Nummerplader i TV-serier

Nummerplader i aviser, blade, film, tv, reklamer og lignende

Nummerplader i TV-serier

Indlægaf KT » tirs 16.09.2008 20:05

Hej

Det lader til at være tradition, at danske TV-serier og film bruger falske nummerplader til bilerne.
I dag opdagede jeg dog, at bilerne i 2900 Happiness bruger ægte nummerplader. I hvert fald en Maserati med nummeret XZ 57 976, hvor jeg syntes at nummerpladen så ret ægte ud. Enten var det en ægte nummerplade, eller også var det en utroligt god kopi. Og ganske rigtigt, Biltorvet afslører at nummeret tilhører en Maserati Coupe 4,2 fra 2004. :-)
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf TT » tirs 16.09.2008 21:12

Nogle tv-serier har brugt håbløst udseende uægte nummerplader. En tv-serie som Krøniken brugte mange ægte nummerplader på de biler der kørte med nummeret til daglig. Det var dog ikke altid realistiske numre i forhold til handlingen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf dykker5502 » søn 12.10.2008 11:14

Jeg har tildels været involveret i flere TV og filmsoptagelser med gamle biler og som hovedregel er alle nummerpladerne "falske". Forklaringen er ret simpel, for selv om vi nu kan få tidstypiske nummerplader til biler fra før 1958, så passer amtsbogstavet sjældent til filmens eller TV-seriens handling.
Jeg har selv den Ford T Taxa, der især ses i starten af Matadors afsnit 5. Nu mener jeg ikke den var indregistreret på det tidspunkt hvor afsnittet blev optaget (1977) men i serien har den en vanteplade med E 5693. E'et er OK - det var Sorø Amt og vi er jo et sted på Sjælland - vantepladen er måske også OK - men det betyder at bilen så er blevet omregistreret. Bilen er fra først i tyverne (faktisk 1922) og vantepladerne kom først i 1930. Afsnittet foregår i 1932, så eneste måde der kan være vanteplade på er, hvis den er omregistreret.
Matador_afs_5_2.GIF

Nu skulle man jo omregistrere hvis bilen kom fra et andet sogn - så - denne plade er måske OK.
I sidste ende er det helt op til regissør og andre på settet at dels beskrive hvad de har brug for - og dels opdage ting som ikke er iorden. Og her kommer det meget an på hvad de pågældende har forstand på. Ballings dekoratører og regisører var kendt for - ligesom mesteren selv - at være meget omhyggelige - og alligevel er der fundet mange fejl med ting som experter ved først kom frem 1 - 2 år senere end det år episoden i Matador er fra. Ovenstående med nummerpladen kan jo også vælges til at være en fejl.
Jeg kender ham der har lavet nummerpladen og nu vil jeg drille ham lidt med at det vist ikke skulle have været en vanteplade :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf TT » søn 12.10.2008 12:13

Der er helt sikkert nummerpladefejl i Matador, for serien starter i 1929, og allerede her har alle medvirkende biler vanteplader på, selv om de ikke kom før oktober 1930. I afsnittene som foregår i 1930'erne, burde der være en blanding af plader i design 1921 og vanteplader, men også her ses der kun vanteplader.

At taxien i Matador har fået vanteplader på selv om den er fra 1920'erne, er dog ikke i sig selv urealistisk. Nummerpladerne fra 1920'erne var efter sigende temmelig forgængelige. De dårlige veje har formentlig medført mange lakskader der hurtigt kunne medføre tæring, og man har formentlig med mellemrum skullet udskifte sin nummerplade. Der ses i hvert fald mange eksempler i 1930'erne på at biler fra 1920'erne har fået vanteplader med det samme nummer som de har haft på de vanteløse plader fra 1920'erne. Dengang var der i øvrigt prestige i at have den nyeste nummerpladetype i modsætning til i dag. Mange, ikke mindst vognmænd, har dengang skiftet frivilligt til vanteplader for at få vognen til at se nyere ud.

Måske burde det dog have været den tidlige udførelse af vantepladen, den med vulstkant, der var på bilen, og ikke den senere med ombukket kant, som det umiddelbart ser ud til at være på billedet.

