Nummerplader i medier

Nummerplader i aviser, blade, film, tv, reklamer og lignende

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf CSJ » ons 05.08.2009 17:33

Det danske afgiftstryk på motorområdet er så ekstremt i forhold til andre lande, at det er helt ude af proportioner. Og det er naivt at tro at man kan løse problemer ved at lægge så høje afgifter på varer som man ikke kommer udenom.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » ons 05.08.2009 19:15

JBN,

Det er sjovt at du fremhæver Storbritanniens registreringssystem og beklager dig over markedskræfternes fallit. I Storbritannien betaler man en 100 pct. markedsbestemt pris for nummerpladerne. Myndighederne derovre holder sig til at tildele registreringsnumre og fastsætte standarder for hvordan en nummerplade skal se ud. Produktionen overlades til de frie markedskræfter. En britisk bil kan sagtens skifte nummerplader flere gange end en dansk - den får bare det samme nummer hver gang (når der ses bort fra de køretøjer der har "cherished numbers").

Jeg synes ikke det britiske system er vejen frem, og jeg er sikker på man kan finde et mere værdigt objekt at beskatte end nummerplader hvis man anstrenger sig lidt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf Jesper Bering » ons 05.08.2009 21:22

Kære Carsten,

Det er rigtigt at det isoleret set virker sygt at lægge gebyr på nummerplader. Men når nu man vælger at lægge et gebyr på nummerplader, og har haft det i adskillige årtier, så er 1.000 kr. da et meget passende beløb; hvis man valgte et mindre beløb, ville omkostningerne ved at samle alle disse småpenge sammen i een stor bunke og lægge den det rigtige sted blive uforholdsmæssigt store - og hvis man valgte et større, ville selv vi andre besindige skatteborgere nok også blive sure.

De 600% kan jeg ikke se fortjener at blive beregnet, endsige nævnt. Hvis nu nummerpladen kostede 10 kr., ville der være tale om 10.800% (tror jeg nok), og hvad får man ud af at regne sådan et tal ud? Der er tale om en stykafgift, og så er det beløbet der skal betragtes. Og hvad Søren - 1.000 kr. svarer til 1.000 km's kørsel eller noget i den retning. Når man har råd til at købe bensin til 10 kr/lit, har man vel også råd til at betale 1.000 kr. i gebyr?

Husk også på at myndighederne skal have en bremse på de bilister, der ellers ville afmelde og genregistrere deres vogn ustandselig for at spare vægtafgiften så snart de ikke havde brug for vognen i et stykke tid! Hvor ville I få den fra, hvis ikke der var gebyr på pladerne?

Jeg kører selv i gamle forurenende biler uden særlig mange hæmninger, og jeg forsvarer ikke den høje danske motorbeskatning som sådan. Men tænk lige på at hvis motorbeskatningen skulle modsvare de skadevirkninger og omkostninger som bilkørslen som sådan påfører samfundet, miljøet og de øvrige vejfarende, så skulle vægtafgiften mangedobles og bensinen koste 30 kr/liter! Det er der flere kloge folk der har påpeget i tidens løb. Når alt kommer til alt får vi nok vores motorlidenskaber tilfredsstillet forholdsvis billigt, hvis det hele skal tælles med. At andre lande har lavere motorbeskatning kan hurtigt omformuleres til at de spiller hasard med deres befolkningers sundhed - hvis man vil sætte sagen lidt på spidsen.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » ons 05.08.2009 21:56

Hvis gebyret er for at undgå gentagne afmeldinger og tilmeldinger for at spare ejer- eller vægtafgift, kunne man undlade at returnere ejer- eller vægtafgift ved afmelding eller tage et gebyr af samme størrelse som ejerskiftegebyret ved gentilmelding.

Hvis gebyret skyldes skadevirkninger i form af forurening og færdselsuheld, skal gebyret ligge på brugen af køretøjet, ikke tilmeldingen af køretøjet.

