Først vil jeg undskylde over for eventuelle norske læsere min påstand om stjerner på de norske plader når det er et norsk flag i stedet.
Der er ikke kommet et ordentligt frit valg med den nye valgordning. Så skulle der også have været den 3. valgmulighed med Dannebrog på pladen. Nu er der nok mange som vil krydse af ved EU-plade, alene fordi de så kan undvære et DK-mærke.
Det er svært at vide hvor mange bogstavskombinationer man vil nå i gang med inden genbrugsordningen. Hos skat nævnes kun AF, AG, AW og BF. Derfor er det ikke helt sikkert at BH, som Skat har lovet vil komme i betragtning, vil blive brugt til EU-nummerpladerne. Det kan også tænkes at BH og andre nu ikke længere anstødelige kombinationer vil følge efter GZ eller WZ. Der er dog afbildet en EU-plade med MU, som tyder på at rækkefølgen BF, BG, BH, BU er rigtig. Om CC, CD, DK og EU vil blive brugt, ved jeg endnu ikke. Det er allerede meddelt at KZ ikke vil blive brugt. Ret latterligt i betragtning af at Norge bruger denne kombination, og at der vist ikke længere kan være ret mange andre end Birthe Rønn Hornbech, som opfatter KZ som mere anstødelig end f.eks. AK og AV