Nyt om nye nummerplader

Nummerplader i aviser, blade, film, tv, reklamer og lignende

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf TT » tirs 16.12.2008 08:40

Der ville ikke være noget i vejen for at danske nummerplader blev forsynet med dansk flag eller rigsvåben i stedet for EU-symbol. Nummerpladerne ville dog ikke gælde som erstatning for DK-skilt i lande der ikke har tiltrådt Wiener-konventionen, bl.a. Storbritannien. Jeg tror de fleste øvrige lande i Nord-, Vest- og Centraleuropa har tiltrådt konventionen.

Det ville dog være en dårlig ide med et klistermærke da det ikke i længden kan klare vind, vejr, vaskehaller og andre fysiske strabadser. Mærket bør være en del af nummerpladen som det også er alle andre steder.

Det ville i de fleste tilfælde være lettere at skelne forskellige landes nummerplader fra hinanden hvis man brugte nationalflag i stedet for EU-flag. Det kan være svært ikke-kendere at skelne mellem eksempelvis en svensk og en litauisk nummerplade der begge har tre bogstaver og tre cifre med et blåt felt til venstre. Kendingsbogstaverne er kun 2 cm høje og kan være svære at aflæse på afstand eller på et køretøj i bevægelse.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf dykker5502 » tirs 16.12.2008 20:30

Jeg tror ikke der er nogen tekniske begrundelser for at kæde det digitale register sammen med EU nummerplader, men det hele udspringer af vedtagelsen af en ny lov om registrering af biler.
Denne lov gav hjemmel for et udvikling af et nyt digitalt motorregister, dette skulle give bilforhandlere og synssteder mulighed for at indregistrere og omregistrere biler, samtidig med at området blev flyttet fra Justitsministeriet og Politiet, hvor det har været siden 1903, til Skatteministeriet og Skat. Loven (nr. 309 af 2006) har i §7 Stk. 2. Skatteministeren fastsætter regler om brug, udformning og placering af nummerplader. Så Skatteministyeren har så valgt at når han tager over skal der være mulighed for EU plader (eller han har sanktioneret forgængeren justitsministerens beslutning herom).
Endelig vælger Skat at benytte lejligheden til at udbyde leverancen af nummerpladerne i licitation så man kan sige at nu er det hele sat i scene af Skat:
Nyt EDB system, ny leverandør, nyt design og det hele skulle gå i drift samtidig (1. januar 2008). Sådan gik det bare ikke og nu er det så mere et politisk spørgsmål om hvad der hænger sammen.
Jeg kan heller ikke se hvorfor man ikke nu kunne bgynde at tilbyde EU plader, men det har så nok noget at gøre med at der skal laves særliger nummerserier til det også (???). Det med at genbruge gamle numre der ikke længere er i brug kan vel principielt også gøæres med det gamle centralregister, men det vil kræve en eller anden form for programmering, som man selvfølgelig ikke har løst til at lave på et system der har så kort levetid. Det nye register har funktionen fra dag et at man kan lave udtræk over hvilke numre der skal springes over som den nye leverandør så kan bruge i sin produktion.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf TT » søn 21.12.2008 10:48

Skat er åbenbart bange for at komme i så stort bekneb for numre at de ud over G-serien vil inddrage nogle af de bogstavkombinationer der tidligere har været spærret (BH, BU, CC, CD, DK, DU, EU, KZ, MU, PU, PY, SS, UD, UN, VC). Blandt dem der kommer i anvendelse, vil være BH, mens KZ ikke vil blive brugt.

Det står i denne artikel på avisen.dk.

Man skulle ellers tro at det var rigeligt i mange år blot at anvende de kombinationer der starter eller slutter på G (AG, BG, osv.), som tilsammen udgør omkring 40 kombinationer, nok til ca. 5 års forbrug i den almindelige personbilserie. Derudover er der ZB som man glemte at tage med i centralregisterets bogstavkombinationer.