Sverige er kendt for at folkesundheden prioriteres højt, og der kan man nøjes med at betale 60 kr. pr. nummerplade. Svenske kroner vel at mærke. Der har man så udset sig andre skatteobjekter.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf JBN » ons 05.08.2009 22:20

Om det danske afgiftsniveau er helt ude af proportioner kommer vel an på proportionerne! En pakke smøger koster (vist nok) 35 kroner herhjemme - i det liberale Storbritannien koster den (omregnet) omkring 55 kroner! Næppe et udtryk for markedspris, men måske snarere et mix mellem et godt indtægtsgrundlag samt et forsøg på adfærdsregulering.
Man kunne tillægge vore hjemlige politikere de samme intentioner, når vi snakker afgifter. At der så næppe ligger de helt store muligheder i adfærdsregulering i nummerplader, medgiver jeg! Det var også derfor, at jeg så gerne ville have CSJ til at fortælle om de "skadelige" virkninger ved nummerpladegebyrer.

Nummerpladesystemet i Storbritannien kender jeg kun alt for godt, men tak alligevel for introduktionen, TT :)
Jeg synes faktisk, at det er et af de bedste systemer, da det både fortæller om bilens årgang og geografiske (første)hjemsted, ligesom det at nummeret bevares hele bilens liv i den grad er med til at bevare historien. Derfor bryder jeg mig netop heller ikke om muligheden for at omregistrere til "cherised numbers".
At det er overladt til "markedskræfterne" at forhandle nummerplader, har jeg heller ikke et sekund noget imod. Det synes jeg faktisk i det konkrete tilfælde er rigtigt brugervenligt. Men det har bare ikke noget med gebyret at gøre. Man kunne da sagtens sælge nummerplader i Storbritannien via markedskræfterne og den lokale hælebar og samtidig opkræve eksempelvis £125 i gebyr til DVLA og dermed staten. Det ville blot hæve "overliggeren" med £125, men da på ingen måde ophæve muligheden for at lade private forestå forhandlingen.

Jeg er såmænd enig med TT i, at man sikkert kunne finde et mere værdigt objekt end nummerplader at beskatte, men, det "nemme" ved nummerplader er jo, at det rammer rimeligt bredt. De fleste danskere rammes jo - både rige som knapt så velstillede. Men man kunne jo vælge at beskatte mere smalt. Man kunne sætte indkomstskatten op til 85% for folk med postnummer 29xx, eller indføre ejerafgift på kørestole og rollatorer :lol:

Jeg startede sådan set blot med at kritisere vinklen på JP/FPNs nummerpladeartikel, fordi jeg synes den var dumsmart. Den regering, som netop JP bejler til, er arkitekterne bag skattestoppet. Hvorfor så brokke sig over at gebyret er 1180 kr., når det med lethed kunne have været 1400 kr. uden skattestop? Journalisten burde da i stedet være begejsret :D
JBN
Medlem
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 26.11.2008 14:12

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf perhag » ons 05.08.2009 23:59

Gebyrer er ikke det samme som afgifter, hvilket der var en retssag om i 1992. Justitsministeriet tabte sagen i Østre Landsret, men vandt i Højesteret. Ved hjælp af Google fandt jeg følgende

Afgifter (skatter) ctr. gebyrer. Der er tale om afgifter, når de indkræves for, at skaffe staten indtægter. Gebyrer (som ikke er omfattet af GRL § 43) omfatter den opkrævning som sker ifm. at forvaltningen stiller en ydelse til rådighed for borgeren og kræver betaling til dækning af dens udgifter.


U.1993.757 (gebyr - sagen)

Der var hjemmel til, at opkræve gebyrer for udstedelse af pas og nummerplader i en lov. Størrelsen af gebyrene var imidlertid alene fastlagt i en anordning. HR fandt, at man ud over, at opkræve gebyrer til dækning af enhedsomkostninger også kunne opkræve gebyrer til dækning af de faste omkostninger som havde tilknytning til aktiviteten (adm. omkostninger ex. kontrolforanstaltninger)

HR fortolkede således "gebyrer" bredt.

Spørgsmålet er om Skat kunne klare frisag nu, når man har halveret antallet af kontorer og fået presset licitationsprisen ned på 44 kr pr. plade.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf Jesper Bering » tors 06.08.2009 13:35

Kære Per,

Tak for interessante oplysninger! Nu bliver det jo så væsentligt at finde ud af om det vi betaler når vi får en nummerplade, er en 'afgift' eller et 'gebyr'.

