Hologram

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Hologram

Indlægaf Ralph » ons 14.10.2009 19:58

Der er i DF en diskussion igang om hologrammer på EU-plader vs. alm. plader - kan nogen her bekræfte at I har hologram på jeres IKKE-EU-plade - her snakker jeg ikke om det voldsomme store sorte hologram på EU-plader, men et lille SKAT-logo i lysegråt. Jeg har selv et på min ZT xx xxx plade, men jeg ved ikke hvornår de begyndte?

--
Ralph
Ralph
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 14.10.2009 18:45

Re: Hologram

Indlægaf TT » ons 14.10.2009 20:06

Der har i mange år været et vandmærke på alle nummerplader som kan ses fra en bestemt vinkel. Oprindelig var det politiets "øje i hånd"-symbol, men da SKAT overtog, blev det SKATs logo i stedet.

Det blev indført omkring 1991.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hologram

Indlægaf Jesper Bering » ons 14.10.2009 21:19

Kære Ralph,

Som Thomas giver tilkende, er SKATs bomærke ikke et hologram, men et mærke der er dannet ved en lille, lokal ændring i refleksbelægningens refleksionsegenskaber. Ændringen er faktisk så lille at det kan være vanskeligt at få øje på mærket, hvilket virker noget besynderligt. Hvis man ønsker at benytte mærket til at tilkendegive at en falsk nummerplade er falsk, skulle man tro at en tydelig og iøjnefaldende mærkning ville have været bedre - men måske har nogle fæhoveder et sted i systemet bare lavet den mærkning de nu kunne overkomme den dag.

På tredienummerpladerne (som i mit bomærke) er hvertandet mærke et billede af en cykel. Om denne mærkning stammer fra tredienummerpladernes indførelse, ved jeg ikke noget om.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hologram

Indlægaf nikrha » tors 15.10.2009 13:23

Fra Ritzau:

"Dansk Folkepartis EU-parlamentariker Morten Messerschmidt siger, at sagen lugter langt væk af en politisk motiveret forskelsbehandling og decideret chikane af de bilister, som fravælger en EU-nummerplade.

- Der er intet teknisk til hinder for, at både EU-nummerplader og nummerplader uden EU-logo forsynes med en hologramstribe, men nu har man lige præcis brug for at fortælle succeshistorien om, "danskerne har taget de nye EU-nummerplader til sig", og derfor knyttes sikkerhedsaspektet ganske snedigt sammen med EU-logoet, siger Morten Messerschmidt."

DF lugter åbenbart konspirationer imod EU-modstanden alle vegne...
Jeg må dog sige, at jeg for en sjælden gangs skyld er tilnærmelsesvis enig med Morten Messerschmidt. Min egen teori - om end lidt søgt, det ved jeg - er, at man har indført hologrammet på EU-pladerne alene for at gøre dem så grimme, at folk vælger dem fra...
Det skulle jo så være på DF's foranledning - hvilket jo ikke lader til at være tilfældet.

EU-plade.jpg


På billedet her ses, at hologrammet stort set udfylder mellemrummet mellem EU-feltet og første bogstav. Det gør, efter min mening, pladen "tung" i den ene ende og mellemrummene uregelmæssige.

/Niels
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Hologram

Indlægaf nikrha » tors 15.10.2009 13:25

... her lige lidt mindre, så det billedet bedre kan være på mindre skærme :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Hologram

Indlægaf TT » tors 15.10.2009 20:16

Optimal aflæsning kræver at bogstaverne har passende kraftige streger - og at der er et passende frirum bogstavets hulrum og omkring bogstavet.

Hologrammet invaderer på det groveste frirummet omkring første bogstav så det bliver vanskeligere at læse, især under ikke-optimale betingelser. Det viser at tilføjelse af den slags elementer på en nummerplade bør være en del af designet fra start i stedet for at være sidsteøjebliks hovsaløsninger. Hvis man ønsker sådan nogle elementer på nummerpladen, må designet laves om, så det kan inkorporeres uden at kompromittere læsbarheden.