Derudover kunne Skat med de gamle bogstavkombinationer (AA, AH, AR, AT, AV osv.) anvende nummerserierne 9000-9999 og 85000-99999 som aldrig har været i brug. De gamle serier for nordiske grænseplader og sidevogne må også være helt frie (1-2999), da nordiske grænseplader udgår, og sidevognene forlængst er slettet af registeret.

Derudover er de eksisterende serier for kvadratiske person- og varebiler (60000-75999, 78000-87999) alt for brede således at en stor del af nummerforrådet ikke kommer i brug. Man kunne umiddelbart inddrage numrene 60000-69999, måske mere, fra den kvadratiske nummerserie til personbiler og overføre dem til personbiler med rektangulære nummerplader. Det vil frigøre mere end 2.000.000 numre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf sorensen » tirs 23.12.2008 16:05

Ud over de nævnte kombinationer er der jo også alle kombinationer med G og F som andet bogstav - for ikke at nævne O som andet bogstav (som dog kan forveksles med 0), så der er da kombinationer til mange, mange år.
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf Kardanaxel » ons 07.01.2009 11:40

Derudover er de eksisterende serier for kvadratiske person- og varebiler (60000-75999, 78000-87999) alt for brede således at en stor del af nummerforrådet ikke kommer i brug. Man kunne umiddelbart inddrage numrene 60000-69999, måske mere, fra den kvadratiske nummerserie til personbiler og overføre dem til personbiler med rektangulære nummerplader. Det vil frigøre mere end 2.000.000 numre.[/quote]

Her er Thomas inde på noget, der blev i sin tid afsat en utrolig masse numre til kvadratiske bagplader, men det var vist også i en tid hvor VW type 1 og en hel del Fiat biler endnu ikke var tilpasset den standard som man (hvornår?) havde indført i Europa og som DK jo også tilpassede sig med type 7 (de hvide) plader i 1976.

Ingen tvivl man burde have reduceret antallet med numrene 60000 - 69999 allerede i 1976.

Jeg kan da som kuriøsum nævne at mange år efter jeg udskiftede mine DR plader med historiske kunne konstatere at der dukkede f.eks. amerikanerbiler op med sprit nye DR plader med lavere nummer en mine.

Et eller andet sted undrer det mig også at man ikke allerede nu kan trykke EU stjerner på pladerne og syntes i øvrigt det er noget pjat at der skal kunne vælges med og uden primært for at tækkes dansk folkepartis dronning Pia.

Den nye typografi ville passe bedre med stjerner på, og det kræver vist ikke den store ledvogter eksamen og slet ikke et nyt edbsystem det er jo bare et notat til producenten om hvilke nr der skal have og ikke have, og så kan man hvis det er ønskværdigt altid sætte oplysningen hvis det lykkes med et digital motorregister.

Omkring det digitale motorregister, så tror jeg at det skal indføres fordi det gamle register fra 1968 bygger på teknologi som vist er så gammel at år 2000 vist også gav problemer.

Det gamle register havde mig bekendt ikke nogen særlig historik, bla pga diskplads, derfor er det jo også næsten umuligt at spore et køretøj tilbage i tiden, da det er en microfilm fra hver enkelt omregistrering der skal findes og den slags tager tid og selvom en offentligt ansat næppe kan siges at have en fyrstelig gage, så ville CRM eller Skat skulle anvende mange recourcer på spøgen og det har man ikke.

Rygter vil vide at tilstanden af microfilmene i øvrigt er meget dårlig og ikke tåler megen søgen, kunne jo ønske at feks Motorhistorisk samråd kunne få lov til at restaurere og anvende arkiverne fremover som dok for historiske nummerplader, ikke mindst med 2 bogstaver.

Som det er nu - hvor man ved digitaliseringen - vil genanvende numre bare vil tildele MhS nogle få fortløbende numre i hver nummerserie, og så en mulighed for at kunne få dokumenterede originale numre i det omfang de ikke allerede er ude, og det vil mange hurtigt komme i den alm registrering og så er det surt at have en AB bil men dejligt at have en XA bil, det nummer kommer sikkert ikke ud de første 25 år.

