Side 1 af 1
Fordeling EU/neutral
:
ons 08.02.2023 22:20
af Erik Larsen
Er der nogen af jer specialister der har dannet et overblik over hvor lange serierne er, respektivt med/uden EU?
Re: Fordeling EU/neutral
:
fre 10.02.2023 20:30
af perhag
For de 4-cifrede påhængsvogne har serierne i den senere tid været 5000 for både EU og neutral, antager jeg.
Dog kommer der så mange med EU i træk at den nyeste serie teoretisk kan gå fra FA6908 til foreløbig starten af FE, som giver lidt over 30.000 numre.
Tidligere er de neutrale ofte kommet i serier á 2500 styk og enkelte gange 1250 styk.
EU-pladerne vil jeg mene konstant har været i serier med 5000 styk ret længe.
For 10 år siden varierede størrelsen af serierne en hel del.
Re: Fordeling EU/neutral
:
fre 10.02.2023 21:04
af perhag
Hvis spørgsmålet specifikt handler om prøveplader, så har jeg ikke størrelserne på serierne.
Indtrykket er at de nyeste EU-serier med prøveplader til biler er blevet meget længere end for 10 år siden.
Den øjeblikkelige serie går mindst fra FX til HC, over 2500 styk, hvis det ikke er flere serier efter hinanden.
Muligvis er EX-FW sprunget helt over, og i så fald kan DG-EW være en del af den aktuelle EU-serie for biler.
Re: Fordeling EU/neutral
:
lør 11.02.2023 16:17
af Martin O
På DMR kan man jo slå de enkelte faste prøveskilte op og få oplyst om det er til bil eller MC, og om det er EU eller neutral. Det er unødvendigt at slå hvert enkelt nummer op; det handler "bare" om at finde ud af hvor typerne skifter. Jeg har på et tidspunkt nørklet lidt med det; men det er trods alt et stort arbejde, så jeg er ikke nået så langt med det. Jeg prøver at grave mine gamle notater om emnet frem.
Jeg har fundet et enkelt notat, hvor en EU-bil-serie afbrydes af MC-serier (eller dvs. det er jo så 3 EU-bil-serier med MC-serier imellem):
Der kører i øjeblikket en lang neutral bil-serie, som begynder med CF 41 og foreløbig er nået til DD 19 (som er udleveret 09-02-2023). Hvis serien slutter med DG 80 som foreslået nedenfor, passer det med et rundt tal: 2200 numre.
Fra DG 81 er der EU-bil-skilte til og med DL 10. Det er 200 numre. Jeg tænker at den førnævnte igangværende neutrale serie kommer til at slutte med DG 80, fordi denne serie begynder med DG 81.
DL 11-58 er neutrale MC. DL 59 og 60 giver ingen resultater. De bør være neutrale MC, hvis antal plader i serien skal være et rundt tal - og hvorfor skulle det ikke det? Det bliver så til 50 numre.
Fra DL 61 er det igen EU-bil-skilte frem til EE 27. Det får jeg til det lidt mærkelige antal 1407.
EE 28-41 er EU-MC. De fortsætter nok videre frem, jeg gætter på til EE 87, så det bliver til 60 numre.
EE 90-97 er neutrale MC. EE 88 og 89 giver ingen resultater. De er måske også neutrale MC-plader, der ligger og samler støv et sted sammen med de to ovennævnte. I så fald er det 10 numre.
Fra EE 98 er det igen EU-bil-skilte frem til EW 87. 1250 numre.
Så er der et stort mellemrum fra EW 88 frem til FX 17. Det kan tænkes at dette mellemrum bliver til en ny neutral bil-serie. Det varer noget, inden den igangværende neutrale bil-serie er nået til DG 80. Mellemrummet er på 2090 numre.
Fra FX 18 er det igen EU-bil-skilte.
Ang. de fire numre DL 59, DL 60, EE 88 og EE 89: Det er ifølge min teori fire fortløbende neutrale MC-numre. Fortløbende, fordi numrene mellem DL 60 og EE 88 er andre typer. Jeg er kommet til at tænke på at numrene velsagtens forsvinder fra DMR, når prøveskiltene afmeldes. Fire fortløbende numre kunne så fx have tilhørt en MC-forhandler, som er ophørt. Den ide er jeg så hurtigt gået væk fra igen, for AA 10 kan slås op, og det er et nummer som er ophørt i 2017. Derfor tror jeg at de fire numre ligger og samler støv et sted og venter på at blive udleveret.
Jeg skal tilføje, at der sandsynligvis gemmer sig flere MC-serier i de lange serier, herunder måske i det tilsyneladende oversprungne interval på 2090 numre. MC-prøveskilte observerer vi jo ikke så tit. Jeg kan også sagtens have overset nogle MC-serier, fordi jeg jo netop ikke slavisk har slået alle numre op. Desuden er det højeste neutrale MC-nummer jeg har fundet ved opslag, udleveret for en del tid siden, så der er sandsynligvis flere MC-serier længere fremme: EE 97 er udleveret i marts 2022. EE 41 som er MC med EU, er udleveret januar i år, men der er jo også plads til en del flere EU-numre op til den sjove lille neutrale serie.
Re: Fordeling EU/neutral
:
søn 12.02.2023 16:38
af Martin O
I fortsættelse af ovenstående har jeg nu brugt lidt tid på at slå prøveskilte op på DMR. Jeg begyndte simpelthen fra AA. De første serier er meget korte og af uregelmæssig længde. Jeg tænker, man skulle have produceret de forskellige typer i en fart, så man har sat nogle små serier i gang. Jeg er nået frem til følgende:
Redigeret på baggrund af TTs oplysninger
Øvrige rettelser
AA 10 - AA 30: 21 numre MC EU
AA 31 - AB 17: 77 numre Bil EU
AB 18 - AC 17: 90 numre Bil neutral
AC 18 - AM 66: 859 numre Bil EU
AM 67 - AM 69: 3 numre mangler
AM 70 - AM 75: 6 numre MC neutral
AM 76 - AP 95: 200 numre Bil EU
AP 96 - AS 15: 100 numre Bil neutral
AS 16 - AV 45: 300 numre Bil EU
AV 46 - BG 55: 1000 numre mangler (kontrolleret ved et par stikprøver i hver bogstavkombination)
BG 56 - BW 20: 955 numre Bil EU
BW 21 - BW 70: 50 numre Bil neutral
BW 71 - BY 90: 200 numre Bil EU
BY 91 - BZ 50: 50 numre Bil neutral
BZ 51 - CE 30: 250 numre Bil EU
CE 31 - CE 80: 50 numre Bil neutral
CE 81 - CF 40: 50 numre Bil EU
CF 41 - CF 90: 50 numre Bil neutral
CF 91 - CH 60: 150 numre Bil EU
CH 61 - DG 80(?): 2000 numre Bil neutral (Serien er foreløbig nået til DD 26, men må forventes at fortsætte helt til DG 80, jf. mit foregående indlæg.)
DG 81 - DL 10: 200 numre Bil EU
DL 11 - DL 58: 48 numre MC neutral
DL 59 - DL 60: 2 numre mangler
DL 61 - DT 20: 500 numre Bil EU
DT 21 - DT 27: 7 numre MC EU
DT 28 - EE 27: 900 numre Bil EU
EE 28 - EE 41: 14 numre MC EU (Der er en ny EU MC-serie i GY xx, så noget tyder på at denne serie er sluttet her.)
EE 42 - EE 89: 48 numre mangler
EE 90 - EE 97: 8 numre MC neutral
EE 98 - EW 87: 1250 numre Bil EU
EW 88 - FX 17: 2000 numre mangler (Antal under forudsætning af at FF overspringes.)
FX 18 - GV 50: 1923 numre Bil EU
GV 51 - GV 70: 20 numre MC neutral
GV 71 - GY 61: 261 numre Bil EU
GY 62 - GY 98(?): 37 numre MC EU (foreløbig til GY 72)
GY 99 - : Bil EU
Der er fra AM og frem nu fire intervaller, hvor længden er lidt skæve tal. Jeg har markeret dem med rød skrift ovenfor. Jeg mistænker, at der kan gemme sig nogle MC-serier inde i disse intervaller; men det vil være ret tidskrævende at gennemgå hvert interval minutiøst for at finde ud af det. Man må nemlig nok regne med at skulle slå hvert femte eller i hvert fald hvert tiende nummer op, fordi nogle MC-serier har været meget korte. Derudover gemmer der sig sikkert også MC-serier i det igangværende interval fra FX 18.
Re: Fordeling EU/neutral
:
man 13.02.2023 22:02
af TT
Der er 50 neutrale numre til bil fra CE 31 til CE 80
Der er 150 EU-numre til bil fra CF 91 til CH 60
Re: Fordeling EU/neutral
:
man 13.02.2023 22:38
af Martin O
TT skrev:Der er 50 neutrale numre til bil fra CE 31 til CE 80
Der er 150 EU-numre til bil fra CF 91 til CH 60
Tak for det. De små intervaller kan være svære at få øje på, især når vi ikke har nogen observationer. Jeg har redigeret mit forrige indlæg med disse oplysninger.
Det skaffede os også af med de lidt usædvanlige serielængder på 350 og 2200
Re: Fordeling EU/neutral
:
tirs 14.02.2023 09:34
af TT
Der er neutrale numre til MC fra GV 51 til GV 70.
Der er EU-numre til MC fra GY 62 til mindst GY 72. EU-numre til bil begynder igen fra GY 99.
Re: Fordeling EU/neutral
:
tors 16.02.2023 08:13
af TT
Der er EU-numre til MC fra DT 21 til DT 27, hvilket eliminerer det skæve antal EU-numre til bil i det pågældende interval