY34884.
Det er jo et 25+ nummer som fint kan indtastes her, men bilen kan jo få en type 4 nummerplade hvis ejeren ønsker det.

Det var vist alt for denne gang - hygge og hilsen fra Vestjylland
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf CSJ » tirs 27.03.2012 16:48

Jeg siger også tak for sidst JMK, det var en hyggelig snak.

Det var ikke alle bilerne ude på parkeringspladsen jeg nåede at få set, så tak for billederne af dem. Volvoen DV 20.829 har jeg et notat om set på Helsingørmotorvejen 2007.

RJ 31.032 afslører sig som historisk ved at J'et skråt afskåret, mens det originale J i design 1958 er vandret afskåret.

Roveren fra 1969 med Holstebronummer i historisk ukorrekt (det ville i øvrigt gælde en hvilken som helst lokal bogstavkombination på et køretøj fra 1969). Men en bil fra perioden 1950-58 med vanteplader kan godt være historisk korrekt, hvis den oprindelige ejer i 50'erne har fået overført ældre nummerplader fra et tidligere køretøj til det aktuelle køretøj.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf TT » tirs 27.03.2012 22:42

En bil med 1. registreringsdato 31.12. vil næsten aldrig være registreret første gang på netop denne dato. 31.12. er som regel en fiktiv dato, som eksempelvis anvendes hvis registreringsdatoen er ukendt, og den i stedet er bestemt ud fra bilens produktionstidspunkt. Bilen fra 31.12.1950 kan derfor godt være fra før 1.7.1950, hvor vantepladerne udgik. Derudover kan bilen, som CSJ nævner, have været født med en vanteplade overført fra en anden bil. Endelig kan vantepladen være udleveret efter 1.7.1950, idet man må forudsætte at den eksisterende lagerbeholdning blev udleveret efter 1.7.1950 og ikke kasseret.

Z 20·475, B 23·395 og Æ 12·084 er alle fra en tidligere udførelse (før ca. 2008) af de historisk korrekte nummerplader. Skriften er for fed, og tegnene står også for tæt sammen. De nyere 5-cifrede plader er bedre på nogle punkter, men værre på andre.

V 8014 ser ud til at have mere korrekt tykkelse, men tallene står for tæt sammen, og der er for stort mellemrum mellem V og 8. I øvrigt er pladen et par centimeter for bred.

UH 22.550 har måske en hjemmelavet erstatningsplade, eller også er den malet kraftigt op.

Det er ærgerligt at se de efter MhS store arbejde uforståelige typografiske svipsere på de nye plader, og man bliver næsten dårlig af at se de historisk helt umulige numre der benyttes. I nogle tilfælde er det måske ejeren selv der har ønsket et bestemt nummer, uvidende om eller ligeglad med om nummeret er korrekt. I andre tilfælde har ejeren måske overladt valget til SKAT - og så er vedkommende jo selv lidt ude om det. Forhåbentlig er det ikke MhS der har udstedt attester på sådanne numre.

Pladerne på NT 20.522 er ægte nok, men bilen har ikke været synet siden 1973. Hvis den stadig er lovligt registeret, må ejeren have været meget dygtigt til at overtale myndighederne om udsættelse med syn.

Jeg håber ikke Hondaens erstatningsplader ryger hvis den bliver solgt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf JMK » ons 28.03.2012 00:10

Angående indtastning :

Jeg ville indtaste AY20888, det blev ved en fejl til AY20886

Beklager.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf dykker5502 » ons 28.03.2012 04:21

JMK skrev:Jeg er ked af at myndighederne ikke er mere strikse med at lave historisk korrekte nummerplader så de virkelig ER historisk korrekte. Disse myndigheder kunne en gang om ugen sende en mail med "søgte numre" til fx. CSJ eller dykker
( undskyld hvis der er flere ) så skulle de nok få returmail med beskeden " Helt ok " eller "Nixen bixen" efterfulgt af alternative forslag.

Sådan var ordningen indtil den seneste ændring, hvor der åbnedes for 2 bogstavs plader. Indtil da blev alle ansøgninger sendt til MhS - først til Svend Dråby, faderen til ordningen, og senere til Erik Mieth.
Jubel-liberalisten, Peter Christensen, var netop blevet Skatteminister og skulle lige sætte sit fingeraftryk på noget, og det blev desværre den nye registreringsbekendtgørelse.
Jeg kender ikke det faktiske forløb, men det er vidnefast at MhS's monopol på at tildele numre blev strøget til fordel for det nuværende, hvor man jo har strøget ordet "korrekt" i bekendtgørelsen.
Om det er Lolland Falsters Veteranklub, der er brudt ud af MhS, der via deres DF medlem (husker ikke lige navnet) har visket noget i øret på Peter Christensen ved en frokost i Snapsetinget, eller det er Peter Christensen selv der har Amerikanerbiler (de vil gerne have 3 cifrede numre) ved jeg ikke, men jeg synes det er stærkt mistænkeligt at man som ny minister lige slår ned på dette ret specielle område.

Amen.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf CSJ » fre 30.03.2012 14:03

TT skrev:UH 22.550 har måske en hjemmelavet erstatningsplade, eller også er den malet kraftigt op.

Det var også min tanke at den forreste nummerplade kunne være mere eller mindre 'hjemmelavet', men i så fald er den godt lavet, betydelig mere professionelt udført end mange af de officielle historiske nummerplader.

I min erindring burde den Opel have været en caravan, men det må være fordi jeg forvekslede den med denne, som også er medlem af Historisk Klub Opel og har nøjagtig de samme cifre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fredericia foråret 2012

Indlægaf HTB » søn 06.05.2012 23:04

CSJ skrev:En gammel noget 'frønnet' Saab (incl. nummerpladen) der tydeligvis er blevet hentet frem efter lang tids stilstand. Heldigvis er nummerpladerne ikke gået tabt af den grund.

-Og nu er den til salg. Et godt projekt for en person med hænderne skruet rigtigt på. Men der er nok ikke ret meget tid at løbe på, hvis de sorte plader skal bevares.
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=91580

MVH Henrik
HTB
Medlem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 29.07.2011 18:51
Geografisk sted: DP Ringkøbing

Foregående

Tilbage til Træf- og museumsbillleder