Nye danske nummerplader med EU-flag

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Rene G » tirs 04.08.2009 09:45

Er der nogen der ved om de nye nummerplader i DK med EU-flag har andre dimensioner end de eksisterende rektangulære nummerplader?
Rene G
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 04.08.2009 09:37

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf TT » tirs 04.08.2009 10:11

De får samme størrelse.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Rene G » tirs 04.08.2009 10:41

Tak for det ;-)
Rene G
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 04.08.2009 09:37

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf aabenraadk » ons 19.08.2009 12:08

Hej!

Jeg glæder mig til at Danmark får EU-nummerplader. Ikke fordi jeg er overdrevet jublende EU-tilhænger. Men det ser pænt ud, samt at det gør
man ikke behøver have reklame DK-skilte klistret på ens lak!

Jeg har forsøgt mig med en hjemmelavet ordning, døm selv - kommentarer imødeses ;-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
aabenraadk
Medlem
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 19.08.2009 12:04

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf sorensen » ons 19.08.2009 12:43

Om det ser pænt ud er jo nok en smagssag! Det er i hvert fald ikke lovligt at lave den hjemmelavede løsning.

Jeg forstår i øvrigt ikke begejstringen for EU-mærkerne. Ikke fordi jeg er modstander af EU - tværtimod - men jeg er imod denne ensretning. I USA (og i flere andre forbundslande) har hver stat jo sit eget design på nummerpladerne; jeg så meget hellere sådan en løsning i EU. Desuden har jeg ikke noget imod at sætte et traditionelt DK-skilt på min bil - det synes jeg ser pænt ud!

mvh
Torben
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Jesper Bering » tors 20.08.2009 12:47

Jeg er enig med Torben - bortset fra at jeg ikke bryder mig om at være i EU. DK-skilte fås da også uden reklamer!

Med hensyn til udseendet, må vi vel gå ud fra at bogstaver og tal bliver rykket ud til højre på EU-pladerne, så EU-flaget ikke skal stå og klemme sig op ad bogstaverne.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf TT » tors 20.08.2009 15:43

Tal og bogstaver bliver flyttet et par centimeter mod højre på EU-nummerpladerne. Dermed kommer teksten til præcis at passe imellem det blå felt og højrekanten. Det var jo det der var det egentlige formål med at gøre skriften smallere. Ud fra et rent funktionelt synspunkt (dvs. uanset pro/contra EU) ville det være mere hensigtsmæssigt med nationalflag i stedet for et mærke der findes på de fleste nabolandes nummerplader og dermed gør dem mere ens snarere end lettere at skelne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Wickie » lør 22.08.2009 19:58

Jeg syns ikke det er noe pent med EU-merke.
Pladen blir so usymetriske med blå stribe på venstre side.

Mye bedre løsning i Italia og nå i Frankrige, med blå stribe på begge sider.

Selv har jeg klistret denne hvide lappen (lovlig) over det blå feltet på min norske plade.
Pladen er selvfølgelig også nå usymetrisk, men ikke så ille som med blå stribe.
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Leth » lør 22.08.2009 22:53

Jeg bor i Sverige hvor vi selv kan vælge og da jeg har flest gamle biler (5 ud af 6) har jeg valgt det fra til andet end hverdagsbilen - kønt er det jo ikke.

Sammenlignende test på den svenske udgave.

med:
Billede

uden:
Billede

I Sverige har man løst pladsproblemet med flaget ved at gøre pladen længere end udgaven ude - men det går nok ikke i DK hvor pladen i forvejen har den maximale størrelse...
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf CSJ » søn 23.08.2009 08:04

Hvorfor er der nogle svenske nummerplader der har tre små hvide felter på mærkatet, i stedet for eet stort? (jeg har selv en i min samling).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf Leth » søn 23.08.2009 19:09

Midlertidig skattemærkat der bruges når en bil påstilles efter at have stået ud over sidste skatteperiode - mærket er sat på af forhandleren og skiftes når jeg har betalt min opkævning. Det bruges også hvis du betaler vejskat på en bil før den er synet (det er den type der sidder på din plade, de andre er håndskrevne af forhandleren)
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf JMK » tors 03.09.2009 16:03

Afskrift fra FDM´s Motor nr. 9, årgang 2009.