Ifølge http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1719100 er der hverken tale om 'afgifter' eller 'gebyrer', men om 'priser'. Mon det er et elegant forsøg på at snige sig udenom Højesterets fremtidige afklapsning? Jeg har desværre ikke haft tid til at forske længere.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » tors 06.08.2009 13:55

Man har lavet den nuværende konstruktion med priser (dvs. ikke gebyrer) fastsat direkte i loven (dvs. ikke i en rent administrativ forordning) for med sikkerhed ikke at komme i klemme igen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf CSJ » lør 08.08.2009 09:28

Jeg mener ikke det er en naturlov at Danmark skal adskille sig så markant fra andre lande på dette område. Og jeg køber ikke de traditionelle klicheer om at hvis man kan bære trykke at den ene afgift, så kan man også sagtens bære trrykket af den næste.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf Jesper Bering » lør 08.08.2009 11:31

Kære Carsten,

Nej, det skal da heller ikke være en naturlov. Og man kan skrive bøger om hvor tåbeligt politikerne bærer sig ad ved mange lejligheder - helt enig.

Men har du nogen kommentarer til det idealistiske synspunkt med at bilismen må formodes at påføre samfundet større omkostninger end bilisterne bidrager med i skatter, afgifter og 'priser'? Jeg tænker på de forsamlede omkostninger til forurening, klimaforværring, sygehusophold, invaliditet & for tidlig død, vejanlæg, osv. osv. Jeg tror da nok at de beregninger der kommer ud med at bensinen burde koste over 30 kr/l hvis der skulle være balance i tingene, er lavet på forholdsvis sober og velunderbygget måde.

NB: Jeg er hverken engel eller profet selv! Jeg sparer ikke engang på bensinen når jeg kører. Men derfor kan man vel godt synes at man deltager i noget som der ikke er en rimelig balance i. Når jeg har ondt af mig selv fordi bensinen er så dyr, plejer jeg at tænke på ovenstående, og så får jeg det straks meget bedre, fordi jeg fornemmer at det trods alt er mig som bilist der bliver forkælet i den store sammenhæng. På samme måde: hvis jeg får ondt af mig selv på grund af tilværelsens almindelige forbandelse eller helbredets utilstrækkelighed, plejer jeg at tænke lidt på de små børn nede i Afrika - så får jeg det igen meget bedre......

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf CSJ » lør 08.08.2009 12:39

Jeg mener at danskerne som udgangspunkt er miljøbevidste. Men et så ekstremt afgiftstryk skaber en fjendtligt stemning fra myndighedernes side. Hvis man er positivt indstillet på at investere miljøbevidst, så tærer et afgiftstryk på det overskud man har til at være miljøbevidst.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » lør 31.10.2009 13:52

Her er en film optaget på Ravnholm Emaljeværk med produktion af de dengang "nye" nummerplader med to bogstaver

http://agent.dril.dk/agent/?media=5434& ... n_1950erne
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf perhag » lør 31.10.2009 18:16

Her kan man se hvordan nummerplader (EU-hvidpåhæng BF 1249) bliver transporteret til pakning hos Ketner Utsch:

http://www.boe-therm.dk/c/tt13/ii10280/
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf A. Lunde » tirs 08.12.2009 21:33

Iflg. en dugfrisk artikel på FDM.dk vælger langt størstedelen at få en EU nummerplade:
http://www.fdm.dk/nyheder/biler-udstyr/ ... mmerpladen

79% er et rimelig højt tal - gad vide om det bliver ved, eller om det primært er nyhedens interesse der gør EU-pladerne populære?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » ons 07.04.2010 20:54

Flere danske medier har i dag en historie om at man i Sverige formedelst 240 kr. kan købe en falsk dansk nummerplade der "til forveksling" ligner de ægte - kun er tal og bogstaver "en anelse anderledes". Historien er næppe en nyhed for læserne af dette forum, ligesom jeg heller ikke tror den "svenske" nummerplade vil narre ret mange her. Faktisk har vi allerede set en del af dem på forskellige træf eller på gaden. Som det ses af vedlagte link har de falske nummerplader enten DIN- eller FE-skrift som faktisk er en del forskellig fra den danske nummerpladeskrift.

Historie i Politiken

Den svenske danske nummerplade

Den falske mangler vandmærket, står der i billedteksten, men billedet viser hologrammet!