H
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf dykker5502 » ons 07.01.2009 20:47

Kardanaxel skrev:Det gamle register havde mig bekendt ikke nogen særlig historik, bla pga diskplads, derfor er det jo også næsten umuligt at spore et køretøj tilbage i tiden, da det er en microfilm fra hver enkelt omregistrering der skal findes og den slags tager tid og selvom en offentligt ansat næppe kan siges at have en fyrstelig gage, så ville CRM eller Skat skulle anvende mange recourcer på spøgen og det har man ikke.

Rygter vil vide at tilstanden af microfilmene i øvrigt er meget dårlig og ikke tåler megen søgen, kunne jo ønske at feks Motorhistorisk samråd kunne få lov til at restaurere og anvende arkiverne fremover som dok for historiske nummerplader, ikke mindst med 2 bogstaver.

Som det er nu - hvor man ved digitaliseringen - vil genanvende numre bare vil tildele MhS nogle få fortløbende numre i hver nummerserie, og så en mulighed for at kunne få dokumenterede originale numre i det omfang de ikke allerede er ude, og det vil mange hurtigt komme i den alm registrering og så er det surt at have en AB bil men dejligt at have en XA bil, det nummer kommer sikkert ikke ud de første 25 år.

H

Jeg kan oplyse dig at det er præcis dette der har fået mig ind i dette forum. Jeg er på vegne af MhS og DVK i dialog med foreløbig Statens arkiver og forhåbentlig derigennem Skat, for dels at få afklaret hvad der findes af arkivalier, hvilken tilstand de har og om vi kan få Skat til at udlevere dem til Statens arkiver. Skat har allerede gjort det med toldregistreringerne som ifølge medarbejderne på Landsarkivet på Jagtvej i København der faktisk er "kunder" til dagligt. Jeg har selv brugt 3 lørdage på at lede noget historie op på nogle af mine biler.

Rygtet om at filmene er dårlige har jeg også hørt. Jeg har faktisk også fået den besked fra Filmarkivet i Skat at alt fra før 1986 er smidt ud! Det håber jeg ikke er tilfældet men det er det vi skal finde ud af via Statens arkiver.
Personligt tror jeg at CRM's medarbejdere i starten syntes det var spændende når Svend Dråby fra MhS bad om ioplysninger om tidligere numre, men efterhånden e blev det en belastning. CRM og Jusrtitsvæsenet har ry for undertiden at have et lidt let forhold til sandheden og borgerservice, så de har fundet på de der historier.

Dansk Veteranbilklub råder over et fint bibliotek, hvis indhold er registreret i Det Kgl. Biblioteks IT system. DVK er indstillet på, hvis arkivplads er et problem, at indgå samarbejde med Statens Arkiver så disse mikrofilm kunne blive arkiveret i Nærum.

Så nu mangler vi bare at finde ud af hvad de har. Jeg ved at de omkring 1973 stadig havde alle de gamle journaler fra Motorkontorerne, men de er desværre nok kasseret nu.

Jeg erindrer at gammelt indslag om Centralregisteret hvoraf det fremgik at registeret lå på EDB bånd!!! Hvis man havde oplysninger om bilernes farve i registeret ville det tage lang tid at søge hele registeret igennem så det gjorde man kun i helt specielle tilfælde.
Der er selvfølgelig lappet på systemet hen ad vejen, men grundlæggende stammer rødderne fra midten af 1960'erne.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf nikrha » tors 08.01.2009 15:42

Jeg har tilladt mig at filosofere lidt over mulighederne for at udnyttet nummerkombinationerne bedre. Også jeg undres jo over hvorfor det skal være så besværligt at indføre EU-plader. Engentlig undres jeg over hvorfor det skal være frivilligt, vi er jo medlem af EU - og tilsyneladende vælger 80% af svenskerne EU-plader...
Nå, hvis man nu inddrager 60.000-69.999 i den rektangulære serie og staret med EB, springer alle system 1958 kombinationer og alle hidtidige uhensigtsmæssige kombinationer (EU, KZ etc.) men inddrager kombinationer med F og G (minus anslået 5 F-kombinationer til forsvaret og 2 G-kombinationer til Grønland samt RF til lufthavne), så er der 178 kombinationer at bruge af * 10.000 numre = 1.780.000 kombinationer. Det skulle nok holde et stykke tid.
Dem kunne man jo så forsyne med EU-falg og forbeholde de resterende godt 200.000 Zx-kombinationer til plader uden EU-symbol.
De resterende bogstavkombinationer under D samt 5000 numre til hver holder nok også et stykke tid endnu...

Bare et forslag, men skatteministeren læser nok ikke dette forum...

mvh
Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf A. Lunde » tors 08.01.2009 21:17

Fint forslag... men hvad så med alle varebiler og hyrevogne etc.? Skal de ikke også have mulighed for at få EU-nummerplader? (bare for at se problemer i det...)

For mig at se burde det ikke være svært at køre nummerserierne sideløbende. Man kunne passende starte med at alle nummerplader fra 000-499 som sidste cifre blev uden stjerner, og at alle nummerplader fra 500-999 som sidste cifre kunne være med stjerner. Efter kort tid vil man sikkert have tilstrækkelig erfaring om efterspørgslen, og kan tilpasse produktionen hertil.

Det bør ikke være sværere ;)
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf Jesper Bering » tors 08.01.2009 21:34

Hej Bønnis,

Nu må I ikke forlange mirakler. Alt bliver vanskeligt, hvis det skal udføres af en offentlig myndighed. Og hvis den skal bruge EDB til det, er det meget tæt på at blive umuligt.

Muligheden for at slippe for EU-flag på sin nummerplade er uden tvivl indført fordi mange borgere, også uden for Dansk Folkeparti, vil blive glade for at få denne mulighed. Og når nu det offentlige her har fundet noget som det åbenbart mener at kunne magte, og det samtidig vil gøre mange af os glade - hvorfor så ikke tage imod det, og være glad til?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 14.01.2009 23:18

Det har undret mig, at ministeriet ikke har grebet chancen for at lade bogstavkombinationen markere forskellen på køretøjets status i stedet for nummerserien.

Måske har vi dog set en forsmag: Alt med G som første bogstav er jo papegøjeplader – bortset fra vore nordatlantiske venner.

C som første bogstav ville være oplagt til diplomatplader.

A og B må vel være nok i første omgang til almindelige personbiler- ellers kan D og E jo bruges.

Momsfri biler, hyrevogne, udrykningskøretøjer, motorcykler og hvad der ellers findes, er der også rigeligt med bogstaver til i alfabetet

Så vidt, jeg ved, fungerer det nogenlunde på den måde i Luxembourg.

Hvis der er behov for yderligere opdeling – måske efter pladernes facon, eller efter flag/stjerner - kan man tage det andet bogstav i brug til det.

Det må være muligt at lave en plan, som - i forbindelse med genbrug af numrene - både sikrer, at der er kombinationer nok til de næste mange års behov, og at der er ledige bogstavkombinationer til nye behov, der måtte opstå – som det f.eks. skete med papegøjeplader og knallerter. I en ideel verden ville der også blive afsat numre i hver bogstavkombination til historiske plader.

En sådan løsning forhindrer ikke, at pladerne forsat er hvide, gule, blå, grønne, røde, sorte eller for den sags skyld skotskternede, hvis f.eks. politiet mener, det gør arbejdet lettere.

Desuden vil den sikre, at man ikke som nu behøver at skrotte et velfungerende system med tusindvis af ledige numre.

De eksisterende numre må let kunne integreres i et sådant nyt system. Dels handler det om at vente med at bruge alfabetets sidste bogstaver, indtil bilerne med disse numre er blevet solgt eller er rustet op. Dels vil en nummerplade i gammelt design klart markere, at bilen falder uden for det ny system, og selve nummeret er fortsat unikt.

Men sådan kan man jo undre sig over så meget, når det gælder politiske beslutninger…

De bedste hilsner til alle og et forsinket ønske om et godt nytår fra

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf TT » tors 15.01.2009 07:35

Det varer ikke mange måneder før almindelige personbiler også får GA på nummerpladen, nemlig efter ZZ. Det eneste rigtige eksempel på en bogstavserie som kun kan findes på en type nummerplade, er RF-nummerpladerne i lufthavne.

