Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf AndersF » tirs 21.06.2011 21:30

Hvis man sammenligner de seneste plader med den nye skrifttype med nogle af de første, ser det ud til at bogstaver og tal nu står højere oppe.
Jeg bemærkede forskellen da jeg sad og kiggede på billederne af almindelige EU-nummerplader med de højeste observerede numre.
Det hvide mellemrum under bogstaverne og tallene er nu markant højere en det hvide mellemrum over dem. I starten var forskellen mindre.
I mine øjne ser det lidt forkert ud med den meget store forskel. Er der tale om en fejlproduktion?

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf TT » tirs 21.06.2011 22:40

Jeg synes faktisk det i starten optisk så ud til at tegnene "hang" lidt, dvs. var for langt nede. Ud fra en optisk synsvinkel tror jeg at tegnene bør stå en anelse over midten, men hvor de rent faktisk står, og hvor præcist de overhovedet kan placeres, ved jeg ikke.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf AndersF » tors 04.08.2011 13:04

Efter at tegnene har 'svævet' lidt rigeligt gennem de seneste par serier, ikke mindst EF og EG, har jeg nu konstateret at de fra og med EG 5? XXX er kommet ned på plads igen!
Optisk set bør tegnene stå på højde med stjernerne og DK ude i venstre side, som gruppe betragtet, hvilket, så vidt jeg kan bedømme, er en anelse over midten af pladen.

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf TT » tirs 30.08.2011 21:40

Jeg har nu også lagt mærke til en del plader med især EF og EG med teksten placeret meget højt - måske op til omkring en centimeter tætter på toppen end bunden.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf AndersF » ons 31.08.2011 10:33

Jeg har kontaktet SKAT vedr. sagen, som vil tage kontakt med producenten. Den optimale placering af tegnene må, også efter min mening, være en anelse over midten, således at mellemrummet under tegnene er ca. 1,4 gange så stort som mellemrummet over dem. Sådan er det f.eks. på pladerne i B-serien, hvor jeg synes at tegnene, optisk set, hverken 'hænger' eller 'svæver' i forhold til DK og stjernerne. På de nyeste plader i EG- og EW-serierne er tegnene kommet lidt ned igen, så måske er man selv blevet klar over at der var noget der ikke var helt i orden - et delingsforhold mht. mellemrummene over og under tegnene på 1 til 2 er lidt voldsomt.

Mht. pladerne i det nye design uden EU-symbol, har jeg lagt mærke til at man i starten tilsyneladende placerede tegnene højdemæssigt præcis i midten, som på Naur Klint-pladerne, men senere har valgt at hæve dem et par mm.

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf LarsBudtz.dk » søn 09.10.2011 14:51

Endnu værre er vel, at forskellige højdejusteringer også kan opleves på éen og samme plade, som her, hvor B står højere end den øvrige tekst:

Billede
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf PS » ons 12.10.2011 13:51

Som supplement til FB 30144 har jeg set disse plader også med et B, der står mærkbart højere end den øvrige tekst:

FB 30102, en hvid Audi
FB 30120, en lilla Suzuki
FB 30178, en hvid Seat Ibiza

Prægemaskinen har åbenbart haft en "off-dag" omkring FB 30100, eller også er det kvalitetskontrollen der har svigtet.

Mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf AndersF » tors 13.10.2011 17:51

PS skrev:Prægemaskinen har åbenbart haft en "off-dag" omkring FB 30100, eller også er det kvalitetskontrollen der har svigtet.


Begge dele lader vist til at være tilfældet! Bortset fra det 'svævende' B, står de øvrige tegn faktisk meget pænt, rent højdemæssigt.

Det er mærkeligt at man tilsyneladende ikke kan indstille maskinerne korrekt én gang for alle, så alle nummerpladerne bliver produceret efter specifikationerne.

Har iøvrigt set en enkelt nummerplade hvor hologramstriben ikke sad helt tæt op ad EU-mærket - der var et (hvidt) mellemrum på 1-2 mm!

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf LarsBudtz.dk » tirs 08.11.2011 16:59

Idag faldt jeg over et andet eksempel på hvad der ser ud som sjusk fra producenten. Alternativt kan den ene være en erstatningsplade, der er produceret efter man, bevidst, har ændret på luften omkring I'et?

Samme bil for- og bagfra:

spatiering.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf AndersF » tirs 08.11.2011 18:59

Det lyder meget sandsynligt at den ene er en erstatningsplade for en tidlig ønskeplade i det nye design. I starten var der en masse luft omkring I'erne, hvilket så noget uharmonisk ud.
Det er egentlig mærkeligt at man ikke gjorde det ordentligt fra start - man havde jo allerede gjort sig nøjagtig den samme erfaring med de gamle Naur Klint-ønskeplader!

MVH Anders
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Er bogstaver og tal generelt flyttet op?

Indlægaf perhag » fre 09.05.2014 15:06

I aprilnummeret af FDMs Motor på side 43 har Mogens Pedersen spurgt om det er en fejl at tal og bogstaver er en anelse forskudt opad. Svaret om den manglende højdecentrering fra Casper Schad lyder bl.a.:

"Skat har oplyst , at Utsch for relativt nylig er gået over til at anlægge tal og bogstaver en anelse forskudt for midten på nummerplader med EU-logo, for at tal og bogstaver dermed flugter med overkanten af stjernerne og underkanten af "DK" i EU-logoet, hvilket - i hvert fald ifølge Utsch - skulle give et visuelt mere harmonisk indtryk."
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland


Tilbage til Nummerpladedesign

cron