http://www.skm.dk/presse/pressemeddelel ... /7878.html
09/10/09Skatteministeren skifter som den første til EU-nummerplader
Danskerne får nu endelig mulighed for at sætte EU-nummerplader på deres køretøjer. Det sker fra og med mandag 12. oktober.
Skatteminister Kristian Jensen, som står bag beslutningen om at indføre muligheden for EU-nummerplader, har set frem til, at Danmark, som det sidste land i EU, giver borgerne mulighed for at få de nye nummerplader.
- Jeg er meget glad for, at det nu bliver muligt at vælge EU-nummerplader. Det giver for det første en forenkling, når man som bilist skal køre i andre lande, idet EU nummerpladerne har en DK markering og dermed også gælder som nationalitetsmærke. Derudover er det for mig et positivt signal om, at Danmark er en del af et større fællesskab.
- Derfor har jeg selv valgt at gå forrest og være blandt de første, som får omregistreret min bil til de nye nummerplader.
- Jeg ved godt, at EU vækker stærke følelser hos mange. Derfor har regeringen besluttet, at borgerne fremover skal tage aktivt stilling til, hvorvidt de ønsker EU-nummerplader eller de nuværende uden EU- og nationalitetsmærke.
Skatteminister Kristian Jensen skifter nummerpladerne ud med EU-nummerplader på sin bil mandag morgen kl. 8.30 hos SKAT, Lautrupvang 1 A, 2750 Ballerup.
Yderligere information: Særlig rådgiver Peter Høyer, 3392 4445 eller 4119 1558.