Ny nummerpladeskrift

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Ny nummerpladeskrift

Indlægaf TT » tirs 17.06.2008 06:22

Den nye nummerpladeskrift er efterhånden så almindelig at man kan danne sig et overblik over forskelle og ligheder med den gamle skrift.

Den nye skrift er først og fremmest smallere end den gamle, ca. ½ cm pr. tegn. Ellers er der følgende at bemærke om de tegn der er forskellige fra tidligere:

C - mere åben til højre end det gamle C.
G - ingen tværstreg (G'ets udseende er blevet rapporteret fra Grønland.)
J - mere åben forneden
R - mindre overdel
S - mere åben
1 - har nu fod og tappen foroven sidder højere oppe
2 - mere åben foroven
3 - rund overdel i stedet for kantet
5 - større overdel
8 - over- og underdelen mødes i et kryds hvor der hidtil var tale om to "boller" oven på hinanden.

A, F, I, O, Q, W - har jeg ikke set. Er der andre der har set dem?

Hvad angår de øvrige tegn, er de i det store hele smallere versioner af de gamle. Nogle tegn, fx X, har dog forskellig tykkelse på stregerne, således at stregen der går fra øverst til venstre mod nederst til højre er tykkere end den der går fra øverst til højre mode nederst til venstre. Foruden X gælder det vist også V og Y, men ikke M.

1-tallet er så vidt det kan vurderes fortsat en smule højre- eller venstrestillet alt efter om det står først eller sidst i en talgruppe.

Den nye skrift er designet specielt til formålet af 11Design.

Mvh
Thomas
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf TT » tors 19.06.2008 17:51

Efter at have set en ny ønskenummerplade (ny skrift både på forreste og bageste plade) kan der nu tilføjes:

K - de to "ben" mødes længere til venstre end før, hvor de kun lige rørte den lodrette streg

A og F er nu set, men giver ikke anledning til særlige kommentarer. A's og V's to ben er tættere sammen hvor de mødes end på de gamle nummerplader, hvilket er fremtvunget af at bogstavets bredde er reduceret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf A. Lunde » fre 27.06.2008 10:15

Jeg vil blot nævne at jeg kan bekræfte at G - også udenfør Grønland - er udformet som noget der liger FF Signa Condensed Clumn Bold (som jeg så en henvisning til i den gode gamle gæstebog: http://www.fontshop.com/fonts/singles/f ... lumn_bold/ ) :)

Der kører en Mini rundt med ønskenummerpladen EDGE i Århus området - nummerpladerne er i det nye design.
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf Christian Paulsen » fre 27.06.2008 10:43

Har set en hyrevogn i Aalborg med nummerplade i den nye skrift.
Man skal godt nok lige vende sig til den nye font, da den er mere smallere end den gamle.
Det gør aflæsning noget sværere - især hvis køretøjet er i bevægelse! ;)
Med venlig hilsen

Christian H. Paulsen
Christian Paulsen
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 26.06.2008 23:14
Geografisk sted: Aalborg, Region Nordjylland

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf TT » fre 27.06.2008 18:45

Smallere skrift giver alt andet lige dårligere læsbarhed. Problemet afhjælpes dog til dels ved at bogstaver som C, J og S er blevet mere åbne. G er også blevet mere åbent, men det er vist en smagssag om man bifalder den manglende tværstreg. Det er selvfølgelig et mindre problem, da vi ikke kommer til at se så meget til bogstavet, medmindre SKAT vælger at tage det i brug på almindelige nummerplader.

Brugerne skal være velkomne til at uploade billeder.