Jeg kan heller ikke forstå DF og SF forlanger hologram på ikke-EU-nummerplader. Hologrammet er som jeg har skrevet andetsteds, en virkningsløs gimmick, som i stedet bør fjernes fra EU-nummerpladerne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hologram

Indlægaf nikrha » tors 15.10.2009 20:47

Helt enig i, at hologrammet er overflødigt. Der er jo i forvejen en art "vandmærke" i nummerpladerne.
Det svarer jo til, at Nationalbanken udsteder 1000 kr. sedler med og uden sikkerhedsmærker - og derefter offentliggør de respektive serienumre på deres hjemmeside...
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Hologram

Indlægaf Jesper Bering » lør 17.10.2009 21:54

Hej Bønnis,

Faktisk ville der vel være bedre plads til et hologram ovenfor EF-flaget?

Sådan et hologram behøver vel ikke at være særlig stort - er der nogen af jer der ved om det er meningen at det skal kunne aflæses på afstand?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hologram

Indlægaf TT » søn 18.10.2009 00:27

Den blå stribe skal være 98 mm høj, så man kan ikke sætte hologramstiben over eller under den blå stribe. Problemet kan afhjælpes ved at flytte tegnene en halv hologramstribe mod højre eller ved at placere tegnene ca. 1 mm tættere på hinanden.

Jeg ved ikke hvad man har tænkt, eller om man har tænkt, men i praksis kan hologrammet næppe verficeres med rimelig sikkerhed på afstand. Tæt på kan det verificeres, men er unødvendigt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hologram

Indlægaf PS » søn 18.10.2009 11:51

Jeg gik her til morges forbi en parkeret bil med nummeret FA 89266. Hvis pladsforholdene ser trange ud omkring hologramstriben på plader med AF, virker det faktisk endnu mere trangt når bogstav F er venstrestillet. Afstanden mellem hologrammet og bogstavet er nogle millimeter mindre end selve hologrammets bredde. Det må kunne gøres mere elegant. Enten ved at rykke lidt på bogstaver og tal inden for den eksisterende bredde. Det må vel kunne gøres med dags varsel. Eller ved at forøge bredden på de rektangulære plader til 52 cm. Det er nok mere kompliceret og kræver ombygning af prægemaskinerne. Jeg synes det er underordnet, om autoforhandlerne skal designe nye reklameplastrammer i en ny bredde - det bør ikke være det, der styrer produktion og design af SKAT's nummerplader.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Hologram

Indlægaf TT » søn 18.10.2009 21:08

En ændring af størrelsen ville være til større irritation for køretøjsejerne end for nummerpladerammeproducenterne. Det ville også være i modsætning til den politiske udmelding fra Skatteministeren om at nummerpladerne - bortset fra den tilpasning som EU-feltet nødvendiggør - skulle være så uændrede som muligt. Størrelsesændringen i 1976 medførte en del protester, og en ændring til det mere internationalt gængse 52 × 11 (samme størrelse som Tyskland, Frankrig, Holland, Sverige (EU) mfl.) ville spille nogle politisk set uønskede trumfer i andres hænder ("Nu skal EU også diktere nummerpladestørrelsen").

Pladsen til hologramstriben kunne være fundet inden for den nuværende størrelse - men det ville kræve nogle tilpasninger, som man ikke har ofret ressourcer på. Det virker som en uigennemtænkt hovsaløsning.

Men vi kan lige se hvordan en størrelse på 52 × 11 ville have set ud med et hologram til højre hvor det generer mindre. Hologrammet ville kunne have været større, så det bedre ville kunne verificeres under kørsel. Det skal siges at EU-striben efter pladens størrelsesændring ikke længere overholder det krævede højdemål på 98 mm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hologram

Indlægaf nikrha » man 19.10.2009 08:21

Det undrer mig lidt, at man ikke har placeret hologrammet i mellemrumme mellem bogstaver og tal. Ikke nødvendigvis som en stribe, men et mindre hologram som på polske plader. Man kunne jo så have valgt rigsvåbnet eller noget tilsvarende egnet.
På den måde kunne man også have indført hologrammet på såvel EU- som ikke EU-plader - når man nu synes det er SÅ nødvendigt med det hologram...
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05


Tilbage til Nummerpladedesign

cron