Omregistrering skulle i øvrigt kun ske ved flytning mellem registreringsområder som normalt omfattede en hel eller en halv politikreds. Nummeret E 5693 stammer i øvrigt fra Øster Flakkebjerg Herred som var den del af Næstved Politikreds som lå i Sorø Amt. Nummeret blev tidligst udleveret 1.1.1928.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf CSJ » søn 12.10.2008 16:31

Ifølge mine notater har nummeret E5693 været anvendt på flere forskellige biler i »Matador«. Erik Balling anvendte i vid udstrækning det samme nummer på mange forskellige biler i sine serier, Huset på Christianshavn, Olsenbanden, Matador, Poeten og Lillemor osv.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf dykker5502 » søn 12.10.2008 17:30

CSJ skrev:Erik Balling anvendte i vid udstrækning det samme nummer på mange forskellige biler i sine serier, Huset på Christianshavn, Olsenbanden, Matador, Poeten og Lillemor osv.
Lige præcis Matador ved jeg en del om hvor bilerne kom fra. Desværre er den del af Matadoronline fjernet fordi vi påpegede nogle fejl i den, men det var Gunnar Falk og Børge Kaa der leverede alle bilerne og også dem der lavede nummerpladerne - eller rettere en af Børge Kaas bekendte, som generelt har en heldig hånd med at få dem til at se ret rigtige ud. Du skal dog ikke forvente at detaljer som ombukket kandt eller vulst bliver lavet. Normalt vil du ikke kunne se den detalje alligevel (når "musikken spiller") og hvis man alligevel kan er det kun sådan nogle feinschmeckere som os der ved hvordan det skal være. Ofte er pladerne bare lavet på en flad 2 mm stålplade der er malet sort og så med håndmalede tal og bogstaver.
Den væste brøler jeg personligt har set var i Flammen og Citronen (hvor der i det hele taget er mange småfejl). Der er en indstilling hvor man fra et lavt kamera ser den lyseblå Ford V8 i forgrunden - med to Ermax "brystvorte" blinklys ved kofangeren!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf CSJ » søn 12.10.2008 18:51

Oberst Hachels bil E280 har jeg mistænkt for at være Gunnar Falks Fiat 501, B280 (originalt eller historisk nummer? -historiske nummerplader var endnu ikke indført da Matador blev indspillet).

Mads Skjerns Morris E4968 tilhører nu Willibald Farbmacher og har nu fået nummeret fra tv-serien som historisk nummer.

Grisebilen skulle efter sigende være den som nu ejes af Jane Onø i Roskilde med ønskenummeret MATADOR.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf dykker5502 » søn 12.10.2008 20:22

Jeg har nu ringet til Børge Kaa's medhjælper og han fortæller nu at det faktisk VAR Magnus Magnussen der stod for de fleste nummerplader mens han og Børge Kaa kun lavede nogle af dem - fortrinsvis "fyldebiler" der skulle fylde op i gadebilledet.

Det kan derfor sagtens være at E 5693 har figureret i andre Nordisk Films produktioner.

Og sjovt du nævner at Willybald har valgt at få nummeret fra Matador på sin bil. Da jeg købte min Ford T Taxa af Børge Kaa havde den nummeret K 928. Børge har flere vogne med sit navn og fødselsår - såkedes har Varnæs's Pontiac (nu ejet af Leif og Margit Munck i Mårum) nummeret K 28 og den Chevrolet 1930 Bus Børge også har haft og som Leif og Margit også ejer nu har K 1950. Børges daværende kone er født i 1950. Jeg ved ikke om han også har haft en K 1928 men det tror jeg. Tilbage til Taxa'en. Jeg fandt så ud af at den oprindeligtstammer fra Kettinge på Lolland og efter al overvejende sandsynlighed havde L 476. Det nummer har jeg nu fået til den - men netop som jeg havde bestilt dem i foråret opdagede jeg at K 928 faktisk var et gammelt københavnsk taxanummer!! Så da var jeg lige ved at fortryde - men på den anden side - den har jo aldrig kørt som taxa i København. Så hellere nummeret E 5693 selv om det nummer måske er for højt til en vil fra 1922 - for eksempel var de jo kun nået til 476 nede ved Sakskøbing. Mit "problem" er at bilen jo ikke så ud som den gør nu i 1922 og jeg har ikke tænkt mig at ændre det. På en eller anden måde syntes jeg ikke L 476 er rigtigt til den alligevel :?
Det er ikke nemt :-)

Og forresten - du har fuldstæændig ret mht Oberts Hackels bil - det var Gunnars - og han har den endnu - og nummerpladerne er de originale fra dengang! Helt usædvanligt!

