Nye militærplader

Spørgsmål og diskussioner om de særlige nummerplader for kongehuset, forsvaret, beredskabsstyrelsen og kommunale brandvæsner

Nye militærplader

Indlægaf Jesper Bering » man 10.01.2011 23:01

Hej Bønnis,

Har militæret indført nyt design af nummerpladesymbolerne? Og er der nogen der har ordentlige billeder af dem?

Jeg så vedlagte en mørk nat på motorvejen i begyndelsen af december 2010, og jeg havde desværre ikke mulighed for at tage noget bedre billede, da jeg var alene i vognen og ikke havde nogen blitz. Skjoldet er af et stærkt stiliseret design - selve skjoldpladen er erstattet af 4 gule firkanter, der formodentlig skal ligne skjoldets 4 hovedfelter, men som desværre er kommet til at minde langt mere om et Dannebrogsflag.

hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nye militærplader

Indlægaf TT » tirs 11.01.2011 07:20

Ja, for et par år siden begyndte man at udskifte værnsmærkerne med en gul udgave af forsvarets fællesmærke som består af et kronet dannebrog omgivet af tre cirkelslag. Cirkelslagene symboliserer de tre værn. Designet er inspireret af vikingeborgene. Se også http://forsvaret.dk/FKO/Om%20Forsvaret/ ... fault.aspx
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye militærplader

Indlægaf Jesper Bering » tirs 11.01.2011 17:23

Kære Thomas,

Tak for forklaring og link!

Det beroliger mig at det nye mærke faktisk skulle forestille Dannebrog og ikke en stiliseret udgave af hærmærket (som sagt ville det nemlig have været en usædvanlig dårlig stilisering).

Først nu finder jeg ud af at jeg kunne have læst mig til det hele på nrpl.dk - - hvilket jeg jo burde have sagt mig selv......

Du skriver på nrpl.dk at man kan læse køretøjets anskaffelsesår ud af nummeret. Kan man også se hvilket værn, køretøjet tilhører?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nye militærplader

Indlægaf CSJ » tirs 11.01.2011 18:48

Her er et billede af en af de nye militærplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nye militærplader

Indlægaf dykker5502 » ons 12.01.2011 10:20

Jesper Bering skrev:Først nu finder jeg ud af at jeg kunne have læst mig til det hele på nrpl.dk - - hvilket jeg jo burde have sagt mig selv......

Du skriver på nrpl.dk at man kan læse køretøjets anskaffelsesår ud af nummeret. Kan man også se hvilket værn, køretøjet tilhører?

Hvis du nu læste det hele, så ville du se at det hele udspringer af en rationalisering, hvor det er en fælles funktion der har køretøjerne, som så udlånes til de enkelte værn.
For en kampvogn er der måske ikke så meget tvivl om hvem der bruger den, men de mere neutrale køretøjer kan således flyttes rundt hvor derer behov.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Myndigheders nummerplader

cron