Ideen med at omkode nummersystemet fuldstændig er ikke nogen optimal ide. Det vil betyde en stor forvirring om hvad et bestemt nummer betyder. At man ud fra designet skulle kunne se om nummerpladen er i det gamle eller nye system duer ikke i praksis. Nogle gange står nummeret bare på skrift. Og i tilfælde af erstatningsnummerplader vil et køretøj i det gamle system have nummerplader i nyt design.

Hvis man skulle have lavet den løsning, skulle man have taget et helt nyt nummersystem i brug.

Systemet med bogstavserier findes fuldt udbygget i Holland i mindre omfang andre steder.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf mclc » søn 08.02.2009 21:51

Er det helt sikkert at personbiler også får GA, GB, osv. på nummerpladen efter ZZ ?
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf TT » søn 08.02.2009 22:10

Det har været diskuteret for ikke så længe siden. Det vides ikke med 100% sikkerhed. F-serien er også nævnt som efterfølger til ZZ, men forsvaret har fået tildelt nogle af F-serierne (rent registreringsteknisk, ikke på nummerplader). Jeg har engang fået at oplyst af en bruger at FF også er anvendt til registreringstekniske formål (køretøjer på manøvrebaner).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf mclc » man 09.02.2009 20:44

TT skrev:Det har været diskuteret for ikke så længe siden. Det vides ikke med 100% sikkerhed. F-serien er også nævnt som efterfølger til ZZ, men forsvaret har fået tildelt nogle af F-serierne (rent registreringsteknisk, ikke på nummerplader). Jeg har engang fået at oplyst af en bruger at FF også er anvendt til registreringstekniske formål (køretøjer på manøvrebaner).

Jeg synes det er lidt dårligt at Skat aldrig rigtig melder noget ud, men at man skal gætte sig til det.
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf perhag » tirs 10.02.2009 00:21

[quote="mclc Jeg synes det er lidt dårligt at Skat aldrig rigtig melder noget ud, men at man skal gætte sig til det.[/quote]

Skat har da hidtil meldt ud flere gange i medierne.

Efter det blev opgivet at nå færdig med det digitale register inden ZZ løb ud, har jeg i kronologisk rækkefølge set følgende udmeldinger:

ZZ efterfølges af G

ZZ efterfølges af F

De hidtil oversprungne kombinationer bortset fra bl.a. KZ skal også bruges
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf mclc » tirs 10.02.2009 08:44

perhag skrev:[quote="mclc Jeg synes det er lidt dårligt at Skat aldrig rigtig melder noget ud, men at man skal gætte sig til det.


Skat har da hidtil meldt ud flere gange i medierne.

Efter det blev opgivet at nå færdig med det digitale register inden ZZ løb ud, har jeg i kronologisk rækkefølge set følgende udmeldinger:

ZZ efterfølges af G

ZZ efterfølges af F

De hidtil oversprungne kombinationer bortset fra bl.a. KZ skal også bruges[/quote]
Det er rigtig nok. Det har du ret i.
Men det med de oversprugne nummerserier var da vores skatteminister som sagde det..
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf Jesper Bering » tirs 10.02.2009 18:02

mclc skrev:Jeg synes det er lidt dårligt at Skat aldrig rigtig melder noget ud, men at man skal gætte sig til det.


Altså - vær nu lidt realistisk. Skattevæsenet har hverken pligt eller moralsk pligt til at meddele noget som helst. Hvilke nummerkombinationer der kommer på hvilke nummerplader, er ikke noget der rager borgerne. De skal bare tage imod de plader de får, uden at reflektere for meget over hvad der står på dem.

At vi nørder har den mere eller mindre sygelige interesse at interessere os for hvad der står på nummerpladerne og hvordan det står, er vores egen sag. Det er da uhyre glædeligt at vi har vakt så megen interesse hos myndighederne at vi har fået de historiske nummerplader, men man kan ikke forvente at myndighederne skal begynde at indvie os i hvordan de administrerer deres systemer. Det har de hverken tid, lyst eller kapacitet til.