Grisehandler bilen er iøvrigt en Plymouth.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Leth » man 13.10.2008 14:58

Jeg opdagede ved et tilfælde at min egen bil medvirker som gadefyld i Niels Malmors' "Kærlighedens smerte" som er optaget i 1992 (9 år før jeg købte bilen) - Desværre ser man ikke nummerpladen (den kører ellers stradig på de originale XB plader fra århus)
Billede

Filmen skal foregå i starten af 70'erne men længere oppe i gadebilledet er der da noget galt:
Billede

Man ser det dog knap når filmen kører.

(Billederne er lånt fra www.imcdb.org)

Sådan ser bilen iøvrigt ud i dag.
Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf CSJ » lør 18.10.2008 18:43

Hvis grisehandlerbilen er en Plymouth, så er det ikke den der kører i Roskilde, for det er en Ford A. Da Jane Onø købte den for et par år siden markedsførte hun den som grisehandlerbilen fra Matador, men der blev samtidig rejst tvivl om der nu også var den originale grisebil fra Matador.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf TT » lør 18.10.2008 19:02

Denne Chevrolet 1932 hævdes også at være grisehandlerens bil (senere ombygget).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Kardanaxel » tirs 02.12.2008 15:30

Bilen med MATADOR er som de fleste kan se en Ford A.

Det er en ombygget 4 dørs sedan, som nu afdøde kølersmed Gunnar Hultberg byggede for mange år siden (tror det er over 20) efter forbillede efter en ditto hans far havde efter krigen.

Gunnar fik aldrig historiske plader på bilen.
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Kardanaxel » tirs 02.12.2008 15:42

Nummerpladerne i Krøniken er ganske rigtigt en blanding af de plader som de deltagende biler selv kom med historiske eller originale 2 bogstavs.

Det er rigtigt at mange af de tidlige biler har handskeplader på, men der er nu også nogen med type 3 plader, men der var en tendens - og er der vel stadig - til at veteranbilejerene gerne ville have hanskeplader på deres biler også dem før 1/10-1930.

Oplever ofte at "ældre" mennesker stiller spørgsmålstegn ved mine type 3 plader men aldrig ved type 4 eller 5, tror at mange type 3 plader "døde" under 2 verdenskrig og opklodsningen og så da man kom på hjul igen så valgte man type 4 så man ikke helt så nemt kunne pege fingre.

Mht. type 6 (sorte 2 bogstav) i Krønniken var en del af bilerne på originale plader godt blandet mellem centralregister af slagsen og originale egns.

Men til de som ikke var forsynet med sorte plader var der fremstillet et antal type 4 og type 6 plader som på afstand var rimelig gode, men ikke særlig megen variation og de blev benyttet på flere biler og ikke særligt konsekvent prøv at se på Kaj Holgers jaguar mk X den har flere kombinationer påsat, og så kan man se pladerne på andre biler f.eks. vores Singer.

Bemærk at gule plader næsten ikke optræder, der var vist en lastbil i ny og næ med gule plader og i et par afsnit er der en Bedford i baggrunden der bare står med refleks gule.

Vi prøvede at påtale uregelmæsighederne, men det betød ikke så meget mente man i DR, så vi brugte krudtet på at sikre at årgangene på bilerne nogenlunde passede.

H
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Nummerplader i TV-serier - Grisebilen

Indlægaf dykker5502 » tors 04.12.2008 09:29

Som det fremgår har jeg tætte relationer til Børge Kaa og Gunnar Falk som stod for bilerne i Matador. Børge kommer næsten dagligt her og får en kop kaffe og en snak.