De her er gode nok, står der i billedteksten, men billedet viser nummerplader lavet af pap eller papir!
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf sorensen » tors 08.04.2010 09:40

Det er da også sjovt at én af dem, der "god nok" er med Dannebrog i stedet for EU-flag. Det ville vist glæde mange hvis det var sandt!

Torben
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf LarsBudtz.dk » tors 08.04.2010 15:57

TT skrev:Flere danske medier har i dag en historie om at man i Sverige formedelst 240 kr. kan købe en falsk dansk nummerplade der "til forveksling" ligner de ægte - kun er tal og bogstaver "en anelse anderledes". Historien er næppe en nyhed for læserne af dette forum, ligesom jeg heller ikke tror den "svenske" nummerplade vil narre ret mange her. Faktisk har vi allerede set en del af dem på forskellige træf eller på gaden. Som det ses af vedlagte link har de falske nummerplader enten DIN- eller FE-skrift som faktisk er en del forskellig fra den danske nummerpladeskrift.

Historie i Politiken

Den svenske danske nummerplade

Den falske mangler vandmærket, står der i billedteksten, men billedet viser hologrammet!

De her er gode nok, står der i billedteksten, men billedet viser nummerplader lavet af pap eller papir!



Jeg har meget svært ved at tro, at folk der er "bilinteresserede" nok, til at kende showplates.se, vil være dumme nok til at benytte dem som "ægte falske plader"; altså at sætte dem på en bil og håbe på at det ikke bliver opdaget. Hverken journalisterne eller politimanden der udtaler sig her virker som om de kender meget til vores "nummerpladekultur"(?) Nogle polakker, rumænere eller lignende kunne måske finde på det, men kun fordi de skulle tro at "det er der ingen der lægger mærke til", hvor alle danske bilinteresserede, også er interesserede i nummerpladen, og derfor kender skrifttypen(/erne) alt for godt. I øvrigt er illustrationen på "dinepenge" da stærkt misvisende; antydende at kun en EU-plade skulle være ægte! :shock:

Jeg har selv flere plader fra showplates.se, til at bruge på billeder, lægge på hattehylden, eller bare vise frem til folk for sjov! Endda også en enkelt gul, og en tysk! :D -Men at bruge dem til at agere rigtig nummerplade kunne jeg ALDRIG, finde på, og det tror jeg heller ikke at andre danskere, i nogenlunde stabil sindstilstand, ville finde på at gøre.

Og nå ja; Skrifttyperne på showplate.se's plader er jo virkelig vidt forskellig fra den danske/ægte; hvis en politimand er nødt til at "tjekke en EKSTRA gang", som der står artiklen, må han da bestemt være uegnet til enhver form for "trafikkontrol" ;)
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » tors 08.04.2010 20:09

Ikke desto mindre har jeg personligt set flere af dem på offentlig vej. Artiklerne kunne give det indtryk at det er meget udbredt. Det er dog ikke tilfældet.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf LarsBudtz.dk » tors 08.04.2010 20:42

Jeg har godt nok aldrig set nogle på offentligt vej, og jeg er bestemt meget "nummerplade-opmærksom", i dagligdagen. Artiklerne får det nærmest til at lyde som om at vi havde britiske tilstande, og det er der i hvert fald absolut ikke tale om.

Men hvor i landet har du set dem? Jeg kan jo se at du holder til i København; selv færdes jeg meget i den Københavnske (og omegns) trafik, og jeg har altså ikke spottet nogle (på offentlig vej, vel at mærke)?
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » tors 08.04.2010 21:10

En på Vesterbrogade ved højlys dag ved Tivoli (meget mere åbenlyst bliver det vel ikke), en flere gange på Vesterbrogade med falske plader som dog ikke var et dansk (ejeller udenlandsk) nummer, men utvivlsomt erhvervet på lignende vis. Derudover adskillige andre i København og provinsen i forbindelse med træf, hvor de utvivlsomt befandt sig på færdselslovens område på de falske plader. Her har jeg ikke medregnet uægte nummerplader af "forfængelighedstypen" som jeg formoder viser køretøjets lovlige registreringsnummer, men som enten har forkert farve, størrelse eller materiale, da det ikke er det denne historie drejer sig om. Det er vist hvad jeg lige kan komme på.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Nummerplader i medier etc.

cron