Kroneplader - lovgrundlaget

Spørgsmål og diskussioner om de særlige nummerplader for kongehuset, forsvaret, beredskabsstyrelsen og kommunale brandvæsner

Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf dykker5502 » lør 14.01.2012 12:07

Ja ja ja - jeg sidder med en kop kaffe og ungerne og ser TV2 fra markeringen af "Daisy"s 40 års regeringsjubilæum sådan en lørdag morgen...

På turen til/fra Roskilde var der både i København og i Roskilde en fin VIP bus fra Edelskov (der vel nærmest er Kgl. Hofleverandør i bustransport) MED KRONEPLADER!

Vi er vel vant til at se biler ejet af Hoffet med normale nummerplader det ene øjeblik og med kroneplader ved højtidelige lejligheder, men at der sættes kroneplader på fremmede biler overraskede mig lidt.

Det får mig til at spekulere over - hvad er egentlig lovhjemlen til at hoffet kan ind- og omregistrere biler "efter forgodtbefindende"? Noget lignende gælder vel for Forsvaret og Beredskabstyrelsen og visse kommuner/brandvæsener?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf CSJ » lør 14.01.2012 18:25

Jeg studsede også over at se Edelskovs bus med nummerpladen Krone 234. Jeg spekulerede på om det var en særlig ad hoc nummerplade bussen var forsynet med i dagens anledning, ligesom traktoren da Margrethe var på Skarø (omtalt i en anden tråd her i forumet).
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf LarsBudtz.dk » lør 14.01.2012 23:05

CSJ skrev:Jeg studsede også over at se Edelskovs bus med nummerpladen Krone 234. Jeg spekulerede på om det var en særlig ad hoc nummerplade bussen var forsynet med i dagens anledning, ligesom traktoren da Margrethe var på Skarø (omtalt i en anden tråd her i forumet).


Bova Maqic'en (den foran DR Byen) hed 234, hvilke numre havde de/den(?) bus(ser) der kørte til/fra Roskilde? Jeg mener at have set en af Jonckheere'rne anvendt et eller andet tidspunkt på dagen.

Her har jeg fotograferet Krone 233 sidste år:
http://dansketuristbusser.dk/billeder/vis_billede.php?ID=1237
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf CSJ » søn 15.01.2012 09:57

Jeg fulgte ikke med hele tiden, så jeg så kun den ene bus krone 234 i fjernsynet.

Men Margrethes personlige bil Krone 121 var vist en Bentley - det mærke som hendes far sværgede til.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf dykker5502 » søn 15.01.2012 17:28

CSJ skrev:Jeg spekulerede på om det var en særlig ad hoc nummerplade bussen var forsynet med i dagens anledning, ligesom traktoren da Margrethe var på Skarø (omtalt i en anden tråd her i forumet).
Ja, det er det helt klart. Den kører ikke til daglig med den plade, men kun når den (eller en af de andre VIP busser) kører for Kongehuset.

CSJ skrev:Men Margrethes personlige bil Krone 121 var vist en Bentley - det mærke som hendes far sværgede til.
Nej, det er en Daimler, ligesom Krone 1 og 2:
http://kongehuset.dk/historiske-samling ... lige-biler
På ovenstående side er også nævnt en Krone 5 - måske den har krone 121 når den opererer som privatbil :-)

Bottomline er at hoffet åbenbart kan flytte rundt på disse nummerplader som de vil og gør det. Og det er det mit spørgsmål egentlig går på - hvad er det lovmæssige grundlag for dette?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf dykker5502 » søn 15.01.2012 17:50

Nå, nu tog jeg mig lige sammen og checkede "Lov nr. 309 af 19. april 2006 om registrering af køretøjer med div. senere ændringer" og i §1 finder man:
Stk. 4. Kongehusets, forsvarets og Beredskabsstyrelsens køretøjer skal ikke registreres i Køretøjsregisteret. Forsvarsministeren fastsætter regler om registrering af disse køretøjer.

Så er den jo ikke længere...
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf TT » søn 15.01.2012 18:27

Krone 121 er en nyligt anskaffet Bentley Mulsanne, og den har ikke noget med hverken Store Krone (Rolls-Royce), eller Krone 1, 2 eller 5 (Daimler) at gøre. Krone 121 er dronningens "privatbil", mens Rollsen og Daimlerne er repræsentationsbiler som sædvanligvis kun anvendes ved officielle begivenheder. Dronningen har haft Krone 121 på sin "privatbil" siden i adskillige årtier. Den forrige var en Bentley Arnage, og den første var en Volvo Amazon. Historien bag nummeret bør være velkendt af denne sides læsere.

Der bliver mig bekendt ikke byttet særlig meget rundt på numre i kongehusets faste bilpark, men når en bil erstattes med en anden, flyttes nummeret over på den nye bil. Bilerne kan forsynes med almindelige nummerplader om ønskeligt. Der er ikke registreringspligt for kongehusets køretøjer og derfor heller ikke pligt til at køre med almindelig nummerplade.

Også til kronprinsens bryllup blev der brugt forskellige "ad hoc"-kronenumre til lånte køretøjer mv., og disse lå også i 200-serien.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kroneplader - lovgrundlaget

Indlægaf Erik Larsen » ons 14.09.2022 23:19

LarsBudtz.dk skrev:Her har jeg fotograferet Krone 233 sidste år:
http://dansketuristbusser.dk/billeder/vis_billede.php?ID=1237


Har du tilfældigvis stadig det billede?
Det ligger åbenbart ikke på den hjemmeside længere. Jeg får en fejlmeddelelse.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Myndigheders nummerplader