Thomsen,
Naur Klints design udfylder pladsen maksimalt på de 50,4 cm. Tegnene er gjort så brede som muligt og mellemrummene så små som muligt. Tegnene går i højre og venstre side så langt ud til kanterne de kan. Maksimalmålet er 52 cm hvis den skal passe til de anbringelsessteder der er kravet til europæiske biler. Der er altså kun 1,6 cm ekstra til at presse et blåt felt på 4,5 cm. Det betyder altså at man må fjerne mellemrum på resten af nummerpladen sammen svarende til ca. 3 cm. Det ville betyde at de i forvejen minimale mellemrum der adskiller tegngrupperne, ville forsvinde og gøre pladen ulæselig. Begge dele ville se forfærdeligt ud. Hvis man øgede nummerpladelængden, ville bilisterne også skulle skifte nummerpladerammer, hvilket ville medføre en del irritation hos bilejerne. Nej, Naur Klint designet duede bare ikke til EU-nummerplader, hvordan man så end vender og drejer den. Jeg vil prøve at fremstille en tegning på et tidspunkt, men ellers kan man se nedenstående konstruerede billede hos SKAT. Her er der virkelig gjort vold på Naur Klints design.
At det er SKAT der har valgt den nye skrift er uomtvisteligt. Det fremgår af medieartikler. At det er SKATs, og mange andre statsinstitutioners, normale designer, underbygger dette. De nummerplader Utsch laver andre steder har ikke skrifttyper der på nogen måde ligner denne skrift, og Utsch har kommercielle interesser i andre skrifttyper, så de havde utvivlsomt valgt en anden løsning end denne. Hvis SP Medical havde beholdt kontrakten, er jeg i øvrigt overbevist om at der ville være indført en ny skrifttype alligevel. Det fremgår af udtalelser fra myndighederne fra før kontraktindgåelsen med Utsch at skriften skulle ændres for at det blå felt kunne være på nummerpladerne.
Man kan med rette undre sig over kontraktforløbet, men afgørelserne i Ankenævnet for udbud er nu en gang ikke bindende. Hvis SP Medical virkelig er blevet snydt, bør de jo kunne vinde en retssag mod SKAT.