Side 1 af 1

Gule plader på brandbil

Indlæg: ons 02.12.2020 01:53
af Holst
Sidste år fik det lokale brandvæsen en ny Magirus stigevogn der erstattede en 10 år gammel Mercedes Econic, det der i midlertid springer i øjnene er at den (og dens søster der bor i Hillerød) har gule plader (og vægttavler), er det noget nyt at brandbiler får gule plader?

https://sn.dk/galleri/831242

Re: Gule plader på brandbil

Indlæg: tirs 31.01.2023 22:34
af Erik Larsen
Siden på sn.dk findes ikke mere.
Har du eventuelt andre billeder?

Jeg har i dag set en artikel om en brand i Helsinge. Her så man på billederne to af køretøjerne med hvid neutral CB med en kvadratisk.
Men der er måske uenighed synshallerne imellem, om hvilke plader der skal på når "væsnerne" ikke selv laver egne plader? Måske lidt som fejemaskiner, hvor der både er hvide og gule plader.

Re: Gule plader på brandbil

Indlæg: ons 01.02.2023 15:42
af mikkelhansen
Det er måske samme artikel (med fungerende link), men her er i hvert fald et billede af den omtalte Magirus gulplade-brandbil fra samme nyhedsside: https://www.sn.dk/frederikssund-kommune ... tensbrand/ .

Billedet i lidt højere opløsning her (klik):
5e85nenxyllkb3fpu4o-8atbej4-1024x684.jpg

Re: Gule plader på brandbil

Indlæg: ons 01.02.2023 22:19
af TT
Der kan være forskellig praksis forskellige steder, eller der kan være små forskelle vi ikke kan gennemskue. Den med hvid plade har 5 siddepladser, den med gul kun 2. Sidstnævnte har dog en meget lille lasteevne


Der kan også være ændret praksis mellem 2018 (hvide plade) og 2019 (den gule plade).

Re: Gule plader på brandbil

Indlæg: ons 01.02.2023 22:57
af Erik Larsen
TT skrev:Den med hvid plade har 5 siddepladser, den med gul kun 2. Sidstnævnte har dog en meget lille lasteevne.

Jeg kunne forstå på Københavns Brandvæsen, for en del år siden, at deres stigevogne var nedvejet. Bilen er egentlig bygget til nogle flere tons. Men på stigevogne er der ikke særlig meget udstyr, så der er ikke behov for en stor lasteevne.
At den anden har 5 siddepladser, tænker jeg ikke har betydning. Hvis der var mere end 9 (inkl fører) ville den måske gå som en bus. Det har man gjort i Norge og Sverige i en længere årrække; forlænget en sættevognstrækker og sat 9-10 passagersæder i. Dermed bus. Og så en standard sættevogn bagpå til rutegods. Derved kunne de køre hurtigere, og var mere konkurrencedygtige i markedet.

Re: Gule plader på brandbil

Indlæg: fre 17.02.2023 20:27
af mbp
Jeg har et gæt, nogen kommuner begyndte for nogle år siden, at spekulere i at der var mange mennesker, som sad brandstationerne og bare ventede.
Man kom så på den ide, at de jo f.eks. kunne køre som vægtere dvs. rundering og tyveri alarmer.
Det begyndte man så på, men man havde jo stadig sin udrykningstid at overholde, så man kørte som vagt i brandbilerne (uden at køre udrykningskørsel naturligvis).
Problemet var, at der ikke var betalt afgift af køretøjerne, og når brandvæsnet bød på en vagt kontrakt, så havde de jo den udgift mindre i forhold til konkurrence.
Hertil tænker jeg, at en af årsagerne til at nogen køretøjer er indregistrer anderledes, muligvis kan ligge.