( Foto af en hvid Volvo med EU-plade AF 23456 og billedteksten :
På de nye EU-nummerplader, der kan fåes fra 12. oktober 2009, indføres også en hologramstribe for at mindske risikoen for forfalskning. Den bliver kun indført på EU-pladerne. Plader uden EU-logo ændres ikke. )

EU-nummerplader er lige om hjørnet.
Så skulle den være god nok. De forsinkede danske EU-nummerplader bliver klar 12. oktober 2009 og dermed indfører Danmark som det sidste land i EU det blå-gule logo på nummerpladerne.
Ingen bilister tvinges dog til at skilte med EU, da det er helt frivilligt, om man ønsker pladerne eller ej. Når man indregistrerer køretøjet, skal man sætte kryds på anmeldelsesblanketten, om man ønsker EU-nummerplade. Vælger man at sige ja til en EU-plade, behøver man ikke længere at have et DK-klistermærke på bilen når man kører indenfor den Den Europæiske Union og Norge, Island og Liechtenstein. Alle andre steder skal man stadig have et separat nationalitetsmærke.
EU-logoet tilbydes til stort set alle pladetyper, men knallertplader, nordiske grænseplader og historisk korrekte plader kan kun købes i den "gammeldags"version.
Har man et sæt nummerplader uden EU-logo og bestiller en erstatningsplade, får man en tilsvarende uden logo, da udseendet altid følger den oprindelige nummerplade. awj.

Skift koster 1.180 kr.
Ønsker man at få en EU-plade på sin bil, der i forvejen er indregistreret, skal bilen omregistreres og får en helt ny nummerplade. Det koster det normale gebyr for nummerplader, 1.180 kr. EU-pladerne vil benytte bogstavserier der ikke er brugt før og vil begynde med AF og derefter AG og AW, hvorefter systemet går videre til BF o.s.v. Den eneste serie der kommer til at afvige fra disse kombinationer er papegøjeplader, som begynder ved den modsatte kombination, FA.

( Jeg forstår det sådan at ikke-EU startede ved GA og EU-papegøjeplader vil starte ved FA )

Nye tegn på pladen.
Enden er nået på alfabetet. Efter 43½ år og 293 bogstavkombinationer er danske nummerplader til personbiler ved at være færdige med ZZ , som er sidste mulighed, da Æ, Ø og Å ikke benyttes.
Helt forfra i alfabetet begynder SKAT dog ikke. I stedet benyttes F- og G-serierne, der har været reserveret til Færøerne og Grønland, men som aldrig har været brugt. Papegøjeplader tyvstartede med GA og GB, men fra nu af vil FA og dernæst FB dukke op på nyindregistrede personbiler. Det gælder dog kun biler, hvor ejeren (fra 12. oktober 2009 ) ikke ønsker EU-nummerplader.
SKAT vurderer, at F- og G-nummerserierne kan holde i omkring 4 år. Så skal der enten begyndes helt forfra og samtidig være indført et elektronisk nummerpladeregister der kan tage hensyn til tidligere benyttede bogstavkombinationer eller man skal finde på noget helt andet, fx. 3 bogstaver som i Sverige og Finland.

Kære venner : Så mange var ordene fra den side, nu har vi da noget konkret at forholde os til og vores nysgerrighed burde være stillet for en tid. Nu må vi bare vente til efterårsferien, så begynder EU-pladerne at dukke op i gadebilledet.
Har forøvrigt set flere ZZ 20 4xx plader i Esbjerg-området de sidste dage, så vi kommer snart til at se både AF og FA rundt omkring.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf LarsBudtz.dk » fre 04.09.2009 22:16

Kun undtagen knallertplader, nordiske grænseplader og historisk korrekte plader....

Interessant med en firkantet papegøjeplade med eu-mærke og hologram???
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf TT » lør 05.09.2009 00:11

EU-papegøjepladerne med det (tåbelige) hologram bliver lidt af en farvelade.

