Side 2 af 2

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: lør 11.07.2009 10:55
af TT
Den gule farve har på historisk korrekte nummerplader kun relevans for vare- og lastbiler med nummerplader af type 5, dvs. køretøjer fra perioden 1950-1958, og det sætter jo unægtelig en begrænsning på efterspørgslen. Med den forhåbentlig forestående indførsel af historisk korrekte nummerplader med to bogstaver, vil efterspørgslen blive en del større, og måske også større end efterspørgslen efter type 1- og type 2-plader.

Der der bør være så mange ægte nummerplader på biler og i samlinger at der ikke er et eneste tegn der bliver forkert når der skal tegnes bogstaver til de kommende tobogstavs historisk korrekte emaljeplader. Endvidere bør det være muligt at få placeret tegnene helt korrekt på nummerpladen.

For de eksisterende historisk korrekte nummerpladers vedkommende er der en del detaljer der med fordel vil kunne rettes så de bliver endnu mere historisk korrekte. Måske bør man få lidt samling på det hele. Jeg har netop fundet et par nye afvigelser hvor tegnene ikke svarer til det oprindelige.

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: lør 11.07.2009 12:15
af Jesper Bering
Kære Thomas,

Jeg er lidt bange for at der kun bliver lavet tal og bogstaver med een stregtykkelse til 2-bogstavspladerne, hvis ikke behjertede mennesker griber ind i tide. Måske burde vi tilbyde vores assistance til systemet, inden det er for sent?

'Vi' og 'vores' skrev jeg, nok så flot. Jeg er gerne til tjeneste med konkret typografisk og organisatorisk assistance og jeg kan godt levere de nødvendige tegninger, men jeg er godt klar over at det er dig der sidder med overblikket og detaillerne.

Mon systemet overhovedet er interesseret i hjælp fra behjertede borgere, eller vil det blive opfattet som utidigt brok fra nørdede kværulanter? Hvad siger Michael og Henrik til denne side af sagen? Må vi bede om udtalelser fra d'hrr.

hilsen Jesper

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: lør 11.07.2009 12:27
af Kardanaxel
Hej

Jeg syntes også at der burde nedsættes et "udvalg" dels til at få rettet så mange fejl som muligt på de eksisterende historiske nummerplader og dels for at forberede den forhåbentlige lancering af type 6 plader fra 1/4-11 (35 året for de hvide plader type 7).

det bør være i en eller anden regi af MhS som jo er involveret i administrationen.

Jeg har en fornemmelse af at en del fejl skyldes manglende indsigt (dengang var der jo ikke en side som nrpl.dk fyldt med nørder) og en hvis portion ensretning fra producent/myndighedernes side.

Jeg vil prøve at vende med Erik fra MhS men måske har Michael allerede fat i ham?

Henrik

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: søn 12.07.2009 17:24
af TT
Jeg kommunikerer med Erik Mieth. Hvis der skal ændres noget, er krav om at fejlene dokumenteres.

Hvis unøjagtigheder skal dokumenteres, bliver vi nok nødt til at hjælpes ad på en eller anden måde. Det kunne være en fordel hvis man fik lavet en samlet liste over afvigelser fra det oprindelige med grundig dokumentation i hvert enkelt tilfælde. Det garanterer selvfølgelig ikke at fejlene bliver rettet i den sidste ende. Sådanne systemer kan godt lide af en smule træghed.

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: søn 12.07.2009 18:46
af perhag
Det ville være en fordel for ejerne hvis historiske nummerplader i designet blev korrekte, men på den anden side er det en fordel for nummerpladeinteresserede at kunne skelne mellem originale plader og kopier.

For nuværende ejere af biler med sorte plader 1958-1976 må det også være et tab at sorte plader bliver almindeligere. Endnu værre var det for de få med originale plader fra før 1958, men de har dog den trøst at enkelte nummerpladekendere kan skelne mellem originale og historiske plader.

