TT skrev:I stedet kunne man placere tegnene med samme afstand som på de kvadratiske nummerplader, så pladsen udnyttes bedre
Kære Thomas,
Er du sikker på at den kvadratiske bagplade på øverste billede og din manipulerede forplade på nederste billede har bedre læsbarhed end den 'originale' forplade på det mellemste billede?
Jeg har en tydelig fornemmelse af at det øger læsbarheden at bogstaver og tal er grupperet på en tydelig måde, og det er de på det mellemste billede. Her er der stor forskel på tegnmellemrum og gruppemellemrum ("ordmellemrum"), og det bevirker at øjet hurtigt opfatter hvor en gruppe begynder og hvor den ender. Derfor kan øjet hurtigt afgøre hvilken gruppe et givet tegn hører til, selvom øjet ikke når at opfatte alle tegnene.
På øverste og nederste billede er forskellen på tegnmellemrum og gruppemellemrum mindre, og derved kan øjet 'komme i tvivl om' hvor en gruppe begynder og ender, hvis der er meget kort tid til rådighed til aflæsningen.
Efter min mening har pladen på det mellemste billede langt den bedste læsbarhed. På den baggrund må det vel være mere eller minde ligegyldigt om der går lidt plads til spilde ude for enderne af pladen? Gør der ikke også det på påhængsvognspladerne?
Man kommer ud for noget lignende hvis man vil fremhæve et stykke tekst ved at s p a t i e r e tegnene. Hvis ikke man husker at o r d m e l l e m r u m m e n e o g s å s k a l f o r ø g e s, bliver tekstens læsbarhed forringet fordi det er v a n s k e l i g e r e a t s e h v o r o r d e n e b e g y n d e r o g e n d e r.
hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk