Papegøjeplader genindføres

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf CSJ » man 26.01.2009 19:16

Uheldigt design. Endnu et eksempel på de danske myndigheders manglende dømmekraft.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf CSJ » tors 12.02.2009 17:14

I betragtning af at det tager ca. 3 år at nå igennem en enkelt bogstavkombination med de kvadratiske gule plader er det bemærkelsesværdigt at man allerede efter så kort tid er helt henne i slutningen af første kombination med de kvadratiske papegøjeplader (GA 87 825). Men det skyldes formentlig at hvert skattekontor har fået udleveret en temmelig lang serie til at starte op med. Så der vil nok gå et par år før første GA-serie vil være brugt op så de første GB-serier med kvadratiske papegøjeplader kommer på gaden.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » lør 14.02.2009 21:53

Så fik jeg endelig set en papegøjeplade IRL ;-). Det var en GA plade, men det var en modkørende så ingen mulighed for billeder. Det er vel også ved at være lidt uaktuelt.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf dykker5502 » tors 26.02.2009 21:48

Thomas,
i oversigten over højeste numre har du tilføjet papegøjeplader om du tidligere har sagt du ville, men er du sikker på at Papegøjepladerne benytter samme nummerserier som guleplader? Tror du ikke de har splittet den gamle gule nummerserie i to ?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » fre 27.02.2009 02:32

Der er meldt ud at det er samme nummerserie, og det er vel også derfor man bruger andre bogstavkombinationer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf A. Lunde » fre 27.02.2009 13:53

De observationer der har været indtil videre bekræfter vel også at det er samme nummerserie?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Jesper Bering » fre 27.02.2009 14:31

Hej Bønnis,

Det virker stærkt ulogisk at bruge samme nummerserie til gule plader og til papegøjeplader. Men det er desværre ikke særlig overraskende at myndighederne foretager sig noget ulogisk.

Man ville nok have opnået en bedre sikkerhed for adskillelse ved at bruge forskellige nummerserier - altså, hvis nogen har observeret et nummer men ikke lige kan huske farven, så kan man ud af nummeret se hvilken registreringsform der er tale om.

Hvis meningen er den, som Thomas antyder, at man vil adskille papegøjepladerne fra andre plader ved at beholde dem i særlige bogstavserier, har man indført et nyt adskillelsessystem der 'arbejder på tværs af' nummerseriesystemet. Det skulle som sagt ikke overraske mig hvis myndighederne har gjort sig den slags tanker, men hvis det er det der er meningen, virker det endnu mere besynderligt.

Der er altså to muligheder: 1) man bruger samme bogstav- og nummerserier til gule plader og papegøjeplader, og lader blot nummerpladefarven være forskellig; og 2) man lader papegøjepladerne køre i særlige bogstavserier men med samme nummerserier som de gule. Det bliver interessant at se hvor de almindelige gule plader kommer hen når man engang kommer forbi ZZ.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf CSJ » fre 27.02.2009 15:24

I dag så jeg den første kvadratiske papegøjeplade i trafikken, GA 78 407. det var en bil jeg mødte da jeg kom med bussen, så jeg fik ikke mulighed for at tage et billede af den, men af nummeret på den forreste plade aflæste jeg at det måtte være en kvadratisk bagpå, så min opmærksomhed var skærpet, så jeg fik lige netop set det underlige og lidet hensigtsmæssige design med gult felt i hele pladens højde i spejlet.

Af aflange papegøjeplader har jeg efterhånden set så mange at jeg slet ikke har tal på dem mere, men de har alle haft numre i serien 88000-97999 og bogstaverne GA, GB ell. GC.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » fre 27.02.2009 18:44

Jesper Bering skrev:Hej Bønnis,

Det virker stærkt ulogisk at bruge samme nummerserie til gule plader og til papegøjeplader. Men det er desværre ikke særlig overraskende at myndighederne foretager sig noget ulogisk.

Man ville nok have opnået en bedre sikkerhed for adskillelse ved at bruge forskellige nummerserier - altså, hvis nogen har observeret et nummer men ikke lige kan huske farven, så kan man ud af nummeret se hvilken registreringsform der er tale om.

Hvis meningen er den, som Thomas antyder, at man vil adskille papegøjepladerne fra andre plader ved at beholde dem i særlige bogstavserier, har man indført et nyt adskillelsessystem der 'arbejder på tværs af' nummerseriesystemet. Det skulle som sagt ikke overraske mig hvis myndighederne har gjort sig den slags tanker, men hvis det er det der er meningen, virker det endnu mere besynderligt.

Der er altså to muligheder: 1) man bruger samme bogstav- og nummerserier til gule plader og papegøjeplader, og lader blot nummerpladefarven være forskellig; og 2) man lader papegøjepladerne køre i særlige bogstavserier men med samme nummerserier som de gule. Det bliver interessant at se hvor de almindelige gule plader kommer hen når man engang kommer forbi ZZ.

hilsen Jesper


Det er ikke bogstaverne der kendetegner en papegøjepladebil. Bogstaverne GA osv. vil før eller senere blive brugt på andre køretøjer. Det er først og fremmest numrene. Da numrene har været brugt til mere end en køretøjstype, har man også brug for bogstaverne for at kunne afgøre om det er en gulpladebil eller en papegøjepladebil.

Dette er der ikke noget nyt i.

