PS skrev:I byen København har jeg efterhånden set så mange observationer, at der tegner sig et billede med nogenlunde lige mange plader fra udleveringsstederne i København, Ballerup og Nærum. Højeste numre jeg indtil nu har set fra de tre serier er AF 20334, AF 25803 og AG 25196. Det svarer til at der i hvert fald er udleveret 334 fra København, 403 fra Ballerup og 496 fra Nærum.
Det udleveringssted, der først løber ud for plader fra første leverance, kan godt blive Randers, som har fået tildelt 750, hvilket virker småt. Tilsvarende kan det blive Viborg, der med 2.500 har den leverance, som varer længst. Det kan vi jo følge med i her på NRPL.DK. Hvis der kommer højeste observation ind fra fx Randers, kan vi let regne ud hvor mange der er tilbage af de 750.
Hvorfor leverancerne har de størrelser de har, kan vi kun gætte på. Der er ingen grund til, at de skal passe perfekt med forbruget. Det giver mere flexibilitet for de vognmænd, der står for distributionen, hvis ikke alle udleveringssteder skal have næste leverance samtidig. Der kan også være taget højde for noget så banalt som hvor meget lagerplads SKAT har på de forskellige lokaliteter.
Allerede i sidste uge havde København passeret AF 20400, Ballerup AF 25 900. På nuværende tidspunkt må de hver især være nået et par hundrede numre længere frem.
Leverancernes størrelse er jeg næsten sikker på allervæsentligst er beregnet på baggrund af forbruget, men andre faktorer kan spille ind. Hvis forbruget i et område har været stigende, vil det sikkert ikke afspejle sig lige med det samme i nummertildelingerne. Det vil kun være et problem i ganske kort tid at forbruget alle steder rækker til næsten samme tidsrum — hvis det overhovedet er et problem. Nummerpladeekspeditionerne vil hurtigt komme ud af takt på grund af udsving eller ændringer i forbruget.
Fra Randers er AF 50 006 set 23.10., jf. tidligere i tråden, hvilket vil sige at Randers på nuværende tidspunkt er ved at være halvvejs.