Historiske type 3 er meget nemmer at skelne fra de rigtige - ud over standen og så at der næppe er nogen af de oprindelige der har overlevet "i drift":
Originalt blev de lille tal under bogstavet stemplet med et rødt malingsstempel, således at man ikke kunne rette nummeret uden at stemplet ville blive ødelagt - og så for at indekere at det var politiet der havde udleveret - disse røde stempler er der ikke på de historiske plader
Men ellers synes jeg lidt det her er ved at gå en lille smule i selvsving.
Jeg tror jeg har sagt tidligere at hverken olie, benzin eller smørefedt er samme dårlige kvalitet som man benyttede i sin tid - og for at disse biler overhovedet kan færdes sikkert og derved rimeligt ofte i trafikken idag er der mange diskrete modifikationer vi laver, som gør det nemmere eller sikrere at køre i bilerne.
Formålet med de historiske plader var helt banalt, at en hel del veteranfolk var kede af at slippe type 6 emaliepladerne. Indtil 1976 havde man kørt rundt med de helt almindelige 2-bogstavs plader og der var ingen der havde ondt i maven over det. Når man så skulle igang med disusionen, som altså stod på fra 1976 til 1993, så skulle man - inspireret af andre lande - vist bl.a. UK naturligvis gå hele vejen, så man kunne bibringe et udseende, der er så tæt på som bilen har set ud som ny - i hvert fald for dem der har bragt bilen tilbage til sit oprindelige udseende. I denne process har man så måttet indgå nogle kompromisser - og i nogle situationer har myndighederne meldt positivty tilbage men givet helt korte frister, hvor man simpelthen måtte træffe nogle hurtige valg.
Jeg syntes ordningen fra myndighedernes side er meget flot og vi skal forvalte den derefter. Det blev ordningen ikke i starten. Jeg har kørt "Madpakketur" idag og fik en snal med Dorte Stadil, formanden i DVK, og hendes Mercedes 1950 havde et iøvrigt nydeligt nummer A 19.050 som sagtens kunne have været tildelt den i - ja 1950 - men hun bekræftede at hun ikke havde nogen histori om hvad nummer blien havde haft fra ny og man derfor var enesdes om det nummer den fik - hvilket bekræfter Thomas's observation om at den
daværende administrator i høj grad brugte årgangen - hvis muligt - til at finde de 2 sidste cifre i nummeret. Han kunne også have brugt terminger eller en tilfældigtals generator - herregud - tænk på hvor mange numre han igennem de mange år har skullet finde på? Så har han fundet et system at finde dem på - måske for nemt - jeg ved det ikke. Det er nemt at stå på sidelinien og pege fingre - det er noget andet hvis man selv sidder med det i de sene aftentimer.
Som jeg vist også har været inde på - lad os nu stoppe den diskusion. Der er sket ting som måske ikke burde have været sket hvis man ser meget puritansk på det. Der er nye folk på nu, og de har så andre måder at gøre det på. Det helt centrale er at vi bevarer nu SKAT's tillid til at ordningen kan administreres af MhS.
Michael