Den 100% originale Grisebil var en Plymouth "pick-up" på et personvognchassis - formentlig bygget af en dansk korosserifabrik/karetmager enten på en brugt personvogn eller fra ny på et "running chassis".

Børge har ikke bilen mere - han har stort set solgt hele sin samling over de sidste 20 år - sådan kan man jo også have pension - men for fuldstændighedens skyld skal jeg prøve at spørge om hvem der har bilen idag.

Børge har om nogen altid haft øje for brug af veteranbiler i mange sammenhænge og har derfor haft en pæn indtægt på efterfølgende at kunne markedsføre sine biler som den og den bil fra Matador. Herregud - jeg markedsfører også min Ford T Taxa som Korsbæk Taxi (http://www.danis.dk ). Her 25 - 30 år efter er der stadig salg i den sammenhæng! Mine venner som idag har Bankdirektør Varnæs's Pontiac har meget mere efterspørgsel efter den som bryllupsbil end den Rolls-Royce de også har.

Efter at Børge havde solgt Plymouthen lavede han en Chevrolet kopi, som må være den "kokken" nu har og kører med i sin forretning.

Ford A'en i Roskuilde kan jeg kun smile af. Den er helt ude i hampen - har ikke engang den rigtige farve.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Per H » tors 19.02.2009 13:32

Den er da også helt gal med nummerpladerne i tv serien 'Ørnen'.
Det er et nydeligt mix af både nye og gamle plader.
Oven i købet plader, hvor skriften ligner mistænkeligt meget skriften på de plader vi har i dag.
Brugeravatar
Per H
Medlem
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 12.07.2008 16:33
Geografisk sted: Vest Sjælland

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf sorensen » tors 19.02.2009 16:26

dykker5502 skrev: Børge har flere vogne med sit navn og fødselsår - såkedes har Varnæs's Pontiac (nu ejet af Leif og Margit Munck i Mårum) nummeret K 28


Nu kan jeg forstå at du kender Børge Kaa godt, så sammenhængen skal jo nok være sand, men nummeret kunne jo også have med bilens årgang at gøre. Det var vist en pontiac 1928 (?) Min farfar ejede i sin tid en Pontiac af samme model, men han solgte den i 1962, så jeg har selv kun sporadisk erindring om bilen som var indregistreret på et KA 4x.xxx nummer, men min far som også har ført bilen ved flere lejligheder genkendte straks modellen da Matador i sin tid blev vist første gang.
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf dykker5502 » tors 19.02.2009 23:15

K 28 er Børge Kaa's årgang. Min Ford T Taxa havde K928 og han har haft en bil med K 1928 (kan ikke lige huske hvilken det var). Den Chevrolet bus som han og jeg fandt på Bornholm i 1973 har nummeret K 1950 - Børges daværende kones fødselsår.

Men det er vist korrekt at det er en 1928 Pontiac. Den skulle oprindeligt have tilhørt en købmand fra Holbæk.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Erik Larsen » lør 28.02.2009 14:28

Der ses også i dag film-nummerplader der ikke helt ligner virkeligheden.
For eksempel så jeg her til morgen den nye DR1-serie med Mille.
Her har moderens gamle spand nummer JK 98 401.
En anden bil, antageligvis den der kørte Milles veninde ned, har nummer KH 98 547.
Pudsigt at der er valgt
1) hyrevognsplader
2) numre der ikke er trykt endnu
3) den gamle skrifttype
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Harvey » lør 28.02.2009 17:21

Det kunne tyde på genbrugte plader. KH 98 547 var nummeret på Catics taxa i de første to afsnit af Livvagterne. Her var der således faktisk tale om en hyrevogn. KH er en kombination, der ikke er med i det nuværende system.
Harvey
Medlem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 25.07.2008 20:06

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf A. Lunde » søn 01.03.2009 00:16

Bemærkede I i øvrigt den diplomatplade der var med i seneste afsnit af Livvagterne?

Mener at nummerserien var 44... så det er da også ret ved siden af virkeligheden :?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Næste

Tilbage til Nummerplader i medier etc.

cron