Papegøjeplader genindføres

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » ons 15.10.2008 08:57

Nu har man besluttet hvordan papegøjepladerne skal se ud:

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20 ... /81014129/

Udseendet af den kvadratiske plade er ganske ejendommeligt da den venstre fjerdedel af pladen er gul og resten hvid og baggrundsfarven skifter mellem de to bogstaver og midt igennem det venstre ciffer forneden. Det er næppe læsevenligt. Den rektangulære plade ser ud som forventet med bogstaverne på gul baggrund og cifrene på hvid.

Serierne bliver fra 78 000-87 999 for kvadratiske papegøjeplader og 88 000-97 999 for rektangulære. Det er de samme serier som for gule plader, men det bliver fra bogstavkombinationen GA.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf AndersF » ons 15.10.2008 13:41

Jeg syntes ved første øjekast også at den kvadratiske papegøjeplade så lidt underlig ud, men måske giver designet alligevel mening. Det ser ud som om at designerne har valgt at lade fordelingen mellem gult og hvidt (ca. 30% - 70% så vidt jeg
kan bedømme) være den dominerende faktor, fremfor at det gule felt absolut kun skal dække bogstaverne. Hvis man havde valgt at lave et gult felt som kun dækkede bogstaverne, i øverste venstre hjørne af den kvadratiske papegøjeplade, ville der blive for meget hvidt i forhold til gult. Det bliver så spændende at se hvordan evt. EU-papegøjeplader kommer til at se ud. Jeg gætter på at man generelt vælger at placere EU-symbolet i nederste venstre hjørne af de kvadratiske nummerplader, og så rykker den nederste talgruppe til højre, således at bagkanten kommer til at flugte med bagkanten på talgruppen i den øverste linie. Skillelinien mellem det gule og det hvide felt vil på EU-papegøjepladerne formentlig blive rykket lidt til højre i forhold til de almindelige papegøjeplader.

MVH AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf LarsBudtz.dk » tors 23.10.2008 18:15

Bare for skægs skyld...
Billede
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » tors 23.10.2008 18:54

Ja, det bliver noget i den retning (men med ny skrifttype).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf A. Lunde » fre 24.10.2008 07:19

...fint eksempel - bortset fra at denne Cayenne har bagsæder :roll:
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf taxidriver54 » fre 24.10.2008 10:48

:roll: Det er der da ikke noget mærkeligt i.
I de gode gamle dage, da vi sidst havde papegøjeplader, fandtes der betegnelsen "Combivogne".
Det var en St.car, med bagsæde-skyklapper m.v.
Der var betalt 50% omsætningsafgift, som det hed dengang, så vognen kunne bruges både til varekørsel og persontransport.
Et godt eksempel, på en af slagsen, var Opel 1700 A caravan :oops: :cry:
taxidriver54
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 14.09.2008 07:13

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf LarsBudtz.dk » fre 24.10.2008 15:58

Jeg lavede den bare lige hurtig for sjov skyld... Og så vr det lettere at tegne gult på hvidt end omvendt... :D
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Xander » søn 02.11.2008 18:40

Men jeg er lidt i tvivl.

Dvs ALLE varevogne der er indregistreret som privat eller delvis privat skal have papegøjeplader.?? Eller kun delvis privat.?

Hvad så med ældre varevogne som min egen GSA Service fra 1985. Skal den have gule plader eller kommer der krav om papegøje til den.?? Ellers vil der da skabes misfoståelser hvis man tager sin 97'er Berlingo Van (eksempel) som ikke er under misundelsesafgiften som dermed kører med rent gule plader, selvom den bruges i privat henseende.!

Uuh der kan komme mange anmeldelser om forkert brug og skatteundragelse hvis man har sådanne en varevogn som ligger i grænseområdet og bruger den åbenlyst til privat brug.! Selvom den ikke er under misundelsesafgift.!
GSA Service 1985
Xander
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 02.11.2008 18:26

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » søn 02.11.2008 20:26

Alle nyregistrerede varevogne til helt eller delvis privat kørsel skal fra 1. januar 2009 have papegøjeplader.

Allerede indregistrerede varevogne fortsætter under mærkningsordningen og skal have papegøjeplader hvis de efter 1. januar 2009 omregistreres til helt eller delvis privat kørsel. Reglerne om papegøjeplader og mærkning omfatter ikke varevogne registreret første gang før 3. juni 1998.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » lør 08.11.2008 16:03

Var på "motorkontoret" hos Skat i Fredensborg i ugens løb, og der hang fine plakater om Papegøjepladens geninførsel - med billede af hvordan de så kommer til at se ud! Det var med gul baggrund for bogstaverne og hvis baggrund for tallene - denne farve går heltud til kanten. Vulsten er så sort hele vejen rundt.

Hvis man ellers skal tro plakaten - og hvorfor skulle man ikke det?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » lør 08.11.2008 16:06

Det er nr tre fra toppen i venstre kolonne i de eksempler Thomas har lavet på side 1
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf stabilgrus » man 05.01.2009 11:32

Hej!

Så fik jeg et sæt papegøjeplader til min Transporter i morges! De ser lidt sjove ud... GB 92 051 blev det til. Der var lige en, som nuppede 050'eren før mig - det var den første, som blev udleveret fra Aalborg, så jeg må nøjes med at være nummer to... :P

Thumbs up for dette tiltag fremfor det rådne klistermærke til os, som har betalt momsen....

Rudi
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
stabilgrus
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 05.01.2009 11:29

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf sorensen » man 05.01.2009 14:01

Hvis der som det tidligere er nævnt er startet med GA skulle der altså fra starten være udleveret over 14000 sæt plader til de forskellige nummerkontorer. Mon det kan passe? Eller har man af en eller anden grund alligevel sprunget GA over?

Torben
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf A. Lunde » man 05.01.2009 14:17

Hvad har du givet for at få ombyttet pladerne? Jeg går ud fra at din transporter i forvejen var indregistreret til privat anvendelse - er den god nok at man kan få byttet plader for 160 kr.?

Jeg vil tro at behovet for plader er ret stort her i starten, da der formentlig er mange ejere af gulpladebiler der gerne vil slippe for klistermærket, og have et nyt sæt plader... mon ikke det er derfor der er distribueret en ret stor mængde plader til motorkontorerne?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » man 05.01.2009 19:14

Tak for billedet.

GA er blevet observeret. 14.000 plader er ca. 500 pr. nummerpladeekspedition i gennemsnit. Det er ikke urealistisk til et opstartslager. Da de gule knallertnummerplader kom frem, var det også kombination nr. 2 der blev observeret først.

Det er nu muligt at indtaste højste numre for papegøjeplader. Den kvadratiske type er indtil videre tegnet lidt interimistisk da det endelige udseende er ukendt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf PPL-BOG » man 05.01.2009 20:25

Hej Rudi - og I andre!

Var din Transporter i forvejen registreret som privat eller del-erhverv, altså forblev den i samme status??

Har forstået loven således at der kan hentes/købes de nye plader, hvis vognen OMREGISTRERES fra erhverv til del - eller fra del til privat. Altså kan man vel ikke sige at det er for at slippe for klistermærket, da der vel er en del, som fortsætter med en bil på del-erhverv - og så til forveksling ligner en håndværkerbil, der er trukket moms på.

Er det mig eller er dette endnu en stænklaplovgivning - for hvis det forholder sig sådan er der INTET opnået, - vi skal stadig høre på "..så må den ikke bruges om søndagen" - en udbredt misforståelse, der bevidst har været holdt varm af både pressen og de statsanstalter, der er gået glip af differencen i registreringsafgiften til hvide plader.

Idéen med klistermærket var da ok. Bortset fra at det burde være "håndværkervognen", der skulle have det på - og gerne et stort gult mærke, så man kunne se at her var tale om en nyttevogn. Andre, der har betalt moms burde lades i fred.

Nej nej - for staten ØNSKER slet ikke disse private snylterslæder og DERFOR skal de udstilles. Idéen med mærkaterne blev undfanget udelukkende fordi man ikke kunne opkræven misundelsesafgiften bagud, uden at omrigistrere samtlige private vogne tilbage til 1998.

Tak for en fin side, Mvh Bo
PPL-BOG
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 05.01.2009 20:13

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf stabilgrus » man 05.01.2009 23:15

Transporteren var uden plader, så det er en ganske almindelig registrering. Jeg ved ikke med de 160 kr for "ombytning", men der stod lidt derinde på en plakat.. Noget med en forventet pris på 160 kr... ??!! Der nå stå noget på http://skat.dk - min kone overvejer da at få dem på hendes Touran også, bare for at slippe for brok over at hun ikke har klistermærket i. Vi har begge haft hver vores Touran i næsten 2 år, og vi har aldrig haft klistermærket monteret, og der er aldrig sket noget, såååh... Politiet kan jo intet stille op - det er kun SKAT der kan gi' en bøde for ikke at have det klistret i bagruden... Hvor tit er I blevet stoppet af SKAT ? :shock: Jeg har aldrig mødt dem... :?

Jeg er iøvrigt selvstændig, og Transporteren er indregistreret i mit eget navn som 100% privatperson, dog med ½ misundelse, naturligvis. Men der er betalt fuld moms af bilen - jeg gider ikke ha' alt det bøvl for at slippe for de håndører, som momsen jo reelt er på sådan en bil. Statens kilometertakst er nu en "go' ven", synes jeg...

Rudi
stabilgrus
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 05.01.2009 11:29

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Xander » tirs 06.01.2009 00:48

Jeg blev stoppet for ca halvandet år siden pga fart på motorvej i min daværende Citroën Evasion HDi Supervan. Jeg havde betalt moms og strafafgift. Det var vel ca et halvt år efter klistermærket blev indført.

Efter en svada om at man kun måtte køre 130 osv, så kiggede han på min påklædning som bl.a. var fodboldtrøje, på vej til Aarhus hvor de sjovt nok skulle spille fodbold den søndag. Derefter spurgte han om klistermærket og bad mig vise ham det. Jeg havde det på bilen.

Men politimanden forlangte at se mærket.!!!

Noget helt andet. Min Citroën GSA varevogn fa 1985 skal have plader på igen til foråret. Hvilke plader får jeg udleveret.?
GSA Service 1985
Xander
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 02.11.2008 18:26

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Jesper Bering » tirs 06.01.2009 01:53

dykker5502 skrev:Hvis der er betalt fuld afgift af bilen - registreringsafgift og moms - skal den have hvide plader - men kan godt som anvendelse have anført "Varekørsel".


1) Er der nogen der ved hvor man kan læse sig til den regel som Dykker henviser til? Jeg har tidligere ledt efter den uden held. Er en sådan indregistrering noget man bare kan bede om, eller kan den kun opnås i særlige tilfælde?

2) I tilslutning til Xanders spørgsmål lige ovenfor: Jeg har en Citroën AX10 1988 varevogn, der tidligere har tilhørt det franske postvæsen. Den er importeret hertil i 1998 og registreret som personvogn med hvide nummerplader. For tiden fører jeg en tung korrespondance med Skattevæsenet for at få lov til at omregistrere den som varevogn med gule plader - uden at betale mere afgift, vel at mærke. Det er trods store verbale anstrengelser ikke lykkedes mig at få Væsenet til at begribe hvad det er jeg vil, men jeg har fornylig taget det tunge, pædagogiske skyts i anvendelse, så jeg håber fortsat. Jeg skal kun bruge den privat.

Vognen har jo været registreret før 1998 - og i Frankrig formentlig som varevogn, hvis de ellers har den kategori. Den har 1ste fransk registreringsdato 21/6-1988 og dansk tolddato 16/2-1998.

Hvis projektet lykkes for mig, skal vognen så have papegøjeplader?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf A. Lunde » tirs 06.01.2009 09:18

...som jeg har forstået det, så er papegøjepladerne en erstatning for klistermærke-ordningen, og er derfor kun relevant for biler indregistreret første gang efter 2. juni 1998, da pladerne signalerer at der betales privatbenyttelsesafgift. Jeg er dog ikke 100% sikker på om ældre biler kan få papegøjeplader...

Ang. prisen for ombytningsnummerplader, hvis bilen ikke ændrer hel eller delvis anvendelse fra erhverv -> privat, så faldt jeg over denne på SKATs hjemmeside:
Hvis en varebil, der i dag er indregistreret til privat eller blandet erhvervsmæssig/privat anvendelse, og som derfor er forsynet med mærkat, ønskes forsynet med papegøjeplader i stedet for mærkaten, skal der betales normal pris for de nye nummerplader, dvs. 1.180 kr.
Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=179273 ... arch=papegøjeplader
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

ForegåendeNæste

Tilbage til Nummerpladetyper

cron