Hvorfor skal EU flaget vente

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf Kardanaxel » tirs 20.01.2009 11:49

Med overgangen til det nye design som er tilpasset muligheden for EU flag i venstre side, har man alene valgt at udlevere den version som er lavet for at tilfredsstille et ønske om ikke at skilte med EU.

Den anden skal vi vente på til det digitale motorregister er indført - gad vide hvornår?

Fatter ikke hvorfor det skal være nødvendigt at vente, det digtiale register indføres vel ikke for at holde styr på denne facilitet, men for at modernisere til elektronisk selvbetjening mm. og for at handle genbrug af numre.

Nummerplader udleveres godt nok fortløbende, men det er jo afhængift af hvor man henter dem og hvilke plader der ligger hvor, der sker jo en lagerstyring som sender nye plader ud når beholdningerne er i bund.

Man må da også formode at når EU pladerne kommer i produktion så laves der serier med og uden, det skal der jo ikke noget edb system til at holde styr på, bare en blok og en blyant indtil en general fordeling kan oplyses det længeventede digitale register.

Så hvorfor venter vi - ikke fordi jeg er speciel vild med det der "nordregion Dänemark" skilt men fordi det ville udstille det nye design som det i bund og grund er tiltænkt - så kan man lide det eller ej.

Ærgeligt at valget ikke står mellem enten stjerner og danebrog - jeg ved godt hvad der så var mest populært - bilder jeg mig ind.

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf sorensen » tirs 20.01.2009 12:51

Der er vist ingen, der ved om man tiltænker specielle serier til EU-plader og neutrale plader, men formodningen er vist at man ikke gør.

I en af de bekendtgørekser, der har været henvist til her på siden (husker desværre ikke hvilken) blev det nævnt at man kunne skifte mellem de to typer og så ville få udleveret et sæt nye plader MED ET ANDET NUMMER. Det sidste kunne jo godt tyde på at man vil lave nummerserier med og uden EU-mærke, selvom det digitale register jo netop ikke skulle gøre dette nødvendigt. Jeg kan i øvrigt heller ikke se at man behøver specielle serier til kvadratiske plader.

Det var DF, der fik gennemført at man skal kunne fravælge EU-mærket. Måske kan en henvendelse til partiet så dem til at kæmpe for i stedet at udstyre pladerne med dannebrog.

Jeg er i øvrigt helt enig i Henriks tanker

mvh
Torben
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » tirs 20.01.2009 20:20

Ja, problemet er, som Henrik skriver, formentlig et lagerstyringsproblem. CMR indeholder et lagerstyringssystem, således at der hele tiden er en passende beholdning af alle nummerpladetyper. For at styre laget, skal systemet vide om hvilke nummerserier der hører til hvilke nummerpladetyper. Der skal altså oprettes en særlig nummerserie til EU-nummerplader for at kunne styre lageret. Dette kræver en ændring i CMR, hvilket SKAT er utilbøjelig til. Dog ikke mere utilbøjelig end at man med et halvt års varsel indførte papegøjeplader.

Det hurtige alternativ - som ikke kræver systemændringer i CMR - er at folk der har fået udleveret en almindelig plade, kan bestille EU-nummerplader som erstatningsnummerplader. Når EU-nummerpladerne ankommer, afleverer man de gamle. Det samme gælder hvis man har fået en bil som på et tidspunkt er blevet forsynet med EU-nummerplader og gerne vil have "almindelige" nummerplader. I begge tilfælde betaler man for produktionen og ekspeditionen, således at staten ikke taber på nummerpladeombytningen. Hvor svært kan det være?

Med hensyn til Dannebrog eller EU-symbol, så er der enkelte lande, nemlig de EU-lande der ikke har tiltrådt Wienerkonventionen om vejtrafik (herunder Storbritannien), der er forpligtet til at anerkende EU-nummerplader, men ikke til at anderkende andre typer af nummerplader med nationalitetsbetegnelse. Uden for EU er der principielt ingen forskel, idet lande der har tiltrådt Wienerkonventionen skal anerkende nummerplader med enten nationalt symbol eller symbol for en international økonomisk sammenslutning som landet er medlem af (fx EU) - foruden kendingsbogstaverne naturligvis.

Det vil utvivlsomt være mere hensigtsmæssigt i identifikationsmæssig henseende at anvende nationalflag frem for et internationalt symbol på nummerpladerne. Dermed har man en dobbelt landeidentifikation: Man skal bare kunne aflæse enten flaget eller nationalitetsbogstavet for at kunne lokalisere hvilket land bilen kommer fra. Det kan være svært i farten at se forskel på eksempelvis en svensk og en litauisk EU-nummerplade, som begge består af tre bogstaver og tre cifre. Havde nummerpladerne i stedet haft det svenske hhv. det litauiske flag, ville det være lettere.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf perhag » tirs 20.01.2009 21:50

I januar-udgaven af FDMs Motor reklameres i spalterne for et klæbemærke til 25 kr. med de blå EU-stjerner. Tilsvarende kan man sikkert skaffe sig klæbemærker med det danske flag til at sætte ved siden af nummerpladen.

For at måle den faktiske interesse for at køre med henholdsvis EU-stjerner og dansk flag kan man tælle hvor mange man ser af hver slags på vejene. Det kræver dog at der er lige stor omtale og samme pris for klæbemærkerne.

På Dansk Folkepartis hjemmeside kan man se at de faktisk har ønsket en ordning med dannebrog:

Mikkel Dencker: Nej til EU-plader

For nylig oplyste skatteminister Kristian Jensen (V), at danske nummerplader i fremtiden skal være forsynet med et EU-flag ligesom de tyske nummerplader. Kun hvis bilejeren udtrykkeligt frabeder sig EU-flaget, vil nummerpladen komme til at se ud som i dag.

På den måde forsøger regeringen at lempe EU-symboler ind i danskernes hverdag, selv om befolkningen flere gange har givet udtryk for, at danskerne identificerer sig med Danmark og ikke den europæiske union.

Det er urimeligt, at regeringen vil have danskerne til at køre rundt og gøre reklame for et politisk projekt. Hvis folk ønsker at køre rundt og reklamere for EU, skal de selv bede om at få et EU-mærkat sat på, ligesom det så i givet fald også skal være muligt at vælge et mærke med Dannebrog.

Derfor forlanger Dansk Folkeparti, at nummerpladerne ikke automatisk bliver forsynet med et EU-flag, med mindre bilejeren selv efterspørger et sådant flag.


perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf Per H » ons 18.02.2009 19:21

Jeg har fået dette billede tilsendt af en bekendt.
Det skulle være taget i Slagelse.

Billede
Brugeravatar
Per H
Medlem
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 12.07.2008 16:33
Geografisk sted: Vest Sjælland

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf mclc » ons 18.02.2009 20:54

Per H skrev:Jeg har fået dette billede tilsendt af en bekendt.
Det skulle være taget i Slagelse.

Billede

Det må da være redigeret det billede. For det første siger de jo at der kommer til at gå en del år.
Og så synes jeg også det er underligt at det blå felt næsten (hvis ikke helt) overlapper Z'et. Så ville det da være mere naturligt at rykke bogstaver og tal lidt mere til højre..

Hvad siger I andre?

EDIT: I øvrigt er DK da heller ikke skrevet med samme skrifttype som alle andre EU-nummerplader
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » ons 18.02.2009 20:59

Det er et klistermærke hvis nogen er i tvivl.

På de rigtige EU-nummerplader vil tegnene blive rykket til højre så der er plads til hele det blå felt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf Per H » ons 18.02.2009 22:46

Ja, det er et klistermærke.
Brugeravatar
Per H
Medlem
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 12.07.2008 16:33
Geografisk sted: Vest Sjælland

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » man 06.07.2009 19:34

12. oktober kommer EU-nummerpladerne — ifølge SKAT

Man starter med bogstavkombinationerne AF, AG, AW, BF og andre ikke tidligere anvendte bogstavkombinationer. Undtagelsen er papegøjenummerplader der begynder ved FA (da de ellers ville skulle slås med de gule plader om numrene).

Næsten alle nummerpladetyper vil kunne fås som EU-nummerplader foruden den hidtidige version. Knallertplader, nordiske grænseplader og - selvindlysende - historisk korrekte nummerplader - vil ikke kunne fås som EU-nummerplader.

Man skal aktivt vælge om man vil have EU-nummerplade eller en nummerplade uden mærke, dvs. der er fuld "ligestilling" mellem de to nummerpladetyper. Erstatningsnummerplader vil blive leveret med den samme type som er mistet da begge nummerplader ifølge SKAT skal være ens.

EU-nummerpladerne får et hologram for at "sikre mod forfalskning". Det er måske fint nok hvis det kunne hjælpe noget, men da de almindelige nummerplader ikke får et hologram, er det jo totalt virkningsløst, ja ligefrem idiotisk! Det er i forvejen lettere at forfalske en dansk nummerplade uden EU-mærke end en dansk nummerplade med EU-mærke - og i det hele taget er det ikke særlig let pga. den særlige danske skrifttype. Hologrammet er i øvrigt en virkelig øjebæ der totalt spolerer det tiltænkte design, om så man kan lide stjernekredsen eller ej. Det afskyelige hologram kan formentlig få selv inkarnerede EU-tilhængere til at fravælge EU-pladen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf mclc » man 06.07.2009 19:58

Så fik vi da sat det på plads.

Hvad mener de med denne her: "Den eneste serie der kommer til at afvige fra disse kombinationer, er papegøjeplader, som vil starte ved FA. " De startede da ved GA?
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf A. Lunde » man 06.07.2009 20:07

Papegøjeplader med GA og fremefter vil fortsat være uden EU-stjerner. Udgaverne med EU-stjerner får FA og fremefter, da alm. gule nummerplader vil begynde fra AF... og gule + papegøjeplader deler nummerserie.

I øvrigt sjovt at W også bliver en del af serien... mens det ser ud som om man stadig afholder sig fra at benytte O som 2. bogstav... og hvorfor kan I og Q ikke anvendes, når man mener man kan bruge W?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » man 06.07.2009 20:18

O og Q ligner hinanden for meget. Man kan lave et Q ved at sætte en streg på O'et. Man kunne naturligvis anvende Q som andet bogstav i stedet for O. I'et vil være vanskeligt at inkorporere grafisk da det er et meget smalt bogstav. Det vil også være vanskeligt at lave det på en måde hvor det ikke let ville kunne laves om til et andet bogstav.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf Münster » man 06.07.2009 22:39

Så er det jo heldigt, at jeg lige har bestilt en ny bil, der først kan leveres til oktober :mrgreen:
Desværre kommer jeg jo i lidt af et dilemma, hvis bilen dukker op før tiden. På den ene side vil man jo gerne have sin nye bil. På den anden side vil jeg gerne have de såkaldte EU-nummerplader. Ikke fordi de har noget med EU at gøre. Det er jo Europarådets mærke, der er på. Jeg synes bare, det er praktisk med et nationalitetsmærke, så man slipper for et DK-skilt, og så signalerer det, at vi i Danmark er nogenlunde med på noderne. Man føler sig jo som nogen fra et u-land, når selv lande udenfor EU har et blåt nationalitetsmærke.

http://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Europe

Nu er jeg bare spændt på, hvordan man får sådan en nummerplade på en eksisterende bil. Det bliver jo nok nødvendigt at få et nyt nummer, og det er jo lidt upraktisk. Prisen bliver vel som et sæt nummerplader?
Brugeravatar
Münster
Medlem
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: lør 28.06.2008 19:52
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » tirs 07.07.2009 04:46

Det bliver samme pris, jævnfør SKATs side. Jeg formoder man skal have et nyt nummer hvis man ombytter et sæt ikke-EU-nummerplader til EU-nummerplader. Man må også gå ud fra det så koster prisen for endnu to nye nummerplader, dvs. små 1.200 kr.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf nikrha » tirs 07.07.2009 08:57

Det var dog en besynderlig løsning med det hologram - og kun på EU-pladerne. Gad vide hvilke svampe de nu har spist hos SKAT...?
Nå, men når nu EU-pladerne kommer til at starte med AF, AG osv. Kan det mon så udledes deraf, at ikke-EU-plader vil begynde med GA (eller FA), i personvognsserien, når ZZ snart er opbrugt?
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf perhag » tirs 07.07.2009 13:02

Münster skrev: Ikke fordi de har noget med EU at gøre. Det er jo Europarådets mærke, der er på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Europe


EU-nummerplader må da have noget med EU at gøre. Ellers må journalisterne bag de mange artikler i medierne have været usandsynligt fejlinformerede og overfladiske.

Hvornår også Europarådets ikke-EU-medlemslande fik lov til at bruge EU-stjernerne på deres nummerplader må være det centrale spørgsmål. Det er da først for ganske nyligt at Norge og andre ikke-EU begyndte at bruge EU-stjernerne.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf perhag » tirs 07.07.2009 13:16

nikrha skrev: Nå, men når nu EU-pladerne kommer til at starte med AF, AG osv. Kan det mon så udledes deraf, at ikke-EU-plader vil begynde med GA (eller FA), i personvognsserien, når ZZ snart er opbrugt?


Jeg vil umiddelbart tolke det som at ZZ fortsætter med FA (eller FB hvis Forsvaret har sat sig på FA). Derudover får pladerne med EU-stjerner deres egne bogstavskombinationer, nemlig AF, AG, AW, BF, BG, BH, BU, BW som de første kombinationer i de fleste serier. Grunden til at papegøjepladerne med EU-stjerner skal starte med F, må være fordi de helt gule plader med EU-stjerner skal starte med AF. Da knallerter ikke skal have EU-plader, bliver der intet sammenstød mellem gul påhæng og knallert30 foreløbig.

Formelt set kan de nye EU-plader ikke udleveres lovligt efter SKATs nederlag i retssystemet om udliciteringen af plader.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf nikrha » tirs 07.07.2009 13:30

Det er da godt nok ved at være et kludetæppe af bogstav- og nummerserier SKAT har skabt sig...
...ja, og så lige det med de nu "ulovlige" nummerplader. SKAT er nu nok ikke til sinds at stoppe udstedelsen af nummerplader indtil der er fundet en løsning på udbuddet.
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf TT » tirs 07.07.2009 20:22

Som jeg tidligere har været inde på findes reglerne om EU-nummerplader og lignende to forskellige steder.

1. Der findes en EU-bestemmelse om at nummerplader med EU-symbol skal anderkendes som erstatning for nationalitetsmærke i EU-landene.

2. Den nyeste udgave af Wienerkonventionen har en mere generel bestemmelse om at nummerplader med indbygget nationalitetsbogstaver til venstre eller højre på nummerpladen evt. med mærke for international økonomisk samarbejdsorganisation (fx EU, AU, NAFTA, Mercosur) eller nationale kendetegn (statsvåben, nationalflag) skal anderkendes som erstatning for nationalitetsmærke.


Så:

1. EU-nummerplader udstedt i medfør af regler i et EU-land er gyldige som nationalitetsmærke i såvel EU-landene som i Wienerkonventionens lande (plus de lande som måtte anerkende dem alligevel).

2. Nummerplader med fx nationalflag og nationale kendingsbogstaver (som fx i Norge og på Færøerne) udstedt i en af Wienerkonventionens lande er gyldige som nationalitetsmærke i Wienerkonventionens lande (og de lande som måtte anerkende dem alligevel).

Europarådet har såles ikke noget med nummerpladerne at gøre. EU fik i sin tid lov til at anvende Europarådets mærke, der således er symbol for begge organisationer. På nummerplader står det altså formelt for EU, men enhver kan jo lægge sin egen fortolkning i symbolet. Bruger man det blå felt og stjerner i et ikke-EU-land, som er medlem af Europarådet, er man ikke støttet af Wienerkonventionen, da Europarådet ikke er en økonomisk samarbejdsorganisation. Det eneste land jeg er sikker på har brugt det blå felt med stjerner uden at være medlem af EU, er Malta, der brugte det i længere tid inden de kom med i EU. Norge bruger ikke blåt felt med stjerner, men et blåt felt med det norske flag.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skal EU flaget vente

Indlægaf Münster » ons 08.07.2009 00:06

Jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på dette område. Du ved meget mere end mig om EU, Europaflaget og især nummerplader. Min pointe var mere, at "EU-pladerne" ikke nødvendigvis er et signal om ens holdning til EU. De er bare praktiske, fordi de viser bilers nationalitet på en standardiseret måde, og de er pæne, fordi de er tidssvarende. Jeg føler da lidt, at folk i udlandet tænker, at vi må være frygtelig tilbagestående i Danmark, når vi ikke engang har det blå nationalitetsmærke på nummerpladerne, som alle andre i Europa har.
Brugeravatar
Münster
Medlem
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: lør 28.06.2008 19:52
Geografisk sted: Esbjerg

Næste

Tilbage til Nummerpladedesign