Papegøjeplader genindføres

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf KT » tirs 06.01.2009 10:17

Jesper Bering skrev:2) I tilslutning til Xanders spørgsmål lige ovenfor: Jeg har en Citroën AX10 1988 varevogn, der tidligere har tilhørt det franske postvæsen. Den er importeret hertil i 1998 og registreret som personvogn med hvide nummerplader. For tiden fører jeg en tung korrespondance med Skattevæsenet for at få lov til at omregistrere den som varevogn med gule plader - uden at betale mere afgift, vel at mærke. Det er trods store verbale anstrengelser ikke lykkedes mig at få Væsenet til at begribe hvad det er jeg vil, men jeg har fornylig taget det tunge, pædagogiske skyts i anvendelse, så jeg håber fortsat. Jeg skal kun bruge den privat.


Hvis jeg var dig, ville jeg beholde den på hvide plader.
Hvis du kan få differencen mellem gule og hvide plader refunderet når du omregistrerer den, er det formentlig minimalt hvad du kan få ud af det, siden bilen jo er så gammel. Desuden er de årlige grønne afgifter højere for en gulpladebil end en hvidpladebil.
For at få en bil indregisteret på gule plader i Danmark, er der tilmed en række betingelser der skal opfyldes, bl.a. at der skal være adskillelse mellem førerkabine og lastrum. De fleste klarer det vha. et "hundegitter" bag førersædet, men hvis det ikke er der, skal det sættes op, således at lastrummet er af en vis størrelse i forhold til bilen (kan ikke huske det nøjagtige mål).

Pointen er, at det nok vil blive både dyrt og besværligt at få gule/papegøjeplader på din bil fremfor at beholde de hvide plader.

KT
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf stabilgrus » tirs 06.01.2009 14:35

Målt fra bunden af forruden til bunden af bagruden, så skal længden på varerummet være minimum 1 cm større end kabinen...

Jeg ville bestemt også beholde den på de hvide plader. Der er ALT for meget bøvl med det andet... Det kunne gå på en Porsche Cayenne fra 2007, men næppe på en Citroën Visa/AX fra det forrige århundrede... ;)

Rudi
stabilgrus
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 05.01.2009 11:29

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Jesper Bering » tirs 06.01.2009 20:43

Kære Rudi og KT,

Tak for jeres kommentarer. I har ganske ret, men det er bestemt heller ikke af fornuftbetonede årsager jeg vil registrere vognen om, det er kun for at få en vogn ingen andre har. Hvis ikke jeg sætter varevognsplader på den og gitter bag førersædet, kan ham der kører bagved jo ikke se hvor sjælden en vogn det er jeg kører i. Jeg går ud fra at det er den eneste AX varevogn i kongeriget.

Den mangler 1 cm i at kunne godkendes som varevogn uden videre efter det næstseneste regelsæt, der var i kraft da den var ny, derfor tror jeg aldrig man har overvejet at importere den til Danmark - og den kan umuligt godkendes efter det nugældende regelsæt. Jeg har dog fundet ud af hvordan jeg skal fifle mig forbi den ene centimeter, men projektet kræver altså at jeg kan få lov at anvende det næstseneste regelsæt.

Vognen har stadig sine originale postale attributter fra Frankrig: fransk lastemærke, registreringsnummeret stemplet på hver side af vognen, på hvert hjul og på nøgleskiltet, stort klistermærke med tjenestestedets navn bagpå, og så har den så tydelige spor efter de store klistermærker med LA POSTE på hver dør, at de nemt kan males op. Det kunne da blive en helt nejs vintagevogn at køre rundt i?

Det er måske også lidt for at efterprøve Skattevæsenets fatteevne. Ligesom dengang jeg fik motorkontoret i Ringsted fra koncepterne ved at bestille en 3dienummerplade til en vogn med historiske nummerplader. Er man nummerpladefetichist eller er man ikke? Eller bureaukratisk sportsmand? Og så kan jeg spare nogle få 100 kr om året i vægtafgift.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf PPL-BOG » ons 07.01.2009 00:13

Så vidt jeg husker skal der idag kunne gå en papkasse med målene 60x80x120 (?) ind i bilen og det med forrudens nederste kant er fra dengang man sad klemt ind bag rattet i Volvo240, Chrysler Voyager type1 og Citroën Picasso :o . Nu kan adskildelsen rykkes tilbage. I teorien kan du vel have folk i kabinen, for der ståe et sted at man må være dem man vil foran adskildelsen, blot man har sele på og ikke forstyrrer føreren. Hvis mman er 5 foran i en kassevogn, må man altså ikke genere udsigten for føreren. Måske man så kunne uddele bøder for ikke at benytte seler? - Tvivler, da seler, der forefindes skal benyttes - lad os være kreative.. Hele dette gulpladecirkus kan vendes og drejes - hvis man er kreativ er jeg sikke på at der er muligheder. Mandskabsvogn - har nogen taget den i retten? - Staten/Skat tabte en sag ang. benyttelse af 10 pax. bus, synes jeg at jeg læste fornyligt.
PPL-BOG
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 05.01.2009 20:13

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf stabilgrus » ons 07.01.2009 08:28

PPL-BOG skrev:Så vidt jeg husker skal der idag kunne gå en papkasse med målene 60x80x120 (?) ind i bilen og det med forrudens nederste kant er fra dengang man sad klemt ind bag rattet i Volvo240, Chrysler Voyager type1 og Citroën Picasso :o . Nu kan adskildelsen rykkes tilbage. I teorien kan du vel have folk i kabinen, for der ståe et sted at man må være dem man vil foran adskildelsen, blot man har sele på og ikke forstyrrer føreren. Hvis mman er 5 foran i en kassevogn, må man altså ikke genere udsigten for føreren. Måske man så kunne uddele bøder for ikke at benytte seler? - Tvivler, da seler, der forefindes skal benyttes - lad os være kreative.. Hele dette gulpladecirkus kan vendes og drejes - hvis man er kreativ er jeg sikke på at der er muligheder. Mandskabsvogn - har nogen taget den i retten? - Staten/Skat tabte en sag ang. benyttelse af 10 pax. bus, synes jeg at jeg læste fornyligt.


De mål lyder lidt voldsomme i mine ører... Det svarer til en Europalle i 60cm højde - jeg tvivler på at den kan moses ind i en ny Seat Leon Cupra f.eks.... De regler må jo ku' findes på SKATs hjemmeside et sted. Det er længe siden, jeg sidst har bygget en bil om, så jeg er muligvis ikke inde i de nyeste regler... :?

Rudi
stabilgrus
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 05.01.2009 11:29

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf PPL-BOG » ons 07.01.2009 10:45

Rudi

Den er god nok. Har fundet flere steder, hvor der angives mål. Bilen skal opfylde det krav, at den utvivlsomt skal være beregnet til varetransport. Det fortolker told&skat således at:
- Der skal være et varerum med fladt gulv.
- Det skal være min. 60 cm højt
- Det skal være min. 120 cm langt i 60 centimeters højde (målt fra bagsiden af forsæderne når disse er placeret i 'normal' køreposition) - Altså skal der være en frihøjde på 60 cm i en længde på 120cm bagud fra varerumsadskillelse.

Bilen må ikke være "sportsvognslignende" - Det der er galt er da helt og holdent afgiften på hvide plader. At vi har afgift overhovedet kommer af at vi øser ud af kassen modsat mange andre lande. Vi må bare acceptere og betale.

Var for nyligt ved Rudbøl grænse. Underligt at se at der stor tyske biler på en side af vejen og danske på den anden. Man må da føle sig lidt snydt, hvis man selv har betalt for 3 nye Passat´er og genboen kunne nøjes med at betale sin een gang.

Når nu vi får EU-plader, tror jeg det går op for folk at der absolut ingen forskel er på bilerne - kun prisen :o

Vi kom væk fra papegøjepladerne - men har vidst været dette emne igennem..?
PPL-BOG
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 05.01.2009 20:13

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » søn 11.01.2009 18:07

Er der nogen der har set en kvadratisk papegøjeplade og kan fortælle hvor stort det gule felt er?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf mclc » søn 11.01.2009 20:31

Jeg har ikke, men kan se at der er en der har skrevet han har observeret den..
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » ons 14.01.2009 22:31

Man kan i øvrigt undre sig over at der ikke er nogen særlig synlig oplysning om papegøjeplader på SKATs hjemmeside. På SKATs motorside står der fortsat de gamle regler om gulpladebiler og mærkat som om intet var sket.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf A. Lunde » tors 15.01.2009 11:27

Jeg synes egentlig generelt at oplysningerne om nummerplader og registrering af motorkøretøjer er blevet ringe, efter at SKAT overtog området. Så vidt jeg husker var der meget bedre information på Politiets hjemmeside, dengang CRM lå derunder.
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » tors 15.01.2009 22:11

Det er hårde tider hos SKAT - der sker mange interne organisationsændringer, så der er nok ikke overskud til lige at få hjemmesiderne rettet op, men jeg er enig i at det er uheldigt.
Gå ind i SKATs kontaktformular og kommenter. Jeg har faktisk brugt den og der bliver læst i den anden ende.
Det KAN jo ændre prioriteringen...
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Jesper Bering » fre 16.01.2009 01:42

Kære Dykker,

Man kan nu også komme ud for at få ualmindelig tåbelige og forvirrende svar fra Skattevæsenets internetbrevkasse - det har jeg f.eks. fået et par gange for nylig. Men jo flere fornuftige spørgsmål de får, jo mere tager de måske selv systemet alvorligt. Man kunne håbe.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » søn 18.01.2009 10:56

Jesper Bering skrev:Man kan nu også komme ud for at få ualmindelig tåbelige og forvirrende svar fra Skattevæsenets internetbrevkasse
Tak - som man kan se i tråden om højeste/laveste nummer af hhv gammel og ny type har jeg spurgt SKAT om ikke de kunne oplyse det. Jeg fik et mildest talt ubrugeligt svar der bl. a. henviste til denne hjemmeside (hører du Thomas? ;-) af en velmenende men uvidende medarbejder fra det nærmeste motorkontor.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Leth » søn 25.01.2009 23:53

TT skrev:Er der nogen der har set en kvadratisk papegøjeplade og kan fortælle hvor stort det gule felt er?


Så fangede jeg den første. Ganske vist med en mobiltelefon fra en kørende bil, men det er vel bedre end ingenting?!

Billede

Jeg har prøvet at blæse nummerpladen op - det er en spøjs måde de har fordelt det gule og det hvide område.

Billede

Edit: Det viste sig så oven i købet at være den højest observerede - har indtastet den :)
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » man 26.01.2009 08:30

Glimrende.

Jeg er ikke sikker på det er genialt at lade farveadskillelsen gå midt ned igennem et tal.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf mclc » man 26.01.2009 08:44

Det var da godt nok en underlige at delene farverne. Jeg havde regnet med at det var efter bogstaverne ligesom på de rektangulære
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf nikrha » man 26.01.2009 13:07

Tja, det var jo meldt ud, at de skulle se sådan ud.
Det så mærkeligt ud på tegningerne og således også i virkeligheden - efter min mening. Lidt sært at man ikke har valgt en farveopdeling som på de oprindelig kvadratiske papegøjeplader...
Fint billede ellers, også fra mobiltelefon. Er ikke selv stødt på kvadratiske plader af slagsen endnu.
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Jesper Bering » man 26.01.2009 16:09

Kære Leth,

Tak for et fint billede.

Du Godeste, hvor er den plade grim!

De kan jo ikke engang have valgt denne løsning fordi de laver pladerne i strimler; hvis det var årsagen, ville den yderste kant jo også være gul i venstre side. En vandret opdeling på midten kunne godt være blevet pæn. Ihvertfald mindre grim.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf jco » man 26.01.2009 16:31

Jeg har lige fået et par billeder af en kvadratisk papegøjeplade i kassen, men I må have tålmodighed til filmen er taget færdig og fremkaldt.
Men jeg kan bekræfte at den gule farve dækker det første bogstav i øverste linie, og at den går lige ned over midten af første ciffer i anden linie.
Min personlige mening er: GRIM !

mvh Jens
jco
Medlem
 
Indlæg: 167
Tilmeldt: tirs 28.10.2008 19:21

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf perhag » man 26.01.2009 17:15

Vi har tidligere set tegningen og var derfor advaret om dette misfoster.

Sandsynligvis har ingen på forhånd klaget over udformningen, hvorfor embedsmændene bare har sendt tegningen til nummerpladeleverandøren, som har effektueret ordren. Pladen vil vel komme på en del vogne af mærket Land Rover, og nogle af ejerne vil sikkert være så forfængelige at de klager over pladens absurde udseende. Som nummerpladeentusiaster burde en af os nok have forklaret Skat at pladen skulle have den gule farve ved bogstaverne som papegøjepladerne til motorcykler i sin tid.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

ForegåendeNæste

Tilbage til Nummerpladetyper