Allerede i 1958 havde man for en del numres vedkommende brug for ikke bare numrene med også bogstaverne for at kunne afgøre køretøjskategorien. Selv efter Centralregisterets ibrugtagning i 1966 er de samme numre blevet brugt i flere forskellige køretøjskategorier. Selv på reflekterende nummerplader har nogle nummerserier været brugt til forskellige formål.

Eksempelvis er under centralregisteret:

AB 699 = Personsidevogn (sidevognsnumrene siden slettet af CMR)
CZ 699 = Traktor
DC 699 = Knallert
SZ 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
TB 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
ZZ 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
AB 700 = Varesidevogn (sidevognsnumrene siden slettet af CMR)
AB 700 = Knallert (genbrugt)
CZ 700 = Knallert
DC 700 = Knallert
SZ 700 = Knallert
TB 700 = Traktor
ZZ 700 = Traktor (ikke udleveret endnu)

Også numrene 5500-11499, 19000-19499 og 76000-97999 forskellige anvendelser alt efter bogstavkombination. Nogle af dem har skiftet mere end en gang. Dette er endda kun under Centralregisteret. Tager vi nummerserierne fra de lokale motorregistre med, har de fleste numre forskellige anvendelse alt efter bogstavkombination.

Havde man delt nummerserierne 78000-87999 og 88000-97999, ville man have haft samme problem.

Det varer mindst 5 år før de gule plader er nået til ZZ, og hvis man ikke skulle være klar til genbrug af numre på det tidspunkt, vil der forinden være opstået mere presserende problemer andre steder i systemet, da de hvide plader på 5 år kan nå at bruge både resten af Z plus F og G.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf PS » fre 27.02.2009 19:59

Papegøjepladerne er efterhånden blevet almindelige i gadebilledet, ihvertfald de rektangulære. De kvadratiske har jeg endnu ikke set. Det undrer mig, at GB87317 er observeret som højeste nummer i den kvadratisk serie og GC92486 som højeste nummer i den rektangulære serie. Hvis observationerne er korrekte, må der ihvertfald være produceret ca. 25.000 par plader i den rektangulære serie og ca. 20.000 par plader i den kvadratiske serie. Man kunne ellers forvente et betydeligt lavere forbrug af den kvadratiske serie på samme måde som i ved gule, hvide og taxa-plader. Måske har man ved introduktion af papegøjepladerne fået produceret et vildt overdimensioneret antal kvadratplader til dækning af 20 års forbrug eller mere. Eller er der andre forklaringer på observationerne?
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » fre 27.02.2009 20:54

Det ville være mærkeligt hvis der skulle være lavet så mange kvadratiske papegøjeplader til at starte med. Numrene vil blive tjekket i nærmeste fremtid. Hvis de ikke findes på biltorvet.dk, vil de blive slettet. Det er til gengæld ikke urimeligt at antage at der skulle være lavet så mange rektangulære.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf mclc » fre 27.02.2009 21:06

TT skrev:Det ville være mærkeligt hvis der skulle være lavet så mange kvadratiske papegøjeplader til at starte med. Numrene vil blive tjekket i nærmeste fremtid. Hvis de ikke findes på biltorvet.dk, vil de blive slettet. Det er til gengæld ikke urimeligt at antage at der skulle være lavet så mange rektangulære.

Man kan da ikke finde de nye nummerplader på biltorvet, kan man det? Vores nye nummerplade kan i hvert fald ikke findes derinde.
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » fre 27.02.2009 21:09

Der kan gå et par uger før de er der.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf mclc » fre 27.02.2009 21:11

Okay. Så kan jeg bare ikke rigtigt forstå at der er så mange ønskeplader der ikke er der. Vil de ikke stadig stå der selvom de er afmeldt?
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » fre 27.02.2009 21:34

Ikke hvis bilen siden har haft et andet nummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf mclc » fre 27.02.2009 21:38

Okay..
Brugeravatar
mclc
Medlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons 07.01.2009 15:22

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Erik Larsen » lør 28.02.2009 15:15

dykker5502 skrev:Hvis der er betalt fuld afgift af bilen - registreringsafgift og moms - skal den have hvide plader - men kan godt som anvendelse have anført "Varekørsel".

Jeg hørte i 2008 en perifert bekendt tale om at han havde fået registreret sin nye brugtvogn. Motorkontoret havde spurgt om han ville have hvide eller gule plader, og han havde undret sig over valget. Han fik at vide at til den type kørsel var der frit valg.
Jeg ved dog hverken hvad bil eller hvad kørsel der var tale om, idet jeg kun overhørte samtalen mens jeg passerede lokalet.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf alexanderss » lør 06.06.2009 17:02

Jeg ved godt, at jeg tager fat i en halv gammel tråd, men jeg kom til at tænke på hvordan man kan have en Porsche Cayenne på papegøjeplader, men alligvel med +2 sæder ?
alexanderss
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 06.06.2009 16:59

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf TT » lør 06.06.2009 17:11

Hvis det er billedet i indlæg 12 du hentyder til, så er det et fototrick.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Papegøjeplader genindføres

Indlægaf Erik Larsen » søn 07.06.2009 10:25

TT skrev:Hvis det er billedet i indlæg 12 du hentyder til, så er det et fototrick.


Det er 3. indlæg på side 2. Det er ikke debattens tolvte indlæg, men personens tolvte, hvis jeg har tydet systemet korrekt. ;-)
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Nummerpladetyper