SKAT forventer at F- og G-serien vil holde 4 år. I så fald må de regne med at ingen vil have EU-nummerplader, for serierne må kunne holde 4 år hvis alle valgte nummerplader uden den blå stribe. Serien må kunne vare flere år længere. Hvis de fleste vil have nummerplader uden EU-mærke, vil man kunne overføre bogstavkombinationer fra EU-nummerpladernes kombinationer – og omvendt. Med F, G og W som både start- og slutbogstav bliver der frigivet langt over 100 bogstavkombinationer, og med fleksibel fordeling mellem EU og ikke-EU skulle de kunne vare 7-8 år. Derudover kan man uden videre ophæve opdelingen mellem rektangulære og kvadratiske nummerserier (eller formindske de rektangulære nummerpladers nummerserier betydeligt) og skaffe endnu flere numre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf PS » lør 05.09.2009 09:33

Her er en EU-papegøjeplade med hologram i kvadratisk version:

FA84582_hologram.GIF


Valgfriheden mht. EU-logo eller ej skal åbenbart omfatte stort set alle typer plader. Er det ikke lidt af et "overkill"? Det giver god mening med valgfrihed på alm. personbiler og mc'er, hvor ejeren som regel er en privatperson. Men hvorfor valgfrihed på taxaplader og busplader? For eksempel kommunal døgnhjemmeplejes biler. Hvem er det, der skal have lov at lufte sin sympati eller modvilje mod EU? Ledelsen, de ansatte, kommunalbestyrelsen eller hvad?

mvh. Peter S
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf TT » lør 05.09.2009 10:15

EU-nummerplader har relevans for den type køretøjer der forlader landet og derfor skal have DK-mærke på. Det kan ske for de fleste typer af køretøjer. Der er ikke noget der hedder busnummerplader, men der er mange busser der kører udenlands. Taxier kan også køre ud af landet. Hvis det viser sig at nogle typer af køretøjer sjældent anvender EU-nummerplade, kan man bare nedlægge serien igen.

Jeg kan ikke se problemet i kommunerne. Hver kommune tager formentlig en principiel beslutning på det administrative eller politiske niveau den finder passende, og så bliver alle kommunens køretøjer fremover indregistreret på samme måde. Det er jo også kommunen der bestemmer hvilken farve bilerne skal have og hvilket mærke. Det samme gælder i staten. Hvis du vil have din kommunes beslutning lavet om, må du så stemme på nogen der har den modsatte holdning, hvis du da synes noget så uvæsentligt skal afgøre din stemmes placering.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf nikrha » man 14.09.2009 12:55

Så har SKAT offentliggjort billeder af alle de nye EU-plader.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826638

Det lader til, at EU-symbolet kommer til at sidde nederst til venstre på de kvadratiske plader.

/Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf A. Lunde » man 14.09.2009 13:32

...den kvadratiske papegøjeplade kommer godt nok til at se fæl ud!

Jeg er overrasket over at prøveplader, blokvogne, reg. og godkendte traktorer får mulighed for EU-nummerplader - argumentet for at knallerter ikke får muligheden er vel netop at disse køretøjer stort set aldrig bevæger sig udenfor Danmark?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf perhag » man 14.09.2009 17:43

Følgende påstås på http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 216657.ece :

Fakta om EU-plader
Vil du have en EU-plade på din eksisterende bil, skal bilen omregistreres. Det koster normalt gebyr for nummerplader, nemlig 1.180 kr.

Eupladerne vil benytte bogstavserier, der ikke er brugt før og begynde med med AF og derefter AG og AW, hvorefter systemet går videre til BF, BG og BW osv.

Papegøjepladerne, som er gule og hvide, får den modsatte kombination: FA, GA og WA osv.


Det må være forkert at Europapapegøjepladerne kommer til at bruge GA, fordi de bogstaver er allerede brugt.

Men jeg er i tvivl om rækkefølgen AF, AG, AW, BF, BG, BW er korrekt. Det blev meddelt at BH også skulle bruges, men det kan jo være at nogle kombinationer holdes i reserve, sådan at kun kombinationer endende på F, G og W skal bruges til de nye plader fra 12 oktober.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nye danske nummerplader med EU-flag

Indlægaf TT » man 14.09.2009 18:22

A. Lunde skrev:Jeg er overrasket over at prøveplader, blokvogne, reg. og godkendte traktorer får mulighed for EU-nummerplader - argumentet for at knallerter ikke får muligheden er vel netop at disse køretøjer stort set aldrig bevæger sig udenfor Danmark?


Jeg tror i højere grad det er fordi der ikke er plads på knallertpladen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Nummerpladedesign