Set fra mit synspunkt burde de historiske korrekte plader forsynes med et diskret kendetegn på uoriginaliteten, mens designet til gengæld burde være originalt.

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: søn 12.07.2009 19:18
af TT
Man kunne jo forsyne de moderne efterligninger med et hologram! :lol:

Det er rigtigt at der gerne må være en lille forskel. På etbogstavsnummerpladerne vil det nok altid være muligt at skelne hvis man er tæt nok på, selv hvis designet i øvrigt bliver helt korrekt. Den gamle teknik findes nok ikke mere, eller er for kostbar, så de nye vil skille sig ud på den ene eller den anden måde.

Tobogstavsnummerpladerne vil kunne laves endnu bedre - de nyere sorte plader blev lavet med en anden teknik. Der findes jo allerede "nogen" der laver dem så godt at det næsten kun er de "hvide" bogstavkombinationer der afslører at de ikke er ægte. Det er heller ikke utænkeligt at nogen der har mistet den ene sorte nummerplade kører rundt med en "uofficiel" sorte erstatningsnummerplade hvor man overhovedet ikke bemærker at det er en falsk nummerplade.

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: søn 12.07.2009 20:44
af dykker5502
Historiske type 3 er meget nemmer at skelne fra de rigtige - ud over standen og så at der næppe er nogen af de oprindelige der har overlevet "i drift":

Originalt blev de lille tal under bogstavet stemplet med et rødt malingsstempel, således at man ikke kunne rette nummeret uden at stemplet ville blive ødelagt - og så for at indekere at det var politiet der havde udleveret - disse røde stempler er der ikke på de historiske plader :-)

Men ellers synes jeg lidt det her er ved at gå en lille smule i selvsving.

Jeg tror jeg har sagt tidligere at hverken olie, benzin eller smørefedt er samme dårlige kvalitet som man benyttede i sin tid - og for at disse biler overhovedet kan færdes sikkert og derved rimeligt ofte i trafikken idag er der mange diskrete modifikationer vi laver, som gør det nemmere eller sikrere at køre i bilerne.

Formålet med de historiske plader var helt banalt, at en hel del veteranfolk var kede af at slippe type 6 emaliepladerne. Indtil 1976 havde man kørt rundt med de helt almindelige 2-bogstavs plader og der var ingen der havde ondt i maven over det. Når man så skulle igang med disusionen, som altså stod på fra 1976 til 1993, så skulle man - inspireret af andre lande - vist bl.a. UK naturligvis gå hele vejen, så man kunne bibringe et udseende, der er så tæt på som bilen har set ud som ny - i hvert fald for dem der har bragt bilen tilbage til sit oprindelige udseende. I denne process har man så måttet indgå nogle kompromisser - og i nogle situationer har myndighederne meldt positivty tilbage men givet helt korte frister, hvor man simpelthen måtte træffe nogle hurtige valg.

Jeg syntes ordningen fra myndighedernes side er meget flot og vi skal forvalte den derefter. Det blev ordningen ikke i starten. Jeg har kørt "Madpakketur" idag og fik en snal med Dorte Stadil, formanden i DVK, og hendes Mercedes 1950 havde et iøvrigt nydeligt nummer A 19.050 som sagtens kunne have været tildelt den i - ja 1950 - men hun bekræftede at hun ikke havde nogen histori om hvad nummer blien havde haft fra ny og man derfor var enesdes om det nummer den fik - hvilket bekræfter Thomas's observation om at den daværende administrator i høj grad brugte årgangen - hvis muligt - til at finde de 2 sidste cifre i nummeret. Han kunne også have brugt terminger eller en tilfældigtals generator - herregud - tænk på hvor mange numre han igennem de mange år har skullet finde på? Så har han fundet et system at finde dem på - måske for nemt - jeg ved det ikke. Det er nemt at stå på sidelinien og pege fingre - det er noget andet hvis man selv sidder med det i de sene aftentimer.