Thomas
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf nikrha » tors 10.07.2008 12:01

Så en ønskernummerplade med ny skrifttype forleden, "nummeret" var så vidt jeg husker "RØNBEK". Lagde dog mest mærke til Ø og E
Ø'et har en relativt smal skråstreg i forhold til omkredsen, hvilket, i mine øjne, ser lidt underligt ud. Ø afviger i øvrigt ikke bemærkelsesværdigt fra tidligre.
Det kan man heller ikke sige om E, hvilket for mit vedkommende giver anledning til lidt undren. Jeg kan læse af tidligere indlæg at heller ikke F afviger særligt. Og jeg kan da godt undre mig over at man ikke benytter lejligheden til at adskille E og F mere, så begge bogstaver kan bruges. MOTOR skriver jo at G skal tages i anvendelse i Danmark og ikke længere være reserveret til Grønland, men hvad sker der så i Grønland?
De må vel også udtømme GR på et tidspunkt?
F har jo været forbeholdt Færøerne, men da de har eget system er serien vel ledig? Bortset fra RF selvfølgelig, men det er jo en begrænset mængde nummerplader i det samlede billede.

Er der nogen der ved, om F påtænkes taget i brug i fremtiden?

Mvh
Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf TT » fre 11.07.2008 10:00

Hvis man forsøger at adskille E og F mere end nu, får man en mere uharmonisk skrift. Som eksempel kan nævnes den tyske nummerpladeskrift. Der er der lavet kunstig stor indbyrdes forskel på bogstaverne (fx E og F). Det gør det lettere at skelne bogstaverne fra hinanden, men det gør til gengæld bogstaverne sværere at læse da nogle bogstaver har en usædvanlig form. Hensynet til bogstavernes forskellighed og hensynet til bogstavernes genkendelighed skal afvejes mod hinanden. I øvrigt er tværstregen i F under midten, så der en større forskel på de to bogstaver end den manglende streg i bunden.

Det er kun gavnligt at indføre flere bogstaver hvis der er behov for det. Ellers vil flere tegn blot betyde flere forvekslingsmuligheder. Hvis reglen bliver at et køretøj skal have været afmeldt i 15 år før nummeret genbruges, kan nogle serier få problemer med at have kombinationer nok, fx små knallerter. Brugen af F vil udelukke RF (køretøjer i lufthavne), KF (formelle numre for kommunale brandvæseners køretøjer) og FF (formelle numre for køretøjer på manøvrebaner). CF har været brugt af Civilforsvaret, så måske vil man også springe den over.

Færøske nummerplader i dansk design havde først en opretstående politihånd, dernæst bogstavkombinatinern Fø og til sidst bogstavet F alene, så det begrænser ikke brugen af bogstavet F. TF har dog været brugt på knallerter på Færøerne, så det er muligt at den kombination også er ude af spil.

Grønland har kun brugt G alene og GR, så de andre kombinationer er fri. Skulle GR-numrene blive opbrugt, kan man genbruge numrene som i Danmark. Ellers må man med den nuværende politiske udviklng forvente at Grønland får helt egne nummerplader på et tidspunkt ligesom Færøerne.

Når man vælger at bruge GA, GB osv. som mellemløsning mellem ZZ og genbrug fra AA/AB, kunne man få den tanke at man ikke vil bruge F, da det ellers ville have været mere naturligt at starte med FA, FB osv.

TT
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf Erik Larsen » søn 13.07.2008 12:18

Jeg leder på min pc efter et billede i ny skrifttype, en ønskeplade med teksten "DORTE", evt med et initial fra efternavnet.
Jeg tror dog det er endt på konens bærbare, så jeg må kigge videre når jeg kommer i nærheden af den...

Jeg har iøvrigt observeret en sættevognstrækker med erstatningsplade i ny skrift, men jeg nåede hverken at skrive nummeret eller tage billede af det :-(
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ny nummerpladeskrift

Indlægaf Kurt Stokholm » søn 13.07.2008 15:23

Blot denne kommentat til Thomas' indlæg af 11.07.2008

Der kører massser af biler med bogstaverne GL, såvel som GR, på Grønland.

Venlig hilsen
Kurt Stokholm
Kurt Stokholm
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 18.06.2008 13:33


Tilbage til Nummerpladedesign

cron