Og ville det ikke også fratage vores hobby en del af charmen hvis de gjorde det?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf mclc » tirs 10.02.2009 18:32

Jesper Bering skrev:
mclc skrev:Jeg synes det er lidt dårligt at Skat aldrig rigtig melder noget ud, men at man skal gætte sig til det.


Altså - vær nu lidt realistisk. Skattevæsenet har hverken pligt eller moralsk pligt til at meddele noget som helst. Hvilke nummerkombinationer der kommer på hvilke nummerplader, er ikke noget der rager borgerne. De skal bare tage imod de plader de får, uden at reflektere for meget over hvad der står på dem.

At vi nørder har den mere eller mindre sygelige interesse at interessere os for hvad der står på nummerpladerne og hvordan det står, er vores egen sag. Det er da uhyre glædeligt at vi har vakt så megen interesse hos myndighederne at vi har fået de historiske nummerplader, men man kan ikke forvente at myndighederne skal begynde at indvie os i hvordan de administrerer deres systemer. Det har de hverken tid, lyst eller kapacitet til.

Og ville det ikke også fratage vores hobby en del af charmen hvis de gjorde det?

hilsen Jesper

Du har jo sådan set fuldstændig ret.
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf dykker5502 » tirs 10.02.2009 21:30

Jesper, du har selvfølgelig ret - og det er givet vis også den manglende tid der gør at det nu er blevet svært at få oplyst oprindelige registreringsnumre på veteranbiler.
Den holdning du giver udtryk for var helt klart holdningen da Centralregisteret var hos Politiet. I Cirkulæret der annoncerer hvad Rigspolitichefen har aftalt med Rigsarkivaren at politiet må smide ud er "Udlevering af nummerplader" listet under "Interne anligender" - altså netop noget som politiet gjorde dengang alene for deres egen skyld.
I lyset af at man nu valgte at overdrage opgaven til Skat viser jo at denne opgave nok havde et noget videre sigte (efterhånden) end blot at muliggøre at politiet kunne skelne bilerne fra hinanden - for eksempel at opkræve afgifter.
Skat har faktisk en ret åben attitude i det de gør - de kunne jo bare sidde med korslagte arme og straffe de stakkels grønthandlere der ikke kan finde ud af MOMS - men istedet afholder de kurser og informationsmøder mm.
Derfor kunne man godt forvente - om ikke andet så på sigt - at Skat faktisk ville informere om de her ting - lidt ligesom Post Danmark i mange år har fortalt om hvad de har tænkt sig at udgive af frimærker. Det har etaten aldrig været tvunget til, men de har udviklet en service omkring dette.
Nu tror jeg aldrig vi oplever at Skat vil begynde at sælge de brugte nummerplader ud med henblik på samlere ;-) men hvis man begynder at skrive til dem bliver de opmærksomme på at der måske er nogen derude der er interesseret.
De kender faktisk denne webside og måske sidder de og følger med her? Hvem ved?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nyt om nye nummerplader

Indlægaf TT » ons 11.02.2009 08:24

Der vil nok komme noget ud i løbet af foråret. Om ikke andet er der nok endnu en journalist der ikke kan finde på noget andet at skrive om og derfor spørger Skat hvad man nu gør når vi er færdige med alfabetet. Skat er utvivlsomt villige til at svare hvis der er nogen der spørger dem. De nye numre må formodes at være på vej i produktion - hvis ikke produktionen allerede er i gang, så Skat må have taget en endelig beslutning på nuværende tidspunkt.

Da papegøjepladerne blev indført, var skatteminister, andre i skattesystemet og flere medier meget tidligt ude med meldinger, men alligevel kom det bag på mange da papegøjepladerne pludselig viste sig på gaden. Udmeldinger i pressen om nummerplader vil kun nå ganske få, og jeg forstår godt hvis de koncentrerer informationsindsatsen om årsopgørelser, skatteregler, skattekort og lignende som for langt de fleste er mere vedkommende end hvilke tal og bogstaver der er på nummerpladen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Nummerplader i medier etc.