Som jeg vist også har været inde på - lad os nu stoppe den diskusion. Der er sket ting som måske ikke burde have været sket hvis man ser meget puritansk på det. Der er nye folk på nu, og de har så andre måder at gøre det på. Det helt centrale er at vi bevarer nu SKAT's tillid til at ordningen kan administreres af MhS.

Michael

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: søn 12.07.2009 23:17
af TT
Jeg er helt enig i at det væsentlige er at bilerne kan se oprindelige ud. Derfor må det også være i veteranbilejernes interesse at de historisk korrekte nummerplader ser så historisk korrekte ud som muligt. Når de i udseendet i en del tilfælde afviger fra det oprindelige, er det helt forståeligt. Der har dengang været begrænset tid og viden, og man har måttet skære nogle hjørner. Man har dengang heller ikke vidst hvor stor en succes ordningen ville blive.

Som jeg ser det, vil det være en god ide - ved lejlighed - at få integreret den viden der er opsamlet siden dengang, i et mere historisk korrekt design.

Et helt andet fænomen er at der ved overgangen til den nye producent uheldigvis er opstået nogle nye "fortolkninger" af type 4- og 5-nummerpladernes tal og bogstaver som ligger længere fra de oprindelige end hos den gamle producent.

De forskellige fejl er utvivlsomt ikke af ond vilje, men bunder snarere i manglende information, og derfor kan jeg heller ikke se nogen grund til ikke udføre nummerpladerne rigtigt hvis det ikke koster mere end at udføre dem rimeligt. Man kunne jo illustrere nøjagtig hvordan en historisk korrekt nummerplade af hver type skal se ud hvis den skal være historisk korrekt og lade det være en anbefaling til SKAT og producenten. Det er jo ikke sværere og dyrere at placere tegnene korrekt på nummerpladen end at placere dem forkert, blot man ved hvordan det skal gøres.

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: man 13.07.2009 00:20
af Jesper Bering
Kære Michael,

À propos selvsving: Man må vel leve med at vi nummerpladenørder lever vores nørderi ud under denne slags diskussioner. Nørdernes styrke i denne forbindelse må være at kunne dokumentere alle fejl der er ved de historiske plader, små fejl såvelsom store fejl.

Dernæst må diplomatisk og politisk skolede mennesker med den fornødne sociale Fingerspitzgefühl sortere skidt fra kanel, og overbringe de af fejlobservationerne til myndighederne der bedømmes som tilstrækkelig graverende til at man vil være bekendt at fremsætte ønske om at få dem rettet hvis der en dag skal pilles ved systemet. Det vil ikke føre til noget godt at bringe os nørder i kontakt med myndighederne - det vil bare blive opfattet som det selvsving du omtaler. Bemeldte skolede mennesker kan vel også tilbyde at formidle sagkyndig assistance til tegneren ved udformning af 2-bogstavspladerne, uden at det kommer til at fremstå som nogen desavouering af det udmærkede arbejde og den udmærkede velvilje som myndighederne har præsteret indtil nu.

Du har fuldstændig ret i at vi skal passe på ikke at fremstå som utaknemmelige kværulanter. Men det udelukker vel ikke i sig selv at vi 'internt' kan arbejde med en høj detailleringsgrad uden at det behøver at komme os til skade ved at blive brugt til at genere myndighederne med.

Thomas har trods alt ved egen indsats og ved at lave sine forummer som samlingssteder for de danske nummepladenørder samlet en ganske enestående ekspertise på dette obskure område, som det ville være synd at lade ligge uudnyttet hen - blot den kan udnyttes uden at kaste grus i maskineriet og uden at genere nogen.

hilsen Jesper

Re: Skrifttype på numreplader

Indlæg: man 13.07.2009 08:19
af dykker5502
Min bemærkning om selvsving gik ikke så meget på fejl i udformningen som på administrationen af nummerpladerne.

Jeg er enig i at de fejl og unøjagtigheder der kan rettes, bør rettes.

Jeg påtænker at kontakte Erik Mieth hen over sommeren om bl.a. disse ting.

Michael