Kære Thomas,
Ifølge
http://nrpl.dk/high-1966.php er der endnu 6 serier tilbage, hvor man ikke er begyndt at udlevere nummerplader med det nye design. Heriblandt de to serier med hvide og gule kvadratiske bagplader.
1) Ved du noget om hvor længe (størrelsesorden) det varer før pladerne med det gamle design slipper op i de to serier med kvadratiske bagplader?
Jeg er godt klar over at det at udlevering af plader med nyt design er påbegyndt i en given serie, ikke er det samme som at der ikke er plader med gammelt design tilbage i den pågældende serie. Men det er jo dejlig nemt at slå op på
http://nrpl.dk/high-1966.php og se om serien præsenteres med gammelt eller nyt design - og det giver dog i det mindste et fingerpeg om hvordan det går.
2) Ved du noget om hvor længe (størrelsesorden) der kan tænkes at gå fra de første plader udleveres med nyt design i de to kvadratiske serier, til de sidste med gammelt design slipper op?
Jeg er godt klar over at der er mange ubekendte faktorer som skal afklares eller bedømmes, før man kan svare meningsfyldt på den slags spørgsmål, men upræcise svar vil være langt bedre end ingen svar.
-----------------
Grunden til at jeg spørger - udover simpel, nørdet nysgerrighed - er at pladerne på min Kalmar Tjorven postvogn CH 86 617 har det rigtig skidt. De blev oprindelig limet på plastikkarrosseriet med Plastic Padding (ja, det var hvad vi havde den gang i 1977!), men det holdt ikke længe, og siden da har de siddet skruet fast med en rustfrit stål-galopskrue i hvert hjørne. Pænt og nydeligt, men desværre fremkalder kontakten mellem rustfrit stål og aluminium en kraftig galvanisk korrosion, der bagpå har bredt sig over det meste af nummerpladen. 'Malingen' skaller af og hænger kun lige akkurat fast, medens der dannes meget store, sammenhængende blærer under den afskallede 'maling'.
Derfor har jeg overvejet at investere i et nyt sæt nummerplader med DD-nummer, inden systemet går over til pladerne med det nye, grimme design. Jeg går ud fra at det kan lade sig gøre at få andre, gule nummerplader på vognen, selv om den kun anvendes til privatkørsel - men jeg har ikke fået det bekræftet endnu. Jeg skal ikke have nogen af de nymodens papegøjeplader på, ihvertfald.
3) Ved du om jeg kan få nye, gule plader ved en simpel ombytning, enten ved at tabe den ene plade først, eller ved at aflevere begge de gamle?
Alternativet er at skulle rense de gamle plader og male dem op. Jeg har ikke noget imod pillearbejde, men hvis det skal gøres med reflekterende maling, bliver det i bedste fald besværligt, og hvis jeg maler dem op med ikke-reflekterende maling, bliver det måske mere eller mindre ulovligt?
Jeg aner ikke hvad jeg vil beslutte mig til, men det skal ikke forhindre mig i at fantasere over - og spørge til - mulighederne. Jeg håber at du eller andre har et par opbyggelige kommentarer, og dem vil jeg se frem til.
hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk