Billeder fra Fælledparken

Billeder og reportager fra træf og lignende for historiske køretøjer samt fra museer og udstillinger

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 12:17

UM 31.799 er en af flere Taunuser der kører med falske, men vellignende sorte nummerplader. 9-tallerne ser dog ikke ud til at være helt perfekte. Nummeret er fra 2001.

Det lyder spændende med FDM's aktiviteter på den dyre side af hegnet.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 12:24

Der var mere. Her er en Triumph TR6 fra CRM tiden, også med emalje:
Søndag 2 august 063_small.JPG

Her er så juvelen i "samlingen" - en vaskeægte papegøjeplade i emalje:
Søndag 2 august 066_small.JPG

CE - det må jo være Nykøbing Sjælland. Og så var der jo Opelen fra Helsinge, som altså var kommet helt til Hovedstaden i dagens anledning:
Søndag 2 august 067_small.JPG

Den var jo også i Græsted i pinsen (den BOR vist faktisk i Græsted).

Mere følger....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 13:01

Først troede jeg at du allerede havde denne Volvo 444 fra 1958 med Københavnerplader, men så opdagede jeg at din Volvo var en anden :-)
Søndag 2 august 069_small.JPG

Denne her meget fine VW 1302 fra 1972 stod og gemte sig ovre under de store træer:
Søndag 2 august 077_small.JPG

Der var en sort VW mere - denne fra 1956 og fra Frederiksberg, ved siden af en fin Hillman fra 1965 og København:
Søndag 2 august 081_small.JPG


Der var også nogle stykker med historiske plader, men det var ikke dem jeg var interesseret i den dag i Classic Park :-) Det var the real thing jeg gik efter, og det var sjovt at se at der alligevel er så mange. Dog var jeg ikke nede og røre ved dem alle, og jeg forstår at Thomas allerede har kommenteret Taunussen ovenfor - OK - det er godt lavet for jeg spottede det ikke lige i forbifarten (jeg skulle tilbage og være Brovagt :-) )

Indenfor var der også spændende ting....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 13:44

Indenfor hegnet var der også lidt at se på (foruden Prinsen og hans racervenner :-) ).

Først og fremmest denne prægtige Opel, som jeg aldrig har set før:
P8010006_small.JPG

Her er et nærbillede af nummerpladen bag på:
P8010007_small.JPG

Jeg talte med ejeren og det er en helt utrolig historie!
Bilen har tilhørt hans farfar som har haft den fra ny. Ejerens far overtager den og får den istandsat i 1950'erne og fik den så indregistreret med den nummerplade den har nu: K221! Så vi har med en bil at gøre som (ligesom min Taxa) er blandt de absolut tidlige "veteranbiler" sådan at forså på den tid kørte folk altså seriøst rundt i biler fra 1930'erne - blandt andet min morfar, der i 1950'erne købte en Nash 1931 så mine forældre nemmere kunne køre til mormor og morfars sommerhus i Rågeleje (bare den var blevet i familien :-).
Ejeren ovetog bilen da faren ikke længere kunne køre i den og nu er det så 3. generation der har glæde af bilen. Helt utroligt!

Her får i lige et sidste view inde fra foran FDM's festtelt, hvir vi var linet op:
P8010069_small.JPG


Mere.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 14:02

Minien har jo 50 års jubilæum, så defor var der overfor "os" en udstilling af Minier, og der var der 3 med emaljeplader:

Først den ægte vare:
Søndag 2 august 027_small.JPG

En fin lille hvid Mini fra 1967.
Så den 100% uægte vare:
Søndag 2 august 029_small.JPG

En ellers fin Mine Cooper S med registreringsnummer, der hører til en hvid refleksplade, men her med falsk (polsk?) emaljeplade.

Og så den mystiske:
Søndag 2 august 026_small.JPG

Dette er en 1966 Mini Cooper S fra 1966 og nummeret er formentlig det den fik i 1966 - MEN begge plader var falske. Det var for så vidt originale emaljeplader, men malede over med sort og tal og bogstaver var folie. De var iøvrigt ved at forfalde for malingen var skallet af flere steder....

Har man virkelig tabt begge originalplader??? OK - det er jo en Cooper S så måske har den været brugt til mere gaderæs end den har kunnet holde til, så de kan jo have været blevet beskadiget ved uheld.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf Leth » man 03.08.2009 14:14

Opel'en er er skam ikke nogen ny opfindelse - den deltog allerede i et af de tidligste youngtimertræf på langelinie tilbage i 2005 - Det var før Bondam & Co fik smadret havnen :evil:

Billede
Billede
Billede

Det er en prægtig vogn! :!:
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 14:19

Den fine gamle Opel med K 221-nummerpladen fra 1950'erne findes på billeder fra de Bilhistorisk Tidsskrift (BHT) der er lagt ud på http://www.dvk-database.dk. Den findes i BHT nr. 49, 1976 og nr. 71, 1982, måske også flere steder.

I Veteran Tidende nr. 46, 2005 er der en hel artikel om bilen. Den indgår også i en artikel om The Motor Shop (TMS). Her findes den blandt andet med prøveplade (med vante) K 38·742 (K'et er ikke synligt på billedet.) optaget 1.5.1950 i anledning af TMS 50-års jubilæum. Året efter fik den K 221.

I artiklen om TMS er også andre interessante nummerplader. "Prøvevogn K 597" i design 1908-1919, altså fra før prøvenummerplader var nævnt udtrykkeligt i motorlovgivningen. Endvidere er der en gul etbogstavs nummerplade K 28.598 fotograferet 1979, som er en erstatningsnummerplade fra efter 1958 (hvilket let kan konstateres ved at punktummet står på linjen). Pladsen hvor det første bogstav normalt ville have stået, er tom, mens K'et står på andet bogstavs plads. Løbenummeret står på samme måde som det ville gøre på en almindelig nummerplade fra 1958 og senere. Normalt lavede man erstatningsnummerpladerne så teksten var centreret, men på denne var der altså et stort blankt område til venstre for bogstavet, mens nummeret gik helt ud til kanten i højre side.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf Leth » man 03.08.2009 14:21

dykker5502 skrev:Og så den mystiske:
Søndag 2 august 026_small.JPG

Dette er en 1966 Mini Cooper S fra 1966 og nummeret er formentlig det den fik i 1966 - MEN begge plader var falske. Det var for så vidt originale emaljeplader, men malede over med sort og tal og bogstaver var folie. De var iøvrigt ved at forfalde for malingen var skallet af flere steder....

Har man virkelig tabt begge originalplader??? OK - det er jo en Cooper S så måske har den været brugt til mere gaderæs end den har kunnet holde til, så de kan jo have været blevet beskadiget ved uheld.


Hvis du taber en emaljeplade får du jo ikke en ny, men derimod et sæt hvide erstatningsplader med sort nummer - Nå man bliver træt af dem er der jo åbenlyse muligheder for at føre bilen tilbage - oven i købet med mindre chance for at blive opdaget da nummeret jo er det autentiske. Vil ikke udelukke at jeg ville bruge samme fremgangsmåde hvis jeg en dag tabte eller skadede en af XB pladerne på min Rekord!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 14:27

Abarth - tuningfirmaet der især "gjorde" i Fiat, har også jubilæum iår - 60 år - så derfor var der en masse Fiat'er med oliekølere foran og hækklap der ikke kunne lukkes (kendetegnene for de hårdest tunede Abarther).

Men men men - det dur ikke at sætte sådan en nummerplade foran oliekøleren (selv om der faktisk var en der havde gjort det), så der har været gang i de falske refleksplader igen her:
Søndag 2 august 029_small.JPG

og her:
Søndag 2 august 030_small.JPG

men der var også den her nu meget sjældne Fiat 500 combi fra 1966 (eller hvad Fiat nu kaldte deres stationcar) med ægte emalje (så vidt jeg kunne se):
Søndag 2 august 031_small.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 14:35

På trods af at nummeret er et "sort" nummer, er det dog på Cooperen ret let at konstatere forfalskningen, idet bogstavet C er alt for bredt. 7-tallet falder også helt ved siden af da ned-stregen skulle være en ret linje, og øverste hjørne til højre skulle være spidst, se fx nærbilledet af BL 30.472. Teksten er også udført i for fed kvalitet, medmindre det er optikken der spiller et puds.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 14:42

Hov - jeg havde lige glemt den her hos Mini'erne:
Søndag 2 august 053_small.JPG


Der kørte nogle små 4 hjulede vogne rundt og fordelte vand til vagter og andre praktiske gøremål. I situationen kunne jeg ikke lige gennemskue hvad de var registreret som - nummerserien sagde umiddelbart Motorcykel, men de var jo 4 hjulede og stregen rundt om var sort og ikke rød:
Søndag 2 august 052_small.JPG

Men når man så kommer hjem finder man jo svaret her på NRPL.DK: Det er en registreret traktor. Den er registreret sidst i April, så den er næppe det højeste nummer?

Nå - nu må det være nok for denne gang - til sidst en fin lille ønskeplade på en af racerbilerne omme i den klassiske pit på Øster Allé:
Søndag 2 august 001_small.JPG

Nå - den kan jeg ikke finde på Biltorvet så det er nok (heller) ikke en rigtig nummerplade, men nu får i billedet alligevel, så I kan se den fine Porche 356 ved siden af (selv om den ikke har nogen nummerplader på).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 14:47

dykker5502 skrev:men der var også den her nu meget sjældne Fiat 500 combi fra 1966 (eller hvad Fiat nu kaldte deres stationcar) med ægte emalje (så vidt jeg kunne se):


Den hed Belvedere, og der er ikke noget der tyder på at nummerpladen skulle være uautoriseret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 14:50

dykker5502 skrev:Men når man så kommer hjem finder man jo svaret her på NRPL.DK: Det er en registreret traktor. Den er registreret sidst i April, så den er næppe det højeste nummer?


Jo, det er det faktisk.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf mclc » man 03.08.2009 14:52

TT skrev:
dykker5502 skrev:Men når man så kommer hjem finder man jo svaret her på NRPL.DK: Det er en registreret traktor. Den er registreret sidst i April, så den er næppe det højeste nummer?


Jo, det er det faktisk.

Ja, indtil for 1 minut siden :)

Har netop indberettet den
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 15:03

Nå - og mens jeg har siddet her og bakset med at scale mine billeder ned og skrive tekst og checke Biltorvet har Thomas og Leth allerede været på banen med kommentarer ;-)

@TT
UM 31.799 er en af flere Taunuser der kører med falske, men vellignende sorte nummerplader.
Det burde jeg have spottet - UM er jo langt efter DT, der var den sidste bogstavkombination med emalie.
@Leth
Opel'en er er skam ikke nogen ny opfindelse.
Nej da - den har jo været i familiens eje altid, men JEG har aldrig set den IRL. Jeg er ked af at vi ikke ser de der biler fra før 1920 ret meget. Jeg forstår godt hvorfor et langt stykke af vejen. Jeg har tilbudt Græsted at hjælpe med at få mere styr på hele veteranbilssiden af arrangementet næste år, og herunder ville jeg gerne at man inviterede biler som Opel'en her så de kan komme ud i sollyset og blive set og nydt. DET er (for mig og mange andre) rigtige veteranbiler. Han fortalte så at han skam havde været i Græsted hvert år - i hans Austin fra 1937 (tror jeg det var). Og det kan jeg ikke fortænke ham i. Han kørte ikke ret hurtigt i den (ca. 30 km/t) og så tager det jo sin tid at køre til Græsted. Så hedder det trailer og det hænger jo ikke sammen hvis man bare skal derop som alm. besøgende. Og sådan tror jeg det er med mange af de helt gamle biler.
Men tak for de finde billeder af Opel'en begge to.
Hvis du taber en emaljeplade får du jo ikke en ny, men derimod et sæt hvide erstatningsplader med sort nummer
Det ved jeg godt, men det ændrer sådan set ikke på at det ikke er iorden. Nu vil jeg imidlertid lave en preannoncering. En af de der var med om lørdagen var såmænd Erik Mieth - ham hos MhS, der bestyrer de historiske nummerplader. Vi fik os en rigtig god snak iløbet af lørdagen hvor han bl.a. fortalte at USA bilerne var blevet sure på ham fordi han IKKE ville tildele 3 og 4 cifrede numre "bare fordi der ikke er plads til 5 eller 6." Så der er nye tider her og nogen af jeres bønner er tydeligvis blevet hørt. Samtidig spurgte han mig om ikke jeg ville hjælpe ham lidt, så jeg kommer altså til at arbejde mere direkte med historiske nummerplader fremover. Og ovenstående har givet mig en ide til min første aktion - når vi får historiske plader med 2 cire skal vi også kunne få ERSTATNINGS plader med 2 cifre - selvfølgelig til de historiske men også til de originale - og altså til den pris de historiske plader koster ved erstatningsplader.
Han kunne iøvrigt fortælle mig andre interessante ting, men herom i en anden post.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf dykker5502 » man 03.08.2009 15:15

TT skrev:
dykker5502 skrev:Men når man så kommer hjem finder man jo svaret her på NRPL.DK: Det er en registreret traktor. Den er registreret sidst i April, så den er næppe det højeste nummer?


Jo, det er det faktisk.
OK - men en anden ting er så at det stadig er gammelt design, så mon ikke de slet ikke er begyndt på de nye plader her?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » man 03.08.2009 16:15

Det lyder godt med de historiske nummerplader (og forhåbentlig erstatningsnummerplader) med to bogstaver.

Et par kommentarer:

Hvis man reducerer de 4-cifrede nummerplader type 5 til de korrekte 32 cm, bør de i øvrigt kunne være på en amerikaner beregnet til nummerplader på 30,5 cm.

Sidste emaljepladekombination for personbiler var EE.

LY 19 225 er nyt design, se 1-tallet med fod.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf A. Lunde » tirs 04.08.2009 13:31

906PI findes skam på Biltorvet.dk

...du har sikkert tastet nummeret med mellemrum - det er Biltorvet ikke så god til at håndtere :)

Det er en Porsche 906 med 1. reg. dato den 04.04.1966
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf Jesper Bering » ons 05.08.2009 21:03

TT skrev:UM 31.799 er en af flere Taunuser der kører med falske, men vellignende sorte nummerplader. 9-tallerne ser dog ikke ud til at være helt perfekte.

Her er en af de andre omtalte Taunuser, som jeg så på Gavnø i 2002. Jeg kunne på betydelig afstand se at der var 'noget' med nummerpladen, men jeg kunne ikke se hvad det var. Jeg spurgte ejeren og fik et svar der var så ualmindelig afvisende at jeg simpelthen blev nødt til at undersøge pladerne nærmere.

Både vognen og nummerpladerne er ualmindelig pænt arbejde, og de vandt da også anerkendelse. Som I muligvis kan se på vedlagte billeder, er der imidlertid små fejl i typografien. Tegnene forekommer generelt at være en anelse for tynde i stregen; det meget kønne Schwung der skal være i 2-tallet der hvor stregen slutter foroven tilvenstre, er ikke lykkedes 100%; emaillen er overordentlig blank og jævn; og i særdeleshed er der alt for lille niveauforskel mellem den sorte og den hvide overflade; 0et har formindsket stregtykkelse helt foroven og helt forneden; jeg kan ikke finde ud af nøjagtig hvad der er galt med 6-tallet - måske er det sammenløbet mellem buen og 'stammen'.

Man kan som regel se at den hvide emaille utvivlsomt er lagt uden på den sorte, men her er der ingen følbar niveauforskel. Som jeg husker det, føltes det nærmest som om den hvide emaille lå dybere end den sorte. Det kunne være interessant at få at vide hvordan pladerne konkret er fremstillet, men der var som sagt lukket for det varme vand i den henseende.

Men igen - flot ser det ud, og det er idetheletaget et imponerende projekt med utrolig mange autentiske detailler.

hilsen Jesper

Det kan være I skal klikke på billederne for at få dem at se i deres helhed.
UM 52.106 1.jpg
UM 52.106 2.jpg
UM 52.106 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Billeder fra Fælledparken

Indlægaf TT » ons 05.08.2009 21:36

Her er en ægte nummerplade med både 0, 2 og 6

DS69042-400-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Træf